Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor josti » zo aug 09 2015 9:28 pm

Misschien een gekke gedachte voor je algemene scherpteprobleem (niet speciaal deze foto's): je schiet uit de hand met VR aan. Daardoor zorgt je objectief volgens mij voor een lichte trilling om bewegingsonscherpte te compenseren. Stel nu dat je een zeer vaste hand hebt... (vergelijkbaar met een statief), dan zou je objectief door de compensatie toch onscherpte kunnen geven. Misschien kan je een testje doen met en zonder statief en dat vergelijken.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Frank Roelofs » ma aug 10 2015 8:30 am

Debby schreef:@Frank: voor de foto's die ik wil maken zijn is 200 zelfs nog een korte sluitertijd


Het ziet er volgens mij uit als bewegings onscherpte. Veel oefenen lijkt me dan ook de oplossing.
Of een tikkie onscherpte voor lief nemen en genieten van mooie foto's. Geeft ook actie in de foto.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor philippe » ma aug 10 2015 9:04 am

Frank Roelofs schreef:
Debby schreef:@Frank: voor de foto's die ik wil maken zijn is 200 zelfs nog een korte sluitertijd


Het ziet er volgens mij uit als bewegings onscherpte. Veel oefenen lijkt me dan ook de oplossing.
Of een tikkie onscherpte voor lief nemen en genieten van mooie foto's. Geeft ook actie in de foto.


"Sharpness is a bourgeois concept" dixit Henri Cartier-Bresson, in een interview tijdens zijn eerste bezoek aan de V.S. ...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Jur » ma aug 10 2015 9:46 am

Ik zou toch ook eens naar eventueel back/front-focus kijken. Met het genoemde 70-200mm objectief en VR aan zijn zelfs met nog langere sluitertijden scherpe foto's mogelijk. Hierbij een oud voorbeeld uit 2006 gemaakt met de D2x op 200mm en 1/80 sec (uit de hand).

Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor bjornc » ma aug 10 2015 11:03 am

Ik denk dat het een combinatie is van een te gesloten diafragma, en mogelijk toch wat front/backfocus.

Ik neem aan dat je op sluitertijd prio geschoten hebt?
Bij het pannen zit ik zelf tussen 1/80 en 1/160 , afhankelijk van de snelheid van de (in mijn geval) auto's .
Hoe sneller het onderwerp, hoe korter de sluitertijd kan zijn omdat je dan al genoeg beweging in de foto krijgt.

Je Iso staat op 200, als je deze naar beneden brengt, bij een vastgezette sluitertijd, zal je camera automatisch het diafragma verder open gooien.
Als je diafragma dan nog steeds boven de F9 hangt, dan moet je iets verzinnen om minder licht op de sensor te laten komen.
De mooiste oplossing is een ND filter, maar zelf gebruik ik een polarisatiefilter.

Goed, als je dan je diafragma voldoende open hebt, F6.3-F9 ongeveer... Dan kan het iig geen diffractie meer zijn.

Maar wat Kroontje zegt klopt ook; front/back focus moet je statisch checken. Dus op een statief, en VR uit.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor JanJacob » ma aug 10 2015 1:35 pm

Ik denk dat de sleutel is, dat je VR op de eerste versie van de 70-200 uit moet bij pannen. Anders overcompenseert je VR.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Jur » ma aug 10 2015 2:41 pm

@JanJacob

Mee oneens, zeker bij sluitertijden langzamer dan 1/200 sec; zie mijn voorbeeld.
Laatst gewijzigd door Jur op ma aug 10 2015 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Kroontje » ma aug 10 2015 2:49 pm

VR kan uit als de sluiter boven de 1/800 komt. Dat doe ik wel meestal.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Debby » ma aug 10 2015 5:22 pm

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken en het reageren! :thumbup: :)

Nu lees ik toch een aantal keer diafragma meer open, sluitertijd korter... :shock: :crazy:
Leuk en lief bedoeld maar met pannen wil je juist beweging en niet bevriezen, naar mijn idee wil je dus juist wel een lange sluitertijd en krijg je automatisch een kleine diafragma, zeker omdat ik ISO standaard op 200 heb (vanwege meeste scherpte). Het grotere scherptegebied wat bij een klein diafragma hoort, draagt alleen maar weer bij om de gehele auto ook scherp te kunnen krijgen, lijkt mij. Die achtergrond wordt toch wel wazig door de beweging van het meetrekken.

Puntje van de VR uit, is iets om uit te proberen. :thumbup:

Afbeelding

Maar goed ik (we) dwalen af, het ging mij niet om de techniek van het pannen, maar om de onscherpte in mijn foto's... :D

Daarom ben ik net bezig geweest om naar de back en font focus te kijken van mijn 70-200 objectief. Nu weet ik dat ik een perfectionistje ben, en misschien dus wel teveel eis? Maar ik kan geen echte scherpte ontdekken...

Test uitgevoerd op een Gitzo statief (lijkt mij dus zwaar genoeg :P ) en met draadontspanner overigens was het ook windstil, dus mijn geknutselde autofocus testkaart bleef ook netjes op zijn plaats.

Focus afstand 2 meter - Brandpuntsafstand 200 mm - ISO 200 f2.8 1/2500 sec.
Afbeelding

Focus afstand 2 meter - Brandpuntsafstand 135 mm - ISO 200 f2.8 1/2500 sec.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 553


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor henkk » ma aug 10 2015 6:08 pm

Qua front- of backfocus zie ik niets. Staat gewoon goed.
Misschien nog eens op grotere afstand testen (maar dat gaat dan niet met een testkaart).
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor bjornc » ma aug 10 2015 6:16 pm

Bijzonder, de linker kolom is beduidend beter dan de rechter kolom....
't Zijn geen crops?
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Jur » ma aug 10 2015 6:41 pm

@Debby
Voor alle zekerheid: VR stond toch wel uit hè bij de AF-focus testfoto's? De scherpte is op z'n minst nogal wollig. :shock:
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Ingmar » ma aug 10 2015 6:42 pm

Draagt de uitgeprinte ? Toestaat daar ook niet aan bij...althans dat is mijn ervaring
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor emiel » ma aug 10 2015 7:47 pm

Dan ligt het dus aan jou techniek en niet aan die van nikon ;-)

Ik zou zeggen: af-c 3d en flink oefenen en schieten. Weggooien kan altijd nog.

Ajuus
Emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Debby » ma aug 10 2015 8:13 pm

@bjornc
Het zijn wel crops, maar dat zou toch niet mogen uitmaken? Tenminste bij een beetje croppen dan, niet als je 7/8 deel wegcropt natuurlijk. :wink:
Wel is mijn terras, en zo dus ook mijn tafel niet waterpas...

De originelen:

135 mm
Afbeelding

200 mm
Afbeelding

@Jur
VR stond inderdaad uit :D

@ Ingmar
Mijn printer is inderdaad niet van een hele geweldige kwaliteit, zou je dan niet alsnog scherpe foto's moeten krijgen waaraan je dan wel kunt zien dat matige kwaliteit print is?

@emiel
Euhhh, ligt aan mijn techniek?! Camera op statief zetten en afrukken met draadontspanner, moet je doen terwijl je op je kop staat? En AF-C met 3D-tracking voor testkaart lijkt mij iets wat overkill :P
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 553


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten