Opslag plus back-up

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Richard » di jun 09 2015 10:49 am

Tja, wat is een consumenten NAS?

In de QNAP TS-470 kan een 10 GB kaart, maar daar heb je ook een 10 GB switch bij nodig en die krijg je ook niet voor niks: http://tweakers.net/pricewatch/326122/netgear-xs708e.html
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » di jun 09 2015 11:58 am

Die grenzen zijn bij de huidige prijzen inderdaad erg dun aan het worden...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Yannic » zo jun 14 2015 9:52 am

Ik heb uiteindelijk een NAS gekocht ( Synology DS215J 800Mhz Dual-Core/512MB ) met 2 schijven van WD Red 2TB SATA6 IntelliPower 64mb NAS Drive. Verwacht morgen of dinsdag op te kunnen halen. ben erg benieuwd en bedankt voor alle uitgebreide reactie's :thumbup:
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor bjornc » zo jun 14 2015 9:55 am

Prima keuze.
Vergeet niet af en toe een backup te maken op een USB drive, en deze bij bv je ouders neer te leggen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor cezi » zo jun 14 2015 12:47 pm

speel zelf al tijdje met de gedachte een nas te kopen; dat zou dan de 214play worden, kijkend naar de reviews; synology zou mijn keus worden qua merk;
toch moet ik mezelf nog overtuigen dat ik hem echt ga gebruiken voor de andere zaken buiten opslag, zoals films kijken, muziek luisteren, mailserver etc.
want voor pure opslag/backup (van vooral foto's) is de nas (en zeker die van synology) veel te duur; ik heb nu 2 externe harde schijven in gebruik, samen 5 tb, en dan ben je beneden de 200 euro klaar
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Sandervb » zo jun 14 2015 1:21 pm

Fijn topic, dit omdat ik zelf ook aan het kijken ben naar een NAS.
Zelf was ik uitgekomen bij de D-Link DNS-327( maar nog niet gekocht).
Deze krijgt hier ook een goede review.

Er lijken niet heel veel grote verschillen tussen de Synology DS215J en de D-Link te zitten.
De 1 is met schrijven wat sneller en de ander met lezen als ik het goed begrijp, zijn er nog meer belangrijke verschillen die ik over het hoofd zie?

Nog nog het vraagstuk van de hardeschijven.
Ik wil er 1 3TB schijf in doen (heb thuis nog een 2TB liggen)

Nu zie ik van Seagate de NAS HDD met "maar" 5400RPM en de gewone 7200RPM variant.
Zit daar qua kwaliteit nu echt veel verschil tussen en merk je bij een NAS het schil in toeren?

Voor mij is de NAS puur voor grote, overal bereikbare opslag, back-up gaat allemaal richting de cloud bij Liveschijf
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Yannic » zo jun 14 2015 1:45 pm

bjornc schreef:Prima keuze.
Vergeet niet af en toe een backup te maken op een USB drive, en deze bij bv je ouders neer te leggen.


Ja ik heb nog 2 nieuwe van WD aangeschaft allebei 2tb dus zit wel even safe hoop ik :)
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor cezi » zo jun 14 2015 2:37 pm

Sandervb schreef:Nu zie ik van Seagate de NAS HDD met "maar" 5400RPM en de gewone 7200RPM variant.
Zit daar qua kwaliteit nu echt veel verschil tussen en merk je bij een NAS het schil in toeren?
[/url]


daarover kan je veel terugvinden met google; dit is een uitspraak die de lading aardig dekt zonder al te technisch te worden:
The advantage of low RPM disks is that they produce less heat and consequently less power. The advantage of high RPM drives is not neccesarily the data throughput rate, but higher IOPS. These are IO operations per second. Higher IOPS are great if you have lots of random read write and small files or block sizes... E.g databases. However if you want to stream movie files you don't really need high IOPS, therefore lower RPM drives are good.
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Brutus » zo jun 14 2015 4:43 pm

Sandervb schreef:Ik wil er 1 3TB schijf in doen (heb thuis nog een 2TB liggen)


Snelheidverschil zal je in een NAS niet zo snel merken. De bottleneck blijft de snelheid van het netwerk.

Het is overigens wel zinvol om een HD te gebruiken die voor een NAS bedoeld is.
zie: bijvoorbeeld
http://nl.hardware.info/reviews/4995/seagate-nas-hdd-4tb-review-concurrentie-voor-western-digital-red
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Sandervb » wo jun 17 2015 8:49 pm

En photovidy heb je hem al in gebruik genomen?
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » wo jun 17 2015 11:28 pm

Sandervb schreef:Fijn topic, dit omdat ik zelf ook aan het kijken ben naar een NAS.
Zelf was ik uitgekomen bij de D-Link DNS-327( maar nog niet gekocht).
Deze krijgt hier ook een goede review.

Er lijken niet heel veel grote verschillen tussen de Synology DS215J en de D-Link te zitten.
De 1 is met schrijven wat sneller en de ander met lezen als ik het goed begrijp, zijn er nog meer belangrijke verschillen die ik over het hoofd zie?


Qua performance is er idd. weinig verschil, al is de D-link toch meestal net wat minder dan de Synologies. Een wat meer in-depth performance review:
http://us.hardware.info/reviews/5108/17/27-2-bay-nas-devices-tested-performance---1-disk-nas-performance-tester

http://us.hardware.info/reviews/5108/18/27-2-bay-nas-devices-tested-performance---1-disk-intel-naspt

Een beetje ongenuanceerd, maar op basis van eigen ervaring en die van vele van mijn collega's zeg ik: Op papier is het vergelijkbaar, maar doe jezelf een plezier en neem gewoon een QNAP of Synology (die laatste vind ik persoonlijk gebruiksvriendelijker). Ander alternatief is evt. Netgear, die doen het meestal ook goed. Verder hebben die meestal veel meer (en veel stabielere) advanced features en veel meer reguliere software updates, inclusief updates m.b.t. beveiliging. Dat is vooral belangrijk als je ook diensten voor de buitenwereld openstelt. Verder is het updaten van de Synology's kinderspel.

PS: Ik zou overigens, mocht je die nog ergens vinden, de ...se edities van Synology wel mijden. Op zich wel goed maar het zijn hun budget-edities en qua performance geen sterren. De j serie wordt al leuker, het model boven de j's is weer wat sneller.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Léon Obers » do jun 18 2015 1:27 am

Ik zie de J modellen van Synology als instapmodel. Wil je betere specs. kijk dan naar de '+' (plus) modellen achter de type omschrijving.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Sandervb » do jun 18 2015 8:54 pm

Voor mij gaat het dan inderdaad ook de synology worden.
Ik weet inderdaad dat de J modellen instapmodellen zijn maar het prijsverschil naar de + is wel erg groot en ik verwacht die extra performance niet nodig te hebben.

Dank voor jullie input!
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor MichelC » wo jun 24 2015 2:35 pm

Ik zelf heb een Synology DS214play met 2x2TB harde schijven in Synology Raid, de ene schijf als backup van de andere mocht die falen.

Het fijne is dat ik overal ter wereld bij mijn foto's kan en kan laten zien.

Maar het is niet de goedkoopste oplossing van foto's backuppen.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Tien » wo jun 24 2015 2:38 pm

J model is ruim voldoende over het algemeen. Pas als je realtime erop gaat werken met zeer grote bestanden en tegelijkertijd gaat downloaden en 1080p een film wil afspelen, ga je dat merken. Voor het dagelijkse werk kan het prima. Hoewel de + absoluut veel sneller is, is de vraag of je dat nodig hebt. Overigens zit tussen de J en de + nog een gewone. Mogelijk is die interessant voor je. Wat bijvoorbeeld op sommige J's niet kan is een stroom-schema aanmaken en WOL aanzetten (voor als je geïnteresseerd bent in stroom besparen). Maar zou zomaar kunnen dat de nieuwere J's al weer meer functionaleiten aan boord hebben. Een plus heeft vaak 2 netwerkaansluitingen en als je router dat ondersteunt (link aggregation) zou je daar wel een behoorlijke snelheidswinst mee kunnen boeken. Maar again: alleen als je dat nodig hebt....
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten