Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto vindt jij het mooist en voldoet ook aan: geen harde schaduwen, geen uitgebeten lucht.

Peiling eindigde op ma aug 31 2015 4:19 pm

Arthur Mol
1
2%
jur001
9
20%
Sandor Gora
0
Geen stemmen
richhanz
0
Geen stemmen
wiebeterpstra
0
Geen stemmen
Esther
0
Geen stemmen
Peter
1
2%
Nismo
0
Geen stemmen
jacobus
3
7%
Brutus
1
2%
Arthur Wolf
4
9%
mandersp
0
Geen stemmen
oalammers
2
4%
brombeer
0
Geen stemmen
Captain Hook
0
Geen stemmen
radareye
0
Geen stemmen
Alex
4
9%
edrocket
0
Geen stemmen
vriefoto
0
Geen stemmen
L-J-Jochem
10
22%
jfbat
0
Geen stemmen
josti
0
Geen stemmen
w.wind
3
7%
Vero
1
2%
Charley Scene
1
2%
Ed Eagle
1
2%
Belinda
0
Geen stemmen
a3aanw
1
2%
Marcel 007
2
4%
noortje53
2
4%
Moerman
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 46

Onderwerp:

Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » wo aug 05 2015 4:01 pm

Beste Landschapsfotografen,

Oproep
Daarnet, na het toevoegen van 1 naam aan de namenlijst van de poll, blijkt de poll zijn totale score kwijt te zijn.
Het blijkt niet terug te toveren. De gevolgen van 1 zo'n handeling zijn behoorlijk (en was mij niet bekend)
Ik vraag iedereen om nogmaals te stemmen op de persoon van je eerste keuze.
Meer kan ik niet doen op dit moment.
Ook voor mij een leerproces als topicbeheerder :?


=========================================================================================================
Het was duidelijk dat het thema Landschap bij velen onder jullie favoriet blijkt.
Hartelijk dank voor jullie deelname.

We gaan weer stemmen. Dat gaat moeilijk worden voor de meesten denk ik, zeker met al het moois wat we voorgeschoteld kregen.
Een link naar de landschapsfoto's: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=61158

Motiveren waarom jouw keuze, mag, is zelfs leuk, maar het is geen verplichting.

Groet,
Noor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tevens feliciteren we Vero met haar behaalde winst bij het vorige thema: "Is het nou Kitch of Kunst" :thumbup:
linkje naar dit onderwerp:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=60799
Laatst gewijzigd door Mieke53 op do aug 06 2015 8:11 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Bea » wo aug 05 2015 9:25 pm

Mooie platen deze keer.; moeilijk om te kiezen. Radareye, L-J- Jochem en Arthur Wolff zijn mijn 3 favorieten omdat ze net iets anders zijn dan de standaard mooie foto's. Gestemd op Arthur vanwege de sfeer die deze foto uitstraalt.
Gebruikersavatar
Bea

Forumlid
Berichten: 799


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Johan v. V. » wo aug 05 2015 9:36 pm

Ik heb eerst de platen die niet voldeden aan de opdracht af laten vallen. Ik zag toch een aantal uitgebeten delen.
Van de foto's die overbleven heeft jur001 mijn stem gekregen. Heerlijk sfeertje, zachte kleuren.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Arthur Wolff » do aug 06 2015 9:32 pm

Is het stemmen ook weer op 0 gezet?
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Bea » do aug 06 2015 9:35 pm

Opnieuw gestemd
Gebruikersavatar
Bea

Forumlid
Berichten: 799


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » do aug 06 2015 9:41 pm

Arthur Wolff schreef:Is het stemmen ook weer op 0 gezet?


Arthur, zoals gezegd: na het toevoegen van 1 naam in de poll en op bevestigen klikken kreeg ik van Jur bericht dat alles weer op 0 staat.
De gevolgen van deze handeling is niet vooraf te zien :(
Ik doe ook nog even een oproep in een ander topic, ik denk overigens dat de meeste stemmers onder de plaatsers van de foto zitten.

Groet,
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » do aug 06 2015 9:43 pm

Bea schreef:Opnieuw gestemd


Dankje Bea :thumbup:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » do aug 06 2015 10:15 pm

Pff, stemmen is geen sinecure bij deze maandopdracht . Ik vind het stuk voor stuk mooie landschapsfoto's :clap: waarbij het natuurlijk bij zo'n onderwerp vooral op smaak aankomt.

Ik pak de foto;s die bij mij blijven hangen eruit.
Jur001: sfeervol en rustig beeld. mooi de diepte erin gelegd.
Nismo: het lijnenspel op de voorgrond blijft mij boeien, daarnaast een fraaie dreigende wolkenlucht.
Jacobus: vooral de kleur vind ik erg mooi; iets minder voorgrond had hem voor mij helemaal af gemaakt.
Arthur Wolff: heerlijke sfeervolle plaat; fijne zachte kleuren in de lucht die mooi in tegenstelling zijn met de groene voorgrond. Middenvoor had ik nog iets weggepoetst.
LJ-Jochem: op het juiste moment afgedrukt. Heerlijke sfeervolle zonsondergang.
W.Wind: ook weer een mooie sfeer in de foto. Er zit voor mij iets in wat ik moeilijk onder woorden kan brengen; iets nostalgisch, iets rustigs. Foto kijkt erg prettig.

Mijn stem is deze maand voor w.wind. Deze intrigeert mij het meest.

Groet, Josti
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor vriefoto » do aug 06 2015 11:51 pm

Landschapsfotografie is een moeilijk onderwerp om je te kunnen onderscheiden van de standaard "avondroodvakantie prentjes". Reden voor mij om voorrang te verlenen aan een puur Hollandse kanaal prent met spiegeling. Want als je bij huis of thuis, een goede prent kan maken, dan lukt dat zeker wanneer je ver weg bent in den vreemden.
Maar de kwaliteit van de inzendingen vind ik hoog, de keuze was dus moeilijk, maar 't is gelukt.
Met de vriendelijke groeten van Harry.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Esther » vr aug 07 2015 9:43 am

Het was moeilijk kiezen....

Mijn favorieten: Jacobus, Peter, Jur001, LJ -Jochem, Nismo, Josti en Vero.
Jacobus is de winnaar, prachtige kleuren en zo scherp!
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » vr aug 07 2015 9:54 am

De keuze is er reuze! Dus eerst maar eens een schifting gemaakt. Persoonlijk vind ik dat de insteek van de maandopdracht is dat je met de opdracht in de desbetreffende maand bezig gaat. Het is zo makkelijk om in je archief te duiken. Daarnaast zie ik hele mooie platen voorbij komen maar ook platen waarvan ik denk; Kom op mensen, wees kritisch op je eigen werk! Sommige hebben echt niks met landschap te maken of missen scherpte. Maar goed...

Na het shortlisten blijven de foto's van Alex en Josti over.

Mijn stem gaat naar Alex. De keuze was niet makkelijk want ik vind beide foto's erg aanspreken.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » za aug 08 2015 12:01 am

Wat geniet ik van deze prachtige inzendingen zeg! Mijns inziens heeft iedereen juist wel de opdracht juist geïnterpreteerd en de hoge kwaliteit maakt het kiezen erg moeilijk zeg. Mijn favorieten zijn; LJ-Jochem, Noortje, Esther, Charlie Scene en Jur…Maar ook Peter...en als ik nogmaals kijk dan komt er weer een bij. Ik wacht dus nog maar even met stemmen en kijk uit naar de invulling van de komende opdracht. Deze lijkt me weer een stuk moeilijker! Dank voor uw stemmen bij de vorige opdracht!
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za aug 08 2015 2:54 am

[quote="LJ-Jochem"Sommige hebben echt niks met landschap te maken .[/quote]


Hoi Jochem,

Misschien is het mogelijk dat je aan kan geven wat een landschapsfoto precies zou moeten zijn en wie daar volgens jou niet aan voldoen.
Dat is leerzaam voor iedereen. Want dit draadje is voor iedereen, daar zitten misschien ook beginners bij.

Voor mijzelf kan een landschapsfoto zowel zee, bergen, park, met of zonder mensen erin zijn.
De scherpte van een landschapsfoto is meestal van voor naar achter scherp en genomen met groothoek, en dan ook.nog eens het scherpstelpunt zo gelegd dat er geen onscherp deel op de voorgrond voor komt omdat dit als storend wordt ervaren. Hyperfocaal dus.
Maar een landschap kan.ook met tele gemaakt worden. Dus de definitie waaraan zo'n foto moet voldoen, ik heb er best wel wat over gelezen, daar krijg ik niet echt een duidelijk antwoord op.

Kijk ik.kritisch naar mijn eigen.foto dan.mis ik een.mooi element in de foto, zoals ik bij jou, Edrocket en Peter en nog een paar er bijvoorbeeld wel in zie.
Maar voldoet ie dan toch aan een.landschapsfoto? Dat vind ik.een.interessante discussie.

De discussie over even een foto uit het archief pakken, die deel ik met je, maar soms lukt het niet altijd ondanks een maandje de tijd hebben.
Maar ik streef er zelf wel.naar.

Hartelijke groet, Noor

Ik zal zelf nog moeten.kiezen, en.dat wordt moeilijk. Jij zit ook.bij de kanshebbers. :)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Aad1960 » za aug 08 2015 11:55 am

Voor mij ging het tussen jur001 en LJ-Jochem.
De chromatische aberatie - blauwe streepjes langs de takken van de bomen op de voorgrond - in de foto van jur001 deed mij met overtuiging voor LJ-Jochem kiezen.
Met vriendelijke groet,

Aad
Aad1960

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Leidschendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » za aug 08 2015 6:52 pm

noortje53 schreef:Misschien is het mogelijk dat je aan kan geven wat een landschapsfoto precies zou moeten zijn en wie daar volgens jou niet aan voldoen.
Dat is leerzaam voor iedereen. Want dit draadje is voor iedereen, daar zitten misschien ook beginners bij.


Oke daar komt ie... Ik ga hier nu mijn mening geven en ik hoop dat er geen mensen tussen zitten met lange tenen want ik ga er geheid op staan :twisted:

Laat ik eerst mijn kijk op landschapsfotografie geven. Landschapsfotografie is een erg ruim begrip en iedereen met een camera waagt zich hier wel eens aan. Dat zien we hier ook met een uitmuntende opkomst van beelden :clap: (ik hoop dat jullie allen de volgende opdracht ook weer mee doen ;) ). Een landschap kan, net zo als Noortje al aanhaalde, een opname zijn van zee, bergen, parken, heuvels en zeker ook bebouwing (Cityscape). In een landschapsfoto zijn een paar dingen van essentieel belang en dat zijn scherpte over het volle bereik en dieptewerking. Het landschap moet het onderwerp van de foto zijn. Persoonlijk houd ik van weidse landschappen in de natuur evenals cityscapes in de avond.

Arthur: Leuk gevonden met die enkele rode maar voor mij niet echt een landschapsfoto.

Jurgen: Schitterende foto, mooie diepte werking. Niks op aan te merken. De aangehaalde CA zie ik niet maar ik heb dan ook geen gekalibreerd scherm.

Sándor: Hiervan heb ik het gevoel dat het een snel kiekje is. Het tijdstip is goed. Ik denk dat je meer had kunnen doen met het water en de zon die nog laag stond.

Richard: Compositie is goed. Door de rij hoogspanningsmasten heb je een mooie lijn de foto in. Echter door de lucht wordt dit een vrij fletse foto. Een andere dag en een ander tijdstip zou de foto beter gedaan hebben. Fotografeer dit nog eens met een wolkenlucht tijdens een zonsondergang en het beeld veranderd positief ;)

Wiebe: Mooie compositie zo met de zon die achter de wolken deze aanstraald en er zelfs iets doorheen prikt. Vind alleen de bomenrij wat donker in de foto.

Esther: Goede foto! Let er op dat de bomenrij niet volledig dichtloopt.

Peter: Schitterende foto, niks op aan te merken.

Nismo: Mooie foto. Ik had misschien iets meer clarity erin gesleept maar dat is echt heel erg persoonlijk.

Jacobus: IJsland geeft altijd mooie plaatjes. Staat ook nog op mijn lijstje om te bezoeken. Klein puntje: rechtsboven bijt het wat uit. Maar he... het is IJSLAND :lol:

Brutus: Goede poging. Ik mis echter wat lucht in deze foto. Ik vind de bovenkant wat te krap.

Arthur Wolff: Niks op aan te merken. Mooie kleuren, mooie sfeer :thumbup:

Piet: Grappig een koe. De koe eist zoveel op dat het landschap erachter er niet goed uitkomt. Daarnaast is het overgrote deel van het achterliggende landschap onscherp. Dit komt waarschijnlijk door het lage diafragma wat gebruikt is hier. Ook de hoogspanningskabels die van links naar rechts lopen vind ik in deze compositie storend en meer afbreuk doen dan goeds.

oalammers: Mooi zo met de zonnestralen zo door het wolkendek heen. Tijdstip ook goed. Niet echt een spannende compositie alleen.

Brombeer: Goed gebruik gemaakt van de voorgrond. Dit bevorderd de dieptewerking in een landschapsfoto. Persoonlijk had ik iets van de lucht afgehaald en zo meer een panoramalook gecreëerd.

Erik: Een fantastische panorama, laat dat maar aan de Captian over :thumbup: Mooie kleuren en compositie.

Radareye: Ook een panorama. Het landschap in Schotland is schitterend. Meerdere malen voor mijn werk doorheen gereden. Ik had er persoonlijk voor gekozen om de persoon aan de rechterkant eraf te halen en het stukje weg wat linksonder nog te zien is had ik ook weg gehaald door het gras door te trekken. De lucht had ik nog iets meer aangezet.

Alex: Mijn favoriet in deze opdracht. Ik vind het een mooie compositie en de kleuren steken lekker tegen elkaar af. Wit/blauw is een goede combinatie en de reflecties in het water geven de foto net dat mee wat het niet vlak maakt.

Ed: Als er geen naam zou bijstaan dan zie je alsnog dat dit een foto van zijn hand is en dat vind ik heel sterk in zijn foto's. De kleuren zijn mooi, de setting goed zo met het bewegwijzeringsbord. Ik weet dat Ed expres gekozen heeft voor de persoon in de foto, deze verteld zo een verhaal. Ik had deze waarschijnlijk vanaf iets meer afstand gemaakt en zonder personen.

Harry: Minimalistisch landschap. Niet makkelijk om om daarvan een spannende foto te maken. Ik denk dat ik weer wat van de lucht afgehaald zou hebben. Verder denk ik dat ook hier weer wat wolken in de lucht de foto goed hadden gedaan maar is het dan nog minimalistisch?

Mijn eigen foto: Als ik er kritisch naar kijk ben ik redelijk tevreden. Ik had graag nog een strobaal willen hebben in de linker voorgrond van de foto. Nu heb ik daar een leegte en een strobaal daar zou ook de dieptewerking van de foto ten goede komen. Ik had er nog over zitten nadenken om er een strobaal in te rollen maar die dingen zijn nog best zwaar ;) Ik had hem er natuurlijk ook kunnen in photshoppen maar ik kan, nog, niet overweg met Photoshop :yawn:

jfbat: Mooie foto. Misschien eens iets meer warmte qua witbalans erin en kijken hoe dat uitpakt? Ik denk dat de aanstraling van de wolken er dan net iets meer uitkomt.

Josti: Mijn andere favoriet :clap: Mooie compositie en goed tijdstip. Mooi hoe de bergkam uitgelicht wordt door de ondergaande zon.

Wim: Mooie foto. De foto straalt rust uit en de reflecties in het water zijn top!

Vero: Mooie foto, mooie kleuren. Er zitten alleen wat vlekjes linksboven in. Check even of je geen vuil op je sensor hebt zitten of dat het op je objectief zit. Verder had ik er graag wat landschap bij gezien aan de rechterkant. De rots is wel heerlijk scherp :thumbup:

Twan: Goede foto. De kleuren lijken wat flets over te komen maar ik vind het niet echt storend.

Eddy: Het enige wat ik anders had gedaan in de foto is dat ik hem gespiegeld zou hebben zodat de inleidende lijn aan de linkerkant zou komen. Je oog wordt dan automatisch meegenomen richting de ondergaande zon.

Belinda: Hier had ik iets van het water afgehaald. De horizon komt hierdoor niet in het midden te liggen maar zo rond de 1/3. Verder had ik de lucht iets meer aangezet en wellicht nog wat aan de witbalansschuif getrokken zodat het allemaal iets warmer wordt.

Adriaan: Enig puntje zouden die vissers zijn. Maar dat heb je niet voor het kiezen ;) Goede foto, mooie kleuren :thumbup:

Marcel: Leuke foto maar weinig spannende compositie. Door de de sneeuw en het vele wit in deze foto is het moeilijk om een diepte te krijgen. Toch vind ik het goed gelukt in deze foto en dat komt door het gebruik van de slee in de voorgrond.

Noortje: Door het gebruik van de dreigende wolken is dit een mooie foto geworden. Het lijkt erop dat je middels een digitaal ND filter de wolken iets hebt aangezet. Dit is goed gelukt maar het terug poetsen rondom de bomen is en blijft een moeilijk iets. Dit vergt veel tijd en sinecure maar ik weet zo gauw ook geen makkelijke manier. Iemand anders misschien?

Wout: Een mooie foto van een vis maar meer ook niet. Sorry ik kan er niks anders van maken. Het onderwerp in deze foto is de vis. Dat er toevallig een rij bomen achterstaat maakt het nog geen landschapsfoto. Is het dan een slechte foto? Ja voor een landschapsfoto wel want dat is het gewoon niet. Echter vind ik de vis wel mooi vastgelegd dus in die zin zeker geen slechte foto. Zo zie je maar weer dat er in de natuur niks verloren gaat.


Voor een mooie landschapsfoto ben je dus ook afhankelijk van het weer en is het tijdstip dat je de foto maakt van belang. Het is niet voor niets dat de meeste landschapsfotografen hun platen tijdens zonsopkomst en zonsondergang maken. Op die tijdstippen is het licht op zijn mooist. Als je dan ook nog een leuke wolkenlucht heb dan kan het bijna niet meer fout gaan. Echter een goede foto vergt tijd en die heb je meestal niet op die momenten omdat de zon niet op je wacht. Een goede voorbereiding is daarom een must en daarnaast natuurlijk een dosis geluk ;)

Ik hoop dat ik niemand echt voor de schenen geschopt hebt en veel is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar wees kritisch op jezelf. Ik wil jullie dan ook vragen om ook kritisch naar mijn inzending te kijken en schroom niet om commentaar te geven. Je leert van iemand zijn inzichten ondanks dat je het niet altijd leuk vind om te horen of denkt dat het onterecht is. Filter voor jezelf het commentaar eruit wat je waardevol vind en waar je wat mee kunt. Goed en constructief commentaar geven / beoordelen is niet makkelijk voor sommige mensen (er zijn niet voor niets cursussen voor ;) ) dus voel je niet gelijk aangevallen. De meeste bedoelen het goed en willen je vooruit helpen :prost:

Tot de volgende opdracht :wave:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Timmeh4 en 4 gasten