GPS ontvanger

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » vr mei 01 2015 11:01 am

Voor de liefhebber een actie bij Saake-shop
https://www.saake-shop.nl/search.html?q ... aign=mei15
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 01 2015 11:15 am

'gewone' prijs (gratis verzenden) bij amazon:
http://www.amazon.de/Marrex-MX-G20-Prof ... ex+mx-g20m

en via ebay is 'ie ook te verkrijgen.

M.a.w. zo'n actie is het nou ook weer niet... :angel:

Maar er zijn nog zoveel andere alternatieven. Tig merken en modellen. :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » vr mei 01 2015 11:24 am

Ik heb de i-gotU maar die is absoluut niet nauwkeurig, heb deze vorige maand mee gehad naar Charleroi klopte geen donder van. De eerste foto's heb ik bij Powerplant Charleroi gemaakt maar volgens de i-gotU ergens bij Almere al. Gaf de andere, op de volgende dagen gemaakte, foto's bij benadering aan. Hiervoor had ik de Mini Gisteq die was wel nauwkeurig maar ondersteund Windows 8 niet en de software is ook niet meer te downloaden. Gisteq bestaat niet meer.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 01 2015 11:42 am

Je haalt nu 2 dingen door elkaar:

    -losse loggers
    versus
    -GPS ontvangers, direct verbonden met de DSLR

De (laatste) categorie GPS ontvangers, die de GPS metagegevens rechtstreeks naar de camera stuurt en deze coördinaten dan toevoegt aan de EXIF metagegevens, werken onafhankelijk van de gebruikte software/OS op je desktop/laptop.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » vr mei 01 2015 1:04 pm

Maar ze dienen voor hetzelfde volgens mij
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 01 2015 1:10 pm

Idd.
Maar de werkwijze is anders c.q. de (on)afhankelijkheid van wat voor een s/w en/of OS je op je computer(s) thuis gebruikt.
En je noemde dat b.v. je Mini Gisteq niet ondersteund werd door Windows 8 (mag aannemen dat je al geupgrade bent naar 8.1?). En dat probleem, van het niet ondersteunen, voorkom je dus door een device te gebruiken wat rechtstreeks GPS EXIF data tijdens het maken van je foto wegschrijft en niet pas later synchroniseert...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » vr mei 01 2015 1:35 pm

Daarom overweeg ik ook die Marrex gps ontvanger aan te schaffen, dezeis ook los te gebruiken dus kan je 'm ook icm een andere camera gebruiken. Ander voordeel is dat ie ook RAW ondersteund (althans daar ga ik vanuit, kan het niet terug vinden) dat deed die Mini Gisteq ook maar de i-gotU niet, dan moet je dus eerst je foto's omzetten.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 01 2015 2:34 pm

De uitgave van losse GPS-units voor de camera kun je besparen als je bedenkt dat tegenwoordig elk klein beetje Smartphone met kompas en GPS sensors zijn uitgevoerd. Gewoon een app downloaden en je kunt GPS-data vastleggen. In Nikon View NX2 in één keer in batch van de nodige GPS-data voorzien. Voordeel van software op een Smartphone is dat je die helemaal op eigen gebruik kunt afregelen. Hoge nauwkeurigheid is zeker niet altijd gewenst. Als ik op een plein foto's maak, wil ik geen wirwar aan 20-30 knooppunten op dat plein hebben van wat is vastgelegd.

Eerder is er bijv. een draadje over geweest hier:
viewtopic.php?p=672140#p672140

Apps (Android):
https://play.google.com/store/apps/deta ... gphotospro
https://play.google.com/store/apps/deta ... .gpslogger
En nog een hele bunch aan apps: https://play.google.com/store/search?q= ... ger&c=apps

http://www.makeuseof.com/tag/9-iphone-g ... case-lost/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor JaapV » vr mei 01 2015 5:24 pm

Wanneer ik mijn Di-GPS gebruik (zelden want hij vreet stroom) zit hij op het 10-pins contactje naast de vatting. Klein, redelijk practisch en dus rechtstreeks.

Maar zeker niet zo nauwkeurig als ik gehoopt had. Als ik zonder te lopen binnen vijf minuten 20 foto's schiet dan zie ik ze op Google Earth op evenzoveel plaatsen binnen een cirkel van ongeveer 25 meter diameter. Wel handig als je achteraf niet meer weet hoe dat dorpje ook alweer heette, maar veel meer kan ik er niet van verwachten.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Highlander » vr mei 01 2015 5:55 pm

Zoals wel vaker :D koop de Nikon, ietsjes duurder maar werkt zoals hij bedoelt is, en kan gewoon de hele dag aan staan.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 01 2015 6:42 pm

JaapV schreef:Wanneer ik mijn Di-GPS gebruik.......
........Maar zeker niet zo nauwkeurig als ik gehoopt had.

Afhankelijk van de apps die voor een smartphone te downloaden zijn, is zoiets persoonlijk bij die apps in te stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor JaapV » zo mei 03 2015 12:55 am


Bedankt Léon! Dat is meer bomen dan er bos te zien is (of zoiets)!
Met zoveel keus zou ik het echt niet meer weten! :crazy:
Maar gezien je laatste berichtje moet ik er toch maar eens nader naar gaan kijken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor JaapV » zo mei 03 2015 12:59 am

Highlander schreef:Zoals wel vaker :D koop de Nikon, ietsjes duurder maar werkt zoals hij bedoelt is, en kan gewoon de hele dag aan staan.

Laat CaptainHook het maar niet horen! :D
Maar ik vind die GPS-1a (oid) echt een raar bakbeest. Zeker met die uithangende kabel die overal achter kan blijven hangen...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 03 2015 9:56 am

Highlander schreef:Zoals wel vaker :D koop de Nikon, ietsjes duurder maar werkt zoals hij bedoelt is, en kan gewoon de hele dag aan staan.

Zoals wel vaker, kijk eerst eens rond, er is zoveel meer te verkrijgen, dat werkt zoals het bedoeld is! En kan net als dat gedrocht van Nikon de hele dag niet aan, want die trekt je accu leeg... :angel:
Het gaat er juist om dat je een goede module, die doet wat je wilt, en met een realistische prijs/prestatieverhouding, gebruikt. Het logootje wat er op zit is totaal irrelevant; de gebruikte chipset (ongeacht het merkplakkertje aan de buitenzijde) is toch vrijwel altijd van SiRF of MediaTek. En als je een module wilt die een beetje universeel is, zou je moeten kijken naar (amerikaanse)GPS, GLONASS, BeiDou en Galileo support.

BTW: er waren al jaaaaaren allerlei andere GPS modules verkrijgbaar, voordat Nikon ook in die commercieel interessante ruif wilde gaan graaien. :twisted:
Toen ik, jaren geleden, een GPS module voor m'n D200 zocht, was Nikon nergens te bekennen...

Wat is dat toch met die merkblindheid? :shock: Nog even en je moet ook nog Nikon goedgekeurde elektroontjes gebruiken om je accu te mogen opladen. :silent:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jan en Yuul » zo mei 03 2015 11:57 am

JaapV schreef:Maar ik vind die GPS-1a (oid) echt een raar bakbeest. Zeker met die uithangende kabel die overal achter kan blijven hangen...


De originele Nikon GP-1 (a) is kleiner dan de meeste niet Nikon alternatieven, dus bakbeest valt erg mee. In mijn ogen is hij uit praktisch oogpunt (als je de kabel eerst een keer om de GP-1 leidt) alleen geschikt voor body's met een 10-pin aansluiting aan de voorzijde. Dit laatste geldt overigens ook voor alle alternatieven met een kabelverbinding.

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten