ATOR schreef:Het wrijven van de verschillende kleurcorrectie van de voor- en achtergrond zit mij ook niet helemaal lekker.
Daarnet heb ik de verschillen in kleur/toning geprobeerd te matchen maar ik weet niet of het statement van de foto daar nou duidelijker van wordt, ik denk eerder zwakker. Het model hoort wat los te breken uit de achtergrond maar niet zoveel dat ze niet in dezelfde scène lijken te staan.
ATOR schreef:
De voor- en achtergrond horen wel te contrasteren:
De achtergrond is stil, ingetogen, koel, schemerig, mat, gebruikt rook (mist) om te verhullen.
De voorgrond is luid, extravert, warm, vol in het licht, glimmend, gebruikt rook om te manifesteren.
Snap je dilemma, je kunt het ook zo benaderen: het model wordt met kleurfilters belicht, dat maakt het wel weer kloppend.
Misschien kun je wel wat doen aan het licht overall. Je lampen hebben bepaalde higlights die je in de persoon niet terugziet!
ATOR schreef:
De DOF is inderdaad extreem, de voorste spot en de achterste eilanden zijn in PS ietwat onscherp gemaakt maar verder is alles helemaal scherp. Ik heb niet de CPU power om dit te renderen met een goede kwaliteit DOF (3dsMax met Vray). PS Lens Blur met een Z-depth map geeft lelijke randen, ik heb nog een oude PS plugin die wel een redelijke z-depth DOF geeft maar dan moet je wel in dubbele resolutie renderen en dat is CPU en geheugen technisch geen optie. Bij het apart renderen van losse elementen mis ik de juiste reflecties/schaduwen en krijg ik lelijke randen van de anti-aliasing. Dus mocht je tips hebben Wiebe dan hoor ik het graag.
Ja lastig. Met 3D renderen is het, voor mijn gevoel, allemaal trial&error. Mogelijk kun je toch mbv Photoshop toch e.e.a. zwakker maken door DOF of blur toe te passen
ATOR schreef:
Wat Highlander zegt over een eigen sausje houdt me wel bezig en dan niet alleen de saus maar de totale maaltijd. Hoe kan ik nog wat toevoegen aan de overvloed van foto's die dagelijks gepubliceerd worden? Het advies wat ik een tijd geleden las van Erwin Olaf sprak me erg aan: "Maak het persoonlijk, durf meer, er zijn geen grenzen behalve die jij jezelf oplegt. Het moet zo uniek worden dat het met jou verbonden is en met niemand anders."
Ik snap je stijl overigens wel heel goed. En mogelijk is mijn kritiek dan niet geheel op zn plaats. Als je naar de hedendaagse maar ook oude kunst kijkt zijn daar uiteenlopende stijlen. Ook stijlen waarbij inderdaad alles scherp is bijvoorbeeld, maar ook kunst waar erg en goed gespeeld is met het aanwezige licht. ( Waren Hollandse schilders ook Meesters in )
De moeilijkheid ligt hem denk ik dan ook aan wat je wilt vertellen en hoe je dat bereikt ( licht, scherpte, kleuren )