Foto bewerking opdracht 3

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Kroontje » vr mar 20 2015 6:54 pm

Weer een mooie plaat, waar we alle kanten mee uit konden gaan.

Het origineel

Afbeelding

Foto-1

Bewerking rots in baai

Moeilijke opname , er zit veel in de file maar het is lastig om het eruit te krijgen.
Opname heeft veel potentie.

In ARC wat vlekjes weggedaan onderaan en de volgende aanpassingen.
Het histogram sluit links en rechts niet aan, er gaat dus dynamisch bereik verloren ;eerst aangepast met automaat (shift klik op witte en zwarte tonen).Dan verschoven de volgende schuifjes:
Belichting +0,35
Contrast +35
Schaduwen +25
verzadiging +100

Omdat nu de onderzijde goed is maar de lucht en de subtiele bergrand aan de horizon verdwijnt een verloopfilter gezet beginnend juist onder de weerspigeling van de rots en lopend tot iets boven de steen. Boven is dus alles van het filter van toepassing eronder niets.
Filter gezet op Belichting -0,55
Contrast +21
Schaduwen -21
Hooglichten -12
Locaal contrast (om de wolken en de details in de rots beter te laten zien) +26
Verzadiging +80

Omdat ik de rots nog wat extra aandacht wilde geven , naar Photoshop getransporteerd en een selectie gemaakt van de rots plus de spiegeling. Omdat dat wat grillig is, dat gedaan dmv een luminosity masker in het blauwkanaal. Deze selectie iets opgelicht met de curven.

Aan de onderkant stukje eraf.

De steen onderin zou het plaatje mooier maken als die wat naar links ligt, omdat er dan een mooie diagonaal onstaat. Daarom steen verplaatst. Maakt het ” spannender”, maar ja wel meer “gemanupuleerd”.

Door de stevige bewerking onstaat er wat ruis, weggefiterd door Dfine te gebruiken.( een van de plug-ins van Nik)

Gr Cees

Afbeelding

Foto-2

Hierbij mijn interpretatie van de derde fotobewerk-opdracht.
Wat heb ik gedaan:

- De sfeer die in de lucht al zat wat meer zichtbaar gemaakt

- Wit vlekje uit het water gepoetst

- De kei weggedaan

- Uitsnede aangepast

- Met de kleurtinten “gespeelt”

- Ietwat verscherpt

Groetjes Malou

Afbeelding

Foto-3

Mijn bewerking voor deze week.

Nieuwsgierig naar de nieuwe foto opende ik het NEF-bestand. Een verticale landschapsfoto, naar wat ik denk, van Vincent. Mooie compositie, mijn ideeën schieten gelijk in het experimentele. Ik besluit er een landscape compositie van te maken en de steen op de voorgrond te slachtofferen. Waarom? Omdat ik denk dat heel veel mensen de huidige compositie gaan gebruiken en ik dus wat anders wil laten zien wat ook mogelijk is. Met behulp van de "Golden Spiral" een uitsnede bepaald waarbij de grote rotspartij op het eindpunt van het spiraal komt te liggen. In het menu Tools / "Crop Guide Overlay" vind je verschillende uitsnede-regels die je kunt selecteren. Handig om een mooie uitsnede te bepalen waarin je onderwerp goed naar voren komt :)

Mijn idee was om het een beetje minimalistisch te maken maar wel het ruwe beeld van de rots te behouden.

Als eerste de belichting ingesteld volgens de techniek van Serge Ramelli. Zijn technieken vind ik altijd wel goed werken. Daarna een Graduated Filter over de lucht gelegd en hier het contrast iets naar beneden bijgesteld alsmede de Highlights. Vervolgens met de Adjustment Brush wat partijen opgehaald in de rotspartij die te donker waren geworden door het Graduated Filter.

Omdat ik nog niet tevreden was over de luchtpartij hier ook met de Adjustment Brush overheen gegaan. De complete luchtpartij geselecteerd met uitzondering van de rotspartij. Als je het vakje links onderaan genaamd "Show Selected Mask Overlay" aanvinkt kan je precies zien wat je selecteert, zeer handig (sneltoets O). Bij het indrukken van de ALT-toets kun je ook weer de-selecteren. Op de selectie gekozen om het Contrast, Highlights en de Clarity schuiven volledig dicht te trekken.

Vervolgens de foto ingeladen in NIK Color Efex Pro 4. Hier gekozen voor het filter Cross Processing / Method L03. Dit geeft een hele lichte, blauwachtige gloed over de foto. Dit opgeslagen, waardoor er een kopie in Lightroom komt te staan. Op deze versie toch weer wat Contrast toegevoegd alsmede een klein tandje Exposure. Wat Vibrance en Saturation toegevoegd en de Clarity nog iets terug. Als laatste de foto wat verscherpt en, om je de foto ietwat in te trekken, wat vignettering in de hoeken toegepast.

De foto geëxporteerd uit Lightroom en ingeladen in het programma Bordermaker om er een subtiel wit randje omheen te zetten.

NB. mijn programma's zijn allemaal Engels ingesteld, vandaar dus de Engelse benamingen :)

Groet, Jochem

Afbeelding

Foto-4

Hier is de bewerkte foto. Ik zag dat de meesten er bijschreven wat ze gedaan hebben dus dat heb ik hieronder ook maar gedaan.

Een hele coole foto van een berg die lijkt op een drinkende geit, die wat compositie betreft helemaal oké is. De zwakke punten zijn voor mij het gebrek aan contrast/detail en kleur wat hem nogal saai maakt, de achtergrond is bijna een wit-zwart gradiënt.

Wat ik gedaan heb:
- sensorvlekken en hot pixels weggehaald
- wat vlekken en details uit het water gehaald om meer rust in het water te krijgen, het water ondersteunt hier de geit en moet niet te veel aandacht trekken
- veel contrast toegevoegd aan de lucht om de wolken tevoorschijn te halen, vind de balans van rotsen onderin het water en wolken bovenin de lucht mooi werken
- het donkere gedeelte onderaan lichter gemaakt om de foto tonaal meer in balans te brengen
- de bovenkant wat donkerder gemaakt zodat de donkere onder- en bovenkant je de diepte in trekken
- de bergketen wat donkerder gemaakt zodat hij beter zichtbaar wordt

De geit is het centerpiece hier en om dat te versterken heb hem meer contrast gegeven en het groene gras wat benadrukt. Ook heeft de geit vergeleken met de rest een iets warmere kleur gekregen.

De vrij stevige kleurcorrectie is om de serene koele sfeer extra te benadrukken. Je zult zeggen: “Maar dat is echt veel te turkoois ATOR”, en dan zeg ik: “Nee hoor, dat is precies turkoois genoeg :D
Dat het niet realistisch is vind ik ondergeschikt aan wat voor gevoel een afbeelding teweeg brengt en kleur speelt daar een belangrijke rol in.

Grt, Pieter

Afbeelding

Foto-5

Hierbij mijn bijdrage van foto #3. Wat heb ik gedaan? Zoals je inmiddels weet hou ik niet van staande foto’s, dus heb ik er weer een liggende van gemaakt, deze keer in een 4:3 verhouding. Allereerst een vierkante uitsnede gemaakt waar beide rotsen op te zien zijn. Vervolgens het aantal pixels van een zijde door 3 gedeeld en met 4 vermenigvuldigd om tot de 4:3 verhouding te komen en de canvas size vergroot. Foto in het midden geplaatst en beide ontbrekende zijden geselecteerd met de lasso en aangevuld met “fill content aware”. Vervolgens met de “Clonebrush” en “Spot healing brush” onregelmatigheden weggewerkt. De horizon licht doorgetrokken aan beide zijden en met de Viveza (NIK) brush de Structure van de rotsen “geplust” en van de omgeving juist “gemint”. Daarna naar de juiste maat verkleint en dat was het.

Ik vond het een moeilijke opgave en had nogal wat moeite met het doortrekken van de horizon. Dat ging niet zo lekker in het begin. Maar uiteindelijk toch gelukt. Het was weer leuk!

Groetjes Arthur.

Afbeelding

Foto-6

Bij deze foto ben ik begonnen met Lr5. Heb daar alle basis bewerking gedaan.
Ook in Lr5 gebruik gemaakt van de Graduated Filter (Lucht)
Een klein beetje vignetting toegevoegd
Heb wat vlekjes verwijderd en een kopie gemaakt.
Ben met de foto naar On1 software gegaan en heb daar gebruik gemaakt van Color Enchancer :> SkyEnchaner
Dit om de licht een beetje meer te geven. Daarna Dynamic Contrast met de layer op 30%
Terug naar Lr5 opgeslagen. Omdat bij de kopie (zonder extreme bewerking) de Rots wat lichter is heb ik de twee foto's als lagen geopend in CS6.
Dit had ook in On1 gekund, maar zover ben ik nog niet ;)
Daar de bewerkte foto geselecteerd en daar een masker toegepast. Met een kwastje ben ik over de rots gegaan, zodat de lichte rots van de kopie naar voren komt.

Tot slot een kader eromheen gezet.

Gr Kroontje

Afbeelding

Foto-7

Hierbij mijn inzending van foto 3

Ik heb het volgende gedaan

Uitsnede aangepast

Verzadiging toegepast

Gegradueerd filter toegepast

Met de kleuren gespeeld om meer achtergrond te krijgen

Verscherpt

Lenscorrectie

En een klein beetje vignetten toegepast

Groeten, Wim

Afbeelding

Foto-8

Alles in Lightroom nabewerkt.


Mijn eigen foto dus dat maakt het een stuk gemakkelijker. Door de lange sluitertijd is het kabbelende zeewater een strakke plaat geworden. Ik wil de aandacht naar de steen op de voorgrond trekken en uiteraard de rots op de achtergrond. Lucht mag dramatisch zijn. Er zit al weinig kleur in de foto dus de aanwezige kleur van het mos op de steen wil ik benadrukken.


- Lens correctie toegevoegd om aanwezige barrel-distortion van de 16-35mm weg te halen

- Tone-curve aangepast en de midden tonen iets opgetrokken dit geeft wat meer helderheid aan de foto.


- Witbalans een stuk koeler gezet, dit vind ik beter passen.

- Exposure omlaag, contrast omhoog, highlights omlaag, shadows en whites flink omhoor, clarity omlaag, vibrance iets omhoog en saturatie iets omlaag


- Saturatie van gele en groene kanaal naar +100 voor het mos op de steen

- Saturatie van het blauwe kanaal omlaag


Vervolgens wil ik met brushes de aandacht gaan focussen, dit doe ik vaak door met shadows, clarity en contrast te werken.


- Met een brush clarity/helderheid, saturatie en contrast toegevoegd op de steen

- Met een brush saturatie en clarity uit het water gehaald, contrast toegevoegd

- Met een brush clarity/helderheid en shadows uit de lucht gehaald

- Met een brush clarity/helderheid aan de schaduw van de rots toegevoegd

- Met een brush shadows opgetrokken in de steen (had ook bij de eerste brush gekund)


- Met een graduated filter de lucht donkerder gemaakt, shadows opgetrokken (deze actie inderdaad tegengesteld aan de 3e brush, zo gaat dat soms bij mij in het process)


- Kleine vignette toegevoegd

- Verscherpt, waarbij een mask ervoor zorgt dat alleen de rots en steen verscherpt worden.


- Met split toning een subtiele geel tint in de hooglichten en blauw tint aan de schaduwen toegevoegd


- stofjes en storende reflecties weg gehaald met spot removal tool


- In photoshop nog een border toegevoegd als pas partout, niet ieders smaak, maar zo zou hij ook aan de muur gaan (en daar hangt hij ook inmiddels)

gr Vincent

Afbeelding

Allen weer bedankt voor deze serie ;) Geweldig werk geleverd.

Groet Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op za mar 21 2015 9:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking deel 3

Berichtdoor Frank B » vr mar 20 2015 8:58 pm

Vincent, wellicht de foto vierkant maken?, gaat rots nog meer naar achteren.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor schippie » za mar 21 2015 10:11 am

Vanuit mijn persoonlijke smaak gekeken naar bewerkingen, dus is ook het commentaar subjectief.
Er zijn een paar compositie regels die ik graag volg: als het kan zie ik graag een landschap met drie lagen: voor- en achtergrond en het “hoofdonderwerp”. Dat is hier prima aanwezig en daardoor krijgt de foto diepte. Ik zou dus nooit een van die elementen eruit halen. De bewerkingen die de voorgrond en/ of achtergrond weghalen vind ik dus niet geslaagd , het beeld vind ik dan minder spannend.
De regel van derden is een ander compostitie regel die ik zoveel mogelijk probeer toe te passen, de grote rots staat daar mooi op een kruising van 2 “ derden” lijnen, daarom alleen al heb ik zelf de steen verkeerd geplaatst zie ik nu , ik heb teveel naar de diagonaal gekeken en de andere regel vergeten, combinatie had best gekund.

Ik zal geen commentaar geven op mijn eigen bewerking Foto 1), dat doen anderen wel. :lol:

Foto 2, de steen is wel weg, voorgrond wordt m.i. daarmee neutraler maar zeker duidelijk dieptewerkend. Mooie bewerking, dromerige sfeer goed intact.
Foto 3 Voor en achtergrond zo goed als weg, kan me niet bekoren zo.
Foto 4 Het is niet mijn kopje thee dat overdreven groen , maar als bewerking wel geslaagd, het wordt een beetje Tolkien/ Ban van de Ring sfeer
Foto 5 Omdat de bergrug weg is mist de foto diepte
Foto 6 Mooie bewerking, dromerige sfeer komt goed over
Foto 7 Ook hier weer is voor mij de diepte weggehaald
Foto 8 De rots is iets te zwart gebleven, de steen wordt nu bijna het hoofdonderwerp.

Als ik de mooiste moet aanwijzen (naar mijn smaak) vind ik foto 2 de beste bewerking.

Weer een bewijs hoeveel er uit een RAW bestand is te peuteren, het was wel een zeer uitdagende opdracht, met veel plezier aan gewerkt.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Vincent » za mar 21 2015 1:37 pm

Foto 1: Ik vraag me af jouw scherm gekalibreerd is want het is allemaal wel heel erg geen en groen. Er is zelfs ineens enorme groene CA om de rots die in het origineel nauwelijks aanwezig was... op zich ook knap natuurlijk :wink: Idee om de rots te verplaatsen is leuk maar het beeld is voor mij zo veel minder in balans. Overigens ook een actie die ikzelf nooit zou doen, maar dat is mijn persoonlijke grens tussen nabewerken en BEwerken, niet fout of goed dus maar ik zou het persoonlijk alleen met croppen oplossen. :D

Foto 2: Door het ontbreken van de steen op de voorgrond verdwijnt voor mij ook hier de balans in het beeld. De voorgrond voegt nu eigenlijk niets meer toe. Tevens is de rots te licht gemaakt naar mijn smaak, vooral gezien de richting van de schaduw verwacht je nooit zoveel licht aan deze kant. Het toevoegen van zoveel clarity kan mij ook niet zo bekoren. Maar misschien ook omdat mijn doel een rustgevend beeld was en dit daar niet zo bij past,

Foto 3: Zo is het voor mij een prima foto van een rots maar een slechte landschapsfoto door het gebrek aan dieptewerking. Ook hier wel erg veel licht aan de schaduwkant.

Foto 4: Origineel maar deze kleurtone kan mij totaal niet bekoren. Het leidt mij vooral omdat de lichte delen nu het eerste mijn aandacht trekken ipv de twee focuspunten die in de originele foto zaten. Wellicht dat een iets subtielere toevoeging van de kleur wel zou kunnen werken. Ook hier voor mijn smaak de rots weer te ver opgelicht.

Foto 5: Wederom een crop zonder balans in de foto. Door de steen en de rots zo dicht op de rand te plaatsen ziet het er zelfs heel krap uit allemaal. Ik probeere zelfs nog omhoog te scrollen dus dat zegt wel gelijk dat ik aan de bovenkant iets mis. Verder voor mijn smaak een te vlakke bewerking. Er zat in het werkelijke landschap ook een hoop meer contrast dan in de RAW file zat (maar dat is bijna altijd). Toevoegen van beeld aan de zijkanten is origineel maar naar mijn smaak niet goed uitgevoerd omdat de horizon nu wegvalt en je daarmee het trucje eigenlijk al weggeeft. Als de horizon mooi had doorgelopen had ik er niet perse een probleem mee gehad :wink:

Foto 6: Wat mij betreft de beste bewerking. Belans in het beeld behouden. Had wel iets meer contrast in gemogen naar mijn smaak, vooral in de rots die wat mij betreft ook wel op het randje zit van 'te licht'.

Foto 7: Zie foto 3. Deze crop werkt voor mij niet als landschapsfoto. Verder ook hier een vlakke foto zonder contrast.

Leuk om bewerkingen van anderen op je eigen foto te zien. En gelijk ook de moeilijkheid aan de opdracht, zoals in het vorige deeltje al werd gezegd heeft de fotograaf zelf iets in zijn hoofd en als mensen er dan een hele andere draai aan geven dan is dat wel bijzonder :wink:

schippie schreef:Foto 8 De rots is iets te zwart gebleven, de steen wordt nu bijna het hoofdonderwerp.


We zien de schaduwkant van de rots dus het (te veel) oplichten van deze kant oogt snel onnatuurlijk. Daarnaast als ik zelf de foto zie dan gaat mijn blik eerst naar de rots en daarna naar de steen op de voorgrond. Bij een aantal bewerkingen hier zit er minder dynamiek in hoe ik naar de foto kijk omdat er maar 1 eecht aandachtspunt is. Ik vind het leuk om te spelen met meerdere aandachtspunten in de hoop de blik van de kijker over de foto te kunnen laten gaan.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Ruud46 » za mar 21 2015 2:53 pm

Maar weer eens duidelijk wat je allemaal niet uit een NEF-bestand kunt halen.
Serge Ramelli (kende ik niet, dank aan Jochem!) op youtube opgezocht en daar al een paar leerzame videos zien staan.
Laatst gewijzigd door Ruud46 op di mar 24 2015 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud46

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Mont Fortis
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor ATOR » za mar 21 2015 3:44 pm

Cees
Je begint goed maar dan alsof het niks is: verzadiging +80 :oohh:
Cees jongen, waarom? :cry:
Cool dat je geëxperimenteerd hebt met de plaats van de steen, al maakt het de compositie voor mij niet meteen sterker.

Malou
Door het vele contrast wat je overal hebt toegevoegd is het is een erg onrustig en gestrest beeld geworden wat er door de sensorvlekken niet beter op wordt.
De steen zorgde juist voor diepte en schaal, nu heb je een onderkant met veel contrast en onduidelijk detail maar eigenlijk is daar helemaal niets te zien en wil je daar helemaal niet de aandacht naartoe trekken.

Jochem
Het idee om de achtergrond heel minimaal te maken vind ik goed gevonden. De grote wazige blur vlekken links in het water en in de lucht, trekken de aandacht en dat vind ik minder, die had ik dan ook weggehaald.
Het harde contrast en de donkere delen van de Geitberg zorgen dat hij de samenhang verliest met de achtergrond. Als alles om hem heen zo wit en licht is dan is het onnatuurlijk dat hij op sommige plekken bijna zwart is.

ATOR
Tering wat Turkoois :wink:

Arthur
Mooi rustig en evenwichtig beeld, waar de Geitberg goed in past. Het is wat krap aan de bovenkant en ik vind het jammer dat de bergketen oplost in het wit naar de zijkanten toe. Verder is het liggende formaat nogal geforceerd, de aangenaaide zijkanten voegen niets toe, ik zou ze er meteen afcroppen :P

Kroontje
Een goed natuurgetrouw beeld. Een minpuntje is dat de toegevoegde kleur blauw niet helemaal in harmonie is met de kleur van de rest. Het extra vignet wordt onderaan wat veel van het goede.

Wim
Mooi gebalanceerd beeld. Mist wel wat dynamiek omdat je de steen vooraan hebt weggehaald.

Vincent
Verassend dat jij als hero van de foto voor de steen vooraan gekozen hebt. Je laat me vooral die steen zien terwijl ik juist meer van de heftige Geitberg achterin wil zien die nu erg donker en zonder detail is. Doordat hij zo donker afsteekt tegen de achtergrond leid je daar nog meer aandacht naartoe die daar onverzadigd achterblijft.
De textuur van de lucht en het water is erg mooi, ook de bergketen komt mooi tevoorschijn. Het vignet had van mij niet gehoeven, zeker onderaan is het nu erg donker. Misschien de verzadiging van de gele highlights een tikkie terug zodat het koele meer overheerst. Verder zit rechts van de Geitberg een halo, hij valt me op omdat ik hem ook had en moest weghalen.


Het is leuk om te zien dat je vanuit de raw file kunt gaan voor een natuurlijke, minimalistische, filmische of gestreste look maar ook totaal de dynamiek van hoofdonderwerp en ondersteunende elementen kunt veranderen, waardoor ieder met een heel ander resultaat op de proppen komt. Een mooie zwart/wit versie mis ik hier nog.

Vincent bedankt voor het leveren van de foto! :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Ruud46 » zo mar 22 2015 6:11 pm

Vraagje:
@Wim: Wat was voor jou de reden de steen eraf te kieperen?
Laatst gewijzigd door Ruud46 op di mar 24 2015 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud46

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Mont Fortis
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor w.wind » zo mar 22 2015 8:59 pm

@ Ruud46
Ik heb deze uitsnede zo gemaakt omdat naar mijn mening de steen op de voorgrond te veel aandacht kreeg.
Daardoor ga je zoeken in de foto, en dat wil ik voorkomen
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Kroontje » di mar 24 2015 8:28 pm

Nu eindelijk even de tijd om te reageren op de foto's ;)

Foto 1 Voor grond is veel te geel. als dit tot een kleine blokje was gehouden...had het heel anders geweest.
Verder vind ik het teveel bewerkt....had van mijn wel minder gemogen ;)

Foto 2 Nu dat het blok weg is gehaald vind ik de voorgrond teveel. Als daar wat vanaf was gehaald...was het denk ik mooier geweest.
Verder iets te veel contrast, naar mijn idee ;)

Foto 3 Mooi zacht, maar de rots is te donker...en teveel schaduw in het water.

Foto 4 Niet mijn kleur..sorry ;)

Foto 5 Mooi zacht, maar vind het jammer dat het kleine blik er niet mooi uitspringt ;)

Foto 7 Een betere crop om het een landscape te maken. Rustig om naar te kijken.

Foto 8 De rots vind ik te donker / zwart..had wel iets minder gemogen, maar verder wordt je er wel naar toe getrokken.

@ Vincent De kleur is niet zelf toegevoegd, maar ontstaan bij de bewerking. Maar meer eens dat het wat grijzer had gemoeten ;)

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor w.wind » di mar 24 2015 10:13 pm

Hier zijn mijn bevindingen
Cees,
De lucht vind ik goed gelukt. Alleen vind ik dat er erg veel verzadiging is toegepast
De kleuren worden nu een beetje vreemd waardoor de rots op de voorgrond te veel aandacht krijgt

Malou,
Mooie kleuren in de foto, met uitzondering van de wolken
Ik ben geen fan van zwarte wolken
ik denk ook dat het weg poetsen van de stofjes en witte vlekken beter had gekund
De rots op de voorgrond weghalen vind ik niet zo`n goed idee, te veel lege ruimte

Jochem,
Mooie uitsnede gemaakt. De kleuren van de lucht vind ik ook erg mooi. alleen de zwarte tinten vind ik te donker, waardoor de schaduw van de rots te veel aandacht krijgt

Pieter,
Eens met Kroontje, komt erg koud over

Arthur
Uitsnede vind ik wel interessant, had hem alleen misschien meer uit de midden gehaald. kleur en scherpte vind ik mooi
de horizon is wel een beetje vaag aan de zijkanten

Kroontje,
Vind het een mooie bewerking, had alleen graag een iets lichtere schaduw gehad in de bovenste rots

Vincent,
Vind de wolken en de schaduw iets te donker, maar wel een mooie bewerking
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor LJ-Jochem » wo mar 25 2015 1:25 pm

Hierbij mijn bevindingen over mijn mede-bewerkers en hun resultaat

Cees: Goed idee om de steen te verplaatsen zodat het beter op een lijn ligt met de rots erachter. Ik vind de verzadiging iets te veel van het goede en er ontstaan daardoor groene halo's aan de bovenkant en rechterkant van de rots.

Malou: In portret stand had ik de kei op de voorgrond niet weggehaald. Verder vind ik de rots wat te vlak overkomen. De lucht en achtergrond (bergen) vind ik wel mooi naar voren komen :)

Pieter: Lucht en achtergrond vind ik goed. Persoonlijk vind ik het iets té turkoois :D Als het iets minder, meer subtieler was geweest was het denk ik meer een geheel. Het is nu of dat ik door een zonnebril kijk met blauwe glazen ;)

Arthur: Goed dat je de kei op de voorgrond behouden hebt. We hadden, denk ik, de zelfde gedachten bij de foto. Jouw rots vind ik mooier als die van mij al vind ik dat er nog wel een tikje meer contrast in had gemogen. Verder krap gekaderd, had ik iets ruimer gedaan. Een vierkante uitsnede (dus niet de horizon verlengen) had hem denk ik afgemaakt.

Mark: Voor mij de beste bewerking :thumbup: Al had ik nog wat witte vlekjes in het water weg gepoetst.

Wim: Ook weer een zelfde gedachte als ik zelf. Wat me opviel was dat de zwarte weerspiegeling van de rots er net niet helemaal opstaat. Ik had iets van de lucht afgehaald om hem symmetrisch te maken in verticale zin (horizon in het midden).

Vincent: De kei op de voorgrond trekt alle aandacht, wat dus de bedoeling was :) Geslaagd! :thumbup: Ik vind je rots echter iets te donker. Wat ik verder mooi vind is het water op de voorgrond. Door het weghalen van het groen wat onder water zit geeft dit een rustig effect en wordt je oog nog meer naar de kei getrokken waar het groen wel aanwezig is. Verder verbaas ik me telkens weer over hoe goed jij je vignetteering toepast. Als ik dit zelf toepas dan heb ik altijd het gevoel dat het te veel is maar bij jouw foto's valt dat altijd mee hoewel het wel zeer aanwezig is :clap:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 3

Berichtdoor Kroontje » wo mar 25 2015 4:34 pm

@ Jochem schreef
Al had ik nog wat witte vlekjes in het water weg gepoetst.

Je heb gelijk, betreft het vlekje rechts...klein, maar de witte vlekjes..zijn volgens mij kleine witte steentjes ;)
Dank voor de reactie :thumbup:
Kroontje




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten