super macro

Onderwerp:

super macro

Berichtdoor tomaski » zo mar 15 2015 6:39 pm

vandaag ff bezig geweest om een super-macro leren te schieten.

laat mij weten wat jullie denken :thumbup:


model: veldkrekel (Gryllus assimilis (nl))
Afbeelding

moet nog ff proberen met een andere lens combo, als deze bij dit "model" te dicht komt :D


p.s.
dit is geen crop
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jumpjiving » zo mar 15 2015 6:50 pm

Waarmee gemaakt?
Dit kan alleen door er met je glas bovenop te zitten.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » zo mar 15 2015 6:57 pm

voor deze set heb ik gebruikt:

glaswerk: Tamron 90mm F/2.8 Di Macro VC met een Nikon 35mm F/1.8 DX omgekeerd
licht: 30x30x30cm opnametent met 2x 50W halogeen lampjes en SB-910

volgende keer gaan ik T90 + N50 F/1.8 omgekeerd zetten (iets kleinere vergroting), maar moet eerst een 58mm-58mm omkeerring bestellen
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jumpjiving » zo mar 15 2015 7:39 pm

Kijk daar hebben we wat aan.
Zie steeds vaker dit soort macro.
Ga er ook mee stoeien.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jester » zo mar 15 2015 7:39 pm

Goed gedaan, want zeer lastig! Ik heb hetzelfde geprobeerd, vorige week, met een omgekeerde 50mm 1.8 op een 70-200 2.8, maar dat ging niet zomaar en het resultaat was niet wat ik ervan verwacht had. Dat lag aan mezelf, want eigenlijk te weinig tijd genomen om de boel goed op te stellen.

Leermomentje, zullen we maar zeggen... :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » zo mar 15 2015 8:12 pm

het is inderdaad uitdagend en deze foto is nog niet wat ik zou willen zien, maar het komt nog wel goed :wink2:

Jester schreef:Ik heb hetzelfde geprobeerd, vorige week, met een omgekeerde 50mm 1.8 op een 70-200 2.8, maar dat ging niet zomaar en het resultaat was niet wat ik ervan verwacht had. Dat lag aan mezelf, want eigenlijk te weinig tijd genomen om de boel goed op te stellen.

dit niet kon lukken met zo'n set.
70-200 is een flitermaat 77m
50/1.8 is 58mm filtermaat
het diameter verschil is in dit geval enorm en is gewoon een recepte voor enorme vignette :mryellow:
Lens, die word omgekeerd gebruikt moet (liefst) hetzelfde diameter (of groter) zijn als de lens die op je camera zit.

en aperture moet vol open... :wink:
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor CaptainHook » zo mar 15 2015 8:52 pm

Heerlijk afschrikwekkend! 8)

Maarre, hoe zorg je er voor dat je model stil bleef zitten? Of was 'ie al naar de eeuwige krekelvelden vertrokken?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » zo mar 15 2015 9:00 pm

yyymm optie #2 :lol:
ik heb hem gevonden tijdens opruimen van de terrarium van mijn hagedis.
En zo'n "minder-levend" is een perfect kandidaat voor super macro, toch? :mryellow:\

anders moet je zo'n beesten in de koelkast zetten voor paar minutjes - dan krijg je paar minutjes voordat ze weer gaan bevegen :thumbup:
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 15 2015 9:02 pm

Ik vind het op zichzelf al heel knap om met deze vergroting het beeld op die wijze al fatsoenlijk te kunnen vastleggen.
Door de combinatie van lenzen op elkaar stapelen om aan die vergrotingsmaatstaf te komen, zijn er wel optische onvolkomenheden die naar boven komen zoals de kleurrandjes zo'n beetje rondom de kop. Maar ja, je kunt niet alles hebben in een improvisatie van middelen. Zoals gezegd ik vind het knap gedaan.

Om een beestje te "verdoven" kun je ook met een pipetje wat druppeltjes "ether" in een potje laten lopen waarin de krekel zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Arthur Mol » zo mar 15 2015 10:41 pm

Ik moet hier echt even op reageren.

Tenenkrommend wat je nu zegt Leon! Ik waardeer je opmerkingen over de techniek in de fotografie ten zeerste, maar dit :thumbdown:

Léon Obers schreef:Om een beestje te "verdoven" kun je ook met een pipetje wat druppeltjes "ether" in een potje laten lopen waarin de krekel zit.


FOEI! Ik weet dat het veel gedaan wordt, maar het is naar mijn mening en zo ook van die van vele anderen "not done"!

Net als in de vriezer leggen, enz enz.. Manipulatie (ook zoals voeren en zo) is veel voorkomend, al wordt er door velen geheimzinnig over gedaan.


Dit even ter zijde, overigens een mooie foto met beperkte middelen, chapeau! :thumbup:
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 15 2015 11:41 pm

Die tip is me ooit door een bioloog (met hart voor zijn vak) van het Noorder Dierenpark gegeven bij fotografie van een bromvlieg.
Kennelijk valt het "leed" reuze mee. Het beestje was alleen verdoofd, bleef gewoon op zijn pootjes staan. Na pakweg tien minuten dat het beestje weer bij kwam, begon die eerst gewoon weer wat rond te lopen, zonder rare sprongen en fratsen. Daarna vloog het weg. Schijnbaar had het niks geleden.

In het ziekenhuis laat ik me ook gewoon onder narcose brengen, of bijv. verdoving bij de tandarts.
Volgens mij holt je fantasie verder vooruit in afzien dan wat er in werkelijkheid feitelijk aan "engs" gebeurt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor CaptainHook » ma mar 16 2015 8:17 am

Tenenkrommend? :wtf:

Als ik een insect binnenshuis tegenkom op een plek waar ik 'm niet wil (wesp, mug, bromvlieg, spin, whatever) verdwijnt 'ie zo snel mogelijk naar de eeuwige jachtvelden. Alleen dan is 'ie niet meer toonbaar als model voor macro opnames. :lol:

BTW: als we zo gaan beginnen, dan zullen we het maar niet hebben over beestenmanipulatie/-uitbuiting in b.v. de AWD, OVP, [willekeurige dierentuin], etc. Of anderszins slachtpartijen van levende wezens die er dagelijks plaatsvinden ter meerdere glorie van die piepschuim bakjes met cellofaan in de supermarkt... We moeten niet roomser willen zijn dan de paus... :silent:

Om terug te komen op deze super macro opname: wellicht had stacking nog wat extra scherptediepte kunnen opleveren? :idea: Zeker nu je model toch niet meer beweegt.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » ma mar 16 2015 10:12 am

Léon Obers schreef:Om een beestje te "verdoven" kun je ook met een pipetje wat druppeltjes "ether" in een potje laten lopen waarin de krekel zit.


bedankt voor de tip, Leon :thumbup: gaan ik het zeker proberen
mag ik gelijk een vraag stellen?
Waar koop ik ether? :mryellow:
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Arthur Wolff » ma mar 16 2015 9:03 pm

Het zal beslist aan mij liggen maar hoe is dit nu tot stand gekomen, ik lees een 35/50mm op een 70-200mm?? Hoe gaat dat in z'n werk?
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 16 2015 10:09 pm

tomaski schreef:Waar koop ik ether? :mryellow:

Drogisterij / apotheek. Koop er dan ook zo'n druppel pipetje bij. (Een glazen buisje met een rubber mini "opzuig" blaasbalgje op het eind).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten