SpoorParade Amersfoort

Onderwerp:

SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Skippy » ma okt 20 2014 9:49 pm

Afgelopen zaterdag heb ik onderstaande serie gefotografeerd op dit evenement ter gelegenheid van 175 jaar spoor in Nederland.
Er liepen heel veel mensen met een fototoestel, ook met Nikon camera's. Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen foto's geplaatst zijn. Iemand anders er naar toe geweest?
Hoewel ik elke werkdag met de trein reis ben ik geen "treinengek" dus ik heb zo relaxed mogelijk rondgelopen en af en toe een foto gemaakt.
De NS had z'n uiterste best gedaan om voor iedereen wat interessants te bieden. Mijn verzoek voor de volgende keer, graag de fluitjes pas bij de uitgang i.p.v. na de ingang aan de kinderen uitdelen!

Alle foto's gemaakt met een Nikon Df i.c.m. een 28mm f2.8 Ais en 85mm f1.8 AF-S.

1. Leuk welkom! Je kon een nostalgische Polaroid laten maken door de meisjes van het NS promoteam. Of natuurlijk zelf een foto maken van de meisjes van het NS promoteam ...
AfbeeldingDF-5492 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Diesel III locomotief, gebouwd in 1934 door Werkspoor Utrecht en Beijnes Haarlem
AfbeeldingDF-5714 by Luc de Schepper, on Flickr

3. NS 1201 Elektrische locomotief, gebouwd in 1951 door Werkspoor Amsterdam
AfbeeldingDF-5599 by Luc de Schepper, on Flickr

4. NS 20 Inspectie rijtuig De Kameel, gebouwd in 1954 door Allan Rotterdam
AfbeeldingDF-5652 by Luc de Schepper, on Flickr

5. NS 766 Elektrische locomotief "Hondekop" gebouwd in 1960 door Werkspoor, Allan en Beijnes
AfbeeldingDF-5817 by Luc de Schepper, on Flickr

6. Iets voor op vakantie i.p.v. de caravan?
AfbeeldingDF-5951 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Beeldbruggetje naar het "kleinere" spul
AfbeeldingDF-5801 by Luc de Schepper, on Flickr

8. De wissels verzetten
AfbeeldingDF-5663 by Luc de Schepper, on Flickr

9. Waar is ie nou?
AfbeeldingDF-5558 by Luc de Schepper, on Flickr

10. Fascinatie
AfbeeldingDF-5553 by Luc de Schepper, on Flickr

11. Die is er vroeg bij
AfbeeldingDF-5520 by Luc de Schepper, on Flickr

12. Einde. De cirkel is rond
AfbeeldingDF-5940 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Cees » ma okt 20 2014 10:04 pm

Leuke serie, Luc. Heb daar eind vorige week ook een middag rondgelopen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Skippy » ma okt 20 2014 10:08 pm

En ook gefotografeerd Cees?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor jan » ma okt 20 2014 11:44 pm

Mooie beelden Luc. Het lijkt mee te vallen met de drukte of had je een rustig moment?
Waren alle Fyra`s al retour :lol:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Skippy » ma okt 20 2014 11:50 pm

Dank Jan. Er waren veel mensen verspreid over een heel groot terrein dus goed te doen. Bovendien heb ik voornamelijk gefotografeerd toen buiten de treinenparade aan de gang was, dat trok heel veel volk maar had minder mijn belangstelling.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Cees » di okt 21 2014 9:08 am

Skippy schreef:En ook gefotografeerd Cees?



Zeker! Kijk maar op Fxf.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Frankie » za okt 25 2014 10:07 pm

Mooi verslag. De Kameel op nummer vier is gaaf. Zou zo voor het grotere broertje van het eerste Volkswagenbusje door kunnen gaan. Het nieuwsgierige jochie ook mooi geschoten !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Skippy » do okt 30 2014 9:55 pm

Bedankt Frank voor het kijken en reageren.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor JeroenS » do okt 30 2014 10:24 pm

Wat een prachtige collectie treinen - vooral 2, 3, 4 en 5 spreken me aan, mooi in beeld!
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor erikcreugers » do feb 12 2015 12:20 am

Prachtige foto's Luc!
Maar als "treinengek" wil ik je toch even wijzen op enkele kleine foutjes....(maar ook enkele wetenswaardigheden over de treinen op je foto's)

Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. Een locomotief wordt gebruikt voor het aandrijven van treinen of rangeerdelen...

Locomotief 1201 is gebouwd door Werkspoor in Utrecht (en dus niet Amsterdam), en kwam gereed op 31 oktober 1951 waarna de proefritten begonnen en is op 26 november 1951 afgeleverd aan de Nederlandse Spoorwegen, en werd vervolgens op 9 januari 1952 officieel in dienst gesteld.

Treinstel Plan P (Hondenkop 766) is op 6 mei 1960 afgeleverd door Werkspoor in Utrecht, in de groene kleurstelling. Op 24 maart 1970 is het treinstel in de hoofdwerkplaats Haarlem binnen genomen voor de modernisering van het treinstel, waarna het op 10 april 1970 de hoofdwerkplaats in de geel/blauwe kleurstelling verliet. Op 15 januari 1996 is het treinstel vervolgens officieel uit dienst genomen, en rijvaardig overgedragen aan de Stichting Mat 54 die het treinstel als museumtreinstel weer in de originele groene kleur heeft teruggebracht. Oveigens bestaat er een klein kleurverschil tussen de groene Mat 54 (nummer 386) van het Spoorwegmuseum en de 766 van de stichting Mat 54. De eerste is een paar tinten lichter dan de 766. De verfstalen die bewaard waren gebleven uit de jaren '50 waren door de jaren heen verweerd, waarop men voor wat betreft de 386 de kleur heeft bepaald op basis van deze verfstalen. Echter, bij het groen schilderen van de 766 kwam men er achter dat onder de vouwbalgen van het treinstel (de rubberen delen tussen twee wagenbakken in, waar men van het ene naar het andere deel van de trein kan lopen) nog de originele groene verf aanwezig was ten tijde van de aflevering in 1960. Men heeft toen eenvoudig de juiste kleur groen kunnen bepalen waardoor het ene treinstel een lichtere kleur groen heeft en het andere de juiste donkere kleur groen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SpoorParade Amersfoort

Berichtdoor Skippy » vr mar 06 2015 1:01 pm

Wat late reactie (sorry daarvoor) maar alsnog bedankt Jeroen en Erik. En natuurlijk Erik ook bedankt voor de aanvullende informatie over de treinen!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten