vastgoed fotografie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

vastgoed fotografie

Berichtdoor Sas » zo mei 17 2015 11:22 am

Hoi,

Ik werk als inkoper bij Belvilla en ga 7 keer per jaar (mei t/m oktober, daarbinnen) naar Zuid Frankrijk om huizen te bezoeken en foto's te maken.
Tot voor kort deed ik dat met een Nikon D90 en lens 16-85mm (nikor). Daar was ik op zich tevreden mee. Moest vaak wel achteraf wat fotoshoppen (contrast te hoog). Binnen, ook met weinig licht mooie foto's. Enige nadeel: in de badkamers kwam ik soms te kort.

Afgelopen zondag in Sainte Maxime is mijn camera gestolen :( .

Voordat ik koop wat ik had ben ik benieuwd of er een combinatie is die beter is?
Ik zoek een camera (body en een lens) die multifunctioneel is: zowel in staat om buiten te fotograferen in het felle zonlicht als binnen met weinig licht (ik wil niet flitsen, zet de camera wel op een tafel/stoel wat maar voor handen is).

Ik werk het liefste met autofocus. dan ben ik puur bezig met de compositie en dat gaat eigenlijk best goed (indien het iets toevoegt kan ik wel wat foto's uploaden die ik heb gemaakt). Ik heb vaak maar een uur voor de foto's per huis (tuin, zwembad, terrassen, en binnen reglematig meer dan 10 kamers).
Ik heb wel een cursus gedaan, maar lichtbalans, sluitertijd, diafragma: ik moet er nog teveel bij nadenken en dat kost te veel tijd. Omdat de camera/lens het goed deden hoefde ik dat ook niet.

Wie kan en wil mij een advies geven over een nieuw (of tweedehands) aan te schaffen body en lens? die Nikorlens was goed, maar het mag van mij nog iets groter ivm de badkamers. In verband met praktische overwegingen wil ik 1 lens. Ik zoek een knappe camera met lens die alles voor mij doen :D .

En mocht er een camera zijn die mij ook nog helpt om rechte foto's te maken dan zou dat super zijn (het raster in mijn zoeker vind ik niet prettig).

Ik heb gelezen over de D7100?

Hartelijke groet,

Sas
Sas

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor JurjenF » zo mei 17 2015 11:29 am

Ik zou idd gaan voor een D7100 met dezelfde 16-85. Ook een D7200 is aanbevelenswaardig maar een stukkie duurder. Ook een Sigma 2.8-4/17-70 OS, iets lichtsterker, of een 2.8/18-50 mm van Tamron of Sigma. Voor binnen zou ik tevens een Tokina 2.8/11-16 of 4/12-24 aan kunnen bevelen. Ikzelf ben zer tevreden over de eerst genoemde combi en mijn 12-24 van Tokina.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Cookie1397 » zo mei 17 2015 11:32 am

De d71100 is een prima camera en hij kan zonder ruis een heel stuk hoger in de iso bovendien kan je in de zoeker en ook op het grote lcd scherm voor een waterpas kiezen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Warner » zo mei 17 2015 11:38 am

Dit lijkt mij een goede reden om op FX over te stappen.
Dan is je badkamer probleem zeker opgelost.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor gijs sandberg » zo mei 17 2015 11:40 am

Beste Sas,
Welkom
re: helpt om rechte foto's te maken
Die zijn er wel, maar vergen enige investering.
Sommmige Nikon's (D810/D4) hebben een ingebouwde waterpas etc om de kamera netjes recht te zetten.
Om de lijnen in de foto's recht te houden (vrij van vertekening) is wat meer nodig, het beste is een lens zie vrij is van vertekening (goedkope zoomlenzen vallen daar zelden onder).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Skippy » zo mei 17 2015 12:41 pm

Wat mag het kosten? Aan de foto's te zien op de site van Belvilla mag ik veronderstellen dat je voornamelijk met groothoek fotografeert?
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Highlander » zo mei 17 2015 3:20 pm

Ben het met Gijs en Warner eens, overstappen naar FX bv de D750 en dan de 14-24 /2.8 en de 24-70/2.8 kun je alles doen wat je maar wilt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor ATOR » zo mei 17 2015 3:38 pm

"Ik ben tevreden met de D90 en een 16-85 maar wil soms iets wijder"

Laat het dan maar aan dit forum over om als advies met een dikke FX camera met de duurste Nikon lenzen aan te komen :P Het lijkt hier wel een louche camerawinkel :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor pveenstra » zo mei 17 2015 3:47 pm

Mijn advies: D7100 met de 16-85 en een 12-24. Als je niet van objectief wilt wisselen, dan houd je het bij de 12-24.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Highlander » zo mei 17 2015 3:47 pm

O wacht ik was de link naar mijn winkel vergeten :wink2:
Maar zonder gekheid, wil meer groothoek zonder vertekening, wat TS vraagt, zul je toch naar mijn mening uitkomen op FX, kan ze ook in één keer wat hoger in de Iso zitten.
Maar ben het met je eens dat dit wel heel wat anders is als de D90, maar goed dat is en was natuurlijk ook niet een lullige camera.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Marwo » zo mei 17 2015 3:48 pm

Tja, een grote badkamer zal nog wel lukken, maar inderdaad voor kleinere badkamers kom je bij FX. En zelfs dan is het in een kleine badkamer nog behelpen met een echte 16mm. Voor mij was deze tak van fotografie ook een reden om over te stappen naar FX. Makelaars willen hun verkoopwaar liever groter afbeelden dan het in werkelijkheid is.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Skippy » zo mei 17 2015 3:53 pm

Sas, plaats eens wat foto's s.v.p. Als ik de foto's op de Belvilla site bekijk (veel groothoek, kleine foto's voor webgebruik, kwaliteit hoeft niet top) zou ik eerder voor een kleinere en lichtere camera met electronische zoeker en live view gaan voor dit doel. Electronische zoeker en live view omdat je dan 100% fotografeert wat je in de zoeker of op het scherm ziet. Mijn keuze zou zijn een Panasonic GX7 systeemcamera met voor een geringe meerprijs een 14-42mm kitlens en dan voor het merendeel van de foto's extra een Panasonic 7-14mm groothoekobjectief.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Sas » zo mei 17 2015 4:17 pm

http://www.belvilla.nl/vakantiehuizen/v ... R-84570-10

dit is een voorbeeld van een huis met foto's die door mij zijn gemaakt.
en vast een hele domme vraag: wat is FX?

vooralsnog denk ik dat een D7100 voor mij goed is, maar als FX beter is, wat kost dat dan meer? ik heb in totaal in gedachten zo rond de 1200 euro. mag heus wat meer zijn. de btw hoop ik via werkgever terug te krijgen :)

Sas
Sas

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Sas » zo mei 17 2015 4:18 pm

Ps en allemaal met het zelfde objectief: 16-85 nikor en de D90 als body.
niets geflitst.
en allemaal op autofocus...

Sas
Sas

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vastgoed fotografie

Berichtdoor Highlander » zo mei 17 2015 4:51 pm

Domme vragen kennen we hier niet :wink2:

FX is Fullframe , gelijk aan het fotorolletje van vroeger 36mmX24mm
DX ( is jou D90 ) is Aps-C
Four Thirt System is de camera waar Skippy aan refereert

Afbeelding

Kortweg hoe groter de sensor hoe groter de beeldhoek bij gelijk blijvend brandpunt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten