materiaal bij studio fotografie.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor stroost » zo aug 09 2015 8:22 pm

Hallo,

Ik wil wat meer gaan doen en meer gaan leren over studio fotografie van uit huis.
Met name voor portretten, gezin, kinderen en baby fotografie.
Welke materialen kan ik het beste gebruiken en aanschaffen voor het creëren van een thuis studio?

Ik ga me nog verder verdiepen en een cursus volgen om me verder te ontwikkelen op dit gebied.

Dankjewel.
stroost

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2015 8:31 pm

De volgorde wat je dan het eerst doet lijkt me verkeerd.
Eerst een cursus volgen en je erin verdiepen!! Daarmee komen (hopelijk als je talent hebt) als vanzelf het inzicht om te weten welke apparatuur bij bepaalde fotografie daar het beste bij aansluit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo aug 09 2015 9:19 pm

Het beste kan je een 6 of 8 tal Profoto B1 koppen pakken, dan kan je een leuke start maken...

Nee, zonder gein. Léon zit er niet gek ver vandaan. Je kan naar de winkel rennen en de goedkoopste of duurste set flitsers kopen, maar als je niet weet hoe je het moet opzetten, inregelen en bedienen schiet je er niets mee op natuurlijk en word het een hoop frustratie. Een cursus volgen leert je enorm veel over de mogelijkheden die er zijn.

Mocht je toch zelfstandig aan de gang willen gaan, een beetje flitsset met zeg 300w/s is een prima uitgangspunt. Met daarbij een paar paraplu's of softboxen, een achtergrond systeem, draadloze triggers en je bent een heel eind.
En dan, begin je gewoon lekker met 1 lamp en probeer je die onder controle te krijgen. Kijken wat een plu doet, wat een strip of softbox doet, welke hoek, afstanden etc. etc. Een flink traject wil je het goed onder de knie krijgen. En dan voeg je een lamp erbij en weet je meer wat er gaat gebeuren.

Dus of heel veel proefondervindelijk oefenen met een willekeurige set, of een cursus volgen en aan de hand daarvan een keuze maken welke spullen bij jouw stijl kunnen horen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor stroost » wo aug 12 2015 12:23 am

Dankjewel Leon. Ik ben me er van bewust dat eerst een cursus volgen goed is. Gevoel voor fotografie heb ik zeker wordt er om me heen gezegd en dat gevoel heb ik zelf ook. Maar er valt nog ontzettend veel te leren en ontdekken.

Remco: dankjewel voor je bericht. Aan jou advies heb ik ook zeker wat. Heel fijn.
stroost

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor ATOR » wo aug 12 2015 12:57 am

Léon en Remco hebben wel een goed punt. Op zich is er niets mis mee om meteen een dikke studio met een flitsinstallatie in te richten als je weet dat dat is wat je wilt. En we helpen je daarbij graag om je budget te overschrijden :P

Het is alleen wel jammer als je er daarna pas achter komt dat je veel liever werkt met het natuurlijke licht dat via het grote raam naar binnen valt :|
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor Michele » do aug 13 2015 12:00 am

...en je kunt natuurlijk ook investeren in een setje SB-910's met wat TTL- triggers ipv een studioset. Net zo duur, maar veel handiger meenemen op locatie.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2015 7:51 am

Misschien "lijkt" dat handiger.
Met statieven erbij, softboxen en andere lichtvormers, maakt dat allemaal niet zoveel meer uit. Je hebt gewoon veel mee te slepen.
Het grote voordeel met studiolampen is dat je "instellicht" hebt, zodat je van tevoren kunt zien hoe het licht zich om onderwerpen heen vormt en waar de schaduwen vallen. Het is ook "mooier" licht. Beter afgestemd op die verschillende lichtvormers.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor plincky » do aug 13 2015 9:30 am

Ben het eens met Leon.

Als je wel trobist (met raportageflitsers) gaat werken zou ik alleen sb filters nemen als je gebruik gaat maken van ttl en hss. Anders zou ik lekker een domme flitser kopen. 3x SB 3910 met een betrouwbaar ttl triggersyteem en statieven met lichtvormers dan kom je al snel uit over de €1500,-
Als je bv de yongnou 560 v.4 neemt inclusief alles ben je nog geen €500 kwijt. Alleen geen hss en ttl.

Overigens heb ik zelf 2 setjes studioflitsers (4x 400watt koppen ) van MP gehaald voor zo'n €500 totaal helemaal compleet met statieven softboxen en opbergtassen..Het zijn niet de de beste maar voor die 4 a 5 keer per jaar dat ik ze gebruik prima. Zag laatst ook weer een setje Lastolite lumen 400 op MP staan voor 125,- daar koop je nog geen SB flitser voor. En een ok setje om mee te beginnen lijkt me als je niet meteen €1000,- wil uitgeven.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor gijs sandberg » do aug 13 2015 10:18 am

Beste S,
Eens met Leon, eerst een cursus doen, en nadere ervaring opdoen.
re: "lijkt" dat handiger.
Eens met Leon, het sjouwen maakt waarschijnlijk niet veel verschil.
Wat de anderen vergeten te melden: bij een studio-verlichting heb je niet alleen echt instellicht maar ook netvoeding (dat heeft geen enkele SB flitser).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: materiaal bij studio fotografie.

Berichtdoor maloupeters » do nov 12 2015 2:06 pm

Buiten wat de rest al gezegd heeft: veel oefenen! Kijk rond naar fotografen die je interessant vindt. Cursussen zijn zeker van belang maar kijk ook rond op internet.
Succes ermee
Nikon D800 - D600 user
Maloupeters.nl | Newbornstudio.nl
maloupeters

Forumlid
Berichten: 5


Locatie: Fotograaf
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten