Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Wilci » do aug 06 2015 1:02 pm

ReneG schreef:Ik doe Parijs eigenlijk altijd met de 17-55 (of equivalent bereik). En ik kom er regelmatig. Het is maar zelden dat ik iets anders nodig heb gehad.


In Rome was mijn 24 -85 op FF bijna perfect..
Lees: viewtopic.php?f=97&t=56631
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor JerryBig » do aug 06 2015 1:08 pm

Recent overgestapt van DX naar FX en het enige wat ik eigenlijk mis is mijn vertrouwde Nikon 16-85 VR.

Ik geloof niet dat iemand deze al genoemd heeft, maar als ik met een DX op stap zou moeten en maar één lens mee mag nemen is dat zonder twijfel deze 16-85.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor bcvthul » do aug 06 2015 4:40 pm

Ik adviseer een 35mm lens. Deze is goed en niet extreem duur. Vanhier uit kun je het beste verder gaan met eventueel een vervolg lens (of lenzen).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Cyrus » za aug 08 2015 11:09 am

Op DX is een Tamron of Sigma 17-50 of Nikkor 17-55 f/2.8 ideaal voor bijna alle omstandigheden. Lekker lichtsterk, grote maximale opening geeft veel speelruimte qua DOF.

Als het een prime mag zijn, dan een Sigma 35 f/1.4 Art.

De 18-105 is eigenlijk alleen interessant vanwege de prijs. Optisch geen topper en met de plastic bajonet geeft Nikon zelf ook al een beetje aan dat je dit objectief niet al te serieus moet nemen. Ik kreeg 'm destijds bij mijn D90 en was er na 20 foto's al klaar mee...

Maar goed, wat verwacht je ook voor nog geen € 200 nieuw....

De Nikkor 16-85VR is optisch prima maar de matige, ook nog eens verlopende, maximale opening vind ik een serieuze beperking, gegeven de toch best forse prijs van dit objectief. Dit objectief heeft inmiddels een opvolger: 16-80 f/2.8-4E maar die is met € 1.199 héél stevig geprijsd en ook dat objectief heeft helaas een verlopend diafragma...voor dat geld een misser, als je het mij vraagt.

Ik realiseer mij dat ik niet de meest voordelige opties aanraad qua aanschafprijs maar realiseer je dat goed glas gewoon geld kost. Nu meteen investeren in goed glas (met de juiste prijs/kwaliteit verhouding) betekent dat je jaren vooruit kunt en je vooral kunt richten op het maken van foto's.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor JurjenF » za aug 08 2015 5:34 pm

De Nikon 16-85VR : super objectief.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor moerman » za aug 08 2015 10:14 pm

Jongens (m/v),

Niet van de vraag afwijken. De vraag is "Wat neem je zelf mee" en niet "wat raad je aan". Leuk topic, vind ik.

Wout
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro
moerman

Clublid
Berichten: 71


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Johan v. V. » za aug 08 2015 10:35 pm

Ho ho Wout, er stond nog wat onder!
Anne-Marieke schreef:*Verdere opmerkingen/ervaringen over de lenzen zijn ook altijd welkom

Dat laat veel ruimte over!
Op mijn DX camera gebruikte is de Nikon 17-55 mm met heel veel plezier. Klasse objectief!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Vincent » za aug 08 2015 10:39 pm

Mijn go-to combinatie in de stad en op vakanties waar gewicht een factor speelt, is de fuji x100s met wide angle concerter. Dat geeft 28mm en 35mm. Kom zelden iets te kort, is vrijwel altijd op te lossen met creativiteit of zelf bewegen. 28/35mm is ideaal voor mensen fotografie.

Mensen fotograferen zou ik, bij elk systeem/merk, sowieso met een compact objectief doen. Lange lenzen schrikken vaak af.

Mijn advies zou dus zijn een 35mm 1.8 of de iets duurdere 28mm 1.8. Maar wellicht zijn het voor een beginner geen ideale objectieven.

Maarja, dat was je vraag ook niet... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Patrick » za aug 08 2015 10:46 pm

Toen ik nog met een DX camera schoot waren eerst de Tamron 17-50 f/2.8 en later de Nikon 17-55 f/2.8 mijn eerste keus. Een prime is leuk en prachtig maar niet voor iedereen. Zou ik niet als eerste kopen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor MauritsD » za aug 08 2015 11:05 pm

Bij mijn D80 had ik de kitlens 18-135. Leuk voor eerste kiekjes, maar ik vond m matig qua scherpte en vervorming in uiterste bereik. verder was de kleurseparatie of hoe je dat ook noemt niet denderend. Wat mij betreft geen aanrader.

Bij de D7000 had ik eerst de 16-85. Dit vond ik echt een heel goed objectief voor zijn prijs. Behoorlijk scherp, mooie kleuren.

Daarna ben ik vrij snel overgestapt op de 17-55/f2.8 omdat ik vaak met minder licht binnen fotografeer. Hier ben ik zeer enthousiast over. Waanzinnig mooie en scherpe kleuren onder alle omstandigheden.
Hij is wel behoorlijk zwaar om de hele dag mee rond te lopen. Denk nog wel eens een 16-85 erbij te kopen voor vakantie/tripjes.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor jantom » zo aug 09 2015 1:17 am

Mijn favoriete lens is nu de 17~35mm zoomlens van Nikon voor het FX-formaat.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor moerman » zo aug 09 2015 3:34 pm

Johan v. V. schreef:Ho ho Wout, er stond nog wat onder!
Anne-Marieke schreef:*Verdere opmerkingen/ervaringen over de lenzen zijn ook altijd welkom

Dat laat veel ruimte over!

Je hebt helemaal gelijk Johan! Had ik gewoon niet gezien. Maar ik persoonlijk vind de werkelijke keus van de forumleden wel heel leuk om te lezen. En het begon met een mooi eerherstel van de 18-105 en omdat ik dat objectief recent heb aangeschaft is dat toch ook wel leuk om te lezen. Ik ben ook maar een gewoon mens en zie graag bevestiging van mijn gemaakte keuzes :D Ik denk er nu zelfs over om naar Parijs de groothoekzoom thuis te laten en enkel de 18-105 mee te nemen.
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro
moerman

Clublid
Berichten: 71


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor a vgastel » zo aug 09 2015 4:49 pm

Da,s geen verkeerde keus,bij mij gaat hij ook geregeld mee.
Zeker als je een tripje gaat doen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Vincent » zo aug 09 2015 6:30 pm

Patrick schreef:Een prime is leuk en prachtig maar niet voor iedereen. Zou ik niet als eerste kopen.


Eens, maar:

moerman schreef:Niet van de vraag afwijken. De vraag is "Wat neem je zelf mee" en niet "wat raad je aan".


Een prime dus!

Daarnaast met een 17-50 of 17-50 'straat'fotogragie doen zou ÌK dan weer niet adviseren. Veel te opzichtig, trekt aandacht, verpest veel momenten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnersvraag: welke 'allround' lens gebruiken jullie?

Berichtdoor Patrick » zo aug 09 2015 6:40 pm

De Nikon 17-55 is wellicht wat al te groot en opvallend, maar de soortgenoten van Sigma en Tamron vallen best mee hoor.

Maar straatfotografie is ook wel vrij specifiek. Ik ben nu in Oostenrijk en dan loop ik ook niet alleen met een 35mm (FX) door en over de bergen. Dan gaat er echt een groothoekzoom en/of een standaardzoom mee. Of de 10-24 en een 60mm macro (alles DX).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten