Foto's en reacties avondfotografie Groningen 7-3-2015
- pinocchio
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Foto's en reacties avondfotografie Groningen 7-3-2015
Veel aan de schuifjes trekken bij lightroom 

Ik kan met Nikon... voor mijn "mooiste" foto's ga je naar http://www.fotopinocchio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- reneo57
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mijn keus valt op foto 9 van klaas mooi met de maan er boven.
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- pinocchio
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt, je zou hem bijna voor het sinterklaasfeest gebruiken 

Ik kan met Nikon... voor mijn "mooiste" foto's ga je naar http://www.fotopinocchio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik heb van Jos een foto ontvangen. Ik heb even een heel andere bewerking gemaakt wat betreft de kleuren. Niet perse mooier, maar wel meer zoals je ogen het volgens mij waarnemen, zeker als je er een tijdje staat en je ogen zich aangepast hebben wat betreft witbalans. Camera's doen dat niet en hebben gewoon veel moeite deze kleuren goed in te schatten. Nikon is er ook niet zo goed in volgens mij; andere merken lijken dat regelmatig beter te doen.
Dit is snel gedaan en het kan absoluut veel beter. Het is om een punt aan te geven.
Origineel van Josti:
8

Mijn versie (Photobucket sloopt tegenwoordig wat kwaliteit weg):

Dit is snel gedaan en het kan absoluut veel beter. Het is om een punt aan te geven.
Origineel van Josti:
8

Mijn versie (Photobucket sloopt tegenwoordig wat kwaliteit weg):

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Hier een selectie van mijn foto s.
Vele heb ik al voorbij zien komen en ook wel in betere kwaliteit
Een leuke avond met mooi weer en een prima sfeer, bedankt iedereen.
Met name Debby en Chris.

Vele heb ik al voorbij zien komen en ook wel in betere kwaliteit

Een leuke avond met mooi weer en een prima sfeer, bedankt iedereen.
Met name Debby en Chris.
- Highlander
- Forumbeheerder
@Patrick,Wat mooier is laat ik hier in het midden dat is een kwestie van smaak,maar het spijt me te moeten zeggen dat die van Jos dichter bij de werkelijkheid zit dan die van jou.
Die twee hoge palen rechts op de foto, daar stonden er vier van op het plein, en die hulden het hele plein in een gele gloed.
Zie ook deze foto.

Die twee hoge palen rechts op de foto, daar stonden er vier van op het plein, en die hulden het hele plein in een gele gloed.
Zie ook deze foto.

-
- Forumlid
Zoals zo vaak zal de juiste kleur wel in het midden zitten........?
Het oog vertaald de kleuren en zo ook de camera en daarna de ogen (lees hersenen) die de foto bekijken.
Wel valt me op dat ik mijn foto s flets terug zie hier op de site maar dus ook al op nikon image space.
Wanneer ik de foto vanaf mijn harde schijf op de pc bekijk dan zie ik die meer kleuriger en pittiger.
Iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren?
Het oog vertaald de kleuren en zo ook de camera en daarna de ogen (lees hersenen) die de foto bekijken.
Wel valt me op dat ik mijn foto s flets terug zie hier op de site maar dus ook al op nikon image space.
Wanneer ik de foto vanaf mijn harde schijf op de pc bekijk dan zie ik die meer kleuriger en pittiger.
Iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren?
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Mooie standpunten Jaap. Het was extreem geel oranje op de grote markt inderdaad. Patrick heeft het mi iets teveel teruggeschroefd. Probeer ook eens vnl 1 kleur getinte foto naar zwart wit om te zetten, kan verrassend uitpakken
-
- Maandopdrachten
Dank je Patrick voor de moeite om te laten zien dat het anders/beter kan. Zoals je al zei (en enkele anderen hierboven) is het ook een kwestie van smaak en hoe je hersenen het vertalen. Maar inderdaad, de grote palen die er staan maakt het allemaal wat warmer van kleur dan jouw versie. Die zou zonder die grote palen waarschijnlijk prima zijn.
Wat ik bij een aantal foto's ook zie is die groene gloed. Die heb ik dus 's avonds in Groningen niet gezien. Camera's zien die dan weer wel.
Voor wat betreft de werking van je hersenen als het om kleur gaat, is de social mediahype over de kleuren van de goud-witte dan wel blauw-zwarte jurk veelzeggend: klik hier
Groet, Jos
Wat ik bij een aantal foto's ook zie is die groene gloed. Die heb ik dus 's avonds in Groningen niet gezien. Camera's zien die dan weer wel.
Voor wat betreft de werking van je hersenen als het om kleur gaat, is de social mediahype over de kleuren van de goud-witte dan wel blauw-zwarte jurk veelzeggend: klik hier
Groet, Jos
Laatst gewijzigd door josti op di mar 10 2015 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, dus dat is wat lastig.
Maar veel foto's hier geplaatst komen op mij overmatig geel/oranje over. Mijn ervaringen met avondfotografie zijn dat dat zo'n beetje standaard is. Ik zal eens een foto opduikelen die ik gecorrigeerd heb wat betreft witbalans. Ik heb al een foto in gedachten gemaakt in Haarlem. Ik denk aan een apart draadje daarvoor.

Maar veel foto's hier geplaatst komen op mij overmatig geel/oranje over. Mijn ervaringen met avondfotografie zijn dat dat zo'n beetje standaard is. Ik zal eens een foto opduikelen die ik gecorrigeerd heb wat betreft witbalans. Ik heb al een foto in gedachten gemaakt in Haarlem. Ik denk aan een apart draadje daarvoor.
-
- Forumlid
Frank, dank je maar ik vind je zwart wit serie weer heel mooi.
Die interieur foto s door de ramen zijn heel mooi. Beetje gluren kan geen kwaad.....
Bedankt voor de tip, ik zal er nog eens voor gaan zitten.
De foto met dame erop was alleen zwart-wit te doen, vaak met mensen erop de enige optie voor mij.
Klaas weet inderdaad heel mooie contrasten te maken in zijn kleurige foto s.
De maan komt goed tot zijn recht boven de zuid kant van de grote markt en die van het stations plein zijn ook prachtig.
Die interieur foto s door de ramen zijn heel mooi. Beetje gluren kan geen kwaad.....

Bedankt voor de tip, ik zal er nog eens voor gaan zitten.
De foto met dame erop was alleen zwart-wit te doen, vaak met mensen erop de enige optie voor mij.
Klaas weet inderdaad heel mooie contrasten te maken in zijn kleurige foto s.
De maan komt goed tot zijn recht boven de zuid kant van de grote markt en die van het stations plein zijn ook prachtig.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het probleem is niet alleen dat het licht van de straatlantaarns erg oranje is maar dat het licht van die lampen maar een beperkt spectrum heeft. Dat is niet te corrigeren met witbalans.
Bij de foto hieronder heb ik alleen de oranje kleur weggehaald, er is duidelijk te zien dat er verder nauwelijks kleur overblijft. Er zit geen groen, blauw, cyaan of magenta in de delen die door de straatlantaarns verlicht worden. Die kleuren zijn er wel maar ze zijn niet zichtbaar in het beperkte spectrum van dat licht. Een groen object reflecteert alleen de groene component van het spectrum, in puur oranje licht zal die kleur niet te zien zijn.

Er valt dus wat voor te zeggen om de kleur "natuurlijk" oranje te houden.
Bij de foto hieronder heb ik alleen de oranje kleur weggehaald, er is duidelijk te zien dat er verder nauwelijks kleur overblijft. Er zit geen groen, blauw, cyaan of magenta in de delen die door de straatlantaarns verlicht worden. Die kleuren zijn er wel maar ze zijn niet zichtbaar in het beperkte spectrum van dat licht. Een groen object reflecteert alleen de groene component van het spectrum, in puur oranje licht zal die kleur niet te zien zijn.

Er valt dus wat voor te zeggen om de kleur "natuurlijk" oranje te houden.
- Highlander
- Forumbeheerder
@Ator
Dat beperkte spectrum, is dat alleen bij dit soort lampen, of geld dat voor alle kunstlicht.Het probleem is niet alleen dat het licht van de straatlantaarns erg oranje is maar dat het licht van die lampen maar een beperkt spectrum heeft.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het meeste kunstlicht wordt ontworpen met een breed spectrum omdat dat het meest prettig is. Als andere zaken, zoals hier de efficiëntie, prioriteit hebben dan kan de eis van breed spectrum wel eens uit beeld verdwijnen.
Dit soort straatlantaarns, die helemaal niets uitstralen behalve oranje licht, zijn wel een extreem voorbeeld van een lichtbron met een beperkt spectrum.
Dit soort straatlantaarns, die helemaal niets uitstralen behalve oranje licht, zijn wel een extreem voorbeeld van een lichtbron met een beperkt spectrum.
- Debby
- Regiocoördinator
- Contacteer:
Komen weer mooie beelden voorbij