Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wat is volgens jou het mooiste gebouw

Peiling eindigde op di jun 30 2015 10:53 pm

Drikus70
0
Geen stemmen
edrocket
2
6%
jur001
9
25%
mbg87
1
3%
L-J-Jochem
2
6%
Belinda
4
11%
josti
7
19%
Esther
0
Geen stemmen
Charlie Scene
3
8%
Hilda
3
8%
noortje53
5
14%
jfbat
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo mei 31 2015 10:53 pm

Er kan weer gestemd worden op de opdracht: Het mooiste gebouw in mijn woonplaats
Iedereen hartelijk bedankt voor jullie leuke, mooie en creatieve bijdrage.
En wordt je geen winnaar, laat je niet ontmoedigen, het gaat om de lol en om te leren van elkaar.
Groet, Noortje :)

Naar de foto's: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=60428
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 01 2015 9:58 am

Mijn stem gaat deze keer weer naar Belinda. Toegegeven het was een zeer moeilijke beslissing aangezien ik lang heb zitten twijfelen tussen Belinda en Noortje53. Het mooie aan de foto van Belinda vind ik, naast het gebouw, de frame in frame gecreëerd door de bomen. Persoonlijk denk ik dat hij nog wel iets meer had mogen knallen maar dat is smaak.

Het gebouw van Noortje53 ken ik persoonlijk ook vrij goed (mijn vader woont in Houten) en ik ben er dan ook al meerdere keren voorbij gereden (over die 2-baans landweg ;) Mieke je moet echt eens bij ons in Beesd komen. Wij hebben nog echte landweggetjes ;) ). Dit is zeker een fotogeniek gebouw. Ik had de foto denk ik vanuit een andere hoek genomen (meer bij de stoplichten op de hoek) , maar zoals reeds gezegd, dit gebouw is rondom fotogeniek.

Het was dus een zeer close call voor mij. Iedereen weer bedankt voor zijn inzet :) Op naar de volgende opdracht; Kunst of kitsch? Ik moet daar eens goed over nadenken want dit vind ik een lastige :think:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » ma jun 01 2015 9:26 pm

Leuk om weer de verschillende interpretaties te zien en de pogingen om een gebouw er zo mooi mogelijk op te zetten. Mijn visie op de inzendingen:

Drikus: Ondanks het de ligging op het noorden toch mooi met strijklicht gewerkt. Ik had het gebouwtje links proberen weg te poetsen in photoshop om het gebouw te benadrukken en daarnaast vind ik het hek niet veel toevoegen.

edrocket: inderdaad een van de mooiste gebouwen in je woonplaats. Het licht is fraai, maar het geheel oogt wat meer als een straatbeeld dan als een foto van een gebouw. rommelig. De lamp dwars over de straat doet rommelig aan en de scooter vraagt wel veel aandacht.

jur001: mooi gebouw ook met een fraaie verlichting. Had het tijdens het blauwe uurtje ook heel mooi gedaan denk ik.

mbg87: weer een heel andere plaat. Knappe bewerking die ik je niet nadoe. Als je het gebouw recht had gezet en een beetje minder lucht en voorgrond, had ik het helemaal top gevonden.

LJJochem: in mijn top drie. Lekker oerhollands. Mooie foto en lekker sfeertje. Mijn oog wordt door de lijnen in de foto goed naar de molen getrokken. Ik de weg links onzichtbaar gemaakt om nog meer de natuur te benadrukken om de molen heen. Nu wil mijn oog daar ook steeds naar toe,

Belinda: mooi doorkijkje zo tussen de bomen door. Jammer dat het licht wat 'vlak' is. Ook hier zou ik wat details wegpoetsen (vlaggen rechts)

Jost: tja, wat moet ik daar nu nog van zeggen? Als je het mij vraagt de mooiste, maar ik ben natuurlijk helemaal niet objectief in deze :wink: Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Heb er nog een paar gemaakt (zie Flickr) en vond de keus moeilijk. Uiteindelijk heeft de mening van de plaatselijke jury in de persoon van mijn wederhelft de doorslag gegeven, Was alleen wel erg vroeg voor een avondmens als ik.

Esther: de boom rechts vraagt wat veel aandacht wat mij betreft. Mooi om de rododendrons op de voorgrond te plaatsen. Een ander standpunt had wellicht nog meer van de abdij laten zien. De lucht kan wat meer pit hebben.

Charlie Scene: scoort hoog bij mij. Mooie doortekende lucht en goed beeldvullend in beeld gebracht. Het licht had iets meer van de zijkant mogen komen zodat de voorkant van het gebouw ook wat door de zon belicht zou zijn. Zonder het water vind ik hem nog mooier.

Hilda: door je omschrijving ben ik wel nieuwsgierig hoe hij er in het daglicht uitziet! Voor mij is hij wat te donker en de toren had of recht mogen staan of echt scheef.

Noortje43: een van mijn favorieten. Lekker knallend beeld. Hou ik wel van. Jammer dat hij links iets te krap is. Misschien is het iets later in het blauwe uurtje nog mooier. Ik denk dat de lampen dan ook nog wat extra's toevoegen.

jfbat: leuke poging, maar ja; Noortje is erg streng met de regels :D OK, minder streng dan ik dacht. Leuke foto, frisse kleuren, maar ik mis wat 'gebouw'.

Voor mij gaat het dus tussen LJochem, Charlie Scene en Noortje43. Uiteindelijk kies ik dan voor CharlieScene.

Groet, Jos en veel succes met het volgende (moeilijke!) thema
Laatst gewijzigd door josti op di jun 02 2015 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » ma jun 01 2015 10:52 pm

Jos, je mag rustig stemmen op jfbat hoor. Geen enkel probleem. :) het gaat erom dat ook andere merken mee kunnen doen. En ook in de eregalerij terecht kunnen komen.

Even toelichting op mijn foto.
Helemaal gelijk Jochem, er zijn nog betere standpunten. Die heb ik zeker in het archief, alleen moest ik vers maken en had al aardig wat muggensteken opgelopen. Op de terugweg dacht ik: hier ook nog even wat meepakken maar stond toen op de minst mooie kant.
(hoewel ik er 1 in archief heb die met de 17 mm is genomen en super is.)
Ik koos van de 2 voor het blauwe uurtje.
Beesd ga ik zeker een keer aandoen. Kom ik op de koffie :-))

Links vind ik hem ook te krap, mee eens. En die lichten hadden ook beter gekund.

Groet, Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di jun 02 2015 12:12 am

Drikus:
foto prima, technisch niets op aan te merken. Mooi gebouw. Compositie ook goed. Ik kan niet shoppen maar inderdaad, zou ik hem aan de muur willen zou ik links wat weghalen van dat gebouwtje. Maar foto is puur en dit is jouw gebouw, daar gaat het om.

Edrocket: Prachtig licht en mooie compositie, scooter inderdaad prominent, maar dat hoort bij het straatbeeld. Ik val voor het licht.

Jur001
Mooie foto met dito kleuren. Futuristische foto, het gebouw leent zich er goed voor.
Enige wat ik zou hebben gedaan: paar stapjes opzij om de mast los te krijgen van het gebouw. Hij plakt er nu tegenaan.

mbg 87
Mooie poging iets anders te maken dan de rest. Alleen vind ik hem wat te flets, lijkt meer op tekening.
Ik zou hem wat minder exposure geven, komt al meer pit in.

Jochem:
Mooie gelaagde foto, mooie compositie, mooie natuurlijke kleuren. HDR? op nette manier.
Hier favoriet met die van Belinda en die van Edrocket.

Belinda, mooie foto.

Jos, mooie sfeervolle foto, maar ondanks het mooie gebouw en het licht mis ik toch wat vulling of diepte.
Gebouw staat ook wat uit het lood. Maar ik kan me vergissen.

Esther, je bent een doorzetter, want je doet gewoon weer mee. Mee eens dat de lucht wat meer doortekening mag hebben. De oplossing HDR? Of de lucht even apart onder handen nemen. Beter ook iets meer te laten zien van het gebouw, dus iets anders standpunt nemen, maar wel prachtig met die Rododendrons.

CharlieScene
Mooie foto, maar het water had er ook voor mij afgemogen, het leidt mij teveel af. Kwestie dus van crop, (wat mij betreft vierkant) verder mooie foto, mooie wolken, maar ik mis mooi avond of ochtendlicht, dat had het hier goed gedaan.

Hilda
Welkom in dit draadje.
Voor mij een foto waar meer in zit als je op een vroeger tijdstip had gestaan. Dan had de toren ook nog een beetje meegespeeld. Was er meer te zien geweest. Nu zweeft de top een beetje. Wel leuke kleuren.

jfbat
Welkom en blijf meedoen, gezellig.
De vlag is hier de trekker, ondersteboven zelfs.
Toch, vind ik teveel boom en teveel lucht in het beeld. Ik zou denken breng in beeld waar het om gaat(het gebouw) en haal er een flink stuk af. Vierkant doen en links uitsnijden.

Na net nog tientallen keren gekeken te hebben ga ik voor Jochem of Edrocket. Morgen keuze.

Mijn stem is net naar Edrocket gegaan. Was moeilijk, maar ik bleef voor het licht vallen.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Belinda » di jun 02 2015 11:45 am

Drikus: mooie foto. ik denk dat ik er links iets af zou halen of net binnen het hek zou gaan staan.

Edrocket: Mooi alleen vind ik dit meer een staatbeeld.

Jurgen: Jammer dat de mast aan het gebouw geplakt zit. verder prima foto.

mbg87: bewerking spreekt me wat minder aan, beetje flets.

Jochem: mooie Hollandse plaat, origineel

Josti: mooi licht

Twan: mooi, ik had alleen een stuk van de voorgrond weggelaten. Vierkant komt ie denk ik mooier uit.

Noortje: apart gebouw, knalt eruit.

Bij Esther, Hilda en jfbat had ik graag iets meer van het gebouw willen zien.

Ik heb er lang naar zitten kijken ga toch voor Jochem.

Groetjes Belinda
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » di jun 02 2015 12:18 pm

Voor mij draait deze opdracht niet om het mooiste gebouw, maar om het hoe en waarom van de foto’s. Ik heb geprobeerd om context aan het gebouw te geven. De Westertoren is een soort baken dat je overal boven de Jordaan uit ziet steken. Daar omheen gebeurt van alles. Met TPE heb ik het tijdstip gekozen waarop het licht door het straatje viel.

Jochem heeft imo ook context aangebracht: hij laat iets zien van de omgeving waarin het gebouw staat. Door de bewerking (licht getonemapped? Extra presence?) is de foto wat plat geworden. Goede vlakverdeling

Drikus: juist door de genoemde lichtval is het juist een interessante foto geworden.

Jur heeft niet alleen een passende techniek toegepast bij de mooi uitgelichte ufo.

Noortje heeft denk ik een soortgelijke techniek geprobeerd. Misschien wat te veel wind. Ik had gehoopt op zo’n strakke zwartwitplaat die ik weleens van je voorbij heb zien komen. Meer groothoek en omgeving. Hdr leent zich hier goed voor, zodat de lichten niet uitbijten

Belinda heeft een mooi gebouw gefotografeerd, met een mooi doorkijkje en overduidelijk met kennis van fotografie en bewerking vastgelegd.

MBG87 met een incamera bewerking? Er staat een bord bij dat me doet vermoeden dat er appartementen te koop worden aangeboden. Mooi is een subjectief begrip: heb jij toevallig je oog laten vallen op een leuk optrekje?

Josti’s foto heeft door het tijdstip iets grappigs: het heeft iets desolaats, alsof het verlaten is. Het perkje heeft wat onderhoud nodig. Hoe langer je kijkt hoe leuker ie wordt.

Ik denk dat ik Esthers idee snap. Bloemen op de voorgrond zijn altijd leuk, maar je ziet het gebouw niet meer goed. De bogen vallen weg. Camera een meter omhoog en 15 meter naar rechts lopen zodat de boom de lantaarn bedenkt en het torentje tussen de bomen zichtbaar is, op een derde van het beeld.

Charlie Scene: mooi gebouw
Hilda: creatief! Leuke interpretatie, goed idee. Misschien wat meer afstand nemen en de omgeving meenemen. En het midden van de ster laten zien.

Jfbats mooie toren heeft groene hoepelrok aan

Jur of Jochem...
De foto van Jur deed me bij de eerste aanblik meer dan dat de andere foto’s deden en daar gaat het bij mij vaak om. Het Evoluon is een bijzonder gebouw, maar geen beauty. Maar de manier waarop het is vastgelegd maakt het voor mij de winnaar.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » di jun 02 2015 2:40 pm

Dank aan allen voor de stemmen :) Zeer gewaardeerd!

Betreft de bewerking van mijn foto. Dit is gewoon een enkel shots foto en daarom dus ook geen HDR ;) Naast het flink trekken aan de helderheid en contrast schuiven heb ik op de lucht een graduated filter toegepast (digitaal grijsfilter zeg maar). Daarna bijgesneden naar een beter compositie en ietwat verscherpt en er zit ook nog een hele lichte vignetering in volgens mij. De foto is gemaakt aan het begin van het blauwe uur wat enigszins teniet gedaan werd door de intrekkende dichte (regen) bewolking. Toen ik bij mijn 2e keuze van gebouw (brandweerkazerne) aangekomen was regende het al lichtjes en Beesd is niet zo groot ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Charlie Scene » di jun 02 2015 5:29 pm

Drikus: Mooie foto. Schaduweffect vind ik wel wat hebben, Zoals al eerder aan gegeven door anderen vind ik het hekwerk niets extra's toevoegen aan de foto

Edrocket: Mooi en het gebouw waarom het gaat is herkenbaar genoeg.

Jurgen: Mooie foto.

mbg87: Leuke bewerking maar het geheel oogt te flets.

Jochem: Mooie plaat, lekker rustgevend.

Belinda; Goed bedacht en mooie foto. Iets te licht dat wel maar dat mag de pret zeker niet drukken, een stukje bijsnijden om die tak linksboven te verwijderen en hij is perfect . :D

Josti: Mooie foto en zeer zeker een mooi gebouw ;-)

Twan: Geen woorden :mryellow:

Esther: Leuke foto alleen had ik liever wat meer van de volksabdij zelf gezien. De rododendrons vind ik mooi om te zien maar de boom is storend

Hilda: Leuk geprobeerde foto maar ik vind hem te donker

Noortje: Het gebouw doet mij niets maar hij spat wel van mijn scherm af en dat is goed want hij behoort tot de top 3. :clap:

Jfbat: mooie foto maar ook hier had ik liever meer van de toren gezien.

Mijn top 3 bestaat uit : Edrocket, Belinda en Noortje.
Helaas kan er maar 1 de winnaar zijn en mijn stem gaat hierbij dan ook naar Noortje. 8)


Op naar maandopdracht 22, gaat lastig worden maar ik ga mijn best doen om iets te verzinnen. :-)
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di jun 02 2015 6:00 pm

Zie allemaal in gedachten Kermit de kikker voor jullie.........Yeahhhhhhhh!
Bedankt Charlie :mryellow:

Wel een probleem misschien voor de jongere generatie. Ik hoor ze denken: Kermit???? Even googelen dan.

Bedankt allemaal dat jullie van dit draadje weer een succes maken. Want in mijn eentje kan dit niet.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Charlie Scene » di jun 02 2015 6:01 pm

Zo jong ben ik niet hahaha, ik weet wie Kermit is... :thumbup: :mryellow:
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » di jun 02 2015 8:52 pm

@Noortje43: heb ik het niet goed begrepen wat betreft niet-nikon :oops: Ik heb ook bij de foto van jfbat wat geschreven. Die van mij lijkt inderdaad uit het lood te staan. Ik heb er ook zeer intensief naar gekeken en uiteindelijk de 'lat' langs de onderkant van de bovenste ramen gelegd. Ik had hem misschien iets in photoshop moeten vervormen om dat eruit te halen.

Ik begin dit draadje steeds leuker te vinden; vooral dankzij de moeite die genomen wordt om bij ieder wat feedback te leveren. Interessant en leerzaam. Ik hoop (niet :wink: ) dat het zo'n succes wordt dat we straks bij tientallen foto's wat mogen vinden.. :D
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Esther » di jun 02 2015 9:08 pm

Als eerste allen hartelijk dank voor de beoordeling van mijn foto. Als beginneling heb ik hier heel veel aan! Mijn commentaar is meer gericht op gevoel dan op techniek omdat ik die (nog) niet beheers. Ik kan wel zien dat het niveau van jullie hoog is, hopelijk hebben jullie toch wat aan mijn mening.

* Drikus70, mooie foto van een mooi gebouw. Het moderne stukje aan de linkerkant valt wat uit de toon. De oprijlaan geeft diepte en dat is ook een pluspunt, dan is het misschien moeilijk kiezen, of de linkerkant erop met de oprijlaan, of de linkerkant weg maar dan is ook de diepte weg.

* edrocket, een heel boeiende foto. Je blik wordt geleid naar de toren ondanks het straatbeeld. Mooie sfeer, een favoriet.

* jur001, Het Evoluon, deze is ook favoriet kan alleen niet uitleggen waarom, ik vond hem gewoon mooi toen ik de foto zag.

* mbg87, een straatbeeld aan de voet van een oud gebouw met reclamebord en al, een mooi contrast in mijn ogen. Voor mn gevoel is het meer een tekening dan een foto. De compositie vind ik erg leuk.

* LJ-Jochum, ook alweer zo een mooie en ervaren foto. De 2 lijnen van water en weg leiden je zo de foto in naar de molen, de compositie is naar mijn gevoel perfect, maar misschien iets te netjes bewerkt? Of ja ik weet eigenlijk niet goed ... hij lijkt me te scherp, kan dat ook? Bij de bomen aan de linkse kant.

* Belinda, prachtige superstrakke foto, er valt voor mij nog veel te leren.

* Josti, mooie wolken en mooi gebouw. De foto heeft een aparte sfeer! Als het perkje voor het gebouw in bloei had gestaan was het waarschijnlijk een favoriet geweest.

* Charlie Scene, Prachtige wolken en gebouw, mooi gefotografeerd. Met meer lucht en alleen het gebouw had bij mij meer indruk gemaakt denk ik.

* Hilda, mooi zwevend geleurd licht. Een anders dan anders foto. Misschien in verhouding te klein in het geheel.

* Noortje53, een foto die je wat doet! Zowel qua kleur, vorm als dynamiek. Ook een favoriet.

* Jfbat, een boeiende foto, mooi balans in blauw en groen, ook een foto die me aanspreekt zonder dat ik het uit kan leggen. Dat torentje is op de een of andere manier triomfantelijk.

Na lang denken gaat mijn stem naar Noortje53.
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di jun 02 2015 9:52 pm

Jur, Jos: 3x4.....spannend :wink:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 21 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » di jun 02 2015 9:55 pm

Twee minuten later nog spannender Jur, Noortje, Jos: 4x4x4 :thumbup:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bert vD en 10 gasten