nogmaals backfocus problemen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

nogmaals backfocus problemen

Berichtdoor Karel Giesen » zo sep 03 2006 12:32 pm

De regelmatig terugkerende klachten over niet goed scherpstellende Nikons intrigeert me. Ik heb zelf ook wel eens problemen met de autofocus, maar dat komt dan omdat ik of bij zeer weinig licht, weinig of geen contrast, te fijne details en dergelijke toch de autofocus zijn werk wil laten doen. Het verkeerd scherpstellen (backfocus) heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

In de handleidingen staat een tabelletje met "objectieven voor de 'DSLR'".
In de kleine lettertjes aldaar staat dat de volgende lenzen
- AF 80-200mm f2,8;
- AF 35-70mm f2,8;
- AF 28-85mm f3,5-4,5
niet goed scherpstellen met autofocus. :!: :!: :!: :roll:
Deze lenzen moet je gewoon handmatig op het matglas scherpstellen.

Overigens kan geen enkele autofocus goed zijn werk doen als de maximale diafragma-opening van de lens kleiner is dan f5,6 (getal groter, opening kleiner). Dat kan met groot-bereik zoomlenzen en zeker met converters vaker het geval zijn.

Handleiding lezen :?: :wink:

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » ma sep 04 2006 9:46 am

Misschien enigszins "off topic" maar toch wil ik het graag vermelden, nl.:

- om goed handmatig te kunnen scherpstellen heb ik het standaard matglas in mijn D2H en D2X vervangen door een exemplaar van Katz Eye Optics.

Deze is voorzien van de "oude" horizontale instelwig en de ring met micro-prisma's.

Werkt perfekt en KEO kan deze matglazen leveren voor:

D50, D70, D70s, D100, D200, D2H, D2Hs, D2X en D2Xs.

Zelf installeren is een fluitje van een cent.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma sep 04 2006 12:30 pm

het probleem waar hier over gesproken wordt is niet het backfocus probleem.
Backfocus is een fout waabij de autofocus goed reageert maar door calibratiefout van lens of camera het scherptepunt niet ligt op het punt waar het gekozen scherpstelvlak van de autofocus had scherpgesteld.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor roel » ma sep 04 2006 8:48 pm

wil schreef:het probleem waar hier over gesproken wordt is niet het backfocus probleem.
Backfocus is een fout waabij de autofocus goed reageert maar door calibratiefout van lens of camera het scherptepunt niet ligt op het punt waar het gekozen scherpstelvlak van de autofocus had scherpgesteld.


Ik denk dat Karel juist bedoelt dat er regelmatig over een back-focus-probleem wordt gesproken, terwijl het dat niet is. :wink:
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten