HN-23 zonnekap

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

HN-23 zonnekap

Berichtdoor A.Translator » zo nov 01 2009 3:29 pm

Toen ik als kersverse gelukkige bezitter van de 85mm 1:8D een opmerking maakte over de meegeleverde zonnekap die niet tegelijk met de lensdop gebruikt lijkt te kunnen worden, kreeg ik geen reactie. "Zal wel een foefje op zijn dat ik nog niet door heb," dacht ik. Inmiddels heb ik meer over dit probleempje gelezen en begrijp ik dat het niet aan mij ligt.

Hoe lossen andere bezitters van de 85mm 1:8D dit op?
A.Translator



Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Cees » zo nov 01 2009 3:47 pm

Bij mij zit de zonnekap er eigenlijk 'vast' op. De snap-on lensdop wordt er gewoon 'in' gedrukt.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor emdeklerk » zo nov 01 2009 4:10 pm

Sorry, ik vind het een heel klein beetje onzin. Vroeger toen de zonnekappen in de filterschroefdraad gingen kon je al helemaal niet tegelijk een zonnekap en lensdop tegelijkertijd gebruiken, en de 85mm 1,8 behoort tot die groep. Tegenwoordig kun je veel zonnekappen omgekeerd op een buitenbajonet plaatsen en dan ook nog een filter of lensdop in de schroefdraad. Als die 85mm één van de objectieven is waarbij dit geen van beide kan: nou ja, big deal. Gewoon lensdop erop en zonnekap losjes omgekeerd eroverheen. Zo heb ik ook een heel stel objectieven en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ben ook nog nooit een lensdop of zonnekap kwijt geraakt.
emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor A.Translator » zo nov 01 2009 4:18 pm

Cees Laarman schreef:Bij mij zit de zonnekap er eigenlijk 'vast' op. De snap-on lensdop wordt er gewoon 'in' gedrukt.
Dat is nu juist wat mij niet lukt. Bij de 17-55 kitlens kan het wel, ook met de zonnekap omgekeerd op het objectief.

Bij de 85mm "pakt" de lensdop niet omdat het schroefdraad "al bezet" is door de zonnekap - althans dat denk ik.

Latere toevoeging: de lensdop kan er wel op (maar niet met omgekeerde zonnekap) maar het gaat niet soepel. Ik moet echt prutsen voordat de dop stevig zit.
Laatst gewijzigd door A.Translator op zo nov 01 2009 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
A.Translator



Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor J.Hoes » zo nov 01 2009 4:21 pm

De zonnekap van een 85mm 1.8 is een inschroefkap, gebruikt de filterdraad. Het gat in de zonnekap is dus kleiner; met wat beleid kun de lensdop hier nog wel in plaatsen; niet ideaal, maar werkt wel.
Zonnekappen met bajonetaansluiting gaan over de lenstuut; de lensdop past hier riant in.

Groet Hans
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor J.Hoes » zo nov 01 2009 4:36 pm

Mijn verhaal gaat op voor de zonnekap HN-23. Je moet die twee knijpdingetjes in de lensdop wel helemaal indrukken. Probeer anders even droog op de omgekeerde zonnekap, het past allemaal net aan.

Groet Hans
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor A.Translator » zo nov 01 2009 4:42 pm

Ok, bedankt allebei. Ik ga eens goed oefenen! (Maar eigenlijk wil ik de zonnekap omgekeerd hebben als de lens de tas ingaat.)
A.Translator



Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Cees » zo nov 01 2009 4:44 pm

A.Translator schreef:Ok, bedankt allebei. Ik ga eens goed oefenen! (Maar eigenlijk wil ik de zonnekap omgekeerd hebben als de lens de tas ingaat.)


Dan moet je 'm er gewoon vanaf schroeven en los meenemen. :wink:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Patrick » zo nov 01 2009 4:52 pm

Het objectief is niet zo groot. Ik heb de kap er standaard opzitten, ook in de tas. De dop plaats ik gewoon in de kap. Dat gaat prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor A.Translator » zo nov 01 2009 5:16 pm

Cees Laarman schreef:
A.Translator schreef:Ok, bedankt allebei. Ik ga eens goed oefenen! (Maar eigenlijk wil ik de zonnekap omgekeerd hebben als de lens de tas ingaat.)


Dan moet je 'm er gewoon vanaf schroeven en los meenemen. :wink:


Dat vind ik niet een bevredigende oplossing, maar als er niets anders opzit...
A.Translator



Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor erikcreugers » ma mar 09 2015 2:46 pm

Ik heb onlangs de 85 mm AF f/1.8D gekocht. Tweedehands wel te verstaan. Helaas zat de zonnekap er niet bij :(
Echter, nieuw betaal je de hoofdprijs. Iemand enig idee waar ik desnoods tweedehands een zonnekap kan kopen? Of als toevallig iemand er een over heeft, ook welkom!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Marten » ma mar 09 2015 2:55 pm

Hoofdprijs?
Voor € 22,71 (incl. verzenden) ben je het heertje:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Nikon+HN-23+genuine&LH_PrefLoc=2&_sop=15
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor erikcreugers » ma mar 09 2015 3:06 pm

Thnx! Ik had gezocht op Ebay, maar was deze niet tegengekomen. Wellicht niet goed gezocht... Heb 'm gelijk besteld!
Laatst gewijzigd door Cyrus op ma mar 09 2015 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Marten » ma mar 09 2015 3:11 pm

Als je een originele Nikon wilt dan moet je het woordje genuine in de zoekopdracht meegeven.
Geluk ermee.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HN-23 zonnekap

Berichtdoor Frank Roelofs » ma mar 09 2015 3:16 pm

Ook ik gebruik de Nikkor 85mm AF-d Laat de zonnekap er altijd op en heb een 77mm Nikon lensdop via marktplaats gekocht. Past perfect voor op de zonnekap.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten