Windows 10

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » do jun 04 2015 9:55 am

CaptainHook schreef:Dat vind ik altijd zo leuk aan die verhalen hoe snel een Windows installatie verloopt... prima allemaal.
Maar wat ff vergeten wordt is dat het gewoon veeeeeel meer tijd kost om al je applicaties, tools, add-ons, zeker als je ze van scratch, opnieuw moet installeren en weer alle instellingen, kleurtjes, toevoegingen e.d. weer terug moet zetten, testen of alles nog steeds zo werkt. Drivers voor allerlei devices, met hun specifieke settings.
Backup routines, enzovoorts, enzovoorts.

M.a.w. die 15 minuten, of desnoods half uur, is pinda's vergeleken met het traject wat daarna komt. :!:
En nog ff afgezien van een hele backup procedure VOORAF. Want stel je voor dat er iets fout gaat en je wilt weer terug naar je beginsituatie. :think:

Want aan een OS alleen heb je zo weinig...tja, het staat leuk voor de heb, maar zonder toepassingen doe je er zo weinig mee... :wink:


Mijn reactie was ook niet op jou van toepassing maar op die genen die graag wel een schone installatie willen doen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor bcvthul » do jun 04 2015 11:43 am

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik een Mac heb...( en eigenlijk is dit ook de reden dat ik een Mac heb).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor remoss » do jun 04 2015 11:55 am

Draai nu Windows 7 Home Premium tot volle tevredenheid. Ook Windows 8.1 Pro gehad op een laptop (heb ik niet meer) wat ook uitstekend draaide. Ben dus zeer benieuwd naar versie 10. Mooi dat ie gratis is.

Ik vraag me alleen af als je onverhoopt eens de PC zou moeten herinstalleren ná dat eerste jaar, in mijn geval zou dan de rescue CD van Windows 7 (behorend bij de PC) eerst geïnstalleerd moeten worden en daarna weer de update naar Windows 10, maar of het dan nòg gratis gaat is niet erg helder. Of ik kijk verkeert......
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor jfbat » do jun 04 2015 11:59 am

@bcvthul: Mwoach... ik ben ook overtuigd Mac-user, maar de laatste tijd krijg ik toch wel vaak flashbacks naar mijn Windows-verleden. Zeer regelmatig updates, nieuwe OS-X/iOS versies waarbij pas bij versie .2 of .3 de bugs die eigenlijk bij de .0 versie er al uit hadden moeten zijn er uit zijn...

En dat terwijl bij Windows de user-friendliness de laatste tijd flink toe begint te nemen, naar wat ik begrijp.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » do jun 04 2015 12:01 pm

Je kunt alleen binnen een jaar nadat Windows 10 uit is gekomen gratis upgraden, na dat jaar niet meer en zul je Windows 10 aan moeten schaffen als je dat zou willen. De upgrade van Windows 10 blijft geldig op dat device, ook na het jaar. Zoals het er nu uit ziet is het eerst inderdaad je bestaande Windows 7, 8 of 8.1 licentie installeren en dan upgraden naar Windows 10.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor remoss » do jun 04 2015 12:03 pm

Roy Kersbergen schreef: De upgrade van Windows 10 blijft geldig op dat device, ook na het jaar

Oké dat wilde ik idd weten, dank je Roy!
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Léon Obers » do jun 04 2015 12:05 pm

bcvthul schreef:Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik een Mac heb...( en eigenlijk is dit ook de reden dat ik een Mac heb).

Ook op een Mac zal je na een kale installatie van een nieuw OS net zo goed alle gebruikers software moeten installeren, en alle persoonlijke settings en indelingen van die software naar eigen inzicht en keus opnieuw moeten maken. Dat gebeurt niet automatisch, zul je dus net zo goed de nodige tijd in moeten steken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor bcvthul » do jun 04 2015 12:14 pm

Ik heb laatst een nieuwe mac gekocht, ik kon zonder problemen de user-setting, user-account overzetten van de oude naar de nieuwe, in een paar minuutjes, zonder omkijken...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor henkk » do jun 04 2015 10:18 pm

remoss schreef:Ik vraag me alleen af als je onverhoopt eens de PC zou moeten herinstalleren ná dat eerste jaar..

Je kunt toch een systeemkopie maken? Ik meen dat dan het hele spul weer terugkomt op een verder brandschone pc.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 05 2015 12:45 am

Ik heb inderdaad een image van het complete systeem als back-up. Kan ik in pakweg 5 minuten terugzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor JaapV » vr jun 05 2015 1:13 am

ReneG schreef:Alleen.... hoe kom je van die blurb af! :wtf:


Maar waarom zit zo'n suf ikoontje je dwars?
Alleen het feit dat je het er zelf niet hebt neergezet?
Territorium bewaken? :frown:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 05 2015 8:16 am

Léon Obers schreef:Ik heb inderdaad een image van het complete systeem als back-up. Kan ik in pakweg 5 minuten terugzetten.

Da's knap! :P
In vijf minuten?
Wow, wat een ongelofelijke backup+restore snelheid moet jij hebben... :shock: Mijn complete systeem omvat >3TB aan gebruikte diskruimte, dat zet ik echt niet in vijf minuten terug...
Zelfs m'n systeempartitie is al 100GB, ook dat terugzetten duurt toch echt ietsiepietsie langer dan vijf minuten... :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 05 2015 9:10 am

Ik bedoel het image van de systeempartitie. Dat is namelijk het enige waar je OS (of een ander OS) betrekking op heeft. Dat is slechts beperkt tot pakweg 50-60 GB data.
Omdat het OS op een SSD staat, is terugzetten van een image inderdaad zo gefixt.
Daar gaat deze draad toch om, alleen een ander OS, niet een compleet nieuwe PC?

So-wie-so kan ik van pakweg 3 verschillende SSD's met verschillende installaties of OS'sen mijn PC opstarten. Dus ik zou zo Windows 10 op de ene SSD kunnen installeren, alles opnieuw gaan inrichten, en tussendoor als ik geen tijd heb om meerdere softwarepakketten in te richten, de PC op mijn oude OS kunnen opstarten en van daaruit verder kunnen werken met dagelijkse zaken. Zo gauw er weer meer tijd is, de nieuwe installatie op de andere SSD kunnen aanvullen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 05 2015 10:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » vr jun 05 2015 10:31 am

JaapV schreef:Maar waarom zit zo'n suf ikoontje je dwars?
Alleen het feit dat je het er zelf niet hebt neergezet?
Territorium bewaken? :frown:


Het gaat niet om het icoontje, wat bij mij wel in de weg staat in een zeer volle en daarom zorgvuldig ingerichte startbalk en icon tray (ik heb veel actieve software). Maar:

1. Eerst pompen ze dit gecamoufleerd als een essentiële update je systeem op, zonder kennisgeving over de inhoud. En ja ik bekijk altijd alle updates voor ik ze erin draai. Dat noem ik misleiding.
2. Vervolgens verwijderen ze de standaard opties om de icon uit te schakelen of te configureren.
3. En dan verstoppen ze hem ook op een niet-standaard lokatie in de task scheduler, die je wel kunt uitschakelen maar die na reboot weer terugkomt.
4. Het ding is actief en gebruikt gewoon systeem-resources, hoe weinig ook.

Dit ding voldoet aan alle kenmerken van Malware... Ik ben er al achter hoe hij weg moet hoor, gewoon de update deinstalleren (al kun je zonder google niet zien welke update het is).

Dit is het equivalent van een auto-leverancier die na een onderhoudsbeurt ongevraagd het interieur van je auto heeft veranderd. Of het aantreffen van zo'n irritante snotneus in pak in je appartementencomplex staat en iedereen probeert te overtuigen om over te stappen naar een andere energie-maatschappij. Alleen gaat ie nooit meer weg.

Dit is wel de glijdende schaal waarop je stukje bij beetje de controle over je OS en apps kwijtraakt. En nu valt het mee want meestal gebeurt het met de beste bedoelingen, maar ze zijn wel voor de klant aan het nadenken. Dat leidt er altijd toe dat je op termijn geen keus meer hebt of krijgt. Dit is overigens ook niet iets nieuws. Microsoft heeft al sinds het (mede daarom mislukte) netcomputer-concept het beeld dat ze volledige controle over de machine van de klant willen hebben. En Apple is al een tijd geleden die weg ingeslagen. En ik vind dat gewoon geen goede ontwikkeling. Want onwillekeurig trekken ze vroeg of laat het vloerkleed onder je vandaan. Maar dan heb je geen keus meer.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Ed Post » vr jun 05 2015 11:18 am

Maar begrijp ik het goed dat na de upgrade niet opnieuw alle software opnieuw geïnstalleerd hoeft te worden?
Want daar heb ik dus niet zo veel trek in.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten