Allereerst: top, deze discussie en input, daar heb ik wat aan! Ik vroeg om feedback en ben blij dat ik het krijg.
Ik merk dat de meeste reacties (logischerwijs) vanuit de visie van een fotograaf zijn gegeven. Terecht, want ik post ze op een fotoforum. Maar ’t is misschien wel goed om even mijn vertrekpunt te schetsen

Ik kreeg een paar dagen tevoren de vraag van twee vrienden of ik zin had om mee te gaan naar de DTM. Graag zelfs, ik ben wel vaak op en bij de Nurburgring geweest, maar nog nooit bij Zandvoort. Was voor mij dus een onbekend circuit. We gingen dus ook echt primair als liefhebbers van autosport, maar als hobbyfotograaf had ik natuurlijk wel mijn camera meegenomen. Ter plaatste hebben we wat rondgekeken, en zijn uiteindelijk een plekje bij het circuit gaan zoeken. Omdat we alleen duinkaarten hadden, was de paddock en pits sowieso geen optie. Toen we dat plekje eenmaal gevonden hadden (op de bewuste container), zijn we er ook niet meer vanaf gegaan omdat het een prima plek was om te kijken, en we geen idee hadden of er andere/ betere plekken waren. Mijn vrienden zaten er wel best Ik had ook niet mijn tas vol objectieven bij me.
@ Vincent: bedankt voor je kritische input oor wat betreft de variatie. Ik had mijn groothoekobjectief niet bij me, maar desondanks had ik zelfs met alleen de 100-400 meer kunnen variëren dan ik gedaan heb. Op de een of andere manier schiet ik snel de foto’s zoals ik ze vroeger boven mijn bed had hangen (je kent ze wel, die Autoweek-posters), en daarbij stond altijd de auto centraal. Jouw kritische input (en die van anderen) maken dat ik een volgende keer bewuster wil zijn qua afwisseling en compositie. Dank dus!
@ Flandria: de EXIF is bij iedere foto te zien door erop door te klikken. Het felle, harde zonlicht is voor mij in ieder geval wél een factor die het moeilijker maakt mooie platen te schieten. ’t Is geen excuus, slechts een verklaring. Misschien zegt het alleen maar dat ik me niet op jouw niveau bevindt
@ Roel: was jij dat met die zwarte brommer die een tijd achter me stond?

Grappig! Voor wat betreft de keuze om op de container te zitten, en waarom we niet in de paddock en dergelijke kwamen, heb ik hiervoor al aangegeven waarom we daar zaten. Les voor een volgende keer. Je geeft aan dat je liever competitiefoto’s ziet. Spreken in dat verband mijn foto’s in
dit topic van de Porsche Carrera Cup Deutschland je meer aan? Jouw startfoto van de DTM is inderdaad mooi, en is vanaf vrijwel dezelfde plek genomen als
mijn eerste foto in dit topic van de Supercar Challenge.
Misschien had ik de foto's die wél een ander beeld laten zien, niet in
een separaat topic moeten plaatsen, maar er gewoon tussen moeten zetten. Had wellicht een ander beeld gegeven, bedenk ik me nu. Een foto als nummer vier uit dat topic had een ander totaalbeeld gegeven in dit topic.
Al met al: leerzaam, zo’n discussie! Een volgende keer ga ik toch weer anders langs de baan staan. Natuurlijk hangt het er wel vanaf wat mijn primaire doel is (gewoon genieten met vrienden en en passant wat foto’s maken, of echt focussen op fotografie), maar een aantal tips kan ik in alle situaties meenemen en proberen uit te voeren.
Groet, Marco
PS kritiek hoeft inderdaad niet “verzacht te worden”, maar ik ga er altijd vanuit dat zulke opmerkingen niet denigrerend bedoeld zijn. Als mensen de moeite nemen om uitgebreid te reageren, ga ik er van uit dat dat altijd positief bedoeld is en probeer ik eruit te halen waar ik iets mee kan.