Windows 10

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » wo jul 29 2015 8:10 pm

Ik snap trouwens dat hele gedoe niet met die product key en activatie
ze geven het toch 'gratis' weg :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 29 2015 8:20 pm

Hasselbox schreef:Gelezen op de fb pagina van M.soft.
...
Antwoord: Wanneer essentiële hardware van pc wijzigt, zoals het moederbord, zal Windows opnieuw moeten worden geactiveerd. In dat geval is de gratis Windows 10 activatie niet meer geldig. Dit werkt hetzelfde als voorgaande upgrades zoals die van Windows 7 en 8.1.
[b]

En toch blijft dat raar/bizar.
Want een motherboard kan ook sneuvelen! Ik heb de afgelopen jaren diverse malen meegemaakt dat een motherboard kapot gaat. Soms als 'ie net nieuw is, soms na een paar jaar.
Werd ook keurig onder garantie een nieuw MB geleverd. Maar volgens bovenstaande bewering zou je dan een nieuwe licentie Windows 10 moeten kopen...
Terwijl je b.v. een MB kunt vervangen, door alle bestaande spullen, zoals GraKa en storage devices, over te prikken op het nieuwe MB.
:crazy:

Met Windows 7 was dat geen probleem. Kwestie van opnieuw activeren (telefonisch; gratis nummer) bij Microsoft.

BTW: het is en blijft slimmer om gewoon nog een poosje te wachten met de upgrade. De diverse forums worden overstelpt met reacties. :shock: Als je alleen al tweakers ziet; in één topic 1500 (!) reacties binnen een etmaal. Daar valt gewoon niet tegenop te zoeken. En ja, tig keer dezelfde vragen, maar ja, die verzuipen in de stortvloed aan verwarrende en goedbedoelde info.
En alle ezels die tegen dezelfde digitale keien aanrammen...gewoon ff geduld...en binnen enkele weken verschijnen de eerst tutorials met DO's en DON'Ts en FAQs. :idea:

BTW2: best wel knap van Microsoft dat alle ingezette distributiemedia deze stortvloed aan downloads/upgrades/patches/etc aankunnen. Daar is heel wat interpretcapaciteit voor opgeschaald. :clap:
http://blog.streamingmedia.com/2015/07/ ... affic.html
http://www.computerworld.com/article/29 ... cords.html

En helemaal klaar is Windows 10 ook nog niet... :(
http://www.computerworld.com/article/29 ... ckers.html
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jul 29 2015 8:47 pm

Hasselbox schreef:*knip*

Nuttige info, thanks!
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » wo jul 29 2015 9:03 pm

Tweakers,,

vroeger hadden Tweakers nauwelijks vragen, zochten ze het namelijk zelf uit en werd info gedeeld
Tegenwoordig is het veel halen, weinig brengen

Ik heb inmiddels , - via de eerder genoemde tool -, de windows 8.1 op geplust naar versie 10.
Installatie duurde pakweg 3 kwartier, geen gekke dingen tegen gekomen. Hooguit een niet compatibele versie van een virus programma. Malware bytes exploit hikt ook

Bevindingen : KMS servers roken, dus nog geen activatie. Applicaties uitgebracht door Nikon lopen probleemloos.
Met Adobe eveneens geen problemen. Browser Edge is een verademing. Media player is vertrokken. Office 2010 pakket werk zonder problemen .

En in mijn (subjectieve) beleving werkt alles net iets fijner

Voor het gemak Classic Shell er even opgegooid zodat ik het vertrouwde start menu heb
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 29 2015 9:14 pm

Peter schreef:...
Tegenwoordig is het veel halen, weinig brengen

Goh zeg, komt me bekend voor.... wel lurken, weinig bijdragen... :P waar heb ik dat eerder meegemaakt? :silent:

Maar ff serieus; goed dat jij proefkonijn bent.
Zie je nou ook echt b.v. performancevoordelen? M.a.w. draait ViewNX2, Photoshop nou sneller, of misschien wel trager?

En hoe zit het met ICC profielen onder Windows 10? Daar kan ik b.v. nog weinig info over vinden.
Hoe gaat de nieuwe browser om met color management?

Doen alle printerdrivers het nog goed? Zo kan ik b.v. (nog) niks vinden of de breedformaat Epson 7600 nog werkt onder Windows 10, terwijl onder Windows 7 deze prima funktioneert.
Werken tooltjes als EXIFGUI nog ok? En programma's die tethering gebruiken (= afhankelijk van USB drivers), doen die het nog goed? Of een color calibrator? Of OpenCL/OpenGL GPU acceleratie?

Heb je al gelijk een backup/restore image gecreëerd; zodat je in het geval van malheur niet alles opnieuw hoeft te doen?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jul 29 2015 9:38 pm

Capture NX2 (2.4.7) werkt perfect, Edge is een verademing zo snel en Windows Media Player is niet vertrokken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » wo jul 29 2015 9:40 pm

Ik brand op dit moment een image zodat ik terug kan indien nodig.

Het draait absoluut soepeler, LR 5.7.1. knalt er doorheen, versie 6 heb ik er wegens 'lag' allang afgegooid. Meest slechte update ooit qua performance.
Exif tools ?, ik gebruik in Chrome EXIF Viewer 2.4.2 .., geen problemen.

Extensies voor de Edge browser en color management heb ik nog niet bekeken. Windows 10 is hier net een uurtje running.
Mijn printer (Canon MG series) haakte probleemloos aan.

NAS systeem (Synology DS213) Raid 3 werkt zonder hikken of stoten door.

Zoek alleen nog een verse virus scanner, heb het niet zo op met de ingebakken defender.

Neen, kan op dit moment niets negatiefs zeggen :wink:,,
hoewel: check je privacy instellingen !

edit
media player gevonden, :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jul 29 2015 10:00 pm

Ik heb net mijn eigen PC van 8.1 naar 10 geüpdatet en dat ging heerlijk. Binnen 30 min klaar en alles loopt zoals het moet. Moest wel een update voor mijn GTX970 doen maar die was ook zo gedaan. Op mijn laptop en mijn ESX draai ik al een tijdje win 10 en bewust mijn pc buiten het insider programma gehouden.

Tevens nu ook een USB stick gemaakt met een win 10 image.

Mijn ervaring is ook al een tijdje (sinds build 10240) dat het een stuk smoother loopt en op mijn PC is het echt een feest (i7 4790k, 32gb intern, Samsung 850 EVO SSD en een GTX970). Ook login scripts ed. werken prima en Photoshop en Lightroom starten en gebruiken gaat heerlijk. Ik gebruik overigens wel Lightroom 6 en ook daar heb ik geen problemen mee.

Edit: alleen de KMS ligt op zijn gat, maar de activering zal vanzelf wel goed komen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » wo jul 29 2015 10:18 pm

Roy

je kunt even een scipt draaien, gaat wellicht sneller
open als admin de command prompt, daarna invoeren slmgr.vbs /ato

na 3 keer pushen was mijn versie geactiveerd :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jul 29 2015 10:44 pm

Hee Peter, bedankt voor de tip maar die had ik ook al geprobeerd en heb het na 3x opgegeven. Zal morgen nog wel een keer proberen. Overigens niet gek dat de KMS servers plat liggen, win 10 is in 190 landen uitgebracht en miljoenen mensen zijn aan het activeren :)
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Ed Post » wo jul 29 2015 11:24 pm

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » do jul 30 2015 7:46 am

Inmiddels is de activatie gelukt, de drukte op de KMS servers lijkt over te zijn.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor becas » do jul 30 2015 11:10 am

Hier draait W10 ook al een dagje zonder problemen. Het updaten duurde wel lang, denk wel 1,5 uur! Edge nog niet geprobeerd omdat ik altijd firefox gebruik. Privacy moet je inderdaad even goed naar kijken en aanpassen aan jouw wensen.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Kroontje » do jul 30 2015 11:32 am

Krijg nog niks te dowloaden..Alleen de meding "Er gebeurt iets" Nou eigelijk gebeurt er niks :-)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » do jul 30 2015 12:10 pm

Ik was ook altijd een FireFox gebruiker maar met de komst van Edge over gestapt en na een paar dagen in gebruik wil ik niets anders meer.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten