Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Onderwerp:

Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Mieke53 » do jun 04 2015 4:00 pm

Beste allemaal,

De Verdieping
Ik liep al langer te denken over een derde draadje en dat gaan we invoeren vandaag. Het is wat extra versneld omdat een van onze deelnemers(Edrocket) hier ook wel wat in zag, dus Ed :prost: We gaan het uitproberen.

Wanneer:
Vanaf maandopdracht 22, http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=60799 heeft iedereen de mogelijkheid om in Maandopdracht - De verdieping - tips en trucks (dit draadje dus) al commentaar te geven op de geplaatste foto('s) voor de stemming.
Het geeft je n.l. ook nog de kans(als je dit wilt) om, op basis van evt. tips en trucks van de (deelnemende) leden, misschien nog wat te veranderen aan je foto. Waar je het volkomen oneens mee mag zijn :mryellow:
Een nieuwe foto plaatsen mag, maar kan alleen in de lopende maandopdracht, vergeet niet je oude foto te verwijderen.

De poll/stemming
Hier alleen stemmen, duscussie graag in De Verdieping plaatsen. Bij dit nieuwe draadje zal altijd een link naar de foto's staan(zie hierboven). Geef me een seintje als ik het vergeet.

Voel je nergens toe verplicht :), het blijft jouw foto
Toch, het kan een verrijking zijn om meer te leren over " hoe kan het ook".

Wat mag er nog meer in dit draadje dan alleen commentaar:
1. Als je toestemming krijgt van de eigenaar mag je ook de foto plaatsen zoals jij denkt dat het kan. Kijk onder de avatar van dit forumlid of hij aangeeft of zijn of haar foto's bewerkt mogen worden. Ik ben net zelf van "nee" naar " ja" veranderd.
2. Linkjes die verband houden met het onderwerp mogen ook, maar geen algemene linkjes van fotowebsites, die weten we allemaal wel te vinden.

Dit draadje is dus uitproberen. Indien het niet loopt sterft het vanzelf wel weer een zachte dood. Gaan we weer terug naar het oude.
Ik wens jullie veel plezier met : Is het nou Kunst of Kitch

Groet, Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor edrocket » vr jun 05 2015 12:39 am

Op zich zou een foto meer dan genoeg moeten zeggen. Soms is een verklarende tekst zinvol. Maar soms weet je het zelf niet helemaal. Dit nieuwe onderwerp is best lastig. Ik begin wel een idee te krijgen en hoop dit eerdaags uit te voeren. Dan lijkt het me 'leuk' :( om er al iets over te horen, zodat ik er al wat mee kan. Mijn Westertorenfoto had ik al vrij snel gemaakt en heb een maand gewacht...

I'll be back
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 05 2015 1:05 am

Ik verbaas me er wel over hoe snel er toch gepost wordt. En nog leuk ook. Soms zoeken we het te ingewikkeld. Dus de huidige foto's zijn een mooi voorbeeld hoe er gedacht kan worden. En ook ik moet nog eens snel nadenken over hoe en wat.
Nu zo slapen. Ook nodig :-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » vr jun 05 2015 7:25 am

hey Noortje53,

Bedankt voor je prive berichtje over dat de foto niet scherp is. Ik zal er hier maar op antwoorden aangezien het daar voor bedoeld is :D .
Ik heb de foto met handmatig scherpstellen gemaakt ( misschien moet ik een brilletje :lol: ) en hij is inderdaad niet scherp, zal kijken of ik er nog wat aan kan doen in picasa.

Of heeft iemand een beter idee?
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor jfbat » vr jun 05 2015 8:47 am

In picasa haal je de onscete er niet uit, als die in het bronbestand zit. Dan zit er niks anders op dan opnieuw nemen of berusten in de onscerpte. Hij is helaas erg onscherp...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » vr jun 05 2015 1:26 pm

Ik heb em scherpgesteld op het rechtse gezicht, het is ook geen glad beton. Volgens mij is de rechter gezichtshelft toch niet zo heel onscherp? Naar achter toe wel, maar het ging me om het gezicht dat dat eruit sprong....
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Charlie Scene » vr jun 05 2015 4:21 pm

Hoi Esther,

Ik heb hem bewerkt voor je in Photoshop CC (gebruik ik pas een half jaar nu), hier heb ik de belichting aangepast en daarna ruisonderdrukking toegepast om vervolgens de foto te verscherpen en detail terug te halen. Daarna heb ik het lokaal contrast ook wat verhoogd. ;-)

En kijk je instellingen na qua scherpte in de exiff staat namelijk dat je "Sharpness" op Soft staat :wink:

Afbeelding
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » vr jun 05 2015 5:14 pm

Dank je wel Twan..... :) , nu zie ik het verschil..... Heel Mooi gedaan !!!
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor edrocket » di jun 09 2015 8:58 am

Ben wat druk, maar de opdracht zit ergens in mijn achterhoofd.

Hoe kijken jullie aan tegen dit onderwerp? Wat is de gedachtengang?
Zoek je een voorwerp waarvan duidelijk is of het kunst is of kitsch?
Zoek je een grens op van wat kunst of kitsch is en maak je daar een foto van?
Laat je de kijker oordelen?
let niet op compo of techniek
Afbeelding

Wat te denken van de nachtwacht? Kunst. Maar wat als je daarvan een reproductie in een weelderig barokke lijst hebt?

Zelf wil ik een verhalende foto maken, waarin iemand een kunst- of kitschwerk bekijkt. Ben benieuwd of dat lukt.

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » do jun 11 2015 10:42 pm

Omdat de foto niet scherp was heb ik hem ondertussen vervangen.

Twan nog bedankt voor de tip dat de camera-instelling niet goed stond!
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Mieke53 » wo jun 17 2015 10:23 pm

Hoi allemaal,

Esther, foto is nu beter. Ik las dat je handmatig hebt scherpgesteld op het rechter hoofd bij de vorige foto, ik dacht te zien dat de scherpte juist op links lag.
Als je handmatig scherpstelt dan kun je controleren of hij scherp is als er een groen stipje gaat branden tussen 2 driehoekjes. Dat zie je als je door het oculair naar links onder kijkt.
Maar ik weet niet of dit voor alle camera's geldt.
Ga ik er ook vanuit dat je de AF van de camera hebt afgehaald.


Edrocket.
Ja, hoe zie ik de opdracht.
Ik heb bewust gekozen voor Kunst of Kitch omdat we dan twee kanten op kunnen. Invullen moet ook ik nog, ik heb het mezelf dus ook niet makkelijk gemaakt.
Zal wel weer allerlaatste dag worden :)
Wat die kopie Rembrandt in barok gouden lijst betreft: Het blijft voor mij toch kunst, en bereikbaar voor iedereen, de echte is een kunstbezit.
Een echte schilder zal gruwelen van een kopie. Maar het is zoals altijd bij kunst of kitch: het is zeer persoonlijk of iets je raakt, en daar gaat het volgens mij om.
Inderdaad moet de foto spreken maar soms hebben we een zetje nodig.
Bij mij moet een foto meteen " binnenkomen", terwijl hij dan niet altijd mooi hoeft te zijn.
Toch heb ik weleens een foto gezien waarvan ik dacht: moet ik hier nu wat in zien?
Totdat iemand me er op attent maakte dat er iets heel waardevols in de foto verstopt zat. En toen begreep ik het.
Voor mezelf heb ik daarvan geleerd: beter kijken voor ik hem afserveer :) .
Maar soms...... zie ik het echt niet.

Je foto heeft iets nostalgisch en raakt beiden, zowel kunst als kitch :thumbup: .

Groet,
Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » za jun 20 2015 2:12 pm

Ahhh ja, fijn dat je me daar op gewezen hebt Noortje. Dat groene lampje gaat inderdaad branden als de foto scherp is, dat is een handig hulpmiddel ! Stom dat ik dat nog niet eerder heb gezien...
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Mieke53 » za jun 20 2015 5:04 pm

Esther als je handmatig scherpstelt dan moet je natuurlijk ook wel even erop letten dat je het scherpstelveld op dat gedeelte plaatst in je kader, op wat je scherp wilt hebben. Navigeer hier naartoe met de cursor. Dan weet je zeker dat je in het goede gebied staat. Anders is het gokken met je ogen.
Voor de afstand die jij nam tot het voorwerp zou ik denk ik toch de af gebruikt hebben, maar ook dan kun je navigeren met je scherpstelvelden om.zeker te weten of dat deel wat jij scherp wilt hebben ook scherp is.

Dan ook nog: het aantal mm'ers wat je gebruikt; moet ook gebruikt worden als sluitertijd om.zeker te zijn van scherpte.
Dus 50 mm brandpunt heeft minstens 1/50e sluitertijd nodig.
Stel: jij gebruikte 180 mm. Dan 180e gebruiken. Heb je een cropcamera dan de helft erbij optellen dacht ik. Dus 1/270e

Als je dit allemaal wist dan misschien voor de niet wetende.

Als ik iets fouts vertel hier, komt er vanzelf commentaar. :)

Fijn weekend.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - De verdieping - tips en trucks

Berichtdoor Esther » wo jun 24 2015 7:50 am

Hey Noortje, wederom dank voor je goeie tips. Die brandpunt afstanden zijn nog wel abacadabra voor mij. Dus dat wist ik nog niet. ...
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten