Balhoofden - ervaring gevraagd

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » do feb 12 2015 9:41 pm

Nou, ik ben er wel uit denk ik. De tweedehands RRS BH55 valt af, want die bleek een draaikoppeling te hebben. Ik prefereer toch een hendel, dat werkt voor mij prettiger. De RRS BH30 is wel heel mooi, maar kost me in totaal € 537,00 (€ 329,00 + een plate van € 139,00 + een plate voor mn 100-400 van € 69,00).

De Manfrotto 468MG RC2 kost me bij Cameranu € 208,00, en dan kan ik m'n huidige snelkoppelingen blijven gebruiken. Ja, de RRS is mooier, maar dat is me op dit moment geen extra € 331,00 waard. Die RRS kost me 2,5 keer zoveel. Dat is niet erg, als het balhoofd dan ook maar veel beter is, en dat lijkt me niet het geval. De diverse tests over de 468MG zijn meer dan lovend (zie hieronder), en in de uitgebreide Traumflieger test krijgt de Manfrotto 468 MG zelf 90 punten, terwijl de RRS BH55 er 86 krijgt.

Afbeelding

Ook de diverse gebruikerservaringen op deze én andere fora zijn positief over de Manfrotto, dus ik ga die maar halen denk ik. Tot slot wat citaten over de 468MG:

Manfrotto has developed another outstanding piece of photography equipment with the 468MG Hydrostatic Ball Head. If you’re a professional of any stripe or a wildlife, sports or action photography enthusiast, then the 468MG deserves your serious consideration, even if you haven’t been a fan of ball heads. This one has too many superior features to be overlooked, from ultra-rugged construction to extreme weight support specs to the incredibly smooth and accurate operation with the hydraulic friction control. Of course, you must pay for all of these excellent capabilities, as the 468MG is $200 plus, depending where you buy it. It’s a worthwhile investment, however, if your photography pursuits will benefit from adding the Manfrotto 468MG Hydrostatic Ball Head to your gear. (bron)

Verdict
The new Manfrotto 468MG ball head is a superb piece of kit for anyone using a larger DSLR or medium-format camera for wildlife, sports or action photography. Its impressive load capacity, rugged build quality and the ease of use of its unique hydraulic friction control give it immense versatility and will win over even those who wouldn't normally consider a ball head.
bron)

The Manfotto 055 and 468MG RC4 combination has had cameras from a basic Canon EOS300D and standard lens through to a Sigma SD10 with a 500mm prime mounted on it and has performed admirably in every case. The heads vary in their maximum load capacity, going from 10-16kg but the limiting factor is the capacity of the tripod, in this case 6kg with the legs fully extended. Virtually all 35mm and digital outfits come inside this capacity, although with longer lensed medium format systems, a slightly stronger tripod may be needed. The head however, will manage both without complaint. With one of these in your kit, you can be assured that camera shake will be a thing of the past! (bron)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor remoss » do feb 12 2015 10:27 pm

Ik kan de Manfrotto 468MG ook ten zeerste aanraden. Gebruik het al jaren heb het ook ingezet met een D3s met 70-200 op z'n bult, geen probleem. Tegenwoordig zit er een Really Right Stuff B2 Pro II snelkoppeling op. Top combinatie.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » vr feb 13 2015 11:09 pm

Ben vandaag naar Urk gereden, heb daar eens gekeken, gevoeld, geprobeerd, en ben bij mijn keuze gebleven.

Heb de Manfrotto 468MG RC2 in the pocket en ga er eens lekker mee spelen!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Debby » zo feb 15 2015 3:10 pm

Gefeliciteerd met je aankoop en veel speelplezier :)
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » zo feb 15 2015 8:04 pm

Thanks ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcTelkamp » zo feb 22 2015 12:19 pm

Ik heb eigenlijk dezelfde situatie als MarcoEos70D: De Manfrotto 322RC2 die nog maar heel weinig last kan dragen. Bij het minste of geringste zakt hij door. Het lijk wel of de bal met olie is ingewreven ! :)

Mijn eisen voor een nieuw balhoofd zijn ongeveer gelijk aan die van MarcoEos70D, maar dan nog een tikkie goedkoper allemaal. Dus:
    Balhoofd
    Panorama-functie (dus dat hij kan roteren zonder dat je de bal moet losmaken)
    Quickrelease
    Vastzetten is vast ! Niet meer slippen of bewegen.
    Moet passen op statief Manfrotto 055XPROB
    Max. prijs: 25 euro <- geintje !

Ik zie in dit hele draadje eigenlijk nergens het merk Vanguard voorbij komen. Ik zag deze staan: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... 0-ballhead
Gezien het draagvermogen van bijna 20kg moet die toch wel stabiel zijn ?

Wat zijn de meningen ?
Gebruikersavatar
MarcTelkamp

Forumlid
Berichten: 117


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor Brutus » zo feb 22 2015 4:38 pm

Via dit forum onlangs een Manfrotto 468MGRC2 van een medelid over kunnen nemen.

Ben er nog steeds erg blij mee!
Vast is vast, panorama, voorspanning instelbaar.
Wat wil je nog meer?
Groet,
Bert
Online
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcTelkamp » zo feb 22 2015 5:13 pm

120 euro van de prijs af :D
Maar... geen slecht idee. Ik zal me eens kenbaar maken bij gezocht en aangeboden
Gebruikersavatar
MarcTelkamp

Forumlid
Berichten: 117


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » zo feb 22 2015 9:58 pm

Ik ben na even spelen ook nog steeds blij. Deze kop is z'n prijs wel waard! Erg stevig en prettig en nauwkeurig te bedienen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcTelkamp » za feb 28 2015 3:05 pm

Nou...lol...ik ben toch even met de oude 322RC2 naar de fotograaf geweest. Hij zei dat die dingen vrij gemakkelijk uit elkaar te halen waren. Misschien kon ik hem schoonmaken. Owkeee... Had hij wel gelijk in. Ik weer naar huis en de gereedschapskoffer eens erbij gepakt.
Nou, UIT elkaar gaat inderdaad gemakkelijk. Zeg maar vanzelf. Vier schroefjes los en de veren springen eruit ! Een grote PLOINK en de vloer ligt bezaaid met stukjes Manfrotto :D.
Nou goed, alle onderdelen in een bak heet water gegooid en met groene zeep te keer gegaan. Alles vetvrij wat vetvrij moet zijn. Nu laten drogen.
Na het drogen moest het ding dus weer in elkaar. Videootje op YouTube opgezocht, maar dat viel nog niet mee ! Het was een stuk gemakkelijker geweest als ik 12 handen had gehad ! Uiteindelijk zat hij dan toch weer in elkaar.
Helaas, ik had 1 onderdeeltje er verkeerd om ingezet, en nu kon het balhoofd niet meer horizontaal. Da's best vervelend. Uit elkaar maar weer, onderdeeltje goed erin en weer IN elkaar. Pfffeeew !
Bij het in elkaar zetten was er blijkbaar toch iets verkeerd gegaan, want nu hoorde in van binnen iets rammelen. Ik had wel een vermoeden wat het was. Shit ! Ding WEER uit elkaar.
Goed, andere inbouwvolgorde zodat ook dat laatste onderdeeltje op zijn plaats bleef. En ja hoor ! Klaar ! En een goede klemming. Jeej !

Maar voor degenen die dit ook gaan proberen: door dat in- en uit elkaar halen zie je wel hoe het mechanisme werkt van binnen. Dus achteraf bleek dat ik alleen maar dit schroefje had hoeven aan te draaien !!!

Afbeelding

Whaaaaa ! Overigens nog steeds geen "vast=vast"-klemming. Ik kan nog steeds de kop bewegen door wat kracht te zetten, maar hij staat een stuk steviger dan voorheen. Dus momenteel geen nieuw balhoofd meer nodig.
Gebruikersavatar
MarcTelkamp

Forumlid
Berichten: 117


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » zo mar 01 2015 12:25 am

Dat dat het stelschroefje is, had ik in al in de handleiding gevonden ;-) maar dat hielp niet bij mij. Mooi dat je even vooruit komt weer in ieder geval!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » do apr 02 2015 8:47 pm

Nou, inmiddels zijn we ruim anderhalve maand verder en ik kan niet anders zeggen dan dat ik érg blij ben met mijn keuze. Het balhoofd laat zich eenvoudig en snel bedienen, ik loop nooit klem bij het kiezen van een compositie. En de (dankzij hydraulische bediening) zeer nauwkeurige frictie is een genot. Die balhoofd is iedere cent waard geweest!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Balhoofden - ervaring gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » wo apr 15 2015 3:40 pm

Kwam er net achter dat de voet van mijn kristallen bol perfect in de RC2-koppeling van mijn balhoofd past. Handig!! :wink:

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten