Vocht in vlindertuin

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Vocht in vlindertuin

Berichtdoor NikonChick » vr mar 06 2015 7:31 pm

hallo,

van de zomer wil ik een vlindertuin gaan bezoeken. hier is het warm en vochtig.
ik heb al gelezen dat je de camera op termperatuur moet laten komen, maar hoe lang moet je dan wachten voor je de camera uit de tas kan halen?
of heeft er iemand nog betere tips?
NikonChick

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor ben42 » vr mar 06 2015 7:57 pm

Főhn of electrische handendroger.

Als deze aanwezig zijn is dat mooi meegenomen.

Dit is vooral een tip voor zwembaden. Daar zijn die apparaten vaak aanwezig. In dierentuinen zie je deze apparaten nog wel eens. Als het in de vlindertuin inderdaad zo vochtig is hebben ze misschien ook.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Jester » vr mar 06 2015 8:06 pm

Hoi,

Ik was 2 weken geleden in de Orchideeënhoeve in Luttelgeest, waar ook een vlindertuin bij is, en daar hingen een paar blowers waar je je beslagen bril of objectief weer keurig helder kunt blazen. Ook weet ik dat er in Artis van die dingen hangen. Of ze ook in de vlindertuin van Blijdorp hangen weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.

En je camera uit je tas halen kan voor zover ik weet helemaal geen kwaad, je moet alleen even wachten met fotograferen... Sterker nog, het lijkt me juist dat je je camera uit je tas moet halen, want anders beslaat de boel nog als je hem uit je tas haalt... Poetsen - hoe voorzichtig ook - zou ik niet doen. Gewoon geduld hebben dus, of een blower opzoeken.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Arthur Mol » vr mar 06 2015 8:08 pm

In Blijdorp hangen ze ook.. :thumbup:
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor iJoost » vr mar 06 2015 8:48 pm

Die blowers zou ik voorzichtig mee zijn. Ze zijn erg heet.

Maar 't is simpel, zodra het glaswerk niet meer beslagen is kun je foto's nemen, dat wil zeggen zonder dat je foto's in de mist lijken te zijn genomen. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Vincent » vr mar 06 2015 8:48 pm

Jester schreef:Poetsen - hoe voorzichtig ook - zou ik niet doen.


Waarom niet??

Poetsen kan geen kwaad hoor. Heeft alleen weinig zin want zolang het objectief niet op temperatuur is zal hij gelijk weer beslaan :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Jester » vr mar 06 2015 9:05 pm

Heeft inderdaad weinig zin, maar ik ben toch een beetje huiverig voor het gebruik van een lensdoekje, in verband met krasjes. Zeker bij gebruik in een vochtige - en wellicht ook beetje stoffige - vlindertuin. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig hoor, kan heel goed zijn. Zelf gebruik ik in ieder geval meestal zo'n blaasgeval en/of zacht kwastje (hoewel ik heel soms ook wel eens een lensdoekje gebruik, moet ik bekennen). Het was in ieder geval een goedbedoelde waarschuwing :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 06 2015 9:45 pm

iJoost schreef:Die blowers zou ik voorzichtig mee zijn. Ze zijn erg heet.

Zolang het nog geen verfafbranders zijn denk ik dat het wel meevalt. Je hoeft het er ook niet tegenaan te houden. Een stukje er vandaan.
Je merkt het zelf wel.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor ben42 » vr mar 06 2015 9:59 pm

In een Pb nog de volgende vraag gehad, het antwoord zet ik maar hier neer, omdat de draadvolgers er dan misschien ook nog wat aan hebben.
NikonChick schreef:hallo. als ik gebruik maak van zon fohn/blower, hoe lang moet ik hem er dan onder houden? 5 of 10 minuten of langer?


In het zwembad deed ik het meestal in rond de 2 a 3 minuten. Afwisselend de voorkant en dan de zoeker van de camera. Misschien zelfs minder dan de 2 minuten. (Niet getimed). De zoeker deed ik ook altijd even als je deze namelijk niet doet, beslaat deze heel erg als je bij het naar beneden doen van de camera er op ademt. (Bij een 'hete' blower de camera wat verder van de blower houden).
In een vlindertuin is het waarschijnlijk minder vochtig dan in een zwembad. Misschien kan het daar nog korter. Als je camera heel erg koud is, b.v. omdat je van de vrieskou naar binnen komt is dan duurt het weer wat langer. Begin kort, was het niet voldoende kun je terug gaan naar de blower.

Voor de echte extremisten, zit je heel erg Noordelijk of Zuidelijk bij temperaturen ver onder nul, dan is het verstandig om het toestel buiten al luchtdicht in een zak te verpakken en dan binnen lang laten acclimatiseren voordat je de camera uit de zak haalt. De tijd die hiervoor staat is dan wel een kwartier of een halfuur. (Of de camera helemaal niet uit de zak halen, dan is een diepvrieszak een goed idee).

Als de camera erg koud is (was), blijft de camera nog erg lang koud van binnen. In dat geval zou ik het wisselen van lenzen proberen te vermijden. Eventueel de camera thuis laten luchten voordat je de camera weer opbergt. Voor de erg koude gebieden is het wisselen buiten in de droge lucht beter dan dat binnen doen met een koude camera in lucht die wat vochtiger is.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr mar 06 2015 10:45 pm

vochtabsorbeerders?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor André » za mar 07 2015 12:11 am

Als ik vlinders wil fotograferen ga ik altijd naar Luttelgeest omdat dat de mooiste vlindertuin is en ik daar eigenlijk nooit last heb van beslagen lenzen. Ik ben er van overtuigd dat luttelgeest "iets" met de luchtvochtigheid omdat ik alleen in die vlindertuin geen last van benauwdheid heb (althans niet minder dan normaal, want ik heb veel luchtweg problemen). In andere vlindertuinen kan ik hooguit 10 munuten a een kwartier binnen zijn, in Luttelgeest veel langer.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vocht in vlindertuin

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 07 2015 6:51 am

Je hebt er minder last van als je met een "warme" camera aan het werk gaat. Dus vanuit huis in de isoleerzak, en deze er binnen in een vlindertuin weer uithalen.
Nu gebruik ik zelf geen isoleerzak, maar een gewone cameratas. Vanuit huis in de warme auto en vanuit de auto naar de vlindertuin. Dat temperatuur verschil overleeft de camera nog wel.

Het probleem van condens is aan de buitenkant van objectief, oculairglaasje niet zo erg. Dat is met een goed lens schoonmaak doekje wel weg te wissen. Maar condens gaat ook in het objectief zitten, op de sensor ben ik nog niet tegenkomen, maar waarom zou het daar ook niet ontstaan.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten