Hasselblad merk/prijs erosie...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor CaptainHook » do apr 09 2015 1:54 pm

...woeha. :twisted:

Het komt wel eens vaker ter sprake hier (en daar). Dat iets duurs van een bekend merk veeeeeel beter (wat is beter? :crazy: ) is dan iets merkloos.
Maar deze mate van merk- en prijserosie op het fotografievlak slaat toch wel alles. :wtf:

Hasselblad; ooit een veelgeroemde naam. Dat stond synoniem aan kwaliteit, prestige, vakmanschap, etc.
Je hoorde er pas bij als je met Hasselblad spul werkte.

Kreeg vandaag zo'n aanbiedingsmailtje van KE, blijkt dat een Hasselblad Steller Special Edition camera afgeprijsd is van 3300 euro naar 999 euro! :!:
En niet alleen in NL. Ook bij b.v. amerikaanse fotogear verkopers zoals BH, nog extremer afgesprijsd!
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... ellar.html
Dan krijg je er zelfs nog een gratis versie van LR 5 bij! Voor 999 dollar. Instant Savings: $2,300.00

Merken...? Da's iets voor marketing en sales piepeltjes die je gebakken lucht willen verkopen... :D :D
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor staal571 » do apr 09 2015 2:00 pm

Logisch toch een echte Hasselblad gebruiker wil deze camera (een doodgewone verbouwde Sony met een houten handgreepje) toch niet voor zoveel geld hebben.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor CaptainHook » do apr 09 2015 2:04 pm

Ach ja, 't zal wel. 't Is gewoon lachu.
Maar het is gewoon v.d. zotte, zo'n 'korting'. Alleen maar vanwege een rebadged stukkie consumentenelektronika.

En dan die teksten van KE:

"... geleverd in een met de hand gemaakte luxe houten display box ..... lederen draagriem van Italiaanse topkwaliteit. Met de Hasselblad Steller Special Edition haalt u een collectors item in huis met een uniek en tijdloos design"


Hoe verzin je het?!? :P
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor plincky » do apr 09 2015 2:38 pm

Deze is ook altijd nog leuk.Hasselblad H5D-40 MP Middenformaat DSLR Camera met een korting van €6000,-
http://www.fotokonijnenberg.nl/hasselblad-h5d-40-mp-middenformaat-dslr-camera
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor ATOR » do apr 09 2015 2:59 pm

Hasselblad heeft de waarde van hun merk zwaar onderuit gehaald door die veel te dure gepimpte Sony camera's te gaan verkopen. Het was juist het merk waar fotografen bij terecht kwamen als kleinbeeld te kort schoot.
Dan switchen ze plots naar een doelgroep die de ballen verstand heeft van fotografie maar graag wil patsen met dure bling. Een onbegrijpelijke domme zet. Met zo'n bedrijfsvoering vraag je erom om failliet te gaan.

Waar blijft de innovatie van hun core business?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor Skippy » do apr 09 2015 4:19 pm

ATOR schreef:Waar blijft de innovatie van hun core business?

Voor investeringen in m.n. het digitale domein hebben kleine bedrijven als Hasselblad geen geld meer. Dus dan houdt het snel op.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor JaapV » do apr 09 2015 4:22 pm

plincky schreef:Deze is ook altijd nog leuk.Hasselblad H5D-40 MP Middenformaat DSLR Camera met een korting van €6000,-

Leuk wapen voor de antimegapixelpatrouille trouwens.
De helft van de D800 resolutie, op een tweemaal zo grote sensor, in toch maar een echte Hasselblad, voor slechts viermaal de prijs van een D800 :twisted:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor Léon Obers » do apr 09 2015 4:32 pm

plincky schreef:Deze is ook altijd nog leuk.Hasselblad H5D-40 MP Middenformaat DSLR Camera met een korting van €6000,-
http://www.fotokonijnenberg.nl/hasselblad-h5d-40-mp-middenformaat-dslr-camera

Dat is in ieder geval dan nog wel een klasse camera. Maar met het tegenwoordige hoogwaardige digitale "kleinbeeld" geweld voor een fractie van de prijs voor nauwelijks minder kwaliteit, is er niet op te boxen met de prijs wat een Hasselblad aanvankelijk zou moeten kosten, vandaar die kortingen.

Ik ken diverse fotografen die enkele jaren terug een digitale Hasselblad hadden, maar met goedkopere upgrades en het gemak van digitale "kleinbeeld" eigenlijk meer met die types camera's fotografeerden en de Hasselblads in de kast lieten liggen of inmiddels hebben verkocht en er niet mee verder gaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor ATOR » do apr 09 2015 4:50 pm

Skippy schreef:
ATOR schreef:Waar blijft de innovatie van hun core business?

Voor investeringen in m.n. het digitale domein hebben kleine bedrijven als Hasselblad geen geld meer. Dus dan houdt het snel op.


Als ze niet meer investeren in de toekomst en vast blijven houden aan hun huidige product, wat zoals Léon al zegt aan alle kanten ingehaald wordt, dan kan de stekker eruit.

Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan het videocamerabedrijf RED. Goed luisteren naar wat de klant wil, volop innovatie, inspelen op de veranderingen in de markt. Het kan wel, het is geen kwestie van geld maar een kwestie van visie. Voor een goed idee is altijd geld te vinden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor Michele » za apr 11 2015 7:45 pm

En toch hè... als ik kijk naar de kwaliteit die er uit een midformaat Hassie komt lopen bij fotografen die weten wat ze doen ben ik altijd diep onder de indruk. Met name de plasticiteit van het beeld vind ik waanzinnig mooi. Ben nooit in staat geweest om dat met een KB-camera of een ander merk middenformaat te reproduceren, al kwam mijn Contax 85mm f/1.4 dicht in de buurt.

Overigens snap ik de stap die Hasselblad destijds maakte wel. Ik heb in 2012 de commercieel manager geïnterviewd op de Photokina. Die jongens zagen een enorme markt aan luxe speeltjes aan zich voorbijgaan. Een markt die Leica wel wist aan te boren met allerlei onzinnige special editions. Net als Artisan & Artist, ONA en andere taylor made tassenboeren en de meest wilde leveranciers van exclusieve draagriempjes, hoezen en doppen.
Ik zie nog de teleurstelling voor me toen ik aan een cardioloog vertelde dat de "Leica" compactcamera die hij me trots liet zien gewoon een Panasonic LX2 was met een rode stip erop en een prijskaartje x2. Uiteraard had hij ook de originele "luxe leren cameratas" en de speciale draagriem. Die man had gewoon die camera gekocht omdat de beroemde naam Leica erop stond en het ding duur was. Zoals alles wat hij kocht duur en sjiek was: auto's, horloges, vakanties... Niet vanwege de beeldkwaliteit maar vanwege het prestige van de merknaam. Die groep mensen zocht Hasselblad ook. En daar hadden ze gelijk in. Ter info: bij autobedrijf Louwman Exclusive (Maserati, McLaren, Lotus, Morgan, Lexus etc.) staat in de showroom een vitrine met Leica en Hasselblad special editions. En ze schijnen nog verkocht te worden ook, met name aan "nieuw geld"-mensen...

Tis alleen jammer dat Hasselblad net even te gemakkelijk deed door gewoon Sony camera's met een houten gripje aan te bieden. Een merknaam zoals Hasselblad verkopen op de luxemarkt is net even meer dan alleen een andere badge en een iets gewijzigd uiterlijk.
Laatst gewijzigd door Michele op ma apr 13 2015 3:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor Léon Obers » za apr 11 2015 10:13 pm

Michele schreef:En toch hè... als ik kijk naar de kwaliteit die er uit een midformaat Hassie komt lopen bij fotografen die weten wat ze doen ben ik altijd diep onder de indruk.

Oh, maar de fotografen die ik ken die een Hasselblad hebben/hadden beseffen dat ook en onderkennen dat beslist.
Alleen als je eerst dan een 20 megapixel Hasselblad hebt, en na enkele jaren daarna weer een 40 megapixel voor in de plaats moet kopen, hakt er dat wel in, tegenover de paar duizend Euro die een fatsoenlijke Nikon of Canon camera kost. Dat relatief "klein beetje plasticiteit" extra wordt dan wel heel duur betaald, en is tegenwoordig met de verdergaande verfijningen in softwarebewerking en sterkere ontwikkeling op digitaal kleinbeeld niveau nauwelijks meer een issue. Bovendien met "kleinbeeld" een stuk vlotter te fotograferen, en economisch gezien kennelijk aantrekkelijker om daarmee verder te gaan dan met Hasselblad. Zeker gezien de economisch minder goede tijden voor fotografen in de afgelopen jaren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor CaptainHook » za apr 11 2015 10:59 pm

Toch wel triest eigenlijk, dat je dingen koopt, alleen maar omdat ze duur zijn... :crazy:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor MarcoEos70D » za apr 11 2015 11:11 pm

Ik moest aan dit topic denken toen ik vanmiddag een artikel las over... Een houten handgreep van €65 waarmee je je gewone Sony RX100 op een Hasselblad-variant kunt laten lijken.....

Bijna te triest om erom te lachen...

Check: http://www.digifotopro.nl/content/fotod ... x100-serie
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor CaptainHook » za apr 11 2015 11:19 pm

Idd, gewoon TE... en dan een plakstrip om de boel bij elkaar te houden...een stukkie kersenhout met een plakstrip op je compact cameraatje plakken om het ergens anders op (ja, wat eigenlijk?) te doen laten lijken... :crazy:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hasselblad merk/prijs erosie...

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 13 2015 9:46 am

Haha ja, dit valt wel in de categorie "meest nutteloze cameragadget ever..."
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten