Hallo,
Ik heb een paar honderd stereo glaspositeven uit 1914 met een Epson scanner gescand. Ik heb 9 positieven per scan in één Tiff bestand gescand. Nu is mijn vraag of er een handigheidje bestaat in Photoshop om uit dat ene Tiff bestand de 9 glaspositieven elk als een afzonderlijk bestand op te slaan zonder dat ik elk beeld een voor een moet gaan selecteren. (Duplicaat maken en dat ene glaspositief selecteren en de rest verwijderen, en dat 9 keer per Tiff bestand doen!!!) Ik heb 60 Tiff bestanden van 9 glaspositieven. Hier ben je dus wel even mee bezig. De bestanden zijn nogal groot (24bit kleur 2400dpi - 1.4 GB) en (8bit grijs 2400 dpi - 480 MB) en bewerken in PS loopt dan tegen z.n grenzen aan. Zijn de positieven eenmaal los gemaakt uit het Tiff bestand dan wordt het natuurlijk handzamer. Wie heeft de tip om een hoop tijd te besparen.
Nikkormat
hoe herkent ps afzonderlijke bestanden in een tiff bestand
Re: hoe herkent ps afzonderlijke bestanden in een tiff besta
Bedoel je nu een multi-layered TIFF of een multi-paged TIFF? Die je wilt splitsen?
Of heb je op één pagina meerdere gescande images geplakt?
Bijvoorbeeld IrfanView kan multi-page TIFF files openen en ook weer exporteren. (kan ook batch gestuurd)
Of, als het fixed resoluties per scan zijn, een script/action maken in PS en die stapsgewijs laten uitvoeren om [bestand openen], [selecteren], [deelselectie saven], [volgende stap], enz.
Of heb je op één pagina meerdere gescande images geplakt?
Bijvoorbeeld IrfanView kan multi-page TIFF files openen en ook weer exporteren. (kan ook batch gestuurd)
Of, als het fixed resoluties per scan zijn, een script/action maken in PS en die stapsgewijs laten uitvoeren om [bestand openen], [selecteren], [deelselectie saven], [volgende stap], enz.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb op een pagina 9 beelden gescand
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Maak een action aan, heel simpel. Lukt het niet dan wil ik er wel een voor je maken stuur maar PB
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
hallo,
Ik zou niet weten hoe je het via een script moet maken. Om een action te maken wat schippie bedoeld, neem ik aan om gewoon een actie op te nemen. Dat lukt wel denk ik, maar wat moet ik daar voor doen? Wat is PB?
Ik zou niet weten hoe je het via een script moet maken. Om een action te maken wat schippie bedoeld, neem ik aan om gewoon een actie op te nemen. Dat lukt wel denk ik, maar wat moet ik daar voor doen? Wat is PB?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
PB is klikken op de knop PB rechts onderaan. Betekent Persoonlijk Bericht. 

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Hoe is er gescand?
In het geval elke scan de diapositieven maar net even wat anders op het scannerbed hebben gelegen, denk ik dat het moeilijk is een action te maken dat het telkens in herhaling netjes rond de randen per beeld wordt uitgesneden.
Veel scanners hebben in de scanner software mogelijkheden om meerdere separate beelden geautomatiseerd uit één scan te halen. Heeft Epson die mogelijkheid niet? Nu is het allemaal al gescand, maar mogelijk een tip voor de volgende keer.
In het geval elke scan de diapositieven maar net even wat anders op het scannerbed hebben gelegen, denk ik dat het moeilijk is een action te maken dat het telkens in herhaling netjes rond de randen per beeld wordt uitgesneden.
Veel scanners hebben in de scanner software mogelijkheden om meerdere separate beelden geautomatiseerd uit één scan te halen. Heeft Epson die mogelijkheid niet? Nu is het allemaal al gescand, maar mogelijk een tip voor de volgende keer.
Vriendelijke groet, Léon Obers