DTM Zandvoort 2015

Onderwerp:

DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor MarcoEos70D » di jul 21 2015 10:41 am

Zoals uit de topics over de Porsche Carrera Cup Deutschland en de Supercar Challenge al bleek, ben ik vorig weekend in Zandvoort bij de DTM geweest. Wat een geweld… horen en zien vergaat je letterlijk. Genieten!

Het was superzonnig weer, heerlijk, maar daardoor lastig fotograferen. Ik heb vooral vanaf de duinen in de Tarzanbocht gefotografeerd, en dat leverde onderstaande platen op.

Foto 1:
Afbeelding1 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 2:
Afbeelding6 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 3:
Afbeelding7 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 4:
Afbeelding8 by marcoeoscanon, on Flickr

OK, tot nu toe waren het vooral registrerende foto’s van deelnemers auto’s en berijders. Vanaf hier komt de snelheid erin ;-)
Foto 5:
Afbeelding10 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 6:
Afbeelding12 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 7:
Afbeelding13 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 8;
Afbeelding14 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 9:
Afbeelding16 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 10:
Afbeelding17 by marcoeoscanon, on Flickr

Zoals altijd: bedankt voor het kijken en de eventuele reacties!

Groet, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Vincent » di jul 21 2015 12:28 pm

Soms is de kunst van fotografie ook om te proberen om het als beeld op zich aantrekkelijk te maken. Als je niets met autosport hebt dan is deze serie verre van aantrekkelijk om naar te kijken. Terwijl de series van bijvoorbeeld Replay mij mateloos kunnen boeien.

Zelfs als de variatie in positie beperkt (of niet aanwezig) is kun je alsnog variëren in beeldhoek, kijkrichting en vooral compositie.

ps. is 4 draadjes met vrijwel gelijke foto's niet een beetje overdreven en, vooral, onhandig als je expliciet ook om reacties vraagt. Het lijkt me zinloos om 4x een aparte discussie te starten...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor adkart » di jul 21 2015 4:03 pm

Als je niets met sportauto's hebt dan bekijk je dit geheel toch niet djunclesam...Ik vind het toch wel mooie plaatjes van Marco.
Wel moet ik toegeven dat de plaatjes van Roel (Replay) mooier zijn dan die van Marco en mijzelf maar Roel mag dan ook op plaatsen komen waar ik niet mag komen...
(Wil natuurlijk niet zeggen dat als ik daar WEL mocht komen ik ook van die mooie foto's zou maken, maar er zou dan ook bij mij meer variatie in kunnen zitten...)
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
Gebruikersavatar
adkart

Forumlid
Berichten: 140



Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Vincent » di jul 21 2015 4:09 pm

adkart schreef:Als je niets met sportauto's hebt dan bekijk je dit geheel toch niet djunclesam...


Ik vind dit een beetje een rare reactie als ik het juist zo onderbouw en verwoord als ik gedaan heb... :huh:

Net zoals je saaie foto's van (voor mij) interessante dingen kunt maken kun je ook interessante foto's maken van (voor mij) saaie dingen. Dit valt voor mij niet onder interessante foto's. Dat is geen verwijt, maar een kritische noot, in een topic waar de fotograaf zelfs expliciet om reacties vraagt. Als je dan alleen maar mag roepen als je het mooi vind dan kun je beter op facebook duimpjes gaan sparen. Het lijkt me dat we allemaal hier komen om werk te delen en reacties te krijgen waar we beter van worden.

Wat mij betreft is sportfotografie altijd een ondergeschoven kindje in de fotografie. Niet omdat het saai is, maar omdat veel mensen het saai laten lijken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor MarcoEos70D » di jul 21 2015 4:18 pm

Ik moest het inderdaad doen met de positie die ik had (en dat was, zoals ik al in een ander topic zei bovenop een container achter de hekken). Het is dan knap lastig om het type foto's te maken dat ook niet-liefhebbers aanspreekt. Ik snap je reactie dus wel, Oom Sam ;)

Ik heb de keuze gemaakt om de Porsche Carrera Cup Deutschland en de Supercar Challenge een sec "registrerende" serie te laten zijn (mede ingegeven door de positie (recht de Tarzanbocht inkijkend) en het weer (met zeer fel zonlicht). Tijdens de DTM, waar het evenement uiteindelijk om draaide, heb ik geprobeerd om naast registrerend te zijn ook de dynamiek en snelheid in beeld te brengen. Ik deed dat bewust in aparte topics, omdat het verschillende races zijn, met ook andere weergaven en elk een eigen thema.

Ik post de foto's om er kritiek op te krijgen, die duimpjes kunnen inderdaad wel ergens anders ;-) Jouw input is dus waardevol Oom Sam, wellicht blijf ik de volgende keer niet bij m'n vrienden op de container zitten ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor adkart » di jul 21 2015 4:43 pm

Was geen persoonlijke reactie Sam maar ik bedoel dat mensen die niet in autosport geïnteresseerd zijn dit topic overslaan. Ik denk dat Marco zijn actiefoto's wilde laten zien maar het afwisselen met andere plaatjes uit de pit ofzo (als ie daar een kaart voor had) was ook leuk geweest.... Ook al maak je die plaatjes, je gaat geen 30 in het forum kwakken dus je moet keuzes maken....Misschien wel een idee om voortaan voor wat afwisseling te zorgen en dan maar wat minder actiefoto's. Zelf zal ik proberen daar (binnen de beperkte mogelijkheden van iemand zonder perspas) ook wat meer rekening mee te houden...
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
Gebruikersavatar
adkart

Forumlid
Berichten: 140



Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Vincent » di jul 21 2015 5:06 pm

Fair enough

Mijn punt is echter meer dat ZELFS als je maar op 1 plek kunt staan, je wel gelimiteerd bent maar het altijd mogelijk is om een (meer) afwisselende serie neer te zetten. Foto 2,3,4,9 en 10 zijn gewoon dezelfde foto maar met een andere auto. Voor foto's 5,6 en 7 geldt dat ook.

Ik sta de hele winter wekelijks langs de ijsbaan met een camera te schieten voor meerdere teams. Bij de druk bezochte wedstrijden is verplaatsen nauwelijks een optie omdat je, buiten het persvak, amper zicht op de baan hebt. Ik heb dus degelijk ervaring met het fotograferen vanaf 1 plaats. Met behulp van verschillende beeldhoeken, composities, schietrichtingen en technieken kan ik dan toch altijd een afwisselende serie neerzetten

(daarbij doe ik over mijn eigen foto's geen uitspraak over kwaliteit, wel over afwisselendheid want dat kun je ook in je eigen foto's prima beoordelen)

Als een fotograaf er plezier aan beleefd om op een racebaan iedere langskomende auto vast te leggen dan is daar uiteraard ook niets mis mee hoor! Ieder zijn hobby/werk, wie ben ik om daar dan iets van te vinden. Maar kom bij mij niet aan met "ik had niet zoveel mogelijkheden" want ik kon niet bewegen. Gooi er bijvoorbeeld een groothoek op en je hebt al een totaal ander beeld. Zonder dat je van je container af hoeft :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor emdeklerk » di jul 21 2015 6:34 pm

Mooi!
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Flandria » di jul 21 2015 7:39 pm

Helemaal eens met Vincent. Beetje fantasieloos.
Ik mis hier en daar scherpte. Waar is dit mee geschoten? Ik mis Exif waarin dit valt uit te lezen.
ook met zonnig weer zijn er prima platen te produceren, ik snap dat excuus eigenlijk nooit.
Flandria



Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor JaapV » di jul 21 2015 8:42 pm

emdeklerk schreef:Mooi!

Wat?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor bjornc » di jul 21 2015 10:23 pm

Prima platen, maar mis wel een beetje de snelheid in de panning platen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Replay » wo jul 22 2015 7:21 pm

OK, laten we even aannemen dat Marco zijn best gedaan heeft, binnen welke mogelijkheden die ook liggen, en dat hij een fantastisch weekend heeft beleeft. Ik weet waar hij heeft gestaan en misschien heeft hij mij wel gezien omdat ik mijn brommertje bij de container had gezet (zaterdagavond DTM en zondag Supercar challenge).
Ik heb daar overigens alleen de start gedaan.
Om eerlijk te zijn vroeg ik me wel af wat die mensen daar op de container deden. Ik probeerde het beeld voor te stellen en (om echt eerlijk te zijn) is het exact als ik in gedachten had. Weinig achtergrond en sfeer. Dat is logisch omdat je vanaf een hoger punt fotografeert.
Maar dat neemt niet weg dat er wel 'bruikbare' foto's bij zitten,waar Marco heel blij mee zal zijn. Ik zie liever meerdere auto's in beeld waarbij de competitie beter te zien is. Tevens kan je dan bij een lagere sluitertijd de actie beter weergeven, zeker wanneer je 'uitkomen bocht' fotografeert.

Toch had je hier iets meer kunnen doen m.b.t. sfeer. Denk daarbij aan b.v. iets minder zoom waarbij je de auto onderin je foto hebt en dan aan de bovenkant de duinen hebt met de toeschouwers. Die steken dan als silhouette af tegen de lucht. Ik zie het plaatje al voor me :wink:
Vanuit de publiekszone kan je in de Tarzanbocht ook mooi fotograferen. Je kijkt dan net over de hekken heen.
Ik snap dat je je plekje niet wilde afgeven maar durf dingen te ondernemen en 'om het hoekje' te kijken.
De serie oogt inderdaad erg saai omdat er geen variatie is. Er was zoveel meer te doen dan alleen de actie op de baan.
In het paddock was er genoeg te zien en te fotograferen. Tenzij je natuurlijk daar een kaart voor had.

Onderstaande foto heb ik gemaakt van de start DTM op zaterdagavond. Hierbij stond ik niet onderaan maar op de duin, net onder de publiekszone.
Deze foto zou niet veel anders geweest zijn wanneer je iets hoger gestaan zou hebben.
Dit is slechts 100 meter van jouw positie vandaan. (Als ik zo vrij mag zijn om deze te plaatsen.)
Blijf niet op één punt staan maar trek rond en maak vooraf een plan.
Afbeelding


Ohja, als je om reacties vraagt dan krijg je die ook. Of die nu positief of negatief zijn: Doe er je voordeel mee.
Succes.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Vincent » wo jul 22 2015 11:21 pm

Dank voor je constructieve aanvulling. Helemaal van jou als autosport 'expert' erg waardevol.

Maar opmerkingen als:

Replay schreef:OK, laten we even aannemen dat Marco zijn best gedaan heeft, binnen welke mogelijkheden die ook liggen, en dat hij een fantastisch weekend heeft beleeft.


Maar dat neemt niet weg dat er wel 'bruikbare' foto's bij zitten,waar Marco heel blij mee zal zijn.


komt wat mij betreft een beetje kinderachtig over. Ik geef constructief commentaar, geen ongefundeerd afzeiken. Dat kun je uiteraard beginnen en eindigen met 'feel good' zinnen als jij hier zegt, maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, wat mij betreft dan.

Mijn opmerking blijft dan ook gewoon staan. Nogmaals, niet bedoeld om af te zeiken, integendeel, doe er je voordeel mee als topic starter. Of niet uiteraard. Er wordt ook nergens gezegd dat het slechte foto's zijn. Enkel dat er geen afwisseling in zit.

Opmerkingen als 'niet kunnen verplaatsen' vind ik gewoon niet steekhoudend. Afgelopen weekend in Inzell met de schaatsploeg: hier 10 foto's vanaf exact dezelfde plek precies midden in de bocht:

Afbeelding

Bocht in schieten met 33 graden buiten door het raam, wijd, krap, nog krapper, midden van bocht bocht horizontaal, verticaal, bocht uit krap, bocht uit wijd, gek doen, fisheye.

Loop je krap 25 meter verder de bocht uit dan heb je ineens een nieuwe wereld aan mogelijkheden...

Beperking in mogelijkheden is meestal gewoon een beperking in creativiteit. Dat kun je gewoon trainen, dat hoort ook bij je ontwikkeling als fotograaf, door te kijken naar anderen en door zelf na te denken en te kijken. Vandaar mijn input hier. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 23 2015 9:53 am

Allereerst: top, deze discussie en input, daar heb ik wat aan! Ik vroeg om feedback en ben blij dat ik het krijg. :thumbup:

Ik merk dat de meeste reacties (logischerwijs) vanuit de visie van een fotograaf zijn gegeven. Terecht, want ik post ze op een fotoforum. Maar ’t is misschien wel goed om even mijn vertrekpunt te schetsen ;) Ik kreeg een paar dagen tevoren de vraag van twee vrienden of ik zin had om mee te gaan naar de DTM. Graag zelfs, ik ben wel vaak op en bij de Nurburgring geweest, maar nog nooit bij Zandvoort. Was voor mij dus een onbekend circuit. We gingen dus ook echt primair als liefhebbers van autosport, maar als hobbyfotograaf had ik natuurlijk wel mijn camera meegenomen. Ter plaatste hebben we wat rondgekeken, en zijn uiteindelijk een plekje bij het circuit gaan zoeken. Omdat we alleen duinkaarten hadden, was de paddock en pits sowieso geen optie. Toen we dat plekje eenmaal gevonden hadden (op de bewuste container), zijn we er ook niet meer vanaf gegaan omdat het een prima plek was om te kijken, en we geen idee hadden of er andere/ betere plekken waren. Mijn vrienden zaten er wel best  Ik had ook niet mijn tas vol objectieven bij me.

@ Vincent: bedankt voor je kritische input oor wat betreft de variatie. Ik had mijn groothoekobjectief niet bij me, maar desondanks had ik zelfs met alleen de 100-400 meer kunnen variëren dan ik gedaan heb. Op de een of andere manier schiet ik snel de foto’s zoals ik ze vroeger boven mijn bed had hangen (je kent ze wel, die Autoweek-posters), en daarbij stond altijd de auto centraal. Jouw kritische input (en die van anderen) maken dat ik een volgende keer bewuster wil zijn qua afwisseling en compositie. Dank dus!

@ Flandria: de EXIF is bij iedere foto te zien door erop door te klikken. Het felle, harde zonlicht is voor mij in ieder geval wél een factor die het moeilijker maakt mooie platen te schieten. ’t Is geen excuus, slechts een verklaring. Misschien zegt het alleen maar dat ik me niet op jouw niveau bevindt ;-)

@ Roel: was jij dat met die zwarte brommer die een tijd achter me stond? ;-) Grappig! Voor wat betreft de keuze om op de container te zitten, en waarom we niet in de paddock en dergelijke kwamen, heb ik hiervoor al aangegeven waarom we daar zaten. Les voor een volgende keer. Je geeft aan dat je liever competitiefoto’s ziet. Spreken in dat verband mijn foto’s in dit topic van de Porsche Carrera Cup Deutschland je meer aan? Jouw startfoto van de DTM is inderdaad mooi, en is vanaf vrijwel dezelfde plek genomen als mijn eerste foto in dit topic van de Supercar Challenge.

Misschien had ik de foto's die wél een ander beeld laten zien, niet in een separaat topic moeten plaatsen, maar er gewoon tussen moeten zetten. Had wellicht een ander beeld gegeven, bedenk ik me nu. Een foto als nummer vier uit dat topic had een ander totaalbeeld gegeven in dit topic.

Al met al: leerzaam, zo’n discussie! Een volgende keer ga ik toch weer anders langs de baan staan. Natuurlijk hangt het er wel vanaf wat mijn primaire doel is (gewoon genieten met vrienden en en passant wat foto’s maken, of echt focussen op fotografie), maar een aantal tips kan ik in alle situaties meenemen en proberen uit te voeren.

Groet, Marco

PS kritiek hoeft inderdaad niet “verzacht te worden”, maar ik ga er altijd vanuit dat zulke opmerkingen niet denigrerend bedoeld zijn. Als mensen de moeite nemen om uitgebreid te reageren, ga ik er van uit dat dat altijd positief bedoeld is en probeer ik eruit te halen waar ik iets mee kan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: DTM Zandvoort 2015

Berichtdoor Frankie » do jul 23 2015 8:15 pm

De eeuwige splitsing tussen 'registratiefotografen' en 'fotografenfotografen' :D As usual kan ik me voor het grootste deel vinden in de opmerkingen van Vincent maar vind er ook niks mis mee dat puur de liefde voor het onderwerp tot een serie van dezelfde rechttoe rechtaanplaatjes leidt. Wat is het doel tenslotte.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten