Foto bewerking opdracht 2

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » za mar 14 2015 6:08 pm

Alweer de tweede bewerking opdracht ;)
En ook nu is er weer een foto over gedragen die het nodige met zich mee heeft.
Makkelijker kunnen we het bijna niet maken :-)

Origineel-2

Afbeelding

Foto-1

Wat heb ik gedaan:

In Camera Raw: Schaduwen opgetroken en wat ruis verwijderd.

In Photoshop:

- Takjes weggehaald

- Links een stukje eraan geplakt zodat er iets meer ruimte is links van de persoon

- Met Hue/Saturation de kleuren iets gedramatiseerd

- Nog wat extra ruis verwijderd op de jas van de persoon

- Met licht/donker de aandacht op de ondergaande zon gelegd

- een beetje met het gamma gespeeld

Groet Malou

Afbeelding

Foto-2
Op deze foto heb ik Lr5 los gelaten ;)
Witbalans op schaduw gezet, Hooglichten naar -100, schaduw op +31, Witte tinten +65, Zwarte tinten +10
Helderheid +5 en Levendig op +2
Daarna wat gespeeld met de curven.
Ruis weg gehaald, en daarna twee Gegradueerd filters toegepast. (voor de lucht. net boven het gras en voor de onderkant)
Ook de paaltjes iets bewerkt (opgelicht) en de takjes links weg gehaald (CS6).
Waar ik wel moeite mee had is de achterkant van de jas...dit geprobeerd..

Groet Kroontje

Afbeelding

Foto-3
Hoi allemaal,

wat 'n leuk initiatief dit!
Ik heb het vorige topic net even bij kunnen lezen (het is persoonlijk wat onfortuinlijk en druk) en heb gisteravond de bewerking van de 2e foto voltooid.

Dit was voor mij duidelijk een 'gevalletje HDR'.
Dus heb ik de basis-foto in Lightroom voorzien van een lensprofiel, ruisreductie toegepast en daarna 2 virtuele kopieën gemaakt.
Daarna de 3 foto's in Photomatix geïmporteerd en een 2 EV verschil gegeven in belichting.

Daarna in een gebalanceerd profiel samengevoegd en verder in Lightroom bewerkt.
Hierbij heb ik gewerkt met 2 gegradueerde filters in de lucht (tot aan de grasrand) voor het terugbrengen van de wolkenpartijen, het aanpassen van de belichting en het aanpassen van de kleurtemperatuur.
Daarnaast een gegradureerd filter 'van links' om de persoon echt 'weg' te zetten in het tegenlicht.

Daarna het gehele beeld bewerkt zodat het wat meer 'knalde' en dan zeg ik: let the sun rise!

Ben benieuwd naar jullie mening, ik merk dat ik het zelf best 'lastig' vond om een - voor mij - onbekende foto dan een bewerking te geven.

Groetjes Danny

Afbeelding

Foto-4
Hierbij mijn bewerking van de foto

Mijn bewerking is als volgt

-Uitsnede aangepast

-Witbalans aangepast

-Kleuren aangepast

-Lenscorrectie

-Verscherpt

-Ruis verminderd

- Schaduwen lichter gemaakt

- klein beetje vegnetten toegepast

Groeten Wim

Afbeelding

Foto-5
Persoon staat voor mij veel te dicht op de rand... Kon er geen prettig beeld van maken met de persoon erin, en verplaatsen wordt hier vast niet in dank afgenomen, dus daarom maar rigoreus helemaal eraf gecropt. Ontstaat er wat mij betreft een rustiger landschap dat ook veel prettiger kijkt.

Warmte toegevoegd in de lucht en wat meer nadruk op het middelste prikkeldraad met spinnenweb. Diepe schaduwen afgevlakt door een fade op de curve toe te passen, en een wit randje zodat een mooi rustig beeld ontstaat.

groet Vincent

Afbeelding

Foto-6
Foto van Arthur, die ook het Origineel heeft gegeven.

Afbeelding

Foto-7
Hier mijn resultaat. Moeilijke foto weer ;) Zeker om het feit dat ik scherpte mis en er toch wel veel zichtbare ruis is. De scherpte loopt nu tot het hekwerk en dan verdwijnt het heel snel :D Uitgaande van de exif (ISO 800 en f/2.8 op 17mm) ga ik er vanuit dat deze foto uit de hand genomen is. Kijkende naar de sluitertijd van 1/4000sec had de ISO dus nog wel omlaag gekund en het diafragma iets meer geknepen kunnen worden. Maar dat ter zijde ;)

Ik heb er dit keer lang over gedaan en dat komt mede doordat ik zo'n beetje elk mogelijke uitsnede heb geprobeerd met dit als eind resultaat. Ik zag geen andere mogelijkheid om de foto flink bij te snijden voor een beetje interessant plaatje.

Mijn bewerking is weer gedaan in LR5. Ik heb een grad filter over de lucht gelegd om zo de gloed van de zon meer te accentueren. Daarnaast heb ik veel donkere delen opgepoetst zodat ze wat lichter worden. Ook aan de schuifjes van de verscherping en ruisonderdrukking getrokken. Een vlekje (minuscuul) weg gepoetst en wat post vignettering toegepast, et voilá!

Groet Jochem

Afbeelding

Veel plezier met het bekijken en te beoordelen met jullie onderbouwde reacties

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor LJ-Jochem » za mar 14 2015 7:18 pm

Kijk aan :) Mooi om al die verschillen weer te zien. Mijn voorkeur gaat uit naar die van Vincent. Mooie kleuren en het kijkt prettig.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Jumpjiving » za mar 14 2015 7:19 pm

Ik vind het origineel nog het beste
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » za mar 14 2015 7:57 pm

En waarom vind je de originelen de betere?
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Peter » za mar 14 2015 8:05 pm

exact, foto 1 beheerst het licht zo natuurlijk mogelijk.

Bewerken is prima maar dit doet in mijn beleving af van de basis. Die basis is namelijk een 'mistig kleurloos' ochtend zonnetje.
De minimale kracht van de zon in die situatie zal nimmer een (gepimpte) rode gloed kunnen geven
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » za mar 14 2015 8:20 pm

Gezien de originele NEF kan dat niet de betere zijn, want veel zwart is dicht gelopen. En er was veel ruis aanwezig, vooral in de lucht. Wat betreft de zon zou kunnen, maar gezien het Histogram miste het veel aan de rechte kant.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Peter » za mar 14 2015 8:29 pm

Wellicht dan het verschil van de technische beleving en de natuurlijke beleving. :wink:
Het donkere aan de rechte kant vind ik niet storend

Wel storend is het groene , bijna verlichte, gras dat ik op een aantal foto's zie.
Teveel van het goede in mijn optiek

Het is opmerkelijk om de verschillende inzichten te zien.
Vincent heeft er een bijzonder beeld van gemaakt, knap
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Vincent » za mar 14 2015 8:33 pm

Het is wel jammer dat in een topic als deze, vooral de 'anti-nabewerkers' of de 'zo-goed-mogelijk-de-werkelijkheid-benaderen-nabewerkers' hun stem laten horen.

Meningen zijn uiteraard altijd prima en welkom. Maar het voegt zo bar weinig toe aan dit initiatief als men uit principe een platte originele NEF beter wenst te vinden...

Overigens wil een auto wit balans er wel eens flink naast zitten bij zonsondergangen. Ook een kleurloze NEF is niet per definitie een waarheidsgetrouwe weergave van de werkelijkheid... :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op za mar 14 2015 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » za mar 14 2015 8:33 pm

Het is opmerkelijk om de verschillende inzichten te zien.
Vincent heeft er een bijzonder beeld van gemaakt, knap

Dat zeker ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Peter » za mar 14 2015 8:44 pm

djunclesam schreef:Het is wel jammer dat in een topic als deze, vooral de 'anti-nabewerkers' of de 'zo-goed-mogelijk-de-werkelijkheid-benaderen-nabewerkers' hun stem laten horen.

Meningen zijn uiteraard altijd prima en welkom. Maar het voegt zo bar weinig toe aan dit initiatief als men uit principe een platte originele NEF beter wenst te vinden... :wink:


Dan reageer ik daar toch even op ter toelichting. Ik heb niets met principes en heb niets tegen nabewerkingen. Het is überhaupt mijn eerste reactie in het draadje 'bewerkingen'. Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Het origineel kent een afgevlakt wazig zonnetje dat een poging doet om door te breken. In mijn gedachte een natuurlijk beeld. Die basis vind ik in geen enkele kleurstelling terug.. Alleen een lage ochtendzon creëert 'rood licht'.
Dat licht is al lang weg als de zon op die hoogte aan de hemel staan.

Dus in dit geval gaat de voorkeur dus uit inderdaad naar de basis. En Vincent is in mijn optiek het meest geslaagd om de totale basis te verleggen naar een ander futuristisch beeld.

Ongetwijfeld zullen velen anderen hun stem ook laten horen, dus de gezochte balans tussen 'voor/tegen' komt er wel :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor ATOR » za mar 14 2015 9:33 pm

Je komt al snel uit op de ethiek van het nabewerken: probeer je de foto zoals die is, de visie van de fotograaf, sterker te maken of ga je er iets totaal anders van maken.

Als je zo'n foto met zacht licht en gedempte kleuren met een mijmerend silhouet van een vrouw kleur keihard laat knallen of heftig cropt dan valt dat in de tweede categorie en ga je voorbij aan hoe de fotograaf de foto gemaakt en bedoeld heeft. Niets mis mee als je hier je nabewerkingsspierballen wilt laten zien maar als professioneel retoucher zou je snel zonder werk zitten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Vincent » za mar 14 2015 10:43 pm

ATOR schreef:Je komt al snel uit op de ethiek van het nabewerken:


Ik snap allemaal wel wat jullie proberen te zeggen hoor. Ik vind de discussie alleen een beetje 'misplaatst' hier. Het voelt voor mij een beetje als in een katten-foto-topic gaan zeggen dat je er niets aan vindt omdat je liever honden ziet. De bedoeling van dit topic is nu JUIST om je eigen insteek op een NEF los te laten. 'Stel nu dat jij die foto van je SD/CD kaartje download, wat ga je er dan mee doen'. Dat kan anderen inspireren, nieuwe ideeen geven en anderen kunnen er van leren.

Niets mis mee als je hier je nabewerkingsspierballen wilt laten zien


Dat kan dus anderen inspireren, nieuwe ideeen geven en anderen kunnen er van leren. Als je spierballen wilt laten zien dan post je wel eigen werk, zonder verdere uitleg, om likes te vangen en positieve opmerkingen. Een beetje zoals bijna alle andere topics hier.

Er zijn een aantal mensen die serieuze tijd en energie gestopt hebben in een bewerking EN het gebruikte stappenplan (daar valt mijn post overigens niet onder). Ter lering en vermaak. Ik vind het niet echt respectvol naar die inzet, en het idee van dit topic uberhaubt, door dat met spierballentaal te vergelijken... :wink:

Peter schreef:En Vincent is in mijn optiek het meest geslaagd om de totale basis te verleggen naar een ander futuristisch beeld.


Het is helemaal niet mijn bedoeling om de waarheid te verleggen. Ik wil mooi beeld maken. In elk geval wat ikzelf mooi vind natuurlijk, zoals ook bij mijn eigen werk. Dat doe ik deels in de camera, de basis moet natuurlijkgoed zijn, en deels in de nabewerking, want alleen een basis is vrijwel nooit een mooi/het mooiste beeld. Dat mensen principieel tegen nabewerken (op een dergelijke manier zijn), heb ik echt niets op tegen hoor, maar dan kun je je ook afvragen waarom een bepaalde vaste groep forumleden keer op keer complimenten krijgen omdat ze mooie, strakke verzorgde platen posten... Vraag de NEF'jes er maar niet bij want dan zijn ze allemaal 'af'!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » za mar 14 2015 10:52 pm

Mooi verwoord ;) Heb eigenlijk niks toe te voegen..
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Cookie1397 » zo mar 15 2015 12:13 am

Oké ga ik weer. Natuurlijk weet ik niet precies wat de bedoeling is maar volgens mij is het niet de bedoeling aan te geven wat een betere bewerking vind maar wat ik van de bewerking op zich vind.
Ik zal proberen het e.e.a. te benoemen.

Origineel; Dit vind ik een prima foto met een mooie beetje sombere foto.

1 Bewerking van Malou; Als ik het origineel niet zou kennen zou dit een heel mooie zonsopkomst zijn. Dat je er links een stukje "aangeplakt" hebt vind ik wel iets hebben en ook dat je de rug van de persoon iets lichter hebt gemaakt.

2 Bewerking van Kroontje; Voor mij net iets te (maar ja, ik heb het origineel gezien :) ) Ik vind de zonsopgang iets te geel en de band met mist die je in het dal hebt aangezet had van mij wat grijzer gemogen nu vind ik het iets te "clean", ook vind ik nu de voorgrond wat te licht ten opzichte van de persoon op de voorgrond.

3 Bewerking van Danny; Hier vind ik doordat de voorgrond heel erg licht is het effect van een ochtendfoto in de mist te niet wordt gedaan. Mijns inziens is nu ook de figuur in de voorgrond te donker ten op zichte van de rest.

4 Bewerking van Wim; De uitsnede vind ik wel oké. Voor mij is de voorgrond ten opzichte van de persoon meer in balans maar het had van mij een tikkeltje donkerder gemogen.

5 Bewerking van Vincent; Ik vind deze uitsnede heel goed gevonden en toch de mistige sfeer weten te behouden met een héél klein opkomend zonnetje.

7 Bewerking van Jochem; Ook deze uitsnede vind ik mooi evenals de oranjekleurige lucht.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor ATOR » zo mar 15 2015 1:04 am

@ Vincent
Als je mijn post beter leest zie je dat ik geen oordeel vel over de bewerkingen of over bewerken an sich. Mijn eigen foto's hangen aan elkaar van photoshopwerk en ik zie dat zeker niet als iets negatiefs.

Ik verwoord alleen het dilemma: "Is een middelmatige foto van een kat die nabewerkt wordt tot een prachtige foto van een hond een goede nabewerking?" Iets wat in de reacties waarin iets over de bewerkingen gezegd wordt regelmatig naar voren komt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten