Scherpte.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Motorwybe
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Scherpte.

Bericht door Motorwybe » zo mar 22 2015 3:19 pm

Ik heb een D 300 met een 18-200 VR2 lens.
Het valt me op dat ik bijna alle opnamen moet nabewerken voor wat de scherpte betreft. Volgens mij heb ik de instellingen op de lens goed (MA, VR on, Active.) Ligt het nu aan de kwaliteit van de lens, tril ik te veel met m'n handen, of doe ik iets anders niet goed ?
Ik heb al eens nagedacht over een D 610 met een (wellicht betere?) 28-300 lens, maar ik weet niet of dat een goede optie is. Dat kost nogal wat en als de verbetering en niet inzit qua scherpte, dan is het voor mij niet aantrekkelijk, want verder bevalt het spul me goed.
( vaste optiek is voor mij niet meer te doen, wegens te veel dingen en gewicht meeslepen, door slechte rug). Wie helpt me uit de droom ? Motorwybe.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Scherpte.

Bericht door Marten » zo mar 22 2015 3:27 pm

Veelal wordt de oorzaak van niet goed gelukte opnamen gezocht bij de apparatuur. Vaak ten onrechte.
Laat eens een foto zien met exif gegevens, zodat verdere meningsvorming zonder onnodige speculatie, mogelijk is.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » zo mar 22 2015 3:28 pm

fotografeer je in RAW?
Groetjes,
Jaap

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 22 2015 3:30 pm

Tsja, een brede vraag.

Wat voor onscherpte neem je waar ? uit focus of bewegingsonscherpte ? en in welke mate ? of twijfel je aan het materiaal ? en bij welke sluitertijden ?

De lens is in de basis prima in staat om prima scherpe opnames te maken. Het is zeker niet de duurste uit het assortiment maar een scherpe foto maken kan zeker.

Misschien kun je er eentje plaatsen waar je ontevreden over bent.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mar 22 2015 3:39 pm

Als je in RAW schiet is het normaal dat de plaat niet gestoken scherp is.
Je moet nog een beetje na verscherpen. Dat komt door een filter wat op je sensor zit. :wink:

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo mar 22 2015 4:45 pm

Een FF zoals de D610 is altijd te overwegen, kwalitatief een hele stap.
Maar eerst erachter komen wat de oorzaak van de onscherpte is.
Kom met een voorbeeld foto of liever met een paar.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2015 4:51 pm

Nabewerken moet je altijd als je fatsoenlijk beeldmateriaal wilt tonen.
Verder is de 18-200mm zoom niet echt bepaald een scherptewonder, er zijn betere objectieven wat in het resultaat is terug te vinden.
Tevens wat de andere reacties aangeven, onscherpte kan nog diverse andere oorzaken hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Motorwybe
Forumlid
Forumlid

Bericht door Motorwybe » ma mar 23 2015 4:19 pm

Ik werk meestal op JPG en instellingen Fine en Large. bij ongev. 400 ASA. Heb een paar opnamen klaar liggen, maar weet niet hoe ik ze hier op het scherm krijg.
Heb geprobeerd met drop and drag, maar dat wil niet.
Wie weet raad ?

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mar 23 2015 4:27 pm

Je hebt een account nodig bij FLickr of Photobucket. Daar upload je de foto. Dan kun je van die foto een linkje hier op het forum zetten. Hoe dat precies moet staat op het forum.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=82

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mar 23 2015 4:33 pm

Voorbeeldplaatjes met EXIF doen vaak wonderen hier op het forum, vooral in gevallen als deze! :wink2:
Motorwybe schreef:400 ASA
En ASA doen we niet aan op digitaal :lol:
Fin.

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » di mar 24 2015 9:13 am

Inderdaad djunclesam, dat nemen we tegenwoordig ISO... Ik denk wel dat iedereen begrijpt wat er hier bedoelt wordt.

Zonder gegevens van sluitertijden en voorbeelden wordt het lastig een precies oordeel te vellen. Maar ik durf nog wel wat in de groep te gooien...
ISO 400 met agressieve ruisreductie en weinig na verscherping levert mogelijk ook wat minder scherp aanvoelende plaatjes op.
Daarnaast zou het kunnen dat jou combinatie van D300 en 18-200 baat heeft bij het afstellen van de AF van deze combi(zat die optie al op de D300?).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di mar 24 2015 9:50 am

Redblockman schreef:....ISO 400 met agressieve ruisreductie en weinig na verscherping levert mogelijk ook wat minder scherp aanvoelende plaatjes op.
Waarom zou je met de D300 op ISO 400 agressieve ruisreductie, of überhaupt ruisreductie toepassen?
Maar zoals eerder geschreven, zonder foto's met exif gegevens gaan we weer speculeren.....

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » di mar 24 2015 10:44 am

@Marten, dat weet ik niet. Ik ken de kwaliteiten van de D300 niet. Dus of dat nodig is of niet weet ik niet. Maar zoals je zegt zonder foto's met EXIF gegevens blijft het gissen en dit is mijn giswerk.
Naar mijn weten kan je de mate van ruisreductie en verscherping voor JPG instellen dus deze combi zou een rol kunnen spelen...

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di mar 24 2015 11:55 am

Marten schreef:Waarom zou je met de D300 op ISO 400 agressieve ruisreductie, of überhaupt ruisreductie toepassen?
Zelfs op ISO 200 platen uit de D3s pas ik ruisreductie toe en naverscherping. Niet aggressief uiteraard, maar platen worden daar altijd beter van!
Fin.

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » di mar 24 2015 12:18 pm

Zoals aangehaald en eerder gepost/beantwoord : RAW bestanden hebben altijd verscherping nodig. Zelfs met de D7100 en de onvolprezen Sigma 2.8/50-150 (en die is ècht scherp). Hoort er gewoon bij. Normaliter moet de 18-200 VR2 voldoende scherpte geven voor een goed resultaat. Zeker op de D300(S). Ik weet niet of er nog garantie op zit anders kun je hem altijd laten checken bij Nikon Service.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”