GPS ontvanger

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 03 2015 12:17 pm

Nou ja, als oplossing met een smartphone die ik toch al standaard op zak heb, helemaal geen connectie met kabeltjes. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jan en Yuul » zo mei 03 2015 12:24 pm

Léon Obers schreef:Nou ja, als oplossing met een smartphone die ik toch al standaard op zak heb, helemaal geen connectie met kabeltjes. :D


Gelijk heb je, maar het vergt wel handelingen achteraf! :lol:

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 03 2015 12:50 pm

Zoveel werk is dat niet hoor. Een bestandje inladen, en al je foto's worden in één keer van GPS-data voorzien.
Bovendien heb je met die apps aardige aanvullende mogelijkheden om bijv. een vakatieroute op een (Google) kaart uit te plotten.
Juist die aanvullende mogelijkheden maken het zo interessant en meer zinvol om van die GPS-data gebruik te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jan en Yuul » zo mei 03 2015 1:29 pm

Het meest simpele zou zijn als Nikon in alle nog uit te brengen body's zo'n GPS-moduletje standaard zou inbouwen........

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor JaapV » zo mei 03 2015 4:37 pm

Afbeelding
De "di-GPS" die ik heb is aanmerkelijk kleiner en handiger dan de GP-1a (daarom kocht ik het) en minder dan half zo duur. FOUT. Moet zijn "goedkoper". Wat ik twee jaar geleden uit reviews begreep is de laatstgenoemde per saldo niet veel nauwkeuriger dan mijn apparaatje. Maar nog lang niet 2 à 3 meter. En misschien dat dat kabeltje wat minder risico oplevert als het een keer om het apparaatje wikkelt, maar ik blijf het onhandig vinden.

Nogmaals: ik ga me over een maandje eens wat verdiepen in een Android logger.
Laatst gewijzigd door JaapV op zo mei 03 2015 6:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 03 2015 5:00 pm

Ik heb een el cheapo BT module (Aoka) in de 10pins connector zitten (kostte nog geen 4 tientjes)
Met daarbij een standaard Holux GPS module (van iemand overgenomen voor 25 piek). Die Holux zit gewoon in m'n broekzak of in de rugzak.

Afbeelding
NikonD800GPS by Chasa:Imago, on Flickr

Ik had voorheen zo'n module die met een kabeltje op de 10 pins connector zat (eerst op de D200, later de D700 en toen ook de D800E). Maar die connector lag een keertje op de grond en toen ging ik er op staan met m'n bergschoenen... :problem: en toen zei de connector krak...m.a.w. toen pastte 'ie niet meer... :(
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jan en Yuul » zo mei 03 2015 5:03 pm

JaapV schreef:De "di-GPS" die ik heb is aanmerkelijk kleiner en handiger dan de GP-1a (daarom kocht ik het) en minder dan half zo duur.


Minder dan half zo duur Jaap? Kan je aangeven waar en voor welke prijs? Ik zie deze, althans waar hij nog te verkrijgen is, voor veel meer staan.

Mijn laatste GP-1 onlangs voor € 75 op marktplaats gekocht.

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jan en Yuul » zo mei 03 2015 5:07 pm

CaptainHook schreef:Ik heb een el cheapo BT module (Aoka) in de 10pins connector zitten (kostte nog geen 4 tientjes)
Met daarbij een standaard Holux GPS module (van iemand overgenomen voor 25 piek). Die Holux zit gewoon in m'n broekzak of in de rugzak.


Dat lijkt er meer op. Kan je met die Holux ook meerdere body's met een BT-module tegelijkertijd aansturen?

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Jacob_O » zo mei 03 2015 5:11 pm

Gewoon de Garmin GPSMap 60CSx aan de broekriem, track logging aan en later thuis even "koppelen" met de EXIF.
Wel zorgen dat de tijd op je camera overeenkomt met die van de Garmin.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor bcvthul » zo mei 03 2015 5:53 pm

Zo doe ik het ook Jacob_O!! Werkt perfect .
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor JaapV » zo mei 03 2015 6:34 pm

Jan en Yuul schreef:Minder dan half zo duur Jaap? Kan je aangeven waar en voor welke prijs? Ik zie deze, althans waar hij nog te verkrijgen is, voor veel meer staan.
Mijn laatste GP-1 onlangs voor € 75 op marktplaats gekocht.
Groet,
Jan (van Yuul :))

Ik heb er al eerder over geschreven: viewtopic.php?f=32&t=51994#p680373
Ik had het over nieuwprijzen, maar "minder dan de helft" is inderdaad onwaar. Ik kan het bonnetje helaas niet meer vinden maar de huidige prijs is HKD 1180. Ik herinner me bovendien dat ik bovenop de prijs zelfs ook nog invoerrechten moest betalen. Het totaal bleef wel ver onder de ongeveer € 200 van de GP-1a.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » do mei 14 2015 6:06 am

Die Marrex G20 GPS ontvanger bleek niet zo'n succes. Het enige wat ie kan is coördinaten aan de exif toevoegen. Je kan geen route maken na afloop van een tochtje.Als je dat wilt moet de €60,00 duurdere G10 aanschaffen en dat was ik dan weer niet van plan. Het hele zaakje retour gezonden.
Voorlopig doe ik het nog wel met de i-gotU 120.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » do mei 14 2015 6:36 am

Gaat de batterij van je telefoon niet snel leeg Leòn?
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Léon Obers » do mei 14 2015 6:32 pm

Hoeveel vermogen je de accu laat gebruiken is afhankelijk van de instellingen.
Continue de GPS onderbroken laten werken is het meest strakke in nauwkeurigheid, maar kost meer accu-vermogen.
Je kunt de GPS ook bijv. elke 10 seconden een keer laten "scannen", kost dan minder accu-vermogen, maar onnauwkeurigheid neemt toe.

In een bepaalde aanvaardbare balans kreeg ik bijv. wat kruispunten met "afgesneden hoeken" over een Google Maps kaart (ik liet de tijd niet korter zijn dan 10 seconden). Vind ik dan nog wel aanvaardbaar. Wil je de route echt strakker, kun je de tijd sneller instellen (zelfs continue). Kost dan echter meer accu-vermogen. In een balans kan ik de GPS logger rustig een dag mee laten draaien, waarbij de accu relatief weinig extra verbruikt tegenover het standaard verbruik van de mobiel.

Zie meer erover: viewtopic.php?p=680387#p680387
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS ontvanger

Berichtdoor Hilda » do mei 14 2015 6:49 pm

Oké dank je, was er wel nieuwsgierig naar.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten