Foto bewerking opdracht 1

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Kroontje » zo mar 08 2015 10:22 pm

Hallo

De eerste serie van verschillende inzichten, betreft foto bewerken.
De eerste foto is het origineel. Niks aan gedaan.
Afbeelding

Foto-2
Bij een afbeelding vraag ik me altijd af: “ waar wil ik dat de toeschouwer naar kijkt ?'.
Dat is in deze foto wat lastig; er zjn geen duidelijke hoofdpunten, matige zichtlijnen en er staat veel op:een boom, een boot, wat huizen en een kerk, die dan weer achter de boom schuil gaat.
Daarom nogal radicaal aangepakt, zwart/wit omzetting kon me niet bekoren.

Alles gedaan in Adobe Camera Raw.
Aanpassingen gedaan:
-lenscorrectie
-verscherpen 40/0.9/35
Wit en zwartpunt door ACR laten vaststellen (shift klik op Z/W punt)
Schaduwen opgehaald +10
Locaal contrast +10
Levendigheid +25

Vervolgens sterk gecropped om een” verdwijnpunt/ aandachtspunt te zoeken, gezet op het einde van de vaart met accent op de huizen met de groene gevel.
Dit punt benadrukt door met radiaalfilter de huizen en opgeving wat lichter te maken.
Daarbij bleek aan de rechterkant het grasveldje wat veel aandacht te trekken , dus met borstel wat donker gemaakt.
Om het oog te leiden van rechts naar links het leuke muurtje wat lichter gemaakt.
Vlekje weggewerkt, omgezet naar JPEG

Gr Cees
Afbeelding

Foto-3
Bij deze mijn poging... lastige foto want zo zou ik hem zelf nooit geschoten hebben ;) En meestal maak ik toch een foto met de bewerking al in mijn hoofd. Aan de andere kant wil je daardoor ook niet te ver doorschieten om maar te laten zien hoe goed je wel niet bent in lightroom en/of photoshop.

Dit in elk geval allemaal in Lightroom (op de laatste resize na jouw mailtje na dan).

Zonsondergang van gemaakt omdat ik de belichting verder erg vlak en saai vond.
Boot je geaccentueerd als focuspunt voor de kijker.

groet
Vincent
Afbeelding

Foto-4
Ik heb hem onderhanden genomen. Hierbij het resultaat.

Ik heb hem door LR5.7 heen gehaald. Daar werk ik volgens de basistechniek van Serge Ramelli. Daarnaast nog wat vuiltjes in het water weggepoetst en her en der wat opgelicht wat te donker was naar mijn smaak in de voornamelijk rechterkant t.h.v de kade. Bewerkingstijd 10 minuten.

Ik beperk me eigen altijd tot LR omdat ik geen sikkepit snap van het werken in lagen in PS of Elements.

Hoop dat het naar smaak is :)

Groet Jochem
Afbeelding

Foto-5
Hierbij mijn bijdrage aan het fotobewerkingstopic. Ik heb een “hekel” aan staande foto’s, vraag me niet waarom, maar ik denk dat het komt dat mijn TV, monitor en camera ook liggend beeld vertonen..Emoticon die tong uitsteekt Vandaar dat ik er een liggende foto van heb gemaakt. De foto roept bij mij sferen “van weleer” op, vandaar mijn idee om hem in het Oud Hollandsch te gaan bewerken. Dat heb ik gedaan met Silver Efex Pro2. Ik ben uit gegaan van het filter Antique Plate 2 en heb daar bijna geen aanpassingen meer aan gedaan. Beetje verscherpt, that’s all! Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Arthur.
Afbeelding

Foto-6
Na een week kijken, wat ik met de foto zou doen. In kleur vond ik het eigenlijk helemaal niks. Met de gedachten waarom heb ik de foto genomen.
Dus besloot ik hem om te toveren naar z/w en kijken wat het deed. Hiervoor heb ik Efex Sliver toen gebruikt. Met daarin aan de nodige schuifjes getrokken om het niet te maken.

Gr Kroontje
Afbeelding

Hieronder kan men reacties kwijt ;) Graag een beetje onderbouwd, bijv waarom je een bepaalde foto mooi vind of niet.
Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Saskia Janssen » zo mar 08 2015 10:36 pm

Wat leuk om te zien dat 1 foto op zoveel manieren wordt bewerkt!
Mij spreken vooral de foto's waarop het geheel wat ouder aandoet me aan. 3, 5 en 6, maar toch zijn ze alledrie heel verschillend. Denk dat de oude "look" wel past bij dit plaatje.
uiteindelijk denk ik dat ik dan 5 de beste bewerking vind. :D
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Brutus » zo mar 08 2015 10:43 pm

Leuk gedaan!
Complimenten voor de bewerkers.
Ga er maar aan staan:

Het is een wat rommelig beeld zonder echt onderwerp in lelijk licht met op een prominente plek een plastic boot die niet in het beeld past.
Een stevige bewerking kan nog wel wat redden.
Waarschijnlijk had ik er ook iets als 3,5 of 6 van gemaakt.

Waar is dt trouwens? De Rijp?
Laatst gewijzigd door Brutus op zo mar 08 2015 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Kroontje » zo mar 08 2015 10:52 pm

Dat klopt Brutus ;) In het plaatje de Rijp
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Brutus » zo mar 08 2015 11:00 pm

Idee voor een nieuw draadje.
"Waar ben ik?"

:D
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Cookie1397 » zo mar 08 2015 11:51 pm

Nou ik zal het maar eens proberen dan, ben normaal niet zo van de beoordelingen / kritieken.

Bewerking van Cees; Ik vind het een mooie bewerking en met name het opgelichte muurtje op de voorgrond. Ook vind ik dat doordat je deze crop hebt gekozen de foto interessanter wordt.

Bewerking van Vincent: Op zich ook een mooie bewerking maar ik vind het echter jammer dat door het vignet de reflectie van de boom dichtloopt in het zwart en het muurtje te donker wordt. Ook vind ik dat het kleine wolkje rechts bovenin een te aanwezig vlekje is.

Beweking van Jochem: ( Aha I'am A photographer from the beautifull city of Paris (Engels met zwaar Frans accent :) ) Ik vind de blauwe lucht en het blauw in het water heel mooi ik vind over het algemeen dat er wat meer contrast in had gemogen.

Bewerking van Arthur: Ik heb niet echt een hekel aan staande foto's maar hier past het landschaps formaat beter ( mijn bescheiden mening ) en ik vind deze bewerking hier heel goed passen.

Bewerking van Kroontje: Soms krijg je naar jou hoofd dat jij jouw foto's te donker bewerkt. Hier vind ik het tegendeel, volgens mij is deze te licht en dat dan met name wat betreft het grasveldje rechts, de boomtoppen en de hele rechter kade ( de hekjes en het bootje ) Dat had van mij wat donkerder gemogen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Arthur Mol » ma mar 09 2015 9:53 am

Wat een leuke reacties! Verbazend hoe er verschillend naar dezelfde foto gekeken wordt zeg. Wat mij betreft wel een blijvertje dit topic,
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Debby » ma mar 09 2015 9:59 am

Ook ik ga voor foto 5.
Kan alleen niet heel goed uitleggen waarom deze mij het meest aanspreekt. Denk dat deze bewerking het meeste rust heeft gecreëerd in het chaotische beeld, naar mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Jolanda » ma mar 09 2015 10:12 am

Erg leuk om te zien, en wat snel ook.

Mijn favoriet is absoluut foto 3. Niks saais meer aan!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mar 09 2015 10:26 am

Mooi al die verschillende resultaten :) Zoveel mensen, zoveel inzichten. Ik vond het wel lastiger dan gedacht. Mede ook door wat Vincent al aanhaalde; als je een foto maakt heb je toch meestal wel het eind resultaat in je hoofd zitten. Mijn foto zou het niet geweest zijn, al maakt dat het dan juist weer leuk om zo je inzicht in een foto te geven.

Het omzetten naar landschap vind ik goed uitgepakt, doet de foto goed. Zwart-wit omzetting had ik ook naar gekeken evenals retro-look maar dat was niet naar mijn zin. De omzetting van Arthur vind ik echter wel een hele mooie en daarom dus ook mijn favoriet / winnaar van deze ronde :)

Mark: Leuk idee dit draadje en ik ben benieuwd naar de volgende foto ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Kroontje » ma mar 09 2015 1:41 pm

Leuk om te lezen..al die reacties :-)
Ik heb expres deze foto gekozen, omdat het een echte uitdaging was ;) Wat mij betreft ook een blijvertje, maar wacht nog even op reacties.
Betreft nieuwe foto..gaat ook geregeld worden binnenkort;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Vincent » ma mar 09 2015 2:11 pm

Zoals gezegd een uitdagende, maar leuke, opdracht. Voor mij gaan fotograferen en nabewerking hand in hand, als je dan ineens de foto van een ander krijgt dan is wel even de vraag wat je ermee aan moet. Inderdaad verder een weinig spannende en niets zeggende foto voor mij. Des te uitdagender om er iets van te maken... alleen zou ik hem normaal dus nooit geschoten hebben.

In die zin dus een leermomentje, als je maar hard genoeg je best doet dan is er altijd wel iets van te maken, of in dit geval, meerdere 'iets-en' :mryellow:

Daarnaast gaat een topic normaal om de foto, en nu om de (na)bewerking. Dan moet je dus niet doorschieten, wat bij mij wellicht wel een beetje gebeurd is :silent:

Al met al een leuke uitdaging, weet verder nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden, zeker iets om vaker te proberen :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor MarcoEos70D » ma mar 09 2015 2:48 pm

Leuk, al die verschillende uitwerkingen. Ik ga voor Arthur (foto 5), omdat die van een redelijk saaie foto voor mij de meest sprekende foto heeft gemaakt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor ATOR » ma mar 09 2015 2:57 pm

Dit lijkt me een erg lastige foto om te bewerken. Een succesvolle nabewerking is er een waarbij je de sterke punten van de foto versterkt. Een foto bewerken die het niet heeft, in de hoop dat het iets wordt, is meestal zonde van je tijd.

Het bewerken van zo'n foto is voor mij wel een goede manier om te doorgronden waarom een foto niet werkt als ik dat niet direct zie. Ik weet zeker dat, wanneer je een tijdje hebt zitten rotzooien met deze foto, je de volgende keer op die locatie een prachtige foto maakt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 1

Berichtdoor Gerard1950 » ma mar 09 2015 3:35 pm

Laat je een paar weken je neus niet zien en gelijk weer leuke initiatieven!

Een paar maanden terug vond ik dat nabewerken nog onzin.
Inmiddels als een blad aan een boom bijgedraaid en heb een abo op LR en PS.
Dit experiment laat wel zien dat dat nabewerking een wezenlijk onderdeel van digitale fotografie is.

Ik vind van nr 3 de zon op de huize linksachter wel leuk, jammer dat dat bootje zoveel licht krijgt. Waar komt dat licht vandaan met de ondergaande zo'n achter de kerk? Zonder deze truc had deze foto mijn voorkeur gehad, nu wijk ik uit naar nr 4.

Groetjes, Gerard
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten