Balhoofden - ervaring gevraagd

Discussies over statieven

Onderwerp:

Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » di feb 10 2015 5:07 pm

Ik gebruik bij mijn landschaps-, architectuur- en macrofotografie vaak een statief (Manfrotto 190X Pro B). Op dat statief heb ik nu standaard mijn Manfrotto 322RC2-kop. Die wordt na een aantal jaren minder (krijgt last van het bekende Manfrotto-kwaaltje "creep"), dus ik ben op zoek naar iets anders. 'k Heb een drie-weg-kop overwogen, maar vind het steeds op drie punten moeten verstellen toch wel belemmerend. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op de keuze voor een goed balhoofd.

Op zich zijn mijn eisen niet zo bijzonder:
- het moet makkelijk mijn 70D (evt. met grip) en mijn 100-400 kunnen dragen;
- de kop moet exact en precies in te stellen zijn;
- de kop moet zijn voorzien van een snelkoppeling;
- het geheel moet makkelijk in de bediening zijn;
- het moet kwalitatief goed zijn;
- het mag best wat kosten, maar liever niet de hoofdprijs.
- de kop moet in een fysieke winkel te koop zijn ivm voelen/zien/testen;

Al zoekend en lezend ben ik op het volgende drietal uitgekomen:

- Manfrotto 468 MG RC-2 Hydro Kop (prijs: € 228,00)
- Really Right Stuff BH-30LR II (prijs: € 329,00)
- Gitzo GH2780QR Centre Ball Head QD Serie 2 (prijs: € 349,00).

Het voordeel van de Manfrotto is z'n prijs, het nadeel is z'n gewicht (650 gr!) en het feit dat ik bang ben dat ik over een paar jaar weer last van creep heb. Het voordeel van de Gitzo is z'n kwaliteit, het nadeel is ook z'n gewicht (500 gr), z'n prijs en z'n design (hoewel dat uiteraard niet zo belangrijk is). Het voordeel van de Really Right Stuff is z'n gewicht (218 gr) en z'n design (móói!!), het nadeel zou alleen de prijs kunnen zijn.

Momenteel neig ik ernaar de Really Right Stuff te kopen, mede gezien de positieve gebruikerservaringen die ik erover lees.

Mijn vraag aan jullie is of jullie praktijkervaringen hebben met één van deze koppen en of jullie eventueel nog andere tips hebben. Welke balhoofden die aan mijn eisen voldoen en ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen, zie ik nog over het hoofd?

Dank voor het meedenken alvast!

Groet, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor a90 » di feb 10 2015 5:20 pm

Ik heb voornamelijk ervaring met een RRS BH55 en die zijn geweldig, net als de rest van de RRS spullen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » di feb 10 2015 5:21 pm

Ja, die had ik graag op m'n lijstje gezet. Maar € 540,00 kan ik écht niet verkopen thuis :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 10 2015 5:28 pm

Marco,
Ik zou beginnen de klacht over het bestaande balhoofd voor te leggen aan de importeur, Provak Purmerend.
Als een reparatie de oplossing kan zijn, scheelt dat veel geld.
Ik heb zelf o.a. een ouder Manfrotto balhoofd, nog veel zwaarder, en zelf gerepareerd.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor CaptainHook » di feb 10 2015 5:49 pm

Na vele balharses omzwervingen heb ik al 2 jaar deze in gebruik:

Afbeelding
AcraTech1 by Chasa:Imago, on Flickr
Afbeelding
AcraTech2 by Chasa:Imago, on Flickr
Een Acratech met RRS snelwisselplaat. Echt een aanrader!
Destijds van iemand overgenomen voor een beschaafde prijs. Bevalt uitstekend.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » di feb 10 2015 5:52 pm

Gijs, dank voor je tip! Zal ik sowieso ook even doen.

Erik, das inderdaad een mooie! Maar nieuw veel duurder, en tweedehands moet je m net tegenkomen :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Vincent » di feb 10 2015 6:13 pm

Gitzo staat bekend om zijn geweldige statieven maar in ballhoofden zijn er zeker betere opties zoals de genoemde RRS, Arcatech, etc.

Bedenk wel dat je echt geen top off-the-bill ballhoofd nodig hebt om de gegeven combinatie te dragen. Ik gebruik al geruime tijd een Benro B3 ballhoofd en die kan mijn D3s + 300mm 2.8 + TC zonder problemen, en creep-loos, ondersteunen. Zelfs onder extremere hoeken. En die zit in prijs ook niet veel hoger dan jouw huidige ballhoofd... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Karel Giesen » di feb 10 2015 6:14 pm

Dag Marco,

Ik heb de Manfrotto 468MGRC0. Daar ben ik zeer tevreden over. Zeer makkelijk in de bediening met 1 grote knop, waarvan de frictie is in te stellen. Bij dit balhoofd hoef je echt niet bang te zijn voor "creep". Ik heb de 322RC2 nooit willen hebben, juist vanwege het feit dat die met mijn spullen al meteen niet erg stabiel was. Als je het gewicht geen onoverkomelijk bezwaar vindt, is dit volgens mij een goede keuze.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor RobbieDx » di feb 10 2015 6:41 pm

Vergeet de Sirui K-40X niet! Ik heb zelf de K-20X en die bevalt erg goed.

http://www.dpreview.com/articles/8192473209/battle-of-the-titans-top-ball-heads-tested

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor JaapV » di feb 10 2015 9:27 pm

Ik heb de afgelopen 10 jaar Vanguardstatief en Manfrotto 3wegkop gehad. Met sterk wisselend succes, maar met D90 en 70-300 was het nog wel te doen.

Na aanschaf D300 en met b.v. 70-200 plus TC20III kon ik daar buiten niets meer mee. Wél met de Sirui combi M-3204X en K-20X. Geen enkel probleem meer. Proberen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo feb 11 2015 6:50 am

Creep is geen Manfrotto kwaaltje, het komt veel vaker voor.

"Je zou zelf een klein testje kunnen doen. Stel het balhoofd met het maximale gewicht aan camera en objectief er op eens in met een hoek van 45 graden naar beneden. Zet het vast en laat het dan los. Kijk door de zoeker hoeveel speling er nog in zit. Te zien aan het verschuiven van objectief en beeld. Zie je enige verschuiving, blijf er vanaf. Gebruikers noemen dit verschijnsel creep.

Zelfs de niet slechte Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd heeft er afhankelijk van het gewicht van de spullen die je er op zet, last van creep.
"
uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf

Welk balhoofd wordt aanbevolen:
http://www.tripodhead.com/faqs-ballhead ... dation.cfm

http://www.tvwg.nl/testrapporten/statie ... koppen.htm
test van de heer Meijerink.

http://reallyrightstuff.com/ballheads/index.html

http://www.induro.nl/prdhfdgrp.php?id=Statiefkoppen

http://www.nikonians.org/html/resources ... mille.html

http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor ArendV » wo feb 11 2015 10:21 am

Hier een tevreden gebruiker van de Markins M10 (nu Markins Q10i), zijn kleine broertje de Q3 komt ook goed uit de test van traumflieger.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » wo feb 11 2015 11:41 am

Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Er zijn hier en in een separaat topic op het Canon-forum (check) nog een aantal alternatieven langs gekomen, zoals Benro, Markins en Sirui. De Arca-Swiss Monoball Z1 bracht me weer aan het twijfelen. Maar het beste gevoel heb ik toch bij de RRS en de Manfrotto. Daar hoor ik hier en elders veel goede geluiden over. De Gitzo heb ik mede dankzijde gekregen adviezen laten vallen. Die koppen schijnen regelmatig last van nét niet lekker vastzittende snelkoppelingen te hebben, las ik.

Ik heb al het een en ander van Manfrotto (tripod, monopod, twee koppen, allemaal RC2 compatibel). Wat dat betreft zou het de meeste logisch en goedkope keuze zijn om voor de Manfrotto 468MG RC2 te gaan. Dan ben ik voor € 228,00 klaar.

Maar... de RRS BH3- LR (of de BH-40) trekt ook wel sterk. En om het erger te maken, kan ik een zgan RRS BH55 Pro II voor € 380,00 overnemen. Nadeel van RRS is dat ik er nog een aparte snelkoppelingsplaat bij moet kopen (deze), en die kost me ook € 75,00. Op termijn kan ik dan inderdaad een L-plate overwegen, Nando heeft daar een mooi artikel over geschreven! Die zag ik zo snel nog niet in NL te koop, maar wel bij RRS zelf (voor 120,00 pond..., dat dan weer wel :wink: )

Ik moet er nog maar even goed over nadenken... de Manfrotto voor € 228,00... de RRS BH-30 voor € 400,00... of de RRS BH-55 voor € 455,00... als ik het mijn vrouw vraag, weet ik het antwoord wel ;-)

Hans Braakhuis schreef:Creep is geen Manfrotto kwaaltje, het komt veel vaker voor.

Zelfs de niet slechte Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd heeft er afhankelijk van het gewicht van de spullen die je er op zet, last van creep. "

Ik weet het, maar met name bij bepaalde Manfrotto-balhoofden lees ik er wel relatief vaak over. En ik heb er juist met die 322RC2 last van momenteel ;-)

Ik had jouw statievengids al doorgespit, altijd goed leesvoer! Dank daarvoor en voor de linkjes!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Debby » wo feb 11 2015 11:46 am

Met o.a. het oog op de toekomst en niet de kans willen lopen dat balhoofd niet meer voldoet, heb ik voor de Really Right Stuff BH-55 Pro gekozen. Deze is alleen wel een slagje duurder maar bevalt mij erg goed, daarbij komt dat ik persoonlijk meer vertrouwen in een draaiknop heb dan in een klem.

Succes met het maken van een keuze!
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » wo feb 11 2015 1:46 pm

Ik ken een forumlid die de draaiknop de "langzaamkoppeling" noemt in plaats van snelkoppeling ;-) Thanks voor t meedenken!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten