Capture NX vs Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Hans Kühn » zo mei 31 2015 4:19 pm

Ongetwijfeld al vaker besproken en/of langsgekomen.
Al jaren maak ik naar volle tevredenheid gebruik van View NX en Capture NX.
Mijn workflow:
-Foto's importeren met transfer naar twee schijven.
-Raw foto's bekijken in View. Met getalletjes aangeven welke bruikbaar zijn en welke niet.
-In Capture belichting opfrissen met D-lightning, Contrast aanpassen en met hoogdoorlaat de eerste scherpte toevoegen. Hiervoor heb ik diverse seriebewerkingen aangemaakt.
-Ook in Capture omzetten naar TIFF.
-Inlezen in Lightroom 5
-rechtzetten, croppen,
vlekjes en stofjes wegwerken,
waar nog nodig belichting en verzadiging bijstellen,
indien nodig verscherpen of vervagen
exporteren met en zonder watermerk en naar Oypo.

Ik geloof direct dat er mensen zijn die hier heel anders over denken, maar dit werkt prima voor mij.

Maar toch......
Capture NX is aan zijn einde. Er wordt niet meer aan ontwikkeld en het is nog een kwestie van tijd of het kaarsje gaat langzaam uit ([ben ik bang] Tevens is Capture niet zo heel snel, zeker niet met D800 bestanden.

Ik zoek derhalve naar een bruikbare workflow in Lightroom 5, liefst ook met het gebruik van in de camera ingestelde waarden, foto's die leesbaar zijn zoals ik ze in de camera voor me had en met de bewerkingen in Lightroom zoals ik ze hierboven in Capture beschreef.

Voor de tekensoftware waar ik in het dagelijks leven mee werk kreeg ik bij de overstap van het ene pakket naar het andere een boekje met commando's in het ene pakket, naar commando's voor dezelfde bewerking in het andere pakket. Mogelijk staat dat reeds op internet, mogelijk heeft één van u dit reeds uitgezocht en daar aantekeningen van. Noem maar op. Ik zie het graag tegemoet.

uw reacties tegemoet ziende,

Hans Kühn
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Marten » zo mei 31 2015 4:52 pm

Vroeg of laat maak je die overstap. Al dan niet gedwongen door de aankoop van een nieuwe Nikon die niet meer ondersteund wordt door de oude Nikon software.
Hans Kühn schreef:....Ik zoek derhalve naar een bruikbare workflow in Lightroom 5, liefst ook met het gebruik van in de camera ingestelde waarden, foto's die leesbaar zijn zoals ik ze in de camera voor me had en met de bewerkingen in Lightroom zoals ik ze hierboven in Capture beschreef.


Dat gaat met NEF's niet lukken. Lightroom leest de camera instellingen niet zoals Nikon software dat doet, resp deed.
Je kan bij het importeren in LR een voorinstelling meegeven ("preset") waarmee je in één klap al je NEF's (automatisch) bewerkt. Dat is een kwestie van zodanig afregelen, dat het resultaat overeenkomt met de instellingen die je nu in je camera hebt.
zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=49532

Een lijstje met commando's was/wordt ben ik nog nooit tegen gekomen. Dat zal ook denk ik niet lukken omdat de bewerkingen teveel verschillen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor schippie » zo mei 31 2015 6:43 pm

Toen Apple bekend maakte dat Aperture zou verdwijnen , zat ik in dezelfde situatie. Heel snel ben ik me toen gaan verdiepen in Lightroom en Photoshop. Ik werk nu alleen nog maar in Photoshop en dan vooral met de RAW engine Adobe Camera Raw.Lightroom is eigenlijk hetzelfde als ACR (voor wat betreft de bewerking) maar met een andere interface plus daarbij ook een bibliotheek. Het grote voordeel van Lightroom is, dat je heel gemakkelijk zgn Presets kunt aanmaken of downloaden. Dat gaat ook in ACR maar is wat minder eenvoudig.
Ik heb dat wel gedaan en heb in ACR gewoon een aantal presets waarmee ik snel de RAW file kan omzetten naar mijn smaak. Je kunt dat in Lightroom ook heel simpel doen. Het gaat dan sneller dan eerst in het ene programma iets veranderen dan omzetten in een TIFF en daarna weer wat bewerken.

Mijn workflow in ACR (maar dat kan heel eenvoudig in Lightroom ook)
importeren , toepassen preset,/ lenscorrectie/, rechtzetten /uitsnijden./ globale finetuning/ plaatselijke aanpassingen en dan of naar Photoshop (10%) of opslaan als JPEG (90%).

Belangrijk is dat je gaat werken op een platform waarvan je weet dat het nog wel even zal bestaan en dat ook onderhouden wordt.En PS/ Lightroom zijn de grote programma's dus zullen niet snel verdwijnen.

Mijn 2 centen, maar er zijn natuurlijk net zoveel meningen als lezers.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor bringolo » zo mei 31 2015 9:19 pm

De grote waarde van Lightroom is voor mij de bibliotheek functie: het ordenen van foto's vind ik voor mezelf heel cruciaal. Ik zou gek worden van al mijn foto's in een mappenstructuur.

Bewerken doe ik voor het grootste deel in Photoshop. Maar ik vind het bijvoorbeeld heel handig dat ik van dezelde foto verschillende uitsneden kan maken en bij elkaar kan houden, zonder dat ik deze weer apart moet opslaan in een mapje. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waarin Ligthroom heel handig werkt in het beheer van foto's.

Daarnaast vind ik het printen vanuit Lightroom erg prettig. En ook de publishing en export functie, waardoor het heel makkelijk is om een nef/psd naar verschillende formaten en bestemmingen te exporteren/publiceren.
Gebruikersavatar
bringolo

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 01 2015 1:30 am

bringolo schreef:De grote waarde van Lightroom is voor mij de bibliotheek functie: het ordenen van foto's vind ik voor mezelf heel cruciaal. Ik zou gek worden van al mijn foto's in een mappenstructuur.

Totdat je een probleem hebt met bijv. storingen met harddisk of software, of bijv. bij reorganisatie van je systeem, en de database van de bibliotheek niet meer functioneert. Als je de fotobestanden dan niet netjes hebt geordend in mapjes, kom je er nooit meer uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Vincent » ma jun 01 2015 7:23 am

Een LR database en een geordende mappenstructuur sluiten elkaar niet uit natuurlijk!

Daarnaast kun je de database/bibliotheek bestanden van LR ook gewoon backuppen... (en zou je dat eigenlijk ook gewoon structureel moeten doen).

Wat mij betreft valt en staat de bibliotheek van LR bij het gedisciplineerd taggen van je foto's. Zo vind je met minimale inspanning foto's terug in je archief zonder dat je handmatig door een geordende mappenstructuur moet bladeren. Ook het kunnen zoeken in bestanden op offline storage (binnen de bibliotheek) is echt een tijdbesparing vaak.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Hans Kühn » ma jun 01 2015 7:51 am

Voordat dit draadje een heel andere kant op gaat als waar ik hem voor geopend heb.
Ik heb beide, maar zie het einde van Capture naderen en moet mijn workflow gaan overzetten naar Lightroom.
Hier ben ik vast de enige niet in en ik wil gebruik maken van de kennis welke reeds onder u aanwezig is.

Dus tips, aanwijzingen, toe te passen voorinstellingen ofwel heel simpel hoe hebben jullie dat gedaan en wat passen jullie toe.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 01 2015 9:10 am

Nou ja, jij kiest Lightroom als vervanging.
Er zijn natuurlijk meerdere software wegen naar Rome. Die zou ik zeker toch ook eens bekijken.
Overzetten van settings van de ene, naar de andere software is er doorgaans niet bij. Ieder heeft zijn eigen structuur, voor- en nadelen in het gebruik.
Kijk eens naar de volgende reactie (en volgende in de draad):
viewtopic.php?p=727153#p727153

@djunclesam
Voor wat betreft het makkelijk terugzoeken van foto's, of welk ander bestand, vind ik de volgende software ontstellend handig en simpel in gebruik:
http://www.copernic.com/en/products/desktop-search/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor ReneG » ma jun 01 2015 3:01 pm

Het is op zich niet zo heel moeilijk meer. Zoals gezegd, sommige settings als ADL etc. kun je alleen in Nikon software gebruiken. Als je die wel aanzet in je camera zul je die nog steeds niet in Lightroom terugzien en dus verschillen zien. Gelukkig heeft Lightroom nu dusdanige functies dat ik die zaken niet echt meer nodig heb. Verder zijn de profielen vanaf LR6/CC zo goed dat het verschil met de originele software ontzettend klein is (in LR4 en LR5 is er nog wel één en ander op die profielen aan te merken en downloaden veel mensen custom profielen waarvan ik de naam ook even vergeten ben).

Ik zal even focussen op het import stuk:

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is dat ik vrij veel van de nikon-specifieke zaken heb uigeschakeld of op default heb gezet. Welke dat allemaal zijn weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar zaken als A(DL) etc., voor zover die in de camera aan staan, staan dus uit of op default. Daarnaast kies ik in de camera een default Nikon profiel (in mijn geval SD of 'Standard', die komt het dichtst bij mijn voorkeur). Veel mensen kiezen voor Neutral (naam?). Die profiel zijn ook helemaal gereset naar de standaard, ik verscherp bijvoorbeeld niet extra in het profiel, ook dat is default.

De RAW's importeer ik direct in Lightroom. Je kunt daarbij een aantal zaken eenvoudig regelen, waaronder:
- Het aangeven dat hij meteen een backup naar een 2e lokatie moet maken tijdens import.
- Het toewijzen van titel, keywords e.a.
- In de nieuwere lightroom versies kun je foto's ook meteen aan een collectie (binnen een catalogus) toevoegen.
- Previews genereren
- Je kunt een preset meegeven.

Dat laatste is de sleutel in het verhaal. Enkele zaken die je in de preset kunt instellen zijn bijvoorbeeld de keuze voor Nikon profielen (die zitten er tegenwoordig standaard in), in mijn geval SD dus. Verder zet ik lensvertekeningscorrecties en chromatische abberatie aan. Dat is het startpung voor je profiel. T/m LR5 vond ik de standaard profielen redelijk belabberd (5 was wel beter dan 4), maar vanaf LR6/CC zijn de verschillen al vrij minimaal. Veel mensen downloadden voor LR5 custom profielen (hoe die heetten ben ik alweer kwijt).

Als ik die preset als startpunt heb kun je dat gaan tweaken. Ik heb een aantal goede foto's gemaakt (met 'default' instellingen dus, de toeters en bellen uit, en SD profiel). Die heb ik vervolgens zowel in Capture NX2 als in Lightroom geïmporteerd. Daarna ben ik het langs elkaar gaan vergelijken (achter een gecalibreerd scherm). Vanaf LR6 zijn de profielen dusdanig goed dat er nog maar minimale verschillen waren, vooral in scherpte. Vervolgens heb ik nog wat kleine aanpassingen gedaan in de preset zodat de foto's er hetzelfde uitzagen. Dat was even een uurtje vogelen, Uiteindelijk was de belangrijkste wijziging was dat ik de verscherping in LR op +30 zette, misschien dat ik er nog een andere kleine tweak in heb zitten, maar ik dacht van niet. Reden van die verscherping is overigens dat de Nikon profielen in-camera standaard ook een lichte verscherping aanbrengen die Capture NX2 dus wel herkent.

Verder is het ook van belang dat je previews genereert bij import. Als je in de eerste sorteerslag alleen de foto's 'as is' bekijkt en niet naar 100% kijkt voor scherpte volstaan standaard previews (dat gaat vrij snel). Wil je bij de eerste lichting elke keer naar 100%, dan moet je 1:1 previews genereren na import (dat gebeurt in de background). Dat duurt dan wel langer. Vervolgens doe ik de eerste slag in LR. Tip: Er zit een 'flagging' systeem in (Reject, Keep, Unflagged)'. Er zit ook een handige functie in om 'Rejected' foto's weg te gooien (uit de catalogus, eventueel met files).

Voor de rest is je workflow hetzelfde. Voor de export heb je overigens ook hele fijne presets (erg handig!).

NB: Het klinkt misschien vreemd dat ik de verscherping meteen instel, normaal doe je die aan het eind. Maar LR voert alle bewerkingen altijd in volgorde uit, en verscherping zit aan het einde van de lijst. In tegenstelling tot Capture NX2 en PS waar je verscherping normaal aan het eind doet is dat bij LR dus niet zo'n probleem als je die bij de preset al meegeeft.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Hans Kühn » zo jul 05 2015 10:51 pm

Ik had blijkbaar een vooruitziende blik. Na een crash van mijn harde schijf en een kwakkelende grafische kaart heb ik mijn mac grondig (laten) moderniseren. Nieuwe grafische kaart en een ssd schijf zorgen ervoor dat de computer weer even meekan. Alle software opnieuw geïnstalleerd en helaas. Capture NX wil niet meer installeren op de laatste osx 10.10.3. Mogelijk zijn ook daar weer trucs voor, maar vroeg of laat zal ik toch eens over moeten stappen dus dan maar direct.
Ben inmiddels lekker aan het puzzelen in Lightroom 5 en kom ook daar weer steeds verder. Mis zo nu en dan D-lightning nog een beetje en moet zo nu en dan nog een beetje zoeken naar een prettige en bruikbare workflow. Bijvoorbeeld voor hdr en panorama moet ik eerst omzetten naar tiff of jpeg. Maar goed kom wel steeds verder. Met dank voor de reeds gegeven tips sta ik nog steeds open voor nieuwe tips en wijsheden.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor ReneG » ma jul 06 2015 12:15 am

Hallo Hans,

de werkwijze is heel persoonlijk, daar kom je wel uit. Qua Panorama en HDR, bij de nieuwste LR versies zit dat er standaard in. Met bijna één druk op de knop (en een klein schermpje met instellingen) maakt hij in één keer van je RAW's een HDR of Panorama in DNG formaat die je daarna nog kunt bewerken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Hans Kühn » ma jul 06 2015 10:42 pm

Er gloort weer even licht aan de horizon. Of uitstel van executie. Na een mailtje aan Johan Kerver kreeg ik keurig antwoord dat bij hem Capture NX 2 nog wel werkte. Toch maar weer een poging gewaagd en met succes. Ik kan nog even aan de gang met mijn favoriete programma. Al komt nu wel heel duidelijk de trage verwerking aan het licht. Toch kan ik nu geleidelijker aan overstappen en dat is ook wel weer heel prettig.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Vincent » di jul 07 2015 7:38 am

Mooi dat het weer werkt :D

Maar is het voor een goede overstap soms stiekem toch niet handiger als je gewoon ineens 'moet' overstappen zoals eigenlijk het geval was. Ik kan me namelijk voorstellen dat je nu weer lekker met NX2 aan de slag gaat tot de volgende keer dat het niet meer werkt... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor JaapV » di jul 07 2015 12:36 pm

Precies wat ik ook dacht. "Gewoon doorgaan" heeft toch wel een flink struisvogelgehalte.
Ik merk trouwens dat Hans ook in een ander draadje het onderwerp heeft aangesneden. Ik had daar ook al gereageerd.
viewtopic.php?f=17&t=59943&start=30#p787624
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX vs Lightroom

Berichtdoor Frank B » di jul 07 2015 12:44 pm

Léon Obers schreef:
bringolo schreef:De grote waarde van Lightroom is voor mij de bibliotheek functie: het ordenen van foto's vind ik voor mezelf heel cruciaal. Ik zou gek worden van al mijn foto's in een mappenstructuur.

Totdat je een probleem hebt met bijv. storingen met harddisk of software, of bijv. bij reorganisatie van je systeem, en de database van de bibliotheek niet meer functioneert. Als je de fotobestanden dan niet netjes hebt geordend in mapjes, kom je er nooit meer uit.



Bij deze een link naar een site voor LR gebruikers : met onder meer tips en tricks wanneer er iets mis gaat met je bibliotheek
http://www.lightroomqueen.com/disaster- ... d-catalog/
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten