Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 12 2015 9:35 am

schippie schreef:Gelukkig voor CaNikon zijn de Sony's nog lang niet zover dat ze ook de lens line up hebben en wordt voor een groot aantal fotografen lastig om over te stappen. Ik zag de documentaire beeldjagers maar zag daar nog weinig Sony toestellen,

Welnee joh, dat is toch geen enkel probleem? Zoals iemand anders al zei: "Die 30 jaar oude Nikon objectieven passen en functioneren ook met een simpele adapter ook op die Sony !!" :angel:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor jfbat » vr jun 12 2015 9:51 am

Het gaat veel minder om de megapxiel en andere technologierace (maar dat soort dingen zijn wel nodig om sommige klanten over te halen). Veel belangrijker is dat je met een compactere body dezelfde resultaten kunt bereiken. Dat heeft al veel mensen - ook bekende en professionele fotografen - over doen stappen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 12 2015 10:07 am

schippie schreef:Gelukkig voor CaNikon zijn de Sony's nog lang niet zover dat ze ook de lens line up hebben en wordt voor een groot aantal fotografen lastig om over te stappen.

De lens line-up is er voor Sony wel degelijk in de keus voor met name Zeiss glas die absoluut niet onderdoet voor Nikon of Canon, integendeel.
Alleen zal een overstapper "normaal" gezien moeite hebben om die stap te maken omdat degene niet al zijn glas wil vervangen voor nieuw glas.
Voor Canon gebruikers is die barrière wat dat betreft er helemaal niet, want Canon lenzen zijn via een adapter ook volledig elektronisch gekoppeld met de Sony om de AF te laten werken en bieden dan dezelfde functionaliteit als op een Canon camera.

Voor Nikon kan de barrière groter zijn als het om AF-lenzen gaat, want die werken niet als AF op een Sony.
Voor de groep mensen die 30 jaar oude (wellicht manuele) type objectieven gebruikt, is die barrière er ook niet, omdat de Sony daarin meer te bieden heeft om in te zetten (beeld stabilisatie en focus peaking) dan welke nieuwe Nikon of Canon camera.

De enige groep die nog voordeel heeft om een reflex te kiezen boven een spiegelloos model zijn de sportfotografen die een snelle accurate AF nodig hebben. Scherpstelling via de aparte AF-modules die Nikon en Canon in hun reflexen gebruiken is daarbij nu "nog" sneller. Maar je kunt er op wachten dat die techniek bij mirrorless gelijkwaardig wordt. Vanaf dat moment is elke spiegelreflex overbodig. (Dat schreef ik al enkele jaren terug).

Voor alle "niet" sportfotografen is het werken met mirrorless nu al een verademing. Getuige de vele lieden hier op het forum die naast Nikon al zoiets hebben als een Fuji of Olympus en rap dat soort camera-types eigenlijk meer gebruiken dan hun Nikon reflex zelf.

Dus zo sceptisch tegenover een overstap zijn velen helemaal niet zo, dan wordt gesuggereerd.
Zelf fotografeer ik al meer dan 45 jaar met Nikon. Dus behoorlijk "Nikon minded". Mijn volgende full frame camera zal echter geen Nikon zijn, omdat ik een reflex als "afgedaan" beschouw in ontwikkeling van cameratechnologie, en Nikon daarvoor geen alternatief biedt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 12 2015 10:37 am

Oh, maar ik wil dit ook wel, zo'n camera die een stuk compacter is dan mijn huidige D800E.
Ik mis nog een paar zaken:

-optische zoeker ipv een electronische
-accuduur is een beetje (te) beperkt met de huidige NP-FW50 i.t.t. de Nikon variant
-'slechts' USB 2 en geen USB 3, of nog beter USB 3.1/USB-c
-geen weathersealing

Levensduur c.q. service op korte en lange termijn van Sony? (want met veel ander elektronika spul staat Sony nou niet bepaald bekend als zijnde erg coulant...)

Voordelen:
-slechts 625g versus een kg.
-al de elektronische vooruitgang.

Hoe bevalt zo'n kleinere body qua ergonomie in het dagelijkse gebruik? Want ik weet wel dat ik vrijwel alle compactcamera's helemaal niks vindt. Die glippen en glijden altijd uit je handen (bij mij wel). Net zoals slimfeuns, een ramp om vast te houden als je een foto wilt maken.

-Hoe zit het met de softwarematige verwerking van de RAW files? Want daar is in het Nikon park altijd genoeg over te zeuren. Ben je dan veroordeeld tot Adobe support of andere 3party RAW convertors?

En qua glaswerk? Tja, dat is net zo kostbaar als bij Nikon, als bij Canon, als bij...
Nu nog een grote zak met geld en dan is het probleem opgelost en stappen we gewoon over. Tjakka. :clap:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 12 2015 11:12 am

Met wat ik in een Sony zie aan duidelijkheid met het elektronische beeld, mis ik een optische zoeker in het geheel niet. Het is IMO een uitstekende vervanger.
Ondanks meer ruis bij erg donkere situaties, biedt het je feitelijk door de beeldversterking meer beeldinformatie dan een optische zoeker in dezelfde omstandigheden.
Accuduur, tja dan neem je wat extra accu's mee.

Ergonomisch vond ik de eerste modellen van Sony slecht in de plaatsing van de ontspanknop. Dat is met de updates (a7 II en de nu nieuwe a7R II) aanzienlijk verbeterd.
Mis naast USB 3.0 eigenlijk meer een LCD touchscreen. (Wil een dergelijke camera ook voor video inzetten).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ReneG » vr jun 12 2015 11:30 am

Aangezien Nikon al veelvuldig Sony sensors gebruikt is er een goede kans dat er op termijn dergelijke sensors in Nikons verschijnen. Niet nu, want Sony verkoopt deze sensor zogenaamd niet (nou echt wel als je maar genoeg biedt, Sony kennende). Degene die echt achterloopt wat dit betreft is Canon.

Verder lig ik niet wakker van die extra 6 MP. Andere features zijn zoals gezegd mogelijk wel interessant(er).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Richard » vr jun 12 2015 11:43 am

CaptainHook schreef:Hoe bevalt zo'n kleinere body qua ergonomie in het dagelijkse gebruik? Want ik weet wel dat ik vrijwel alle compactcamera's helemaal niks vindt. Die glippen en glijden altijd uit je handen (bij mij wel). Net zoals slimfeuns, een ramp om vast te houden als je een foto wilt maken.

Dat is de reden dat ik een Coolpix S3600 heb; minder kostbaar als een slimfeun en in ieder geval betere kwalitieit foto's als een Lumia 1520, die Lumia laat in het donker wat meer zien.

Met één hand red ik me met dat ding, lukt met een slimfeun ook niet. Mede dankzij het koordje; om de pols en loslaten geeft geen problemen.

Digitale zoeker ben ik met de Coolpix P80 op afgeknapt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor jfbat » vr jun 12 2015 11:53 am

Léon Obers schreef:Met wat ik in een Sony zie aan duidelijkheid met het elektronische beeld, mis ik een optische zoeker in het geheel niet. Het is IMO een uitstekende vervanger.

Sterker nog: je ziet wat er vastgelegd wordt, in plaats van dat je dat pas achteraf constateert. Je kunt hooglichten laten zien in de zoeker. De scherpstelhulp is veel uitgebreider. En het wordt steeds beter, in mijn OMD EM10 vind ik het al heel wat, de Sony zoeker is nog een stuk beter.

richhanz schreef:Digitale zoeker ben ik met de Coolpix P80 op afgeknapt.

Er is op dat gebied heel veel gebeurd sinds 2008...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Richard » vr jun 12 2015 12:04 pm

Als het zo eens uitkomt laat ik me graag verassen :wink:

Coolpix S3600 formaat die in NEF vastlegt of een D waarvan de batterij laadt als de foto's er van af worden gehaald. USB 3 of PoE. USB 3c heeft dan mijn voorkeur :wink:

Dat waardeer ik van de S3600; dat deze oplaad terwijl de foto's er via USB vanaf worden gehaald.
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ArendV » vr jun 12 2015 4:41 pm

Schippie heeft het goed samengevat, Nikon en Canon wachten af, evolueren binnen hun DSLR assortiment en laten het echte vernieuwen voorlopig aan andere fabrikanten over (Thom Hogan schrijft er al jaren over).
Ik heb zowel Nikon als Sony camera's maar zal voorlopig niet switchen naar één systeem, elk heeft nog steeds zijn voordeel.

Sony kan nog niet tippen aan de autofocus van Nikon en dat merk je niet alleen bij sportfotografie, maar b.v. ook bij het fotograferen van vogels. Daar blijft mijn Nikon voorlopig de voorkeur hebben. Ik ben benieuwd naar de autofocus testen met deze nieuwe Sony sensor met 399 fasedetectieautofocuspunten.

Objectieven van Sony komen er snel meer maar er zit weinig tussen kitlens en Carl Zeiss. De nieuwe 28mm f/2 is een goed betaalbaar objectief en er moeten meer van dit soort middensegment objectieven komen voordat Sony zich in objectieven arsenaal een beetje kan gaan meten met Nikon en Canon. Ook in het telegebied is er nog niet veel beschikbaar voor de A7. Natuurlijk kun je met adapters Nikkors en Canon objectieven op een Sony zetten - iets wat ik met oude Nikkors en Konica's met veel plezier doe en handmatig scherpstellen gaat veel accurater - maar er zijn wel beperkingen.
Léon Obers schreef:Voor Canon gebruikers is die barrière wat dat betreft er helemaal niet, want Canon lenzen zijn via een adapter ook volledig elektronisch gekoppeld met de Sony om de AF te laten werken en bieden dan dezelfde functionaliteit als op een Canon camera.

Dat is dus pertinent onjuist, je hebt geen AF-C en ook is de autofocus veel trager.

En de nieuwste electronische zoekers werken prima en hebben zoals hierboven aangehaald ook voordelen op optische zoekers.
Wel is het zo dat met name de laatste generatie A7 camera's niet echt meer compact zijn en als je er FE objectieven opzet is het verschil in grootte met DSLRs nog geringer.
Voor echt compact bij Sony moet je naar de A6000 met Sigma objectieven kijken en naar andere merken met kleinere sensoren als Olympus.

Het is duidelijk dat de spiegelreflex gaat verdwijnen, de vraag is niet of maar wanneer Nikon met zijn DX en FX spiegelloze camera komt (CX is er al, maar speelt in een ander segment).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ReneG » vr jun 12 2015 5:29 pm

Ach, ze bouwen er vast nog wel een geluidje in zodat je je FPS kunt horen... Straks krijg je ringtones voor de sluiterbeweging... :mryellow: Grapje natuurlijk.

Ik ben overigens nog geen fan van de EVF's. Ik heb wel eens door de verschillende EVF's van verschillende merken gekeken en ik zie echt wel de potentiële voordelen van zaken als live histogram in beeld en vooral de mogelijkheid om in het donker te zien etc. echt wel in, maar ik kan niet zeggen dat ik ze kwalitatief al gelijkwaardig vind aan optische viewfinders. Al zijn ze idd. niet meer onbruikbaar, ze worden steeds beter.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Michele » vr jun 12 2015 7:55 pm

De Alpha 7RII is compleet weatherproof, gaat 500.000 opnamen mee en RAW kun je gewoon met Adobe verwerken.

Nadelen: het objectievenpalet voor de Alpha 7 modellen is erg beperkt en verder dien je een adapter aan te schaffen voor alle ander typen (ook Sony!!) en merken glas. En wellicht het belangrijkste: Sony blinkt niet uit in consistentie qua productontwikkeling. Ze hebben in de afgelopen 10 jaar drie bajonetten op de markt gemikt in vier cameraseries en voor geen van al die series is een volledig objectievenpalet cq accessoirepakket leverbaar. Zelfs de flitsers passen niet op alle camera's (oude Minoltavoet versus moderne ISO schoen). Kortom: Sony is machtig mooi qua technologische ontwikkeling, maar als het gaat om een betrouwbaar CSC systeem waar je blind op kunt varen gok ik toch op andere paarden (Fuji, Panasonic en Olympus bijvoorbeeld). Maar voor pixelfreaks en Sony-adepten is 't een topding. |Voor professioneel gebruik moet ik t nog zien, maar dat was al de makke van Minolta. Die deden ook niet serieus mee in de profmarkt omdat het ontbrak aan 110% support die Canon en Nikon wel boden. Sony heeft Minolta overgenomen omdat ze met alle geweld de dslr markt op wilde, maar vergat tot op heden om het gebrek aan profsupport op te vullen.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor robspanjaart » za jun 13 2015 12:54 am

Ik heb nu sinds 11 maanden een sony, ben begonnen met de A7 en heb nu een A7R sinds een half jaar.
Qua sensor is beeldkwaliteit te vergelijken met Nikon. Voor sportfotografie e.d. is het niks, maar voor mijn gebruik is het geweldig.
De twee grootste voordelen:
1: je tilt je geen ongemak aan een redelijke set van body met lenzen
2: er past echt alles op wat ik kan verzinnen: Russiche Jupiter 7, Ziongy 0,95 50mm, Nikon AIS 50mm 1.2 en 200mm macro.
Niet slr lenzen zoals Voigtlanders 15, 21 en 25mm geven rare colorshift, maar zijn erg leuk voor zwart wit.

Manueel scherpstellen is sneller en stukken accurater dan Nikon dslr toestellen. Terwijl Nikon in zijn handleidingen ook al jaren zegt dat je voor echt scherpe foto's manueel moet werken via de life view.

Samengevat vind ik het echt triest dat Nikon ons nog steeds laat wachten in dit segment. de nieuwe A7r ii lijmt me fantastisch.
robspanjaart

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ATOR » za jun 13 2015 1:25 am

robspanjaart schreef:1: je tilt je geen ongemak aan een redelijke set van body met lenzen


Dit hoor ik vaker als de #1 reden maar vergelijkbare objectieven voor een Sony a7 lijken me even zwaar als die voor Nikon/Canon DSLRs. Als je dan kijkt naar het gewicht van het totale systeem dan maakt die paar honderd gram minder voor een camera toch nauwelijks verschil?


Heb nog even wat nagepluist:

Nikon DF (+accu&card) 765g
Nikon 70-200 F4 850g
Totaal 1615g

Sony a7RII (+accu) 625g
Sony 70-200 F4 840g
Totaal 1465g

Dat scheelt 150g :o

Maar wacht er is meer :egeek:
Battery life (CIPA norm)
- Nikon DF 1400 shots
- Sony a7RII 290 shots
Je hebt voor een vergelijkbare accuduur nog 4 extra accu's nodig voor je Sony van 42g elk. Dat is een extra 168g

Dan wordt de einduitslag:
Nikon 1615g
Sony 1465+168= 1633g

Tjonge wat zal dat een gesjouw schelen :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » za jun 13 2015 10:18 am

ArendV schreef:........je hebt geen AF-C en ook is de autofocus veel trager.

Dat de Sony een meer trage AF heeft als nadeel en niet bedoeld voor sportfotografie, had ik al vermeld.
(Voor andere takken van fotografie zet je AF-C eigenlijk nauwelijks in).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten