D800(E) en D810 tips en trucs

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor TinoK » di mar 31 2015 9:39 am

Hallo,

@ATOR,
Yep, dat heb ik ook gedaan.

@Marten,
Ja, dat weet ik. Ik draag een bril met varifocale glazen. Voor mij is het dan even mikken als ik op 't kleine schermpje bovenop moet kijken wat ik doe.
Door de zoeker kijken en tegelijkertijd de voorste of achterste instelschijf ('t gaat vooral om de voorste), moet je toch ongemerkt je camera verpakken en dat vind ik niet prettig.
Verder ben ik dit ook zo gewend vanaf mijn "oude" D610.

Zo heb ik ook wanneer ik de A- Stand gebruik, de achterste instelschijf ingesteld om diafragma te veranderen.
't mooiste zou zijn als ik de instelschijven igv de M stand ook nog kan omkeren. Volgens mij kan dat niet.......

Verder een dijk van een camera..........Mijn D610 was ook goed maar dit slaat echt alles......! :oohh:

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Jur » di mar 31 2015 10:37 am

Tino Tweak schreef:
Zo heb ik ook wanneer ik de A- Stand gebruik, de achterste instelschijf ingesteld om diafragma te veranderen.
't mooiste zou zijn als ik de instelschijven igv de M stand ook nog kan omkeren. Volgens mij kan dat niet.......


Kijk eens op pag. 351 (functie f9) van de handleiding.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor TinoK » di mar 31 2015 12:00 pm

@Jur,
Ja dat hb ik inmiddels al gedaan.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat afhankelijk van de modus ik op de achterste instelschijf moet kunnen instellen.

Dus:
M stand: achterste Diafragma, voorste Sluitertijd -> dat heb ik nu.
A stand: achterste Diafragma -> heb ik ook.

S stand: achterste Sluitertijd, en dat lukt niet.

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Sandor Gora » wo apr 01 2015 10:17 am

Tino Tweak schreef:Ik draag een bril met varifocale glazen. Voor mij is het dan even mikken als ik op 't kleine schermpje bovenop moet kijken wat ik doe.

op de Off/On knop zit nog een stand met een lampje; dat kun je zo instellen dat het kleine schermpje te zien is op het hoofdscherm
(handleiding blz 341, f1)
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor TinoK » do apr 02 2015 2:25 am

Sandor,

Ik heb 't gevonden en zo ingesteld

Bedankt

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » vr apr 10 2015 8:52 am

Ik krijg steeds minder zin om de D810 te gebruiken en val weer terug op de D3s.

Het gehannes met de NX-d software hangt mij de keel meer dan uit en Lightroom is mijn vriend ook al niet. De workflow is nu inlezen in NX-d en dan maar als TIFF naar Capture NX2 om er daar maar wat van te maken

Sorry hoor, even gefrustreerd na een avond foto's schieten had ik snel nog wat platen toonbaar willen maken maar ik loop hopeloos vast. Er zijn ongeveer 10 miljoen mogelijkheden behalve de meest voor de hand liggende.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » vr apr 10 2015 1:30 pm

:lol: :lol: :lol: Ik voel met je mee!

Maar wat heb je precies tegen Lightroom, behalve dat je héél veel zou moeten omgooien? (En hoe langer je het uitstelt, hoe meer je moet omgooien!)
Hoewel niet tot overstap gedwongen (zoals jij nu met je D810), werk ik er nu iets minder dan een jaar mee. Het werkt op zich uiteindelijk best lekker en vooral vlot. Tenminste, voor de overgrote meerderheid van de foto's, dus de algehele workflow.

De kleuren komen er alleen nog steeds niet zo geweldig uit als met CNX2 en hoewel de automatisch voorgestelde ontwikkelaanpassingen in eerste instantie verleidelijk zijn moet ik ze achteraf vaak vrij ingrijpend bijstellen. Zo wordt - naar mijn smaak - de belichting in principe veel te ver omhoog gedaan, maar misschien moet ik zelf wel veel meer ETTR-en om er het beste uit te halen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » vr apr 10 2015 1:55 pm

Ik ben ook gedwongen overgestapt naar Lightroom.
Ben er nu 2 weken mee bezig en het begint mij steeds beter te bevallen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor iefie » vr apr 10 2015 2:11 pm

@a90
Als je camera op standaard staat en je zet in lightroom ook je voorinstelling op standaard (evt in de ontwikkel modus helemaal rechts onderin, die staat op adobe maar daar moet je hem op standaard zetten) en je hebt voor de rest alles uit in je body....zoals ruisreductie en heel belangrijk de ADR dan geeft lightroom hetzelfde beeld als in cnx2 enz.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » vr apr 10 2015 4:10 pm

Gewoon iets simpels als een foto rechtzetten, in Capture (en zelfs NX-d) zo'n stom streepje dat je kunt trekken en de horizon is recht. In Lightroom zoek ik mij een ongeluk en heb het nog niet gevonden. Ongetwijfeld zit het erin maar het ligt zo voor de hand dat ik het kan vinden zonder een of ander uitleg youtube filmpje. Duoscherm is ook zo'n draak onvoorstelbaar wat ze dat op onlogische plekken hebben geplaatst. (NX-D en LR overigens)

En dan het importeren, ik dump mijn foto's op de schijf in mappen op maand. Lightroom laat ik dan synchroniseren met de folders zodat ik alles inlees en de foto's zichtbaar worden maar je moet dan zo'n profiel koppelen bij import. Lekker handig als je met meerdere camera's werkt (oa. D810, D3s, D70s, D50 en wat coolpixen) en gedurende de maand de foto's en NEF's in de folders plaatst.

Dat moet dan dus weer overnieuw om per type camera de import-template goed te zetten. En dat dan weer over meerdere maanden heen als LR even niet is bijgewerkt. Wat een gedoe ! maak gewoon een instelling in LR die op basis van de Exif in een keer zo'n import template koppelt, zoiets als IF EXIFCAMEREATYPE = NIKON-D810 THEN IMPORTTEMPLATE = D810.TPL. Dan kan ik gelijk ook de afgelopen 8 jaar in orde maken met foto's gemaakt met destijds mijn D2x, D3 en D3x want die ga ik dus echt niet voor de afgelopen 100 maanden overnieuw doen met als resultaat dat alles wat ooit is geschoten er nu niet uitziet.

Maar goed, ik zal het allemaal wel niet begrijpen en alles zal ongetwijfeld kunnen. Vrolijk wordt ik er niet van.

/rant
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor MarcB » vr apr 10 2015 6:42 pm

Ik heb Thom Hogan benaderd of binnenkort de "The Complete Guide to the Nikon D810" beschikbaar komt. In eerste instantie kreeg ik de reactie "Working on it. No ETA.". Na enig heen- en weer gemail waarin Thom me begon uit te leggen wat ETA betekent.... :roll: kreeg ik de reactie "Watch my site for an announcement on books on April 15th"..

Waarschijnlijk zit er dus iets aan te komen maar, mocht iemand nog een goede suggestie hebben voor een goed naslagwerk over de D810 dan hoor ik het graag :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Jur » vr apr 10 2015 6:46 pm

Ook ik ben altijd een fan geweest van NX2, maar na het bekendmaken door Nikon dat ze met dat programma gingen stoppen ben ik vorig jaar overgestapt naar Lightroom (hoewel ik ook Capture One Pro erg goed vind). Uiteraard was het even wennen, maar inmiddels haal ik ook uit LR de gewenste resultaten en ben het steeds meer gaan waarderen. Indien de Engelse taal geen bezwaar is, kan het eBook "Moving to Lightroom" door Jason Odell wellicht van nut zijn. Voor de prijs ($ 19,99) hoef je het niet te laten. Bovendien zijn er ook nog een aantal presets bij de prijs inbegrepen. Link http://www.luminescentphoto.com/blog/lightroom-guide/

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jur op vr apr 10 2015 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Jur » vr apr 10 2015 6:48 pm

@ MarcB
ETA = Estimated Time of Arrival
Voor mij als ex-luchtvaart professional een zeer bekend begrip. :wink:
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » za apr 11 2015 12:00 am

MarcB schreef: mocht iemand nog een goede suggestie hebben voor een goed naslagwerk over de D810 dan hoor ik het graag :)

Mastering the D810 - Darrell Young
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor MarcB » za apr 11 2015 7:35 am

Thanks, besteld :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten