Nikkormat met lichtinval

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Nikkormat met lichtinval

Berichtdoor Gert Wagelaar » za sep 02 2006 1:02 pm

Mijn Nikkormat laat vai de achterwand licht door, ik denk dat de pakking vernieuwd moet worden, of de achterwand straker worden afgesteld, wie weet hoe ik dit kan oplossen, zelf doen of naar een reparateur brengen, graag met minimale kosten, gert wagelaar
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor coosc » za sep 02 2006 1:24 pm

Beste Gert,

Gewoon zelf doen. Eerst op de foto's kijken waar het lichtlek zit. Daarna de vilt of rubber afdichtingen vervangen. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude Olympus OM1. Toen waren er nog reparatiesets beschikbaar via de betere fotohandel. Ik heb gemerkt dat een zachte rubber of schuimafdichting van de Gamma (per vel verkrijgbaar) ook goed werkt.

Succes,

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » za sep 02 2006 1:58 pm

Op de camerabeurs in Houten staan altijd van die gasten die dat spul verkopen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

LICHT LEKKENDE NIKKORMAT

Berichtdoor nikon-nl » za sep 02 2006 4:40 pm

Beste Gert,
bij elke doe-het-zelf-zaak koop je een dun zwart, zelfklevend schuimrubber (Deltafix anti-sliprubber) voor een habbekrats, knip er een streepje uit en leg dat in het deurscharnier van de achterwand. En klaar is Kees, eh.....Gert!
Als het niet lukt geldt nog steeds dat ik gratis camera's en objectieven schoon maak en repareer zonder uurloon, maar............onderdelen moet je betalen en je moet geen haast hebben. Bij de clubstand op de grote beurzen kan je langs komen of mij mailen: nikon-nl at planet.nl
Groetjes,
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Frans » za sep 02 2006 9:11 pm

Hallo Gert,

Ik ben van plan om een F2 te gaan voorzien van nieuwe afdichtingen en heb via e-bay bij "interslice" een "light seal kit" besteld voor nog geen € 10,- incl verzendkosten. Ik heb hier erg goede reacties over gelezen. Google maar eens op "interslice light seal kit"
Ik heb gisteren de set gekregen en er zitten verschillende diktes afdichtingen in met een handig houten hulpstukje waar je de oude dichtingen mee eruit kunt schrapen.
Verder een duidelijke instructie en tips hoe je e.e.a. moet aanpakken.
Ik ga er in ieder geval de komende weken eens mee aan de slag.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za sep 02 2006 11:35 pm

Ed Post schreef:Op de camerabeurs in Houten staan altijd van die gasten die dat spul verkopen.


dat zijn de mensen van Microtools. Zie ook http://www.micro-tools.com/
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Frans » zo sep 03 2006 11:11 am

Hallo Gert,

Bijgaand nog een link naar de website van "interslice" Jon Goodman met instructies die je kunt downloaden, ook die van de Nikkormat.
http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html

Succes !

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten