Moeilijke keus

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Moeilijke keus

Berichtdoor Martin » ma aug 31 2015 4:47 pm

Ik sta voor een dilemma, ik kan een Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED kopen van een jaar oud of een nieuwe Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD.

Prijsverschil tussen beide is minimaal en niet interessant, maar wat zal ik doen nieuw of 2e hands. :roll:

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen! :thumbdown: :thumbup:

Grt,
Martin
Martin



Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Highlander » ma aug 31 2015 5:10 pm

Welke van de twee beter is kan ik je niet vertellen, maar zelf heb ik de Nikon en dat is echt een top objectief.
Doet het ook goed met één van Nikon`s teleconverter`s.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Michele » ma aug 31 2015 6:15 pm

Nikon. De Tamron is een prima ding, maar op punten toch de mindere van de Nikon. Met name de bouwkwaliteit met meer kunststof zou mij persoonlijk dwars zitten. Heb jarenlang een Tamron 17-50mm f/2.8 in gebruik gehad, maar die is uiteindelijk de deur uitgegaan vanwege de kunststof bouwkwaliteit en vervangen door een Nikon 17-55mm f/2.8. Puur een kwestie van degelijkheid.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Cyrus » ma aug 31 2015 6:27 pm

Met 5 jaar garantie op de Tamron zou ik mij geen moment druk maken om de bouwkwaliteit. Tamron heeft kennelijk meer vertrouwen in haar eigen prodcten dan Nikon (2 jaar garantie). Hoevel garantie heb je op de Nikon occasion? Ook niet onbelangrijk...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Martin » ma aug 31 2015 6:39 pm

Michele schreef:Met name de bouwkwaliteit met meer kunststof zou mij persoonlijk dwars zitten.


Om de bouwkwaliteit van de Tamron maak ik mij geen zorgen, hij is bijna 1,5 kg zwaar en dat red je niet met veel kunststof.

Cyrus schreef:Met 5 jaar garantie op de Tamron zou ik mij geen moment druk maken om de bouwkwaliteit. Tamron heeft kennelijk meer vertrouwen in haar eigen prodcten dan Nikon (2 jaar garantie). Hoevel garantie heb je op de Nikon occasion? Ook niet onbelangrijk...


Ik weet niet of er 5 jaar garantie zit op een Tamron zit, op de Nikon zit nog ongeveer 1 jaar garantie.
Martin



Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Willem v D » ma aug 31 2015 7:57 pm

Nikon zonder tweifel.
Deze heeft een stabiele waarde en schrijft niet veel meer af.

De tamron is nieuw maar doe je die weg... wat is dan het verschil?

Verder zullen ze allebei goed zijn.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Michele » ma aug 31 2015 11:55 pm

Martin schreef:
Michele schreef:Met name de bouwkwaliteit met meer kunststof zou mij persoonlijk dwars zitten.


Om de bouwkwaliteit van de Tamron maak ik mij geen zorgen, hij is bijna 1,5 kg zwaar en dat red je niet met veel kunststof.
.

Glas weegt best wel veel... En optische kwaliteit is 't probleem niet bij Tamron, maar je wordt na een jaar of wat enigszins simpel van uitlopende bajonetten voor de zonnekap waardoor die er constant af flikkert, barsten in de zonnekap omdat ie even klem kwam te zitten en loslatende frontringen waarmee 't eerste lenselement zit vastgeschroefd. Gewoon niet opgewassen tegen intensief gebruik. Zoals aangegeven: jarenlang Tamron gebruikt, maar naar Nikon vanwege de degelijkheid.

Nog een argument dat me net te binnen schiet: een Nikon is een tikje waardevaster.... Een occasion van nu 1000 euro zal dat over een paar jaar nog steeds opbrengen. Koop je een nieuwe Tamron dan kan je die over 5 jaar hoogtuit nog voor de helft kwijt.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Cyrus » di sep 01 2015 11:25 am

Martin schreef:Ik weet niet of er 5 jaar garantie zit op een Tamron zit, op de Nikon zit nog ongeveer 1 jaar garantie.


Op alle Tamron-objectieven is 5 jaar Europese garantie van toepassing: klik!

Let er bij een occasion op dat Nikon alleen garantie honoreert als je de originele garantiekaart en originele aankoppfactuur kunt overleggen. Zie hier

@Michele: afschrijving van een occasion vergelijken met afschrijving op een nieuw objectief is natuurlijk appels met peren vergelijken ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor ReneG » di sep 01 2015 11:47 am

Ik kan me voorstellen dat ze 5 jaar garantie geven, moet ook wel als er om de haverklap onderdelen afvallen (mijn ervaring na 4 Tamrons). Toegegeven de 90mm macro deed het aardig (maar wat was die uitschuivende buis irritant). De 17-50 heeft het ook nog wel een tijd heel gehouden maar die gat teveel problemen.

Ik zou dus zeggen, neem de Nikon.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Robert » di sep 01 2015 11:56 am

Nog een overweging, ik neem aan dat de Nikon de eerste versie is?
Op de D800 zou ik eerder de tweede versie kiezen. Hoe de Tamron het doet op de D800 weet ik niet.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Jacob_O » di sep 01 2015 12:00 pm

Martin schreef:Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik zou voor optie 3 gaan: Nikon 70-200 f/4 :wink2:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor ReneG » di sep 01 2015 1:26 pm

Dat is denk ik nog wel de beste keus als f/2.8 niet noodzakelijk is. Scheelt ook de helft in prijs en gewicht.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Vincent » di sep 01 2015 2:14 pm

ReneG schreef:Dat is denk ik nog wel de beste keus als f/2.8 niet noodzakelijk is.


Zolang we niet weten wat TS ermee gaat fotograferen dan is het sowieso koffiedik kijken. Ga je voor snelle (dichtbij) sportfotografie dan is de AF van de Nikon superieur aan die Tamron en is het een nobrainer. Vogeltjes in de achtertuin, dagje dierentuin, portretjes, dan is AF snelheid een stuk minder relevant.

Afschrijving heb ik nooit een argument gevonden behalve als je een heel speciaal objectief koopt waarvan je niet weet of je het lang gaat gebruiken. Verder koop je apparatuur om te gebruiken en niet om later te verkopen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Martin » di sep 01 2015 4:12 pm

Erpeewee schreef:Nog een overweging, ik neem aan dat de Nikon de eerste versie is?


Het gaat hier om een vr2 Robert :D

djunclesam schreef:Zolang we niet weten wat TS ermee gaat fotograferen dan is het sowieso koffiedik kijken. Ga je voor snelle (dichtbij) sportfotografie dan is de AF van de Nikon superieur aan die Tamron en is het een nobrainer. Vogeltjes in de achtertuin, dagje dierentuin, portretjes, dan is AF snelheid een stuk minder relevant.

Afschrijving heb ik nooit een argument gevonden behalve als je een heel speciaal objectief koopt waarvan je niet weet of je het lang gaat gebruiken. Verder koop je apparatuur om te gebruiken en niet om later te verkopen...


hier ben ik het mee eens, ik koop apparatuur om te gebruiken en denk er niet over om het weer te verkopen, al kan dat natuurlijk wel gebeuren.

En wat ik er mee ga doen is af en toe een dierentuin wat portretjes zowel buiten als studio.
Dus de f4 is misschien wel een goeie optie al zijn die nieuw niet veel goedkoper dan de 2e hands vr2 die ik kan kopen en 2e hands zijn ze er nauwelijks.
Martin



Onderwerp:

Re: Moeilijke keus

Berichtdoor Jester » di sep 01 2015 6:36 pm

Ik ken de Tamron niet, maar heb wel zelf - na lang wikken en wegen - de Nikon nieuw gekocht, afgelopen kerst. Nog geen seconde spijt van gehad, wat een prachtding!! Fantastisch bokeh, supersnelle autofocus en ragscherp. Heb je hem, dan doe je hem nooit meer weg, denk ik... Ik in ieder geval niet :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten