Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » di sep 15 2015 9:17 am

Hallo allemaal,

Inmiddels begin ik redelijk te wennen aan mijn Nikon D3300. Nu ga ik aankomende vrijdag naar de Hellendoorn Rally waar ik uiteraard mooie foto's wil maken of in ieder geval een poging wil wagen.
Ik ben nog niet zo ervaren maar misschien heeft iemand een aantal tips waarmee ik vrijdag aan de slag kan.
Dit met betrekking tot sluitertijden e.d.
De combinatie van nachtproeven met beweging op hoge snelheid vind ik lastig.

Bij voorbaat dank!

Groet.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor LJ-Jochem » di sep 15 2015 11:32 am

Beetje afhankelijk wat je wilt bereiken. Bevriezing van de wagens of de snelheid vastleggen. Voor de eerste zul je een hoge sluitertijd moeten hanteren. Hoe hoog? Geen idee, geen ervaring mee maar ik denk minimaal 1/1000sec? . Om dan nog goed belichtte opnamen te krijgen moet je diafragma zo ver mogelijk open als kan m.b.t scherptediepte en je ISO omhoog. Dit kan de platen met ruis opleveren wat in de nabewerking nog wel weg te werken valt mits je in RAW fotografeert! Zet je ruisreductie in de camera uit. Dit kost tijd bij iedere opname en maakt de kans op het missen van een volgende foto groter. Doe ruisreductie dus thuis in bijvoorbeeld Lightroom.

Voor het vastleggen van snelheid moet je gaan pannen. Dit is het meetrekken van de camera in de beweging van de auto. Lastig iets als je dit nog nooit gedaan hebt, vergt wel enige oefening. Een tip hierin is dat je niet stopt met pannen als je de foto gemaakt hebt maar iets verder doortrekt. Een abrupte stop ga je zien in het resultaat.

Welk objectief ga je gebruiken? Het is aan te raden met een zo lichtsterk mogelijk te fotograferen. In het donker zou je ervoor kunnen kiezen iets over te belichten. In de nabewerking trek je hem dan weer goed zonder er extra ruis in te trekken.

Voor je eigen veiligheid: Ga in een bocht niet op dat punt staan waar de auto terechtkomt als hij de bocht mist ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » di sep 15 2015 11:47 am

Bedankt voor je reactie.
Eens kijken wat ik hiermee kan.

Die laatste tip zal ik ter harte nemen. Altijd in de binnenbocht haha.

Groet.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor Faiz » di sep 15 2015 12:04 pm

Mooie rally, mooie uitdaging die nachtproeven. Ben benieuwd wat voor lens je aan je D3300 gaat schroeven, zoals Jochem ook zegt, lichtsterke lens erop zetten.
Ik ben benieuwd naar de tips voor de nacht, omdat je vanuit het donker een bak licht voorbij ziet komen.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » di sep 15 2015 12:15 pm

Gezien mijn beginners status ben ik alleen in het bezit van een Tamron 18-270mm F3.5-6.3 Di II VC.
Hier zal ik het mee moeten doen.
Waarschijnlijk staat het programma van die dag het toe dat ik rond half vijf ook al wat foto's kan schieten.
Hiernaast heb ik toegang tot de "paddock".
Hier kan ik ook mooie platen schieten.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor Replay » di sep 15 2015 11:08 pm

Da's een beetje lastig te zeggen. Je staat op een buitenlocatie en bent afhankelijk van de omstandigheden.
Schijnt de zon? Regent het? Rijden de auto's in de schaduw of juist in het zonnige deel van het parcours? Misschien is het wel een bewolkte dag?
Al deze factoren bepalen je instellingen. Dat zie je op de dag zelf pas en kan zelfs van minuut op minuut veranderen.
Je zegt dat je ook in het paddock kan komen. De auto's krijgen vaak hun service in een tentje. Wat is het licht daar? Staan er sterke lampen in dat tentje?
Hoever komen de auto's op het parcours van je voorbij? Wil je omgeving in je foto hebben of een beeldvullende auto met een wazige achtergrond? Dit laatste hangt af van je focuslengte i.c.m. de afstand van de auto en het gekozen hoge diafragma.
Deze vragen kan je nu nog niet beantwoorden maar zijn wel bepalend voor je instellingen.

Zorg er wel voor dat de sluitertijd niet te hoog is,zodat je beweging krijgt in je onderwerp. M.n. de wielen van de auto en de achtergrond bij pannen.
Dan kan je b.v. bij frontaal schieten een sluitertijd toepassen van 1/200 tot 1/500. Stel je belichting bij dmv je diafragma bij te stellen en houdt daarbij je belichtingsmeter in de gaten.
Bij pannen (vergt wel enige ervaring en een vaste hand) zou ik voor een sluitertijd gaan van max.1/200 en daarna steeds lager gaan naar b.v. 1/80.

Zorg er wel voor dat je de gele/oranje hesjes van de marshalls, lelijke obstakels en andere opvallende elementen vermijdt Dit is erg storend in je foto.

Succes ermee.
Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » wo sep 16 2015 3:27 pm

Het zal vwb de omstandigheden wel kunst en vliegwerk worden. De tips neem ik mee.
Dank daarvoor.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor GJ57 » wo sep 16 2015 5:06 pm

arjan1111 schreef:Het zal vwb de omstandigheden wel kunst en vliegwerk worden. De tips neem ik mee.
Dank daarvoor.


Ik heb het een keer geprobeerd, overdag prima , leuke fotos. Savonds is een heel ander verhaal, de rondzwiepende koplampen, het vele publiek. Zoek een goede plek vroeg uit als het nog licht is en blijf zoveel mogelijk op die plek. Route kun je waarschijnlijk als wel vinden op het www. Veel succes en veel kijkplezier (vergeet dat vooral niet)
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G
Gebruikersavatar
GJ57

Forumlid
Berichten: 172



Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » wo sep 16 2015 5:21 pm

Voor wat betreft de plek komt dit wel goed. Heb een vip arrangement te pakken. Dit is ook de reden dat ik rond kan kijken bij monteurs e.d.
Ik kan er vanuit gaan dat ik om deze reden langs de route ook mooie plekken aangewezen krijg.
Hier word ik ook nog eens met een busje heen gebracht.
Moet niet gekker worden haha.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor GJ57 » wo sep 16 2015 6:27 pm

arjan1111 schreef:Voor wat betreft de plek komt dit wel goed. Heb een vip arrangement te pakken. Dit is ook de reden dat ik rond kan kijken bij monteurs e.d.
Ik kan er vanuit gaan dat ik om deze reden langs de route ook mooie plekken aangewezen krijg.
Hier word ik ook nog eens met een busje heen gebracht.
Moet niet gekker worden haha.

Doe je goed !!! ik ben er jaren geleden regelmatig geweest en heb er erg van genoten. Veel plezier !!
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G
Gebruikersavatar
GJ57

Forumlid
Berichten: 172



Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor GJ57 » zo sep 27 2015 8:33 pm

GJ57 schreef:
arjan1111 schreef:Voor wat betreft de plek komt dit wel goed. Heb een vip arrangement te pakken. Dit is ook de reden dat ik rond kan kijken bij monteurs e.d.
Ik kan er vanuit gaan dat ik om deze reden langs de route ook mooie plekken aangewezen krijg.
Hier word ik ook nog eens met een busje heen gebracht.
Moet niet gekker worden haha.

Doe je goed !!! ik ben er jaren geleden regelmatig geweest en heb er erg van genoten. Veel plezier !!


Hoe is het gegaan?
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G
Gebruikersavatar
GJ57

Forumlid
Berichten: 172



Onderwerp:

Re: Fotograferen Hellendoorn Rally 18-09-2015

Berichtdoor arjan1111 » di sep 29 2015 10:17 pm

Wisselend resultaat. De locatie viel erg tegen en het weer was bar slecht. Het werd snel donker. Deze combinatie maakte dat ik met mijn onervarenheid er niet helemaal in kwam
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten