Op/aanmerkingen?

Ben benieuwd hoe jouw scherm thuis ingesteld staat. Ik krijg jouw foto namelijk vrij snel en eenvoudig goed in LR... In de basis is foto 1 namelijk best bruikbaar. Donkere streep is zo weg met een brush en 1/3 stop erbij. Daarna hele foto halve stop erbij en shadows optrekken en je bent er al...JJG schreef:Ik snap de kritieken en kan me er wel in vinden. Achteraf vind ik m zelf ook een tikje te donker, iets wat ik altijd krijg te horen ook maar er toch steeds zelf weer 'intuin'.
Haha, hij is onlangs van Nikon over gestapt naar de Fuji XT-1bcvthul schreef:Ik ga voor foto 3, meest naturel (alleen jammer dat hij een niet-Nikon camera in zijn handen heeft...)
Heb dat expres niet gedaan omdat ik de oneffenheden op de muur wel wat extra's vind geven.Arend041 schreef:Bij de foto nr 2 zit het onderwerp naar mijn idee te veel in het midden, ik zou daarom een flink stuk links wegsnijden totdat van je naam alleen .nl over is. Zo blijft er alleen in de 'kijkrichting' ruimte en dat is naar mijn idee voldoende.
Het is denk ik gewoon door de opstelling van m'n hoofdlicht. Ik weet zeker dat als ik deze een stukje had verplaatst dit niet gebeurd zou zijn. Maar achteraf oplossen kan natuurlijk.djunclesam schreef:Ben benieuwd hoe jouw scherm thuis ingesteld staat. Ik krijg jouw foto namelijk vrij snel en eenvoudig goed in LR... In de basis is foto 1 namelijk best bruikbaar. Donkere streep is zo weg met een brush en 1/3 stop erbij. Daarna hele foto halve stop erbij en shadows optrekken en je bent er al...JJG schreef:Ik snap de kritieken en kan me er wel in vinden. Achteraf vind ik m zelf ook een tikje te donker, iets wat ik altijd krijg te horen ook maar er toch steeds zelf weer 'intuin'.
Dank Renata, zoals ik hierboven zeg ; dit is een kwestie van het hoofdlicht een stukje opschuiven waardoor dit niet gebeurd zou zijn.renata schreef:Je bent goed bezig. Alleen heb je bij de eerste foto een zogenaamde tangverlichting gebruikt.Er zijn 2 lichtbronnen waarbij de verlichte gebieden elkaar niet raken of overlappen, waardoor er een donkere band ontstaat .Dat ziet er meestal niet zo vriendelijk uit. Soms wordt dat opzettelijk toegepast, zie de beroemde foto van Arnold Newman. https://iconicphotos.wordpress.com/2009 ... red-krupp/" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je misschien iets meer over deze vorm van belichting opzoekt, begrijp je beter wanneer dat wel en niet werkt en hoe je het anders kunt doen. Succes!
groetjes,
Renata