ViewNX-i beschikbaar!

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor bcvthul » di apr 14 2015 8:28 pm

Bij mij (met OS X 10.3) werkt ViewNX-i als een trein ( en dat op een 7 jaar oude MacBook....)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor pfitskie » wo apr 15 2015 5:00 pm

Voor de geïnteresseerde.
Na wat emailwisseling met Nikon Support & Ondersteuning op het idee gekomen
om alle bestandjes m.b.t. ViewNX-i, die in de Library staan, te verwijderen.
En het werk weer als een trein (en dat op een 5 jaar oude Mac Pro....). :thumbup:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor Marten » wo apr 15 2015 8:48 pm

En wèg zijn je bewerkingen.....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor pfitskie » do apr 16 2015 10:53 am

Niet als je de goede library/bibliotheek neemt.



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor AppieHappie » za mei 02 2015 8:58 pm

Ik heb ViewNX-i op mijn desktop geïnstalleerd, maar kreeg het niet aan de praat.
Dus weer er af gegooid en View NX-2 er op gezet. Geen probleem.
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor Hans Kühn » zo jul 05 2015 11:08 pm

Nadat Nikon de samenwerking met Nik software heeft ingeruild bij Google en zich voor de landmeetinstrumenten heeft ontfermd over Sketch-Up is het bergafwaarts aan het gaan met de fotobewerkingssoftware.
Capture NX wordt niet meer ondersteund, sterker nog ik krijg het niet eens meer geïnstalleerd op osx 10.10.3, View NX 2 wordt blijkbaar ook afgebouwd en de vervangende software View NX-I en NX-D zijn een heel slap aftreksel van de eens zo prettige software. Vindt dat wel heel treurig en ben toch wel benieuwd of dit nu een gevoel van mij is of dat dit breder wordt gedragen.
Tevens ben ik benieuwd welke software u gebruikt.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor Richard » zo jul 05 2015 11:28 pm

RawTherapee en Darktable en Lightroom 6 aan het proberen

De controls van RawTherpee vind ik prettiger dan Darktable.

Darktable heeft meer mogelijkheden dan RawTherpee. Darktable heeft een uitsnijfunctie die RawTherapee en Lightroom niet hebben - op de pixel nauwkeurig uitsnijden:

Afbeelding

Lightroom heeft een uitgebreidere lensdatabase en kan goed foto's aan elkaar stitchen.

Dit is in hele korte vogelvlucht wat ik heb ontdekt bij hobby gebruik.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor JaapV » ma jul 06 2015 1:48 pm

Ik ben inmiddels alweer een jaartje "over" op Lightroom CC. ViewNX2 gebruikte ik eerst nog voor de foto-upload, vanwege de handige opties daarbij, maar sinds ik die ook gevonden heb in Lightroom gebruik ik het niet meer.

Lr is in het gebruik veel sneller dan de combi VNX / CNX. Het heeft me wel een halfjaartje tobben gekost voordat ik gewend was aan de eigenaardigheden daarvan. Voorbeeldje: het is riskant om mappen met foto's die in de Lr catalogus staan te openen met Windows Explorer, want elke handeling die je dan per ongeluk verricht (wissen, wijzigen bestandsnaam, verplaatsen, etc.) schopt de Lr catalogus in de war. Al dat soort handelingen moeten consequent binnen Lr gedaan worden. Toen ik dus abusievelijk met Windows enkele mappen met in Lr bewerkte NEFs had verplaatst, moest ik die dus weer opnieuw in Lr importeren EN opnieuw bewerken EN de dode verwijzingen naar de "oude" bestanden opruimen.

Ik ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik CNX 2.4.7 nog op mijn computer heb staan. Ten eerste is het naar mijn gevoel veel duidelijker en vooral nauwkeuriger met kleuraanpassingen dan Lr. Ten tweede kan ik daarin foto's die ik vroeger al met CNX bewerkt had sneller aan "voortschrijdend inzicht" aanpassen. In Lr moet ik dan alles opnieuw doen, want CNX-bewerkingen in NEF zijn alleen met CNX terug te zien. Dat kan dus ook ook met CNX-D, maar dat is nog steeds niets voor mij.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor Vincent » di jul 07 2015 12:45 pm

JaapV schreef:Toen ik dus abusievelijk met Windows enkele mappen met in Lr bewerkte NEFs had verplaatst, moest ik die dus weer opnieuw in Lr importeren EN opnieuw bewerken EN de dode verwijzingen naar de "oude" bestanden opruimen.


Je kunt LR ook gewoon vertellen wat de nieuwe locatie van je NEFjes is en dan hoef je helemaal niets opnieuw te importeren of te bewerken... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i beschikbaar!

Berichtdoor JaapV » di jul 07 2015 1:49 pm

Ja, dat had ik daarna ook ontdekt :(
Dat heet leren door schade en schande :wink2:
Niettemin blijf ik altijd alles binnen Lr doen. om te voorkomen dat ik het even vergeet en er dan een backup overheen komt, met bijbehorend opruimwerk.

Edit: bij nader inzien, misschien veroorzaakt zelfs dat geen probleem?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten