Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » wo sep 02 2015 6:22 pm

Ja, er dient een AF-motor in het objectief te zitten. Dat geldt ook voor de E-mount objectieven. Bij de andere mirrorless systemen (o.a. Fuji, Olympus, Nikon 1) is het niet anders.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 02 2015 6:40 pm

Rik Rollinga schreef:(de pentax Q mount lijkt er niet op te passen trouwens)

Dat lijkt me ook geenszins interessant.
De grootste sensor-afmeting van de twee verschillend verkrijgbare sensor-afmetingen van de Pentax Q mount camera bedraagt 7.44 x 5.58 mm

De objectieven ervan dekken helemaal geen full frame 24x36mm Sony sensor uit, dus dat schiet niet op.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 02 2015 6:42 pm

Desalniettemin een interessante ontwikkeling. Even de kat uit de boom kijken. Vraag me af of er ook een APS-C versie komt/is, misschien bewust niet, omdat er minder lenzen beschikbaar zijn.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor jfbat » wo sep 02 2015 6:48 pm

Die zijn er al: de Sony A6000 bijvoorbeeld.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Hasselbox » wo sep 02 2015 7:57 pm

Ik wacht nog effe op de Nikon versie met AFD adapter. :D Van de mogelijkheid om 30 jaar oude objectieven te gebruiken zie ik het nut niet.
Je plaatst toch ook niet een 30 jaar oude motor in een nieuwe auto. Ik zie dat alleen als leuk speelgoed.
Niet voor niets toch dat Nikon en ook vele gebruikers hier stellen dat op een hoogwaardige nieuwe camera gelijkwaardig glas hoort.
Of Nikon nog effe de kat uit de boom aan het kijken is? Denk het niet. Ze lopen door div. tegenslagen van de laatste jaren gewoon achter.

Gr H.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » wo sep 02 2015 9:03 pm

@Hasselbox:
Juist een prachtige manier om al dat mooie Ai-S glas weer te laten herleven, dankzij moderne gemakken als focus peak en focus magnifier. Probeer maar eens handmatig scherp te stellen met het matglas van een dSLR...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Hasselbox » wo sep 02 2015 10:57 pm

Lang gedaan Cyrus. Van K.B. tot en met 4x5 inch.
O.a Hasselblad, Cambo en Rolleiflex.
Toch ben ik van mening dat ik nooit beter glas gebruikte als nu.
Kijk hier http://www.pietkemp.nl/ en let niet op de exif data. De repro"s zijn n.l. gemaakt met de D600.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » do sep 03 2015 1:07 am

Je hebt gelijk hoor, de huidige generatie glas haalt de oude MF Nikkors in veel opzichten met gemak in. En toch zit er een bepaald karakter in mijn Ai-Sjes... Zeker de 105/2.5 blijft een bijzonder ding.

Doorgaans doen mijn oude Nikkors dienst op de F3 en F4s maar soms worden ze nog digitaal ingezet. Met vaak nog verrassend goed resultaat. Niettemin zie je dan duidelijk dat de tijd qua coatings niet heeft stil gestaan qua contrast, kleur en flare-bestendigheid.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Vincent » do sep 03 2015 6:54 am

Cyrus schreef:En toch zit er een bepaald karakter in mijn Ai-Sjes...


Mooi hoe menig fotograaf uit het Ai-s tijdperk 'karakter' nog durft te benoemen en te waarderen.

Menig reviewer van de 58mm 1.4g is met de grond gelijk gemaakt toen hij de 'karakter' kaart trok. Want als je laag scoort in de DxO lijst, dan kun je volgens sommigen blijkbaar geen goede lens zijn...

...flare-bestendigheid.


Toch eeuwig zonde hoe je vaak, zelfs als je het bewust wilt, geen fatsoenlijke flares meer kunt krijgen zodra er een gouden N op je lens staat...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » do sep 03 2015 7:33 am

:)

Mooi hoor, die N-, T*- en weet ik veel wat nog meer voor supercoatings, maar de beelden worden er soms wel heel clean van.

Inderdaad, er is in post makkelijk een filtertje over je beeld gelegd maar het wat softere karakter, zonder verlies van scherpte, is wat een AI-S soms voor mij de betere keuze maakt. Daar kan - wat mij betreft - geen software-filter tegenop.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 03 2015 1:20 pm

djunclesam schreef:Menig reviewer van de 58mm 1.4g is met de grond gelijk gemaakt toen hij de 'karakter' kaart trok. Want als je laag scoort in de DxO lijst, dan kun je volgens sommigen blijkbaar geen goede lens zijn...

Alleen kost zo'n lens dan veel te duur IMO.
Met oud glas van weleer met evenzeer een mooi "karakter", misschien gekocht op de afgelopen beurs in Doesburg voor een fractie van de prijs, kun je IMO sterk vergelijkbare opnamen maken.

Mijn insteek is, dat je met een modern scherp tekenend objectief het beeld daarvan heel gemakkelijk een mooie zachte weergave kunt laten geven.
Andersom gaat dat echter niet.
(En dan bedoel ik niet gediafragmeerd fotograferen met een 58mm 1.4g dat die dan scherp is, want dat zijn de meeste objectieven).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Vincent » do sep 03 2015 2:20 pm

Léon Obers schreef:Met oud glas van weleer met evenzeer een mooi "karakter", misschien gekocht op de afgelopen beurs in Doesburg voor een fractie van de prijs, kun je IMO sterk vergelijkbare opnamen maken.


Prijs kun je altijd over discussiëren dus daar wil ik niet heen. Dat de 58mm niet goedkoop is daar is vast niemand het mee oneens :wink: Gaat mij er meer om dat veel nieuwe objectieven inderdaad extreem goed scoren qua scherpte, maar veel te klinisch tonen. Geen karakter dus. De sigma 50mm Art is er zo eentje. Werkelijk een top-objectief als je voor scherpte gaat, maar mij heeft hij nooit kunnen boeien. Imo is de drang naar scherpte (en pixels) sowieso ernstig overrated bij veel typen fotografie.

Mijn insteek is, dat je met een modern scherp tekenend objectief het beeld daarvan heel gemakkelijk een mooie zachte weergave kunt laten geven.
Andersom gaat dat echter niet.


Een complete achtergrond vervagen is uiteraard mogelijk, maar een goed verloop van scherp naar onscherp is in nabewerking niet te emuleren.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Flandria » do sep 03 2015 2:49 pm

Wat die 58mm 1.4g betreft, het gaat er toch om dat jij er mee uit de voeten kan en blij mee bent ?
Wat boeit jou de kritiek erop ?

Ik werk met 3 systemen, alle drie hebben hun plussen en minnen. Belangrijk is dat je het optimaal gebruikt.
Door te weten wat het niet kan, om te weten wat het wel kan.
Flandria



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Vincent » do sep 03 2015 2:56 pm

Flandria schreef:Wat boeit jou de kritiek erop ?


Weinig, ik ben soms gewoon verbaasd hoe argumenten bij de ene apparatuur als onzin afgedaan worden terwijl diezelfde argumenten bij andere (vooral oudere) apparatuur als erg/meest belangrijk gevonden worden...

En wat mij betreft is de 58mm (even los van de prijs) een van de meest onderschatte Nikon objectieven dus grijp ik graag af en toe de kans aan om deze even in een mooi daglicht te zetten :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Hasselbox » do sep 03 2015 4:42 pm

Ach. Er zijn zelfs mensen die nog meer als 100 jaar terug gaan en nu met houten z.g. nestkasten en natte glasplaten aan de gang zijn vanwege het mooie karakter dat ermee bereikt kan worden. Of dat belangrijk is? Voor de gebruiker zeer zeker. Verder zal de toekomst het uitwijzen,
Een persoonlijke voorkeur betekend niet dat het andere niet goed zou zijn. Toch?
Ik kijk vol verwachting uit naar de eerste FX van Nikon zonder spiegel en liefst zelfs zonder spleetsluiter en liefst met optische zoeker en meetzoeker.

Gr H.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten