D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Mees » vr aug 28 2015 3:43 pm

Op dit moment ben ik in het bezit van een D5100 camera met o.a. een 70-300mm VR lens. Het komende (voetbal)seizoen wil ik me gaan richten op voetbalfotografie (daarnaast ook autosport en hardlopen).

Om het fotografiebudget een beetje beperkt te houden, vraag ik me af of een tweedehands D300(s) een verbetering is t.o.v. mijn huidige camera. Ik ben me er van bewust dat een D300(s) een stevigere body heeft dan de D5100, maar dat is natuurlijk persoonlijk of je dat beter vindt. Ook is er een verschil in megapixels, maar dat lijkt me ook niet het belangrijkst.

Het gaat me voornamelijk om andere technische verschilllen/verbetering, zoals het autofocus systeem. Dat lijkt me een stuk beter, maar voegt dit ook echt wat toe. Zijn er nog andere zaken die beter zijn aan de D300, of wellicht is de D5100 juist beter?

Nogmaals bovenstaande vragen wel zien in het kader van sportfotografie (vnl. voetbal).

Graag jullie advies.
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 28 2015 4:36 pm

Beste Mees,
Beide types die je noemt zijn camera's met enige leeftijd.
Je zit goed met de opinie dat een D300(s) een stap/segment hoger ligt.
Bedenk ook dat je een D300 van andere (extra) voeding kan voorzien, en veelal betekent een zwaardere voeding ook betere AF prestaties.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Patrick » vr aug 28 2015 4:39 pm

Als je uitkomt met ISO waarden tot ongeveer ISO 800 is het een geweldige camera. Absoluut een stuk beter voor sport dan een D5100. Alleen de buffer al!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor plincky » vr aug 28 2015 5:54 pm

Met de 70-300mm dekom je al snel boven de 800iso Denk ik als de zo'n niet schijnt.
Denk dat de D7000 iets betere Keuze is. Die heeft net wat meer rek en mogelijkheden.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Patrick » vr aug 28 2015 6:17 pm

Maar weer geen lekkere buffer...

Als je gunstig aan een D300s kan komen is het een prima keus voor buitensport.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Mees » vr aug 28 2015 6:41 pm

plincky schreef:Met de 70-300mm dekom je al snel boven de 800iso Denk ik als de zo'n niet schijnt.
Denk dat de D7000 iets betere Keuze is. Die heeft net wat meer rek en mogelijkheden.

Oei, betekent dit dat ik al moet gaan uitkijken naar een 2.8 70-200mm?
Zijn de prestaties van mijn D5100 op hogere iso's niet beter dan de D300?

Moeilijk hoor, de D300 heeft inderdaad een goede buffer en autofocus systeem.
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 28 2015 7:42 pm

Beste Mees,
re: moet gaan uitkijken naar
Dat hangt geheel van de omstandigheden af ( budget, licht, durf met de ISO-knop)
Veel mensen vinden een 2.8 telelens beter, wacht maar tot je een 2.0 heb geprobeerd. :shock:
Ik zou rustig op zoek gaan naar een betaalbare D300(s), met grip,
en de eerstvolgende Glasdag bezoeken, dan kan ja naar believen lenzen vergelijken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Peter » vr aug 28 2015 8:25 pm

Heb hier een d7000 en een D300s liggen.

Als het echt snel moet dan gebruik ik de D300s in combinatie met een (sigma) 70-200.
Snel geheugenkaartje erin (95 M/bit) . De d7000 is stukken trager, ook de autofocus.

Over de buffer van de 7000 ben ik totaal niet te spreken.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor John'47 » vr aug 28 2015 8:28 pm

Ik heb na een D300s een D7000 en een D7100 gebruikt.
Lichtere body's dan de D300 maar vooral de D7100 sneller, meer beeldpuntjes en makkelijker in de hoge ISO's. Misschien een beter alternatief, want moderner.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Peter » vr aug 28 2015 8:37 pm

de 7100 heeft een beperkte buffer vergeleken met de D300s :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor ReneG » za aug 29 2015 12:31 am

Als (voormalig) gebruiker van al deze modellen (behalve de D7200, waar ik wel eens mee heb gefotografeerd):
Als het puur om sport gaat en er vanuit gaande dat je budget enigszins beperkt is omdat je het over een 2e hands D300s hebt, zou ik zeggen: 2e hands D300s of (als het budget het toelaat) een nieuwe D7200, vooral vanwege het AF systeem en de buffer. Een (2e hands) D7100 kan ook maar door de beperkte buffer moet je wel een stukje beter timen. Daarbij wel opmerkend dat dit bij vol daglicht i.c.m. de 70-300VR wel te doen is.

Mocht je goedkoop naar f/2.8 willen en is de sport die je wilt fotografen niet al te snel, dan biedt de D300s je wel een extra optie: Je kunt met i.c.m. de D300s eventueel ook nog uitkijken naar een gebruikte 80-200 AF-D f/2.8 (ringzoom versie). Deze heeft geen motor, maar de D300s AF motor is sterk genoeg om nog met een vrij goede AF snelheid met dat objectief te werken. En het is meestal rond de 500 euro wel verkrijgbaar als je goed zoekt.

Overigens werkt dat objectief ook met de D7xxx serie, maar ik heb het vermoeden (al heb ik het nooit direct kunnen vergelijken) dat de AF van de D300s wat sterker is en daarom iets sneller zal autofocussen.

Verder moet ik opmerken dat op basis van mijn persoonlijke ervaring de D300s autofocus nog steeds wat beter werkt en vooral sneller snel bewegende objecten oppikt dan de D7100, ondanks het feit dat die een nieuwere processor en AF systeem heeft). Als ik snelle actie moest fotograferen verkoos ik steevast de D300s boven de D7100. Ik gebruikte ze ook wel eens langs elkaar, altijd meer keepers gehad met de D300s dan met de D7100.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor de_Jezus » za aug 29 2015 10:54 am

Een D300 is voor voetbalfotografie zeker een verbetering dan een D5100.
Met je 70-300 en een D300(s) kom je echt wel goed voor de dag. Het is echt niet altijd nodig om met een 2.8 objectief foto's te maken, uiteraard heb je wel meer mogelijkheden met zo'n objectief. Een 2.8 objectief is ook een aanslag op je budget.

Zelf gebruik ik ook enkel 2.8 objectieven maar ik schiet bijna nooit op 2.8. Waarom heb ik dan de 2.8 objectieven, fotografeer ook regelmatig met erg slecht licht en dan is het wel heel erg handig. Bij slecht licht kan je iso ook wat omhoog gooien, in de nabewerking kan je heel veel repareren.

Weet ook uit ervaring dat er veel meer sportfotografen zijn veelal kiezen voor een ander diafragma.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky
Gebruikersavatar
de_Jezus

Forumlid
Berichten: 603


Locatie: Paramaribo
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Mees » ma aug 31 2015 10:24 am

Bedankt voor alle reacties! Qua buffer is de D7100 inderdaad nog niet vergelijkbaar met de D300, je zou dan eigenlijk al uitkomen op de nieuwe D7200. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een betaalbare D300 (met niet te veel clicks en in acceptabele staat) en deze eerst ga uitproberen i.c.m. met mijn 70-300mm VR (en wellicht wat hogere ISO). Ander glas (met 2.8 ) kan dan altijd nog. Ach,met mooi weer langs de lijn lijkt me aangenamer dan met donker (en nat) weer..... ;-)
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor ReneG » ma aug 31 2015 4:19 pm

Ik zou dan wel een D300s namen, geen gewone D300.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300(s) voor sportfotografie een verbetering?

Berichtdoor Vincent » ma aug 31 2015 5:41 pm

Eens met Rene.

D300s is een stap vooruit qua bruikbaar iso bereik. Dat komt goed van pas om je snelle sluitertijden te halen!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten