D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor ReneG » ma mei 04 2015 6:48 pm

Misschien met een flitser van 4kW. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor christina » ma mei 04 2015 7:03 pm

Dank jullie wel voor je reactie.
Het wordt voor mij wel steeds verwarder.
Ga wsch. maar gewoon weer met m'n D7000 en 1/4 converter aan de slag.

hart. gr. Christina
christina

Forumlid
Berichten: 17



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » ma mei 04 2015 7:35 pm

Ik vraag me nu af hoe groot je fotografische kennis dan is, als de, naar ik vermoedt, humoristische opmerkingen je in verwarring brengen.

De oorzaak van ruis ligt niet meteen altijd aan de sensor.
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor JurjenF » ma mei 04 2015 8:50 pm

Beste Christina, na alle al dan niet humoristische opmerkingen even serieus : de D7000 is natuurlijk niet de nieuwste meer op gebied van af en ruis bij hoge(re) iso's. Upgraden naar een D610 lost het ruisprobleem prima op. Met de D7200 heb je weer meer profijt vsn je 300 mm. Maar weer iets minder in de ruis. Als je de 300 mrt converter goed vindt qua scherpte zou ik de D7200 nemen. Wil je echt het ruisspook tackelen dan koos ik de D610, later bijna zeker aangevuld met de Sigma 150-600. 30-31 Mei uit te proberen in safaripark Beekse Bergen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Highlander » ma mei 04 2015 9:18 pm

Beste Christina,
Flitser vergeten, wat djunclsam en ik bedoelen is, dat het licht rondom de vogel bepalend is, dat jij dan zelf in het pikkedonker zit met een afdak van een meter doet er niet toe.
Jou D7000 kan zonder problemen ruisloos werken tot een Iso 1600.
Dat moet toch meer als voldoende zijn ??
Dus kans dat een bepaalde instelling niet goed staat is groter.
Maar zoals gezegd, plaats een foto met exif, dat praat wat gemakkelijker, lukt dat nog niet PB maar je e-mail dan plaats ik de foto voor jou.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Vincent » ma mei 04 2015 10:24 pm

ReneG schreef:Misschien met een flitser van 4kW. :D


Erg grappig, jammer dat mijn reactie serieus bedoeld was, en ook nog steekhoudend. Een hotshoeflitser met fresnel lens ervoor (bijvoorbeeld een zogenaamde 'better beamer') is toch wel een veelgebruikt dingetje bij vogelfotografie, en een prima manier om schaduw partijen op te trekken en detail en scherpte toe te voegen...

Storende ruis ontstaat vaak juist als men de hele donkere schaduw partijen in nabewerking gaat optrekken. En via bijvoorbeeld ebay is zo'n ding goedkoop aan te komen en een flitser hebben de meeste al in huis...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Highlander » ma mei 04 2015 10:36 pm

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook niet voor serieus had genomen, ik heb het net bekeken, nog nooit gezien of van gehoord :oops:
Maar of dit nu de oplossing is ?? als het inderdaad wordt veroorzaakt door het optrekken van de schaduw partijen, heb je denk ik wel een oplossing :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Reest » ma mei 04 2015 10:47 pm

djunclesam schreef:................ hotshoeflitser met fresnel lens ervoor (bijvoorbeeld een zogenaamde 'better beamer') is toch wel een veelgebruikt dingetje bij vogelfotografie...............


Helemaal niet dus....behalve bij opgezette beestjes misschien.... :shock:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » ma mei 04 2015 11:54 pm

Ik ken ze wel.
Afbeelding
Ze zijn idd niet gebruikelijk in natuurfotografie omdat alles door de flitser opschrikt.
Het is dan meteen een van de laatste foto's die je dan op die plek maakt, denk ik.

Ik voorzie eerder de oorzaak in de nabewerking. Ga dan nog eens op 400% pixelpeepen.
Dan verbaast het me niets als er ruis te zien is. Maar Christina, zolang je niet meer info geeft kunnen we er ook niet beter op in gaan en je het best mogelijke advies geven. Ik zoek daarbij dan bij voorkeur de goedkoopste oplossing.
Misschien hoef je helemaal nog geen ander spul aan te schaffen maar enkel je nabewerking iets anders te doen of het schieten zelf.
Dat kost helemaal niets.

Als je niet weet hoe jij je foto hier kunt plaatsen mag je een foto met daarin die ruis die je bedoelt wel naar iemand sturen.
Dat mag ook naar mij toe. Ik PM mijn mailadres wel naar je toe.
Dan plaatst die gene of ik de foto wel voor je.
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Vincent » di mei 05 2015 7:26 am

Tuihanti schreef:Ze zijn idd niet gebruikelijk in natuurfotografie omdat alles door de flitser opschrikt.


Het gaat om invulflits he! Niet om een heel bos uit te lichten terwijl je de zon overpowerred!!

Invulflits voor schaduwen kan op 3 a 4 stops onder ambient. Daar heeft echt geen enkel beestje last van!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mei 05 2015 8:27 am

Met een D7000 haal ik zonder ruis met gemak ISO 3200. Idem met de D7100. Een eerste test met de D7200 realiseert ISO 4000. Iets van een halve stop hoger. Niet de moeite waard voor een inruil.
Het voordeel van de D7100 of D7200 is dat je naast de 1,5 crop ten opzichte van een D6xx camera, nog eens een extra 1,3 crop kunt realiseren. Je hebt pixels genoeg. Je 300 mm wordt dan een 585 mm! Voor vogelfotografie is die extra crop handig.

http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor M@rcel » di mei 05 2015 8:44 am

Hans Braakhuis schreef:Het voordeel van de D7100 of D7200 is dat je naast de 1,5 crop ten opzichte van een D6xx camera, nog eens een extra 1,3 crop kunt realiseren. Je hebt pixels genoeg. Je 300 mm wordt dan een 585 mm! Voor vogelfotografie is die extra crop handig.


Een 300mm lens blijft een 300mm lens, de cropfactor wijzigt daar niets aan. Je kunt dezelfde crop krijgen met de D610 door naderhand bij te snijden. Je haalt het onderwerp er niet dichter bij mee.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Marten » di mei 05 2015 9:04 am

Ik denk, Marcel dat Hans dat wel weet.
Het gaat om de mogelijkheid van croppen in relatie tot het aantal pixels.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor M@rcel » di mei 05 2015 9:49 am

Marten schreef:Ik denk, Marcel dat Hans dat wel weet.
Het gaat om de mogelijkheid van croppen in relatie tot het aantal pixels.


Denk dat Hans het ook wel weet, maar niet alle anderen die de opmerking van hem lezen. Met name de opmerking dat een 300mm een 585mm wordt kun je verkeerd opvatten en de cropfactor verhaal blijft af en toe lastige materie.

Croppen in relatie tot het aantal pixels begrijp ik, met DX heb je meer pixels per mm2. Tenminste, met de D610 geldt dat, voor de D800 niet meer...
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Vincent » di mei 05 2015 10:47 am

uit het andere draadje:

Peter schreef:Iemand zocht nog een flitser voor vogel fotografie op afstand :mryellow:


Hoewel ik zeker in ben voor een grapje vind ik het jammer dat op een dergelijke manier, wederom, een hak gezet wordt met een van mijn opmerkingen...

We hebben hier een vogeltopic dat inmiddels 549 bladzijdes betreft en volstaat met voornamelijk (maar niet alleen) onderbelichtje, onscherpe en contrastloze vogelfoto's. Ga je eens verdiepen in een invulflitsje bij vogelfotografie, en vergeet dan vooral de voorbeelden niet, en een hoop vogelaars hier op het forum kunnen een flinke stap in kwaliteit maken. Met een minimale investering notabene!

Maar goed, bekend verhaal hier, zoals ook het bewerkingstopic, schijnbaar bewust, kapot gemaakt is. Gelukkig heeft ook niemand hier op het forum ook op dat vlak nog iets van te leren... Het lijkt bijna alsof het hier verboden is om betere foto's te gaan maken want iedere goede initiatief of opmerking wordt op een dergelijke manier teniet gedaan... jammer!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten