Watermerk

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Wally118
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Watermerk

Bericht door Wally118 » do jul 23 2015 4:52 pm

Geen flauw idee of ik nu in de juiste rubriek aan het posten ben maar volgens mij heeft het watermerk toch ook wel iets met fotobewerking te maken... Toch?? :-)

In ieder geval, ik heb nu een watermerk in mijn foto's waar ik eigenlijk totaal niet tevreden mee ben. De © is veel te groot en de lettertypes zijn ook allemaal standaard van Lightroom.
Heeft iemand een idee waar je op een beetje een eenvoudige manier een leuk en mooi watermerk kunt maken?? Ik heb het nu gewoon in Lightroom gemaakt...

Voorbeeldje zoals het nu is:
Afbeelding
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Watermerk

Bericht door Pearldrop » do jul 23 2015 5:30 pm

Dat is allemaal in te stellen in lightroom. De transparantie, letterype, schaduw, plaats. Ik denk dat je nu het standaard sjabloon hebt. Heb ff lightroom niet bij de hand dus kan je nu niet vertellen waar die instelling presies zit. Even zoeken daar waar je het gebruik van watermerk ook aanvinkt.

Kristian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Watermerk

Bericht door Kristian » do jul 23 2015 5:31 pm

Ten eerste je kan verschillende plekken en verschillende letertypes proberen in Lightroom.
In lightroom is het te vinden boven in de balk - Bewerken - en dan helemaal inderin - watermerk bewerken.

En als je echt een logo met tekst wil hebben zou je meer richting Adobe illustrator moeten denken. Met dit programma kan je beide in 1 voegen.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » do jul 23 2015 6:11 pm

Als je de beschikking hebt over Photoshop, zou je het ook met een eigen 'brush' kunnen doen. Zelf doe ik het tegenwoordig ook op die manier. In het kort:

- Op een witte(!) achtergrond (1000x1000 pixels is een mooi begin) met zwart(!) je eigenlijke logo maken (kan een combi van een plaatje, iets getekends en/of tekst zijn, maar wel alles in het zwart).
- Dit plaatje sla je op als 'brush-preset' (omdat alles zwart-wit is, wordt eigenlijk alleen de vorm van je logo (het zwarte deel) opgeslagen)
- Je opent de foto waar je logo in moet komen in Photoshop en kiest de penseel ('brush') uit het menu of door de B van brush te typen. Daarna kies je de zojuist opgeslagen 'brush-preset' als penseel in het menu bovenin (is de laatste in het lijstje)
- Omdat je nu met een eigengemaakt penseel aan het tekenen bent, kun je de grootte aanpassen, maar ook de kleur kiezen die je wilt. Als je dan ook nog op een nieuwe, transparante laag (dus zonder achtergrondkleur) tekent, kun je je logo op elke plaats zetten die je wilt, in elke grootte en in elke kleur die je mooi vindt. Achteraf is het logo - mits op een aparte laag gezet - ook nog te verplaatsten (move tool), te verschalen en je kunt ook nog de transparantie van de laag met je logo aanpassen. Met andere woorden: je kunt er alles mee doen wat ook met een 'normaal' penseel kunt, zelfs tekenen, al is 1 keer kort klikken in dit geval natuurlijk voldoende...

Het lijkt wellicht veel werk, maar is reuze simpel (zelfs ik kan het :D ). Eventueel zijn op Youtube wel demo-filmpjes te vinden als je zoekt op 'brush-preset' maken...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Wally118
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wally118 » do jul 23 2015 6:48 pm

Het watermerk nu komt ook uit Lightroom. Ik weet ook hoe ik dat kan bewerken.
Het ging me inderdaad meer om de manier zoals Jester beschrijft. Daar ga ik van het weekend eens mee aan de slag!! Thnx voor de uitleg!!
Grtz, Walter.

Flickr
Instagram

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do jul 23 2015 7:56 pm

Waarom zet je er eigenlijk 'photo by' op ? Zonder die toevoeging is het ook duidelijk. Heb je bijvoorbeeld ooit op de voorkant van een boek gezien: 'boek geschreven door. ..' ?
Mooie foto trouwens.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jul 23 2015 8:46 pm

Het '©' karakter heeft in Nederland geen enkele juridische waarde!! Iets om rekening mee te houden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Wally118
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wally118 » do jul 23 2015 9:46 pm

Ik wil het sowieso heel anders hebben. Dit vind ik helemaal niks wat ik nu als watermerk gebruik. Ik heb dit ook maar even snel in elkaar geflanst om maar iets op de foto te hebben staan.
Van het weekend wil ik me er eens even goed voor gaan zitten om iets met een kleine afbeelding te maken. Ik heb alleen nog geen flauw idee wat, maar dat komt vanzelf wel als ik er mee bezig ben :-)
Grtz, Walter.

Flickr
Instagram

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”