Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor MartinT » do aug 27 2015 12:28 am

Ik ben op zoek naar een extern draagbaar 500GB SSD geheugen als backup voor de foto`s op mijn MacBook.
Ik ga op vakantie en de reis gaat per jeep over tracks in weinig toegankelijk terrein, dus de apparatuur krijgt constant schokken te verduren. Een harde schijf lijkt me dan ook niet geschikt.
Nu heb ik er 2 gevonden n.l.:
Amazon Duitsland: http://www.amazon.de/gp/product/B00SGW6 ... _i=desktop
Cameranu: http://www.cameranu.nl/nl/p549102/lacie ... rde-schijf
Ze zijn allebei 500GB, maar het prijsverschil is enorm!
Die bij Amazon is van het merk Samsung en kost € 199,- en bij Cameranu gaat het om een LaCie voor € 479,-
Natuurlijk zie ik de verschillen wel: de LaCie heeft zowel USB3.0 als een Thunderbolt aansluiting (Samsung alleen USB3.0) en de LaCie is een zgn "rugged "uitvoering, hetgeen inhoudt dat er een soort stootkussen rondom het metalen geheugendoosje zit, die schokken kan opvangen. Of dat laatste overigens bij een SSD geheugen, waar toch niets beweegt, van belang is, is (voor mij althans) wel de vraag?
De grotere snelheid van de Thunderbolt t.o.v. de USB 3.0 vind ik niet zo van belang.

Maar deze (kleine?)verschillen verklaren toch voor mij het enorme prijsverschil niet??
Zijn er andere (technische?) verschillen tussen de twee die het prijsverschil wel kunnen rechtvaardigen?
Kan iemand met kennis van zaken hier zijn licht eens over laten schijnen?
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor ATOR » do aug 27 2015 1:16 am

Volgens de specs is de Samsung nog sneller ook. Het lijkt er op dat je flink betaalt voor een rubber stootrand en een betere afdichting. Volgens mij kun je voor het prijsverschil de Samsung zelf prima van wat extra bescherming voorzien mocht je dat nodig hebben.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor amjsch » do aug 27 2015 2:16 am

Ik zou in ieder geval voor de Samsung gaan! De fabrikant van een van de beste SSD schijven, en komt altijd als beste uit de testen. Ik heb er zelf acht (interne) draaien. Deze 500 Gb externe schijf kost in Nederland ongeveer € 217,00. o.a. bij http://www.alternate.nl.
LaCie is over het algemeen met alle apparatuur een flink stuk duurder, maar niet veel beter. Daarbij vraag ik me af van welke fabrikant ze de SSD schijven gebruiken, want ze maken ze niet zelf, wel het omhulsel en de interface.


EDIT: De LaCie schijf is ook uitgevoerd met een Thunderbold aansluiting. Hiervoor zit er een aparte interface (elektronische schakeling) in wat hem natuurlijk ook wat duurder maakt.

Groetjes Fons
Laatst gewijzigd door amjsch op do aug 27 2015 5:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Faiz » do aug 27 2015 5:35 am

Kijk eens bij WD, die hebben een mooie serie voor Mac in de My Passport range, met ook full metal modellen.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor amjsch » do aug 27 2015 6:21 am

Beste Faiz,

Het type/model wat jij noemt - My Passport - zijn wel uitstekende schijven maar geen SSD schijven
Zelfs op de website van WD (Western Digital) kom ik geen externe SSD schijven tegen.

Groetjes Fons
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Léon Obers » do aug 27 2015 12:07 pm

Even besproken de "losse" SSD's van Samsung

SSD's van Samsung heb je in "EVO" uitvoering en in "Pro" uitvoering.
De EVO-uitvoering gebruikt een wat ander type geheugen wat minder intensief gebruik kan worden als de "Pro"-versie in de betrouwbaarheid op de lange termijn.

De Pro-uitvoering is vooral bedoeld voor PC's waar constant data heen- en weer gaat, en waar o.a. ook het besturingssysteem van een PC op staat. Daar zou ik een "EVO"-versie eigenlijk niet voor willen kiezen. Echter zo'n "EVO"-versie is prima geschikt als opslag van foto-materiaal wat beslist niet in die mate intensief zal worden ingezet om er continu data op te wisselen zoals bij een besturingssysteem op een PC het geval is.

Gezien de prijsstelling lijkt die portable Samsung zo'n EVO-uitvoering SSD te bevatten.
In ieder geval van eenzelfde goedkopere geheugentechniek gebruik te maken, met daarnaast een USB-adapter erbij.
Scherp geprijsd bovendien (Losse EVO SSD's kosten ongeveer hetzelfde). Lijkt me uitstekend te gebruiken.
Ik zou zo'n LACIE niet kopen. Daar heb je 2 Samsung's voor en nog geld over om er wat rubber omheen te doen.

Ter referentie;
Op Samsung portable SSD's zit 3 jaar garantie
Op Samsung 830, 840 en 840 EVO SSD's zit 3 jaar garantie

Op Samsung 840 PRO SSD's zit 5 jaar garantie

Op Samsung 850 EVO SSD's zit 5 jaar garantie
Op Samsung 850 PRO SSD's zit 10 jaar garantie

http://www.samsung.com/global/business/ ... ranty.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Ingmar » do aug 27 2015 12:20 pm

Faiz schreef:Kijk eens bij WD, die hebben een mooie serie voor Mac in de My Passport range, met ook full metal modellen.


Nadeel van de WD Passport is dat er op de fysieke drive geen SATA connector zit, maar de USB zit op de drive gesoldeerd...ik heb er een gehad met een defecte USB, dan is er bijna
geen mogelijkheid om de data er nog af te krijgen. Liever een losse behuizing met USB-> Sata interface, dat is dan goedkoper om te repareren en data veilig te stellen.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=MFjF1x-Rj0o op 3:50

Ik zou dan liever kiezen voor een goede losse SSD of HDD met een losse ruggedized behuizing...
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Léon Obers » do aug 27 2015 12:28 pm

Léon Obers schreef:Ik zou zo'n LACIE niet kopen. Daar heb je 2 Samsung's voor en nog geld over om er wat rubber omheen te doen.

Aanvullend.
Omdat de TS toch ook kijkt naar een duurdere LACIE, en daar misschien toch het budget voor over heeft.

Koop ook dan beter 2 portable Samsung SSD's, voor een dubbele back-up om risico's te spreiden.
Gaat de tocht met nog wat mensen en heb je twee voertuigen, verdeel de twee Samsung SSD's dan ook over twee voertuigen. Mocht er onverhoopt iets mis gaan, ongeluk, kopje onder in een rivier etc. Heb je de andere versie nog.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor amjsch » do aug 27 2015 2:42 pm

Een goede raad van Léon Obers,

Ik maak altijd een dubbele back-up en bewaar deze op verschillende plaatsen. Ook als je met één voertuig gaat.

Groetjes Fons
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Faiz » do aug 27 2015 3:49 pm

Mee eens Ingmar. Een dhz externe schijf werkt inderdaad een stuk gemakkelijker.

Als TS het nog safer wilt aanpakken, dan thuis een NAS aanzetten, en dagelijks de bestanden uploaden naar z'n NAS.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Peter » do aug 27 2015 4:22 pm

per jeep over tracks in weinig toegankelijk terrein,

denkt dat er weinig komt van een dagelijkse upload naar een NAS :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Reest » do aug 27 2015 4:46 pm

"...per jeep over tracks in weinig toegankelijk terrein..."

Mijn WD Elements van 2 TB heeft 3 weken Kenia/Tanzania en 2 weken Gambia & Senegal in jeeps overleefd.
Vooral in Gambia & Senegal bepaald niet over echt toegankelijk terrein...
Dus persé een SSD schijf is i.m.o. niet echt nodig.

Groet
Rinus
Laatst gewijzigd door Reest op do aug 27 2015 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Vincent » do aug 27 2015 5:00 pm

Zolang een HD uit staat kunnen ze een hoop schokken verdragen. Ga je tijdens het lezen of schrijven een klap op je schijf geven dan loopt het al snel slechter af.

Laptops met normale HD's gingen ook niet spontaan allemaal kapot tenslotte...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor Léon Obers » do aug 27 2015 5:12 pm

Peter schreef: per jeep over tracks in weinig toegankelijk terrein,

denkt dat er weinig komt van een dagelijkse upload naar een NAS :wink:

Nog afgezien van de beschikbaarheid van snel internet ter plekke.
Weet niet waar de reis naar toe gaat, maat in Afrika vergeet dan het uploaden maar.
Ze hebben daar wel wilde dieren die heel snel kunnen lopen, maar internet gaat met slakken-snelheid.

Bedenk dat Nederland in de top 5 staat van snelste internetverbindingen in de wereld.
Dus wat je hier gewend bent, komt je eigenlijk nergens anders tegen (op 4 landen na).

En dan gaat het hierbij nog om download, upload gaat meestal nog trager.
http://www.statista.com/statistics/2049 ... y-country/
http://www.ibtimes.co.uk/broadband-inte ... me-1469297

Na dat top-10 lijstje gaat het snel naar beneden:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... ion_speeds

Ik weet uit eigen ervaring dat bijv. contact via Skype naar Afrika (Gambia / Senegal), je mag hopen dat de verbinding in stand blijft.
Nog afgezien van tijdstippen dat het helemaal niet werkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik zoek een extern 500GB SSD geheugen

Berichtdoor MauritsD » do aug 27 2015 8:15 pm

Ik gebruik daarvoor een losse Samsung 850 Pro zonder enige behuizing en een los sata-usb3 kabeltje. SSD is onverwoestbaar, past zo in je broek of borstzak en weegt niks.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MauritsD op do aug 27 2015 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten