Groothoek lens gezocht...

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Groothoek lens gezocht...

Bericht door ATOR » wo mei 06 2015 5:10 pm

Je kunt perfect foto's maken in NY met je 24-70 en alle andere objectieven die je in je tas hebt, het ligt er maar net aan wat voor foto's je wilt maken. Ik neem aan dat je, net als ik, niet zo'n fan bent van de look van groothoek anders zou je zo'n lens ook in NL wel gebruiken.

En sta je op een prachtplek voor een wijds panorama dan stitch je gewoon meerdere foto's aan elkaar.

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schippie » wo mei 06 2015 7:32 pm

nee . wil je echt mooie foto's maken dan moet je onder de 20 mm, niet alleen zijn die gebouwen hoog, maar die straten zijn ook heel breed, kijk maar eens naar foto's van Times Square, anders kan je alleen details pakken (ook leuk) maar wil je de stad in zijn volle glorie laten zien dan moet je wijd.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 06 2015 7:33 pm

Ja! Als je wijd wilt, MET details, ZONDER vervorming, is stitchen imho de enige oplossing...en daar heb je GEEN groothoekobjectief voor nodig... :)

wat voorbeeldjes:
http://www.dpreview.com/forums/post/54196311" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/post/53337017" onclick="window.open(this.href);return false;

Times Square:
http://www.dpreview.com/forums/post/41738610" onclick="window.open(this.href);return false;
NY: 0911
http://www.dpreview.com/forums/post/42468171" onclick="window.open(this.href);return false;

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo mei 06 2015 9:53 pm

Er is meer glorie in NY te vinden dan alleen duizelingwekkend wijde foto's.

New York City met 14-24mm

New York City met 24-70mm

Om het nog erger te maken 8)
New York City met 70-200mm

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mei 06 2015 10:52 pm

CaptainHook schreef:Ja! Als je wijd wilt, MET details, ZONDER vervorming, is stitchen imho de enige oplossing...en daar heb je GEEN groothoekobjectief voor nodig... :)
Wel een statief. En een stad die voor je stil wil staan :wink:

Panorama's schieten is een hobby op zich voor velen, ik zou het niet als walk-around techniek hanteren in een grote stad :wink2: maar ik denk ook niet dat je het zo bedoelde!
Fin.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 06 2015 11:40 pm

Ik gebruik nooit een statief voor pano's.
En ja, ik maak ook pano's in steden e.d.

Er zijn speciale technieken om ghosting van langslopende mensen te voorkomen. Zie ook de voorbeelden op DPR.
Dat maakt het juist zo leuk; om het beste uit je fotogear te halen en de herinneringen zo goed en fraai mogelijk fotografisch vast te leggen. 8)

DMiller
Forumlid
Forumlid

Bericht door DMiller » do mei 07 2015 11:20 am

Wederom bedankt voor de reacties!

Stitchen, 20mm, onder de 20mm, 24-70 is voldoende; jullie halen precies de essentie uit mijn vraag naar boven! :) Ik denk dat het een compromis moet worden tussen beide werelden in dit geval.

Gisteren nog eens nagedacht over een alternatieve aanpak van dit vraagstuk en ik kwam tot de conclusie dat het vele malen goedkoper en eenvoudiger is als ik een 14-24 huur ipv aanschaf van een groothoek waar ik in NL niet veel mee doe. Heb even zitten googlen en kwam een aantal verhuurders (in NYC) tegen van dit spul, dus ik ga maar eens informeren of dit voor een buitenlander ook mogelijk is.
D800 | 24-70mm f/2.8G AF-S | AF-S 85mm 1.8G | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mei 07 2015 11:35 am

Even goed naar de prijs kijken dan.

Soms is het namelijk voordeliger om een objectoef tweedehands te kopen en na de vakantie weer te verkopen. Afschrijving is dan in principe nul. Maar dat kost uiteraard ook iets meer moeite en tijd dus persoonlijk of je dat het prijsverschil wel of niet waard vindt.
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 07 2015 11:38 am

Ik werk in Parijs (ja andere stad) bijna altijd met de standaard zoom (17-55, zo'n beetje het equivalent van de 24-70 op FX). Als het er niet op past maak ik ook altijd Pano's uit de hand. Dat is geen enkel probleem. Alleen in het donker heb je meestal wel een statief nodig... En als je tegen een gebouw 'omhoog' fotografeert mogelijk perspectiefcorrectie. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

DMiller
Forumlid
Forumlid

Bericht door DMiller » vr mei 08 2015 9:00 am

Bedankt voor de reacties weer :)

Ik ga met de 24-70 beginnen en ik zal eens zoeken naar een 14-24 om te huren. Desnoods ga ik hem eerst eens een dagje hier huren en Rotterdam in om te oefenen...
D800 | 24-70mm f/2.8G AF-S | AF-S 85mm 1.8G | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » vr mei 08 2015 10:09 am

Succes!!We zien de foto's wel verschijnen, :-)

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mei 08 2015 10:49 am

CaptainHook schreef:Er zijn speciale technieken om ghosting van langslopende mensen te voorkomen.
Dat langslopende mensen in sommige gevallen wel te corrigeren zijn geloof ik wel, maar ga een pano schieten tijdens rush hour op Time Square dan voorzie ik wel problemen. Met genoeg photoshop skills is alles bruikbaar te maken, maar het zou mijn voorkeur niet hebben...

Los daarvan ben ik benieuwd of jij nooit last hebt van parallax problemen. Bij panorama's van bergpartijen of stadsgezichten van een grote afstand geeft dat nauwelijks waarneembare problemen, maar zodra er voorwerpen dicht bij de camera bevinden dan moet je erg alert zijn want grote parallax verschuivingen maken een goede stitch vrijwel onmogelijk. Of je moet hier ook weer een berg nabewerking in steken, al vraag ik me af of je dat uberhaubt goed kunt krijgen... en de kracht van een foto met grote beeldhoek zit voor mij (persoonlijk) juist in het feit dat je een interessante voorgrond en achtergrond samenbrengt. Ik weet dat voor anderen het voordeel van grote beeldhoek voornamelijk is dat men een zoekplaatje kan maken met lekker veel details (en resolutie bij een pano).

Heb je misschien wat voorbeelden van pano's in steden van jou met onderwerpen op de voorgrond?

Ik ben persoonlijk ook geen 'panorama-fotograaf' dus het kan ook een persoonlijke voorkeur voor een groothoek objectief zijn :wink: Dat betekent niet dat ik principieel tegen panorama's ben om meer beeldhoek te krijgen (voorkeur voor het ene is niet per definitie afkeur tegen het andere). Beide technieken hebben hun plaats in de fotografie, ik voorzie persoonlijk gewoon enkele praktische problemen waarbij de vraag is of die allemaal eenvoudig op te lossen zijn. Vandaar mijn interesse.

Het zou jammer zijn als TS met een hoop onbruikbare panorama's thuis komt natuurlijk, dus ik schrijf het met de goede bedoelingen! :angel:
Fin.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di mei 19 2015 8:13 am

Ik wil hier een lans breken voor de 16-28 voor Tokina. Hoewel ik hem heb ingeruild voor de 14-24 van Nikon biedt hij voor het geld veel kwaliteit, zowel optisch als qua bouw. Sterker nog, het objectief zit beter in elkaar dan de Nikon. Optisch moet de Tokina buigen voor het Nikon objectief, echter uitsluitend in de hoeken en uiterste randen. Voor new York heb je dunkt me wel wat groothoek nodig.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

marcovv1969
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcovv1969 » za mei 23 2015 11:28 pm

Ik heb onlangs de tamron 15-30 2.8 aangeschaft. Zat te twijfelen over de 14-24. Maar dit fantastische stuk glas van tamron mét vc is perfect!!! Aanrader.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”