Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *update* adapter+Leica

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jun 14 2015 1:33 pm

Ik heb alle niet ter zaken doende berichten er even uitgehaald en geparkeerd om te bekijken wat we er verder mee kunnen/willen gaan doen.

Nu graag gewoon on-topic, geen discussies meer over Sony op een Nikon forum.

Dit forum biedt nu eenmaal de ruimte om ook andere merken te bespreken.
Eveneens dat we (al langere tijd) foto's toestaan die met niet Nikon apparatuur zijn gemaakt.
We zijn primair Nikon gerelateerd inderdaad. Maar fotografie is meer dan een merksticker op het apparaat.

Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS

Berichtdoor Flandria » zo jun 14 2015 1:50 pm

Dank Remco, overigens niet op mijn verzoek maar voor het overzicht beter.

Niet onbelangrijk, alle foto's zijn vrij van correcties met betrekking tot rechtzetten, vertekening dan wel andere optische onhebbelijkheden.
Ik maak altijd hele beelden, dus geen crop en probeer altijd alle verticale lijnen tijdens het schieten recht te 'plaatsen', of het beeld is schuin -dynamisch- bedoeld.

Beelden zijn RAW geschoten (ARW) via Adobe's DNG converter ingeladen in Ps waar ik hier en daar de (auto) WB naar smaak heb ingesteld
zo ook de kleuren ingesteld. Vanuit Ps tot 1200 pixels jpg op de hoogste kwaliteit geconverteerd. Ik heb weinig tot geen (!) verscherping via Ps toegepast.
Heel veel instellingen in de camera staan op neutraal....
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS

Berichtdoor Flandria » ma jun 15 2015 12:29 pm

Nog een aantal beelden ter referentie...

#20
AfbeeldingFrankfurt Gucci M by DamenFotografie, on Flickr
#21
AfbeeldingFrankfurt art by DamenFotografie, on Flickr
#22
AfbeeldingFrankfurt after business by DamenFotografie, on Flickr
#23
AfbeeldingFrankfurt new meets old by DamenFotografie, on Flickr
#24
AfbeeldingFrankfurt TT by DamenFotografie, on Flickr
#25
AfbeeldingFrankfurt skyline by DamenFotografie, on Flickr
#26
AfbeeldingFrankfurt skyline by DamenFotografie, on Flickr
@27
AfbeeldingFrankfurt gate by DamenFotografie, on Flickr
Laatst gewijzigd door Flandria op ma jun 15 2015 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS

Berichtdoor Flandria » ma jun 15 2015 12:32 pm

#21 van bovenstaand een uitsnede op 100% zonder verscherping.

Afbeelding

#26
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flandria op ma jun 15 2015 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Marten » ma jun 15 2015 12:51 pm

Prima foto's weer. Maar ze zeggen wat mij betreft meer over de kwaliteit van de fotograaf dan over de kwaliteit van camera en objectief.
Ook prima apparatuur ongetwijfeld, maar een "Killer combi", en dat dit objectief "veel verder gaat dan de Nikkor 14-24/ f2.8 ", mwah...
En F4 is nu eenmaal niet echt lichtsterk. Ik zie dan ook het prachtige effect van vol open lichtsterk glas niet terug. Een techniek die jouw foto's met bv de 35mm /1.4 bijzonder maken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Flandria » ma jun 15 2015 1:10 pm

Dank voor je reactie, Marten.
Dit objectief heb ik met een ander doel gekocht. Als vervanging vor mijn werk wat ik met groothoek doe, bv de 14-24.
Mijn 14-24 gebruikte ik ook op dezelfde manier als je hier ziet. Mij valt de significante kwaliteitsverbetering op in kleur, in scherpte en in dynamisch bereik.
Als jou dit niet opvalt zie ik dat als compliment. Dat ik de 14-24 op de Zeiss 16-35 kan doen lijken :D

Overigens deel ik zeker mijn bevindingen als ik de Zeiss 35/1.4 kan testen in combinatie met de Sony Alpha 7II mocht dit zich voordoen.
Die kans acht ik zelfs zeer groot.
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS

Berichtdoor Vincent » ma jun 15 2015 1:14 pm

Brutus schreef:volgens mij kan jij ook spectaculaire foto's maken met een Agfa Clack.


Beetje wat ik ook dacht. Herkenbare stijl en kwaliteit.

Het is duidelijk een topcamera, maar ook zeker in zeer goede handen!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Frank B » ma jun 15 2015 2:03 pm

Ziet er goed uit. Beeldstabilisatie in camera - ... weliswaar 3 assen voor nikon glas maar toch ...https://www.youtube.com/watch?v=82zZAwKRQEM
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Patrick » ma jun 15 2015 2:12 pm

Zou het niet zo kunnen zijn dat de andere sensor ook een groot verschil maakt? Je hebt tenslotte twee variabelen als je zowel de camera als het objectief wisselt....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor ATOR » ma jun 15 2015 2:50 pm

Voor mij is dit vooral een Yeehah nieuw speelgoed feestje :P

Dat is erg leuk maar als ik even je feestje wat mag bederven ter verdediging van Nikon :cry:

Met wat voor Nikon vergelijk je? De Nikon D810 en D750 hebben bv. een groter dynamisch bereik dan deze Sony. Foto's van een D800E met een goed objectief zijn ook op 100% scherp uit de camera.
Dat Nikon foto's recht uit de camera wat betreft verzadiging en contrast wat platter zijn dan de concurrentie dat is ook geen nieuws.
CA is bij een F4 objectief optisch véél eenvoudiger te corrigeren dan bij een F2.8 objectief en met grotere en bollere glaselementen heb je sneller flare. Al moet ik wel zeggen dat het bij deze 16-35 wel erg goed onder controle is.

Je vergelijkt een appel met een oude peer en trekt daar wat mij betreft wat voorbarig conclusies uit.


Je foto's zijn prachtig maar dat is vooral dankzij je talent. Er is geen betere marketing voor een camera dan een fotograaf die er geweldige foto's mee maakt en dan zegt dat het aan de camera ligt :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Flandria » ma jun 15 2015 3:17 pm

Zie titel: "eerste indruk".

Die D810 en D750 hebben allebei een sensor van Sony. Dat die zo fantastisch
scoren is dan ook niet zo vreemd. Eén correctie wil ik wel meegeven, de 14-24/2.8 is idd één stop lichtsterker echter
de Zeiss 16-35 scoort vol open, F:4 beter dan de 14-24 één stop gediafragmeerd.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel ervaring met de 14-24 en ben en was altijd enthousiast over het objectief.
Er is echter nu een beter alternatief. Dat spreek ik uit mijn ervaring.
Verder, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor John'47 » ma jun 15 2015 3:26 pm

Natuurlijk speelt bij de getoonde beelden in dit draadje het vakmanschap van Michael een grote rol, maar als regelmatig gebruiker van de genoemde 14-24 Nikkor ben ik het toch wel met Michael eens. Hij publiceert hier foto's die bij mij met de Nikon-Nikkor combi tot overstraling van lichtreclame en in het algemeen tot minder sprankelende kleuren in de onbewerkte bestanden zou leiden. Nu doe ik zijn kijk op compositie echt niet na, maar hier heeft hij toch wel de steun van prima gereedschap.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Skippy » ma jun 15 2015 3:54 pm

Flandria schreef:Eén correctie wil ik wel meegeven, de 14-24/2.8 is idd één stop lichtsterker echter
de Zeiss 16-35 scoort vol open, F:4 beter dan de 14-24 één stop gediafragmeerd.

Dat een objectief vol open al bijna optimaal presteert is m.i. de grote winst t.o.v. hetgeen Nikon kan bieden. Welk Nikkor zoom objectief "scoort" vol open? Welk Nikkor prime objectief "scoort" vol open? De 200mm f2 en wellicht nog wat andere prijzige tele exoten. En vergeet niet de noodzaak bij Nikon tot AF tuning voor optimale prestaties, wat dat betreft is mirrorless een verademing.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Flandria » ma jun 15 2015 4:06 pm

Dat zijn er weinig idd, Skip. Dat is ook mijn ervaring.

Waar ook makkelijk overheen wordt gestapt is de prijs, een D750 is meer dan 2k en een D810 is meer dan 3k
De Sony Alpha 7II kost rond de € 1.600,00

Doe ik nog een beeld als afsluiter.
AfbeeldingFrankfurt before midnight by DamenFotografie, on Flickr
Laatst gewijzigd door Flandria op ma jun 15 2015 4:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Eerste indruk: Sony Alpha 7II + FE 16-35mm F4 ZA OSS *up

Berichtdoor Vincent » ma jun 15 2015 4:07 pm

Skippy schreef:Welk Nikkor zoom objectief "scoort" vol open?


Ik spreek zelf niet uit ervaring op het gebied van de 14-24mm dus misschien moet ik mijn mond houden hier... :lol:

Maar opvallend hoe de 14-24mm wijd open nu ineens niet zo optimaal genoemd wordt, terwijl deze (voorheen) altijd geroemd werd om zijn sublieme scherpte en prestaties wijd open... Nu kan het uiteraard dat hij nu wel geëvenaard of zelfs voorbij gestreefd is door een beter objectoef, maar als het voorheen vanaf 2.8 al zo goed was, dan is hij nu op 2.8 toch niet ineens minder...??

Doet me een beetje denken aan de geweldige 70-200mm VR (1) die ineens in een hoop ogen een pruts ding bleek op FX na het uitkomen van de VR2...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten