Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Debby » zo aug 09 2015 3:07 pm

Hierbij even een beroep op jullie kennis. :mryellow:

Vaak vallen mijn foto's mezelf tegen qua scherpte, zo ook laatst die van de Gamma Racing Day. Nu probeer ik te achterhalen waar dit aan kan liggen...
Eis ik gewoon teveel van mijn materiaal? D700 met 70-200 mm (eerste versie). Is het back of front focus? Ja, ik moet nog altijd eens bezig met kalibreren van objectieven. :oops: Of ben ik gewoon een beroerde fotografe? :lol:

Hier wat voorbeelden. Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Frank Roelofs » zo aug 09 2015 3:26 pm

Heb eerder het idee dat de sluitertijden wat te lang zijn. 1/200ste bij foto 2. Je hebt ook vrij sterk gediafragmeerd F11. ISO hoger zetten, diafragma wat verder open en nog eens proberen!
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Kroontje » zo aug 09 2015 3:43 pm

Lijkt mij dat je front en back focus niet kan bekijken op een bewegend iets...sluiter op 1/200 is best wel goed om te pannen.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor moerman » zo aug 09 2015 4:16 pm

Ik vind ze op mijn scherm best scherp, maar ik kan ze op 1280 x 852 pixels bekijken en niet groter. kun je een detail op ware grootte plaatsen om te laten zien wat het probleem is?
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro
moerman

Clublid
Berichten: 71


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Debby » zo aug 09 2015 5:32 pm

@Frank: voor de foto's die ik wil maken zijn is 200 zelfs nog een korte sluitertijd... :)

@Kroontje: front en back focus kun je alleen echt bekijken door testfoto's te maken met behulp van test focuskaart, toch? Ik had voorbeeld van focus er enkel bij gedaan om te laten zien waar focuspunt lag. :)

@moerman: bedoel je zoals dit? Ik vind te veel ruis hebben naar mijn idee. Met sluitertijd van 1/400 sec en ISO 200 moet je toch wel haarscherpe foto's kunnen krijgen?

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor a vgastel » zo aug 09 2015 6:48 pm

Zou het toch maar eens proberen op 1/200 en D 8. Zou eens wat meer uitproberen heb zo juist even gekeken maar heb er ook veel op 1/60 gemaakt.
zie ook je histogram proberen is weten. Ik heb wel gemerkt dat er veel oefening nodig is om goede resultaten te krijgen


http://www.magnek.nl/blog/dynamiek-in-de-foto/
Oefening baart kunst
Dit is geen makkelijke manier van fotograferen. Alles valt of staat met de juiste sluitertijd, de goede volgbeweging van de fotograaf en de manier waarop je onderwerp beweegt. Een auto die over een gladde weg beweegt is makkelijker te volgend dan een hardloper die niet alleen een horizontale maar ook een kleine verticale beweging maakt.


edit even geleend
Afbeelding
Zweefmolen, 1/60 f/7,1 ISO 200

Pannen, panning, meetrekken
viewtopic.php?f=35&t=35575
viewtopic.php?f=35&t=38522
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 09 2015 7:24 pm

Beste Debby,
Scherpte is een relatief begrip.
In een vaste opstelling (stafief, stilstaand onderwerp) zou jouw combinatie van lens en kamera best scherpe opnames moeten kunnen maken,
maar als kamera ën onderwerp bewegen moet je geen wonderen verwachten. :o
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Vincent » zo aug 09 2015 7:54 pm

gijs sandberg schreef:In een vaste opstelling (stafief, stilstaand onderwerp) zou jouw combinatie van lens en kamera
...
maar als kamera ën onderwerp bewegen moet je geen wonderen verwachten. :o


Probeer je nu te zeggen dat de combinatie D700 en 70-200mm VR1 geen geschikte set is voor zulke fotografie???
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo aug 09 2015 7:54 pm

Vindt het ook nog wel enigszins meevallen Ik zou iig ook je diafragma verder omlaag gooien, f3.2 of f4 of zo. Gebruik je een monopod? en hoe staat je beeldstabilisatie dan. Misschien werkt het elkaar tegen. Kies je zelf je af punt? Volgens mij was er ook iets met de af punten boven f8 maar dat mag ik even kwijt zijn.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Debby » zo aug 09 2015 8:05 pm

Beste Gijs

"maar als kamera ën onderwerp bewegen moet je geen wonderen verwachten" :shock: :o :crazy:
Wonderen?! Ik zie toch genoeg foto's hier en daar van dit soort acties met nog veel langere sluitertijden dan 1/400 sec of 1/200 sec die wél haarscherp zijn. Denk dus niet dat het veel met wonderen te maken heeft.


@Remco:
Ik schiet vanuit de hand (heb wel even geprobeerd met monopod maar die waren pas echt onscherp! :crazy: :lol: )
Kies inderdaad zelf het AF punt en VR staat aan.
Overigens zijn ze nog wel te verscherpen, maar ik heb het idee dat het toch met dit materiaal toch meteen al wel scherper zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Vincent » zo aug 09 2015 8:08 pm

Je zegt in de OP trouwens dat je vaker last van onscherpe platen hebt..? Heb je daar ook voorbeelden van. Panning platen zijn leuk maar vind ik slechte referentie om te beoordelen of de scherpte onvoldoende is met jouw set.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2015 8:25 pm

Debby schreef:Wonderen?! Ik zie toch genoeg foto's hier en daar van dit soort acties met nog veel langere sluitertijden dan 1/400 sec of 1/200 sec die wél haarscherp zijn. Denk dus niet dat het veel met wonderen te maken heeft.

Wonderen is misschien een groot woord, maar met heel veel ervaring en routine van de fotograaf beslist wel. En met de vele opnamen worden alleen die opnamen getoond die scherp zijn, niet de waarschijnlijk grotere aantallen die het net niet hebben.

Zoals eerder aangehaald, bewegende onderwerpen EN bewegende fotograaf, alle ingrediënten om net niet gestoken scherpte te hebben bij dit soort relatief "trage" sluitertijden.

Wil je zekerheid dat je camera goed is, en je lens, test op een zwaar statief een stilstaand onderwerp.
Is dat wel scherp, weet je dat al het andere bij dit soort bewegende situaties de eigen tekortkoming is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 09 2015 8:53 pm

re: grotere aantallen die het net niet hebben.
Bedenk je dat he tegenwoordig eenvoudig (en nagenoeg gratis) is om vele opnames te maken en de vele slechten weg te gooien.
(Ik voel mij nu erg oud bij de gedachte dat men vroeger bij b.v. sport-fotografie blij was met één of twee goede foto's op een rolletje van zesendertig.)
En (iets moderner) waarom denk je dat moderne D3/D4's zulke enorme capaciteiten qua accu en geheugenkaarten hebben.?
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2015 9:22 pm

gijs sandberg schreef:Bedenk je dat he tegenwoordig eenvoudig (en nagenoeg gratis) is om vele opnames te maken en de vele slechten weg te gooien.

Ik weet niet of je dat specifiek als reactie naar mij bedoelde of algemeen bedoeld.
Maar juist met die mogelijkheden van tegenwoordig om vele opnamen repeterend achter elkaar te kunnen schieten heb ik het als optie erbij geschreven hoe dat in de praktijk gaat als je "scherpe" opnamen van dit soort situaties ziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor henkk » zo aug 09 2015 9:23 pm

Bij dit soort opnamen gebruik ik liever geen AF maar handmatige pre-focus op het punt waar het object langs gaat komen. Bij wielerwedstrijden is me dat wel gelukt, je staat er dichter op maar ze gaan ook langzamer dan die auto's.
Het is nl. lastig de AF te locken op het onderwerp en daarna om het te volgen (alhoewel de AFC-3D-modus daarvoor bedoeld is).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten