Gardameer

Onderwerp:

Gardameer

Berichtdoor jazzbassman » ma mei 11 2015 12:40 pm

Hierbij twee pogingen rond het Gardmeer.
Ben nog niet zolang bezig met serieuze fotografie maar vond deze wel redelijk geslaagd

Pleintje in Lazise
Afbeelding

Uitzicht vanuit Riva del Garda
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jazzbassman op ma mei 11 2015 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gardameer

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mei 11 2015 3:32 pm

Goede pogingen :)

Echter mis ik bij de eerste wat scherpte in de achtergrond. Ik denk dat je hier het diafragma iets meer had moeten knijpen om zo een grotere scherptediepte te krijgen. Dit zorgt ook voor een langere sluitertijd dus een statief hierin is een must.

Foto 2. Vrij donker en ik had er meer een panorama-achtige foto van gemaakt door fors te snijden in de lucht welke toch bijna niks toevoegd. Ook hier zou een langere sluitertijd beter zijn geweest, m.i
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gardameer

Berichtdoor Tzigane » ma mei 11 2015 5:09 pm

Goed bezig!

Foto 1 is onscherp, en staat niet helemaal recht. Foto 2 is inderdaad wel erg donker. Een langere sluitertijd had interessanter geweest, wellicht ook een eerder tijdstip (net als de zon onder gaat bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gardameer

Berichtdoor Alex » ma mei 11 2015 9:11 pm

Als je een Raw file hebt, kan je de onderbelichte foto (foto 2) nog wel wat corrigeren in belichting.

Succes

Alex
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gardameer

Berichtdoor jazzbassman » di mei 12 2015 1:11 am

Bedankt voor de commentaren, kan ik wel wat mee.

De eerste is uit de hand geschoten en inderdaad niet helemaal scherp.

De tweede heb ik met een gorilla pod op een muurtje genomen met afstands bediening. Moet eerlijk zeggen dat ik hem handmatig onder belicht heb omdat dat meer overeen kwam met wat ik zag. Pakt nu iets te donker uit, is dus moeilijk te beoordelen op het schermpje van de camera. De uitsnede heb ik bewust zo gedaan omdat ik de vlek in de wolken zo mooi vond.

Valt me op dat ze er op de iPad beter uitzien dan op m'n computer scherm...
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gardameer

Berichtdoor LJ-Jochem » di mei 12 2015 10:15 am

Staar je niet blind op je display van je camera. Deze geeft vaak een vertekend beeld. Als je niet zeker bent of je de juiste belichting hebt maak dan meerdere opnames. Thuis in Lightroom valt er veel op te halen of donkerde te maken mits je in RAW werkt. Er zijn mensen die vinden dat een foto gelijk goed moet zijn zo uit de camera en natuurlijk moet je daar na streven maar het is geen schande om thuis wat dingen bij te stellen zodat je een mooi beeld krijgt. Ik vind dat post processen van je foto's onderdeel uitmaakt van de fotografie. Zie het als het ontwikkelen van een analoog fotorolletje ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten