Dank voor de reacties !
Laat één ding duidelijk zijn, ik werk sinds 1991 professioneel met Nikon. Als je dan nog altijd je F3hp, F4s en F5 koestert, dan heb je een Nikon hart.
Ik gebruik mijn D3 ook nog eens bijna dagelijks. Dit schrijf ik niet om mij te verdedigen (waarom zou ik?) maar als introductie voor wie mij niet kent.
Het feit dat er bijna vanuit emotie wordt gereageerd is dan alleen maar positief uit te leggen. Voor mij dan, waarvoor dank.
Nog wat; ik plaats dit niet om een bom te leggen, wat ik wel hoop is dat een breed gezichtsveld -soms- tot nieuwe inzichten kan leiden. niks meer niks minder.
Ik werk niet voor Sony maar heb wel in de gaten dat ze zeer goed bezig zijn. Mocht Sony meelezen dan valt er natuurlijk altijd over te praten
De foto's van Michael. Zien er fraai uit. Maar is dit objectief nou echt beter dan Nikons 14-24? De reviews doen hele andere zaken vermoeden...
Dat onderstreept voor mij des te meer -zoals ik altijd al hier heb aangegeven- dat grafiekjes en copy-paste testjes niet opwegen tegen
eigen bevindingen in de praktijk !
Ik vind dit objectief niet één klasse hoger maar wel twee ! En deze is nog eens iets goedkoper ook nog. De samenwerking met Zeiss als glas leverancier is dan ook een hele goede strategische.
Flare, kleurverschuiving, contrast, microcontrast, die 14-24 valt in de schaduw. Voor mij genoeg rede om 'm in te ruilen. Spiegelreflex als systeem in combinatie met een AA filter heeft z'n langste tijd gehad.
Ook dat baseer ik op ervaring, ga maar eens een klassiek concert fotograferen in het Concertgebouw met een dslr, onmogelijk van dichtbij.