nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Skippy » vr aug 07 2015 10:08 am

M.b.t. de vraag wat er me de "oude" 24-70mm f2.8 gaat gebeuren, deze ruimt wellicht het veld en is er nu ruimte voor een nieuwe 24-70mm f4. Een objectief dat qua kwaliteit, prijs, gewicht en afmeting tussen de 24-85mm f3.5-5.6 VR en de 24-70mm f2.8 VR gepositioneerd wordt. Alhoewel Nikon wat mij betreft eerst maar eens een hoge kwaliteit nieuwe 105mm of 135mm mag gaan maken ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 07 2015 5:07 pm

Ja. Een nieuwe 1,8/105mm.
Of wachten tot Samyang er mee komt.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor robasc » vr aug 07 2015 5:52 pm

ooh ja ? .
de 105 mm is in principe bedoeld voor macro.
Die gebruik je vanaf f8.
Voor portret word het een ander verhaal.
Maar dit is of topic
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » vr aug 07 2015 6:06 pm

robasc schreef:de 105 mm is in principe bedoeld voor macro.


De Ai-s 105mm f/1.8 niet :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Skippy » vr aug 07 2015 9:43 pm

Enige verwarring over 105mm objectieven, ik denk dat robasc de Nikkor 105mm f2.8 VR voor ogen heeft. Terug maar weer naar de 24-70mm :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » wo aug 12 2015 7:16 pm

Men beweert de eerste (?) review van een productieexemplaar van dit objectief:

http://foto-info.si/review-of-nikon-af-s-24-70mm-f2-8e-ed-vr/

Ik heb de tekst ff doorgelezen, en het is wel af en toe een beetje krom engels, maar dat moeten we de slowenen dan maar vergeven. :wink:

wat zinnetjes er uit gepikt:
...
But I say again that I prefer a slightly larger and more robust lens, rather than dimensional smoler and les durable lens, which was the previous model from 2007
...
The lens actually focus lightning fast is much faster then in older model. I’ve never photographed with a lens that would be focusing faster
...
They renewed mechanical structure, which is now much more durable, as well as the optical design
...
...is quite heavy vignetting at the open aperture. For the lens in this price range it could be less vignetting.
...
I was surprised to see that the lens in close-up shots is less sharp than in the motives that are more distant. This is most notable in 70mm focal length and open aperture. It seems the engineers did not have in mind to make the lens could be suitable for close-pu photos.
...

afijn, zie het artikel voor de complete tekst.

Oh ja, voor wie ome Ken's review wil lezen: :P
http://www.kenrockwell.com/nikon/24-70mm-vr.htm
en als je dan zijn verhaal leest en ziet dat 'ie eindigt met:
I'll reserve final judgement until my own purchased sample is in my hand.
tja...hoe reëel is z'n verhaal dan? :silent:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor emdeklerk » wo aug 12 2015 8:32 pm

robasc, als je je even in de materie zou verdiepen zou je een aantal spraakmakende 105mm-objectieven van Nikon kunnen vinden.

Dat er ook een lijn 105mm Micro-Nikkors is, is mooi meegenomen, vooral de 4/105mm is geweldig, maar daar gaat het hier niet om.

Voor de meetzoeker-Nikons waren er al de 2,5/105mm en de 4/105mm, voor de spiegelreflexen de 1,8/105mm, de DC 2/105mm, en zeker zeven varianten van de 2,5/105mm. Vooral de laatste incarnaties van die 2,5/105mm zijn legendarische objectieven.

Ik denk dus dat er zeker een markt is voor een nieuw-berekende 1,8/105mm. De hier eerder genoemde is namelijk als AI-S objectief in maart 1981 uitgebracht maar al weer jaren uit productie. Ze mogen van mij ook die oude weer in productie nemen hoor, of hem door Cosina laten maken. Die hebben naast de Zeiss-objectieven vast nog wel wat hoogwaardige productiecapaciteit over...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Highlander » wo aug 12 2015 9:41 pm

emdeklerk schreef:Ja. Een nieuwe 1,8/105mm.
Of wachten tot Samyang er mee komt.


Ik denk dat we meer van Sigma kunnen verwachten, volgens de geruchten gaar Sigma vol inzetten op de primes.
Een mooie 105mm 1.4 art, denk dat er wel een markt voor is
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Huib » wo aug 19 2015 10:01 am

Alsof VR tegenwoordig de way to go is :crazy:

Als je vrij uit de hand met een goede body en een 24-70mm 2.8 geen opnames kunt maken die gestoken scherp zijn dan heb ik zo mijn twijfel of het met het wonder VR wel lukt.

De body's van nu kunnen een iso waarde aan waar je U tegen zegt, zodat sluitertijden mogelijk zijn die bewegingsonscherpte voorkomt in zowat alle omstandigheden. Nu knallen ze zowat op elk objectief vr, verhogen de prijs dusdanig dat het in geen enkele verhouding staat tot de te behalen winst.

In het begin een haat liefde verhouding met de 24-70. Vooral het volume speelde een rol om voor een vast brandpunt te kiezen. Nu mag de 24-70 wat vaker mee. Het nieuwe ontwerp is nog groter wat zeker geen plus is.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » wo aug 19 2015 10:16 am

Huib schreef:...in zowat alle omstandigheden...


Er zijn er ook hier op het forum die roepen dat Nikon bij de D3 had kunnen stoppen met de ontwikkeling...

Je wilt niet weten hoe vaak ik, zelfs op een D3s, aan 2.8 nog niet genoeg heb om mijn sluitertijden te halen... VR is zeker geen magisch middel voor iedereen en elke situatie, maar moet je ook zeker niet gaan bagatelliseren omdat je zelf nooit/nauwelijks in moeilijke omstandigheden schiet!

Want er zijn natuurlijk er genoeg mensen die dan maar voor kiezen om gewoon even geen foto's te maken zodra het buiten de limieten van een camera systeem valt, voor betaald werk is dat uiteraard geen optie.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Huib » wo aug 19 2015 12:21 pm

djunclesam schreef: maar moet je ook zeker niet gaan bagatelliseren omdat je zelf nooit/nauwelijks in moeilijke omstandigheden schiet!


Altijd leuk zo'n aanname.

Ik pas.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Flandria » wo aug 19 2015 12:22 pm

djunclesam schreef:Er zijn er ook hier op het forum die roepen dat Nikon bij de D3 had kunnen stoppen met de ontwikkeling...


Dat ben ik, dus even een reactie van mijn kant....
In theorie kan je 95% van alle beelden met de D3 schieten. Dat jij nou net af en toe voor die resterende 5% kiest, is de uitzondering
die niet de regel bepaalt...

Voor de gemiddelde fotograaf hier is een D3 overkill voor wat ik hier doorgaans zie. Laat duidelijk zijn dat ik dit niet lullig bedoel.
Toch deel ik de mening van Huib met betrekking tot VR, het maakt het objectief veel te groot, optisch kan een welkome aanvulling zijn.
Wat ik als voorbeelden heb gezien, overtuigt het mij wel. Maar de grootte vind ik écht bezwaarlijk.
Flandria



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Flandria » wo aug 19 2015 12:24 pm

Huib schreef:
djunclesam schreef: maar moet je ook zeker niet gaan bagatelliseren omdat je zelf nooit/nauwelijks in moeilijke omstandigheden schiet!


Altijd leuk zo'n aanname.

Ik pas.


Vind ik ook jammer, Vincent.
Flandria



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » wo aug 19 2015 12:39 pm

Flandria schreef:Laat duidelijk zijn dat ik dit niet lullig bedoel.


Ik doelde inderdaad op jouw specifieke opmerking, weet hoe je het bedoelt en daar heb ik verder ook helemaal niets op tegen. De kern van je verhaal is waarheid als een koe. :wink2:

Maar volgens mij raak jij juist de spijker op zijn kop als je zegt:

In theorie kan je 95% van alle beelden met de D3 schieten. Dat jij nou net af en toe voor die resterende 5% kiest, is de uitzondering die niet de regel bepaalt...


Het zijn namelijk juist de objectieven en apparatuur voor die 5% van de fotografen/situaties gemaakt worden die hier altijd 95% (wellicht iets gechargeerd) van de aandacht/meningen/hoon/etc krijgen. Niets mis mee hoor, niets zo leuk als kletsen over grote en dure nieuwe apparatuur, maar zo kan in mijn ogen een verkeerd beeld ontstaan. Of op zijn minst en niet onevenwichtig beeld.

Ik geef enkel mijn kant van het verhaal, niet om jouw mening te weerleggen, integendeel, maar enkel om er een andere mening naast te plaatsen. Zoveel mensen, zoveel wensen, tenslotte.

Want begrijp me niet verkeerd, ik vind de oude 24-70mm ook al behoorlijk aan het formaat en het gewicht, en ik zit persoonlijk ook echt niet te wachten op een nog groter en zwaarder objectief, als het niet nodig is. Maar als je die lijn doortrekt, als iedereen genoeg had aan f/4 of f/5.6 dan konden we ook direct al die veel te grote (en dure) telelenzen weg doen. Want ook de pro fotografen zitten echt niet te wachten op het formaat en gewicht van 400/500mm en langere objectieven, laat staan de prijs. Maar uiteindelijk gaat het om het beeld, en als je het beeld alleen kunt maken met nog groter, zwaarder, duurder, technologischer, etc, dan is dat dus wat je 'moet' hebben...

Huib schreef:Altijd leuk zo'n aanname.


Vind ik een opmerkelijke reactie als jij juist zo expliciet stelt:

Huib schreef:Als je vrij uit de hand met een goede body en een 24-70mm 2.8 geen opnames kunt maken die gestoken scherp zijn dan heb ik zo mijn twijfel of het met het wonder VR wel lukt.


De huidige VR levert tot 4 stops winst op. Ik kan niet inzien hoe je 4 stops winst zo kunt bagataliseren (want ik kan jouw opmerking niet anders interpreteren), anders dan dat je niet in zulke omstandigheden fotografeert. Daar kan ik inderdaad ongelijk in hebben, in dat geval een onterechte opmerking van mij (waarvoor excuses) maar en nog opmerkelijkere opmerking van jouw hand.

Want als je vaak in slechte licht omstandigheden schiet, dan weet je dat 1 stop winst al enorm is, laat staat 4...!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 20 2015 4:17 pm

Nikon stelt lancering 24-70mm f/2.8 VR uit tot oktober
Begin augustus introduceerde Nikon de AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR. Het objectief zou vanaf 27 augustus in de winkels liggen. Nikon Japan kondigt nu aan dat de lancering is uitgesteld tot oktober.

bron
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten