Website bouwen. Waar? Welke?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor HannahV » zo aug 16 2015 4:38 pm

Hoop dat het hier goed geplaatst is.

Ik zou graag een website 'bouwen' die lekker overzichtelijk werkt, die met één muisklik het portfolio kan laten zien in goede kwaliteit en verschillende 'secties' kan hebben (portret, natuur etc) waarin foto's geplaatst kunnen worden. The Fro raadt Squarespace aan, zelf vind ik dat ook geweldig werken. Squarespace is eigenlijk wat ik zoek. Helaas, toen ik wilde gaan betalen bleek het mijn kaart niet te accepteren en gaat het hele feest dus niet door. Het zou mij trouwens €86 gaan kosten. Dat is zo ongeveer mijn limiet (arme student).


Welke 'site' raden jullie aan? Wat zien jullie graag op een site waar een fotograaf zijn werk laat zien? Wat zien jullie zeg maar heel graag niet op een site?
Laatst gewijzigd door HannahV op zo aug 16 2015 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor a90 » zo aug 16 2015 4:49 pm

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo aug 16 2015 4:51 pm

De Fro is amusant, maar echt fotografisch er iets van leren doe je zelden (meer, vroeger een stuk meer iig ). Maar goed, alles is beter dan Ken Rockwell natuurlijk , dat dan weer wel ;)

Het ligt er maar aan wat je wil. Een domeinnaam en webspace kan je voor minder dan €20 per jaar krijgen in NL. Daar kan je kiezen of je zelf je pagina's in HTML klopt zoals ik bijv. doe, of dat je een Wordpress omgeving gaat gebruiken die nu erg populair zijn. Het is maar net wat je kennis is en of je er wat kennis voor wil opdoen.
De basis is niet echt moeilijk, maar je moet wel even goed inlezen hoe en waarom je bepaalde zaken doet en maakt voor een website.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor HannahV » zo aug 16 2015 4:58 pm

@Remco: klopt, maar vind 't wel een toffe kerel om naar te luisteren. Houdt het een beetje boeiend allemaal en brengt in ieder geval míj een beetje de basis bij van do's en don'ts op het gebied van sites en omgang met eventuele "klanten" (mocht het er in de toekomst van komen).

Ik gok dat ik maar even heul veul moet gaan lezen over sites etc... whoops. Bedankt voor de info @Remco en @a90!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor HannahV » zo aug 16 2015 5:54 pm

Zucht. Ook Wordpress niet mogelijk.. Heb een Maestro jongerenpas. Die heeft niet het kaartnummer dat nodig is om een betaling door te voeren. Ook PayPal werkt dan niet.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Richard » zo aug 16 2015 6:19 pm

Daarmee kan je bij web oke terecht: https://www.web-oke.nl/betaalmogelijkheden

Ik ben een tevreden klant :wink: http://www.bergvalk.nl/
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor becas » zo aug 16 2015 8:38 pm

Je kunt toch ook de gratis themes van wordpress nemen?
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor André » zo aug 16 2015 9:19 pm

Antagonist.nl

Kost je 30,-- p/jr en tal van pakketten die je met een muisklik (nou ja, misschien 2 of 3) gratis kunt installeren, o.a. wordpress en joomla. Ik heb daar voor een behoorlijk aantal mensen website's gehost en gebouwd. Al vele jaren een zeer tevreden klant.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo aug 16 2015 10:20 pm

Ik zit al jarenlang bij versio. Geen poespas, werkt prima. Zolang je er geen enorme datastromen mee gaat genereren heb je daar een prima host aan voor heel weinig. En is een NL bedrijf.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor MauritsD » zo aug 16 2015 10:23 pm

Ik gebruik al jaren zeer tevreden jAlbum. Is lokaal stukje software waarmee je je site genegeerd in html en JavaScript.
Kun je dan op elke webspace uploaden. Nieuwe foto's zet je er makkelijk bij (genereren en uploaden) en je site werkt ook zeer goed op tablets en mobieltjes.
Bevat ook goede exif-functionaliteit en hoge kwaliteit.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Etienne2 » ma aug 17 2015 8:31 am

Probeer eens een gratis website te maken met Jimdo.
Wanneer het je bevalt, kan je altijd upgraden naar een betaal versie. Ook ik heb deze weg gevolgd.
Tot volle tevredenheid.
www.fotografie-etienne.be
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor a3aanw » ma aug 17 2015 2:43 pm

Je kan hier http://koken.me/ eens een kijkje nemen, aantrekkelijk geprijsd (gratis) en werkt samen met Lightroom. Je hebt alleen een webserver met PHP en Mysql nodig b.v. one.com ( ongeveer 25 euro per jaar).
Hier nog een voorbeeld http://www.westphil.nl/fotos/index.php
Groetjes,

Adriaan

Z6 +Z7II + Z8 + wat glas
Gebruikersavatar
a3aanw

Regiocoördinator
Berichten: 227


Locatie: koog aan de zaan
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Saturnus » do aug 20 2015 10:41 pm

Helemaal met Etienne eens, Jimdo is niet verkeerd

V.w.b. website heb ik 2 linkerhanden, maar ook het geduld en tijd niet voor. Het is niet mijn ding.

Op aanraden v.e. iemand bij een workshop Jimdo geprobeerd, de gratis versie zie er goed uit en niet moeilijk.

De betaalde versie ad € 60 heeft veel meer mogelijkheden en dan krijg je ook ondersteuning.
Daar heb ik geen ervaring mee

suc6
"....Ik zag net 2 fototoestellen, die een enorme klik samen hadden;...
..... bleken cameraatjes van elkaar te zijn "

Met vriendelijke groet
Saturnus
Gebruikersavatar
Saturnus

Forumlid
Berichten: 321


Locatie: Achterhoek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor Faiz » vr aug 21 2015 6:45 am

Er zijn inderdaad legio mogelijkheden. Zelf ook zoekende naar een portfolio host zonder al te moeilijk moeten doen met diverse plug-in's die om wat voor reden nooit doen wat ze moeten doen :evil:
Zag laatst op tv een reclame van Wix, zo op het oog een eenvoudige "sleur en pleur" dingetje, ook daarin een gratis versie.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Website bouwen. Waar? Welke?

Berichtdoor thijsje77 » vr aug 21 2015 12:29 pm

Er zijn inderdaad heel veel mogelijkheden.

Je moet misschien eerst duidelijk hebben voor jezelf wat je zelf kunt en wilt doen.

Joomla
WordPress
Anders CMS
Gratis diensten online

Eigen domeinnaam, eigen hosting.

Ik heb in het verleden veel websites gemaakt middels Joomla, verschillende thema's en doelen, allemaal gehost op een server bij Antagonist (goede hoster met goede service en backup, en nee geen aandelen).
Het probleem bij Joomla etc is dat je steeds moet zorgen dat updates geinstalleerd worden om lekken in de beveiliging te voorkomen. Ik was soms vaker drukker met aanpassingen in het systeem van de desbetreffende website dan met de invulling.

Ook ik zocht een mogelijkheid om, in dit geval voor mezelf, foto's etc makkelijk er simpel te kunnen plaatsen.
Na enig zoeken kwam ik uit bij SmugMug.

De domeinnaam kun je doorlinken zodat er geen SmugMug adres meer zichtbaar is.
Makkelijk systeem, altijd up-to-date, tot nu toe nog nooit offline geweest.
Uploaden zonder limiet, geen data problemen.
Layout aan te passen naar eigen smaak en wensen.

Kortom ik ben erg tevreden over deze optie, scheelt veel technisch gedoe in ieder geval, tijd die ik nu ergens anders aan kan besteden.

http://www.miortok-photography.nl

Qua betalen weet ik niet precies hoe het zit, ik heb het inderdaad met een creditkaart gedaan, maar dat zou je even kunnen nakijken en evt anders via iemand anders betalen?

Succes in ieder geval met zoeken en het uitvinden van het voor jou werkende wiel !
Nikon D7100 + MB-D15 Batterygrip | Nikon D3100 + Batterygrip
Nikkor 18-55 VR | Tamron 17-50mm 2.8 VC | Nikkor 35mm 1.8 | Nikkor 80-200 AF-S 2.8
Nikon SB-910
Manfrotto Compact MKC3-H01
Blackrapid Sport

WWW.MIORTOK.EU
thijsje77

Forumlid
Berichten: 40


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten