Beginnen met fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Beginnen met fotografie

Berichtdoor RG1988 » ma sep 21 2015 9:12 pm

Mijn allereerste post. Lees al een poosje mee, gisteren pas ingeschreven.

Vrijwel onervaren met fotografie heb ik een aantal vragen. Alle adviezen zijn welkom!

Al een poosje loop ik met het idee iets te willen doen met fotografie. Vooral macrofotografie spreekt aan. Straatfotografie lijkt me ook wel wat. In het verleden was ik nogal actief met Photoshop (fotomanipulaties en –retoucheerwerk).

De eerste vraag: wat raden jullie mij qua camera’s aan? Ik overweeg de Nikon D5300 aan te schaffen, maar deze is, als instapmodel, toch nog best prijzig (550 euro) in vergelijking met bijvoorbeeld de D3200 (300 euro). Ik begreep dat de D5300 een betere kwaliteit levert en meer functionaliteit bevat (wifi + gps + uitklapbaar schermpje). Dat is mij die 250 euro wel waard. Aan de andere kant… ik kan ook die goedkopere kopen en die 200 euro gebruiken voor het kopen van een goede lens. Ik vind het lastig om deze overweging te maken. Waar ik voor vrees: die goedkopere aanschaffen en na een paar maanden beslissen toch een duurdere aan te schaffen omdat deze (net) niet doet wat ik wil. Wat vinden jullie?

Betreft macrofotografie: ook vraag ik me af wat beter is (voor beginners). Een macrolens kopen (een wat goedkopere), of een andere (goedkope) lens en deze omgekeerd gebruiken? Doe ik verstandig om extension tubes te kopen? Het werk van de heer op de link hieronder spreekt bijvoorbeeld erg aan. Kan ik soortgelijke resultaten behalen met degelijke (niet super duur, maar ook niet de goedkoopste) macrolens, of?

https://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60

Wat betreft tripods: ik zag een Joby Gorilla statief (44 euro) plus verstelbare kop (70 euro). Weten jullie toevallig nog wat goedkopere statieven met een verstelbare knoppen voor de x/y/z as?

En tot slot: zijn er nog bepaalde lenzen die jullie mij aanraden die qua prijs-kwaliteit zeker de moeite waard zijn voor beginners?

Zijn er nog andere dingen die jullie mij willen meegeven? Alle tips en adviezen zijn welkom!
RG1988

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor iJoost » ma sep 21 2015 9:21 pm

RG1988 schreef:... Kan ik soortgelijke resultaten behalen met degelijke (niet super duur, maar ook niet de goedkoopste) macrolens, of? ...


Hij zegt dat er maanden voorbij gaan waarin het niet lukt om ook maar één goede foto te maken. Dus de lat ligt niet al te hoog. Moet lukken...

Maar los daarvan. Begin maar met leren hoe je een fatsoenlijke belichting maakt, dat is de basis voor al het andere.
iJoost



Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Patrick » di sep 22 2015 12:22 am

Ik zou uitgaan van een goedkope camera en geld stoppen in je objectief en je statief. De bedragen die je hier noemt voor een statief zijn echt te laag! Zeker voor macrowerk is een goed statief met een goede kop essentieel!

Slechte macro-objectieven zijn er eigenlijk niet meer. Ik zou de Nikon AFS 85mm f3.5G VR DX speciaal willen noemen. 85 mm geeft een prettige werkafstand voor macro. Wellicht wat boven budget, maar absoluut een aanrader! Tweedehands wellicht een optie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor DannySan » di sep 22 2015 7:03 am

Hoi RG1988,

welkom op het forum!
Wat voor soort fotografie-dingen je zou willen doen, is natuurlijk geheel smaakgebonden; vrijwel geen enkele fotograaf 'doet alles'.
Macro-fotografie en straat-fotografie zijn beiden goed vertegenwoordigd op dit forum, de fotografen die daar goed in zijn kunnen je vast specifiekere dingen vertellen (indien gewenst, en nodig).

Voordat je begint over body's en objectieven zou ik ook 'investeren' in fotografische kennis.
Of dit nu gaat om de belichtingsdriehoek, of om welke functies wat doen op een camera (of dit nu een D3200 of een D5300 is) of welke objectieven (meer) geschikt zijn voor welke soort fotografie.
Ik zou altijd 'gaan' voor beter glas, een D3200 maakt geen 'slechtere' foto's dan een D5300; het is de fotograaf die dit doet :wink:

Qua budget voor diverse dingen, wij kunnen niet in je portemonnee kijken natuurlijk.
Probeer eens mee te lopen met een meer ervaren iemand, kijk een waarmee hij/zij schiet en wat hij/zij gebruikt; kijk of straatfotografie wel wat voor je is; doe het eens een dagje (net als macro).

En vooral: heb plezier! (fotograferen is gewoon heel er leuk)

Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Piepenholleke » di sep 22 2015 10:43 am

Beste RG1988,

Afhankelijk van wat je voor je fotografie kunt en/of wilt uitgeven, heb ik het altijd belangrijk gevonden van tevoren een inschatting te maken. Begin je met DX formaat en schakel je op een gegeven moment over op FF (full frame) kun je in de "problemen" komen met je beeld. Een DX oblectief geeft op een FF een ander resultaat. Daarom heb ik vanaf het moment dat ik een DX camera kocht, rekening gehouden met de aanschaf van FF objectieven. Een FF objectief werkt wel op een DX camera maar bij een DX objectief op een FF camera, lever je beeld/kwaliteit in. Moet je bij het overstappen van een DX body naar een FF body ook nog eens FF objectieven aanschaffen dan heb je tweemaal kosten!
Misschien toch iets om rekening mee te houden om er op iets langere termijn je voordeel mee te doen.
Laatst gewijzigd door Piepenholleke op wo sep 23 2015 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Patrick » di sep 22 2015 11:54 am

Dat zijn wellicht niet de overwegingen die je moet meenemen als je begint met fotografie. Koop wat goede spullen en vind je weg. Kom erachter wat je echt leuk vindt en tegen welke beperkingen je aanloopt. Een keer wat afschrijven op een objectief dat je jaren gebruikt hebt is natuurlijk ook geen ramp... En als je tweedehands koopt schrijf je nog veel minder af!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 22 2015 1:39 pm

Beste RG,
Welkom.
re: statieven.
Goedkope statieven die voldoen zijn er niet, zoek maar eens op dit forum.
Het enige compromis is om te bezuinigen op de mogelijkheden, zoals hoogte, gewicht (meer is vaak goedkoper).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor RG1988 » di sep 22 2015 3:15 pm

Beste allemaal,

@iJoost

Betreft de belichting: zeker! Ik zag ook een aantal tutorials op dit forum. YouTube bevat ook veel info. Ik haalde hem alleen aan omdat ik z'n foto's prachtig vind, vooral die waarin nogal wat ver wordt ingezoomd. Zie ook de foto hieronder bijvoorbeeld, die details op de ogen. Is dat haalbaar met een goedkoop/normaal geprijsde macrolens, of zit je dan al snel aan de duurdere?

http://farm4.static.flickr.com/3284/399 ... bd2f_o.jpg

@ Patrick

Dank voor de tip! Ik heb 'm in m'n lijstje gezet. Als ik 'm tegenkom tweedehans, dan tik 'm op de kop, hah.

@DannySan

Dank voor het advies! Investeren in kennis.

@Piepenholleke

Ik heb géén idee wat die termen inhouden. Maar wat je zegt, dubbele kosten voorkomen bijv., dat is onder andere de reden waarom ik dit topic begon. Dank voor de tip; ik ga het opzoeken.

@Patrick

Tweedehands inderdaad, dat is een idee – dank!

@gijs sandberg

Helaas. :( Kon zelf ook geen 'goedkope' statieven vinden. Ik dacht ik vraag het toch even via dit forum. Investeren dus – dank!

Hartelijk dank allemaal! Ben hier erg mee geholpen. Overigens, ik had nooit kunnen bedenken dat fotografie zo complex (kennis van statieven, camera's et cetera) en prijzig is! Hah! Men denkt altijd maar dat het gewoonweg een kwestie is van op het juiste moment het juiste knopje indrukken – mooi niet dus!

Ben nu nóg enthousiaster – wordt vervolgd!
RG1988

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Brutus » di sep 22 2015 5:02 pm

RG1988 schreef:Men denkt altijd maar dat het gewoonweg een kwestie is van op het juiste moment het juiste knopje indrukken


Natuurlijk, je kunt het zo ingewikkeld en duur maken als je maar wilt, en als je een beetje kwaliteitsbeelden wilt, is er wel wat kennis en materiaal nodig.
Maar...

De essentie van een goede plaat ligt toch vaker in "het juiste moment", dan in "het dure materiaal".....

Veel plezier met je nieuwe hobby!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor roald71 » di sep 22 2015 6:05 pm

Goedendag RG ik zou kijken voor desnoods 2e hands een van deze camera's die je noemt met een goede lens daarbij
En maak je eerst weg wijs met de basis van fotografie dit heb je nodig om goed verder te kunnen
Leer je camera de bediening en instellingen belichting diafragma sluitertijd enz
Dit alles ga je nodig hebben om goed verder te kunnen met bv macro en straat fotografie
Daarna kan je altijd kijken voor lenzen die voor macro zijn of voor straat en die zijn er in tal van prijzen
Maar kijk eerst of het echt je ding is fotografie en dan zo verder uit te breiden
En denk ook aan een fototas of rugzak om je spullen mee te nemen
Met een beetje zoek werk is er 2e hands ook genoeg te vinden
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor becas » di sep 22 2015 6:18 pm

Als u het aandurft om tweedehands te kopen, dan zou ik voor een d7000 body gaan. Qua gebruikersgemak lijkt mij dat vele malen beter dan een D3XXX of D5XXX. Al die handelingen in het menu om Sluitertijd, diafragma en ISO instellingen te veranderen bij de goedkopere body's is niet echt fijn. Bij een D7000 (of veel goedkoper een D90) kan dit met de draaiwieltjes voor en achter en een display boven op de body. Maar goed, 2de-hands (ook al zijn er daar ook winkels die ze met garantie aanbieden).
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Léon Obers » di sep 22 2015 6:33 pm

RG1988 schreef:Het werk van de heer op de link hieronder spreekt bijvoorbeeld erg aan. Kan ik soortgelijke resultaten behalen met degelijke (niet super duur, maar ook niet de goedkoopste) macrolens, of?

https://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60

Ja hoor, dat kan. Als je met vallen en opstaan en opdoen van ervaring leert, en er maar genoeg tijd insteekt, geduld uitoefent, zou dat in principe moeten kunnen. Luister goed met wat die heer zelf uitspreekt vanaf 6 minuten 55 seconden.
En wat voor bijna alle takken van fotografie geldt.
Het zit hem meer in de persoon achter de camera, dan in het materiaal waarmee hij fotografeert.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Jester » di sep 22 2015 8:53 pm

Hoi! Het is al vaker gezegd, maar ik doe het toch nog een keer: fotografie, en in het bijzonder macro-fotografie en een goedkoop statief gaan niet samen. Een statief van €44,- is gewoon bagger en zonde van het geld. Dan kun je voor dat geld beter een rijstzak kopen of zelf maken. Ik denk dat er op Youtube genoeg info over te vinden is (beanbag is de zoekterm). Daarmee kun je laag bij de grond komen, en aangevuld met wat inventiviteit (om als het moet wat hoger te komen) is het - als je geen groot budget hebt - een goed alternatief voor een statief. Voor de rest geldt in het algemeen: alle waar naar zijn geld. Een goed (macro)objectief is voor (macro)fotografie belangrijker dan de body.

Bedenk dat je voor macrofotografie van insecten (of in ieder geval onderwerpen die bewegen) meer 'werkafstand' nodig hebt dan voor onderwerpen als planten en bloemen. De 40mm en 60mm Micro-Nikkors zijn fantastisch voor bloemetjes bijvoorbeeld, maar voor insecten e.d. heb je meer aan een 85mm, een 105mm of zelfs nog meer.

Zoals je zelf al een beetje aangaf, zijn er met bijvoorbeeld een omgedraaide 50mm (de versie met diafragmaring, de 1.8D) of met tussenringen op een relatief goedkope manier hele goede resultaten te behalen. Op die manier zijn vele fotografen met macro-fotografie begonnen. Ook ikzelf doe het wel eens, al vind ik het werken met mijn 105mm 2.8 een stuk gemakkelijker, maar die kost natuurlijk een hoop geld. Je moet zelf beslissen of je daar het geld (voor over) hebt...

Persoonlijk (!) heb ik liever 'goede' spullen, dan goedkope rommel. Maar eerlijk gezegd ben ik ook door schade en schande wijzer geworden: net als velen ook begonnen met een statief van 100 Euries en wat nu in de kast staat te verstoffen en waar ik alleen mijn flitser nog op durf te zetten. Te zwaar om een dag mee rond te sjouwen, dus veel heb ik hem niet gebruikt. En aan een statief dat je thuis laat heb je niet veel, dus... :D

Goed, een heel verhaal, maar ik hoop dat je we wat aan hebt. Straatfotografie is niet echt mijn ding, dus aan een advies daarin waag ik me maar niet (hoewel die eerder genoemde 50mm ook in die 'tak van sport' wellicht goed te gebruiken zou zijn). Veel plezier met fotograferen, in ieder geval!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Patrick » di sep 22 2015 9:05 pm

Voor straatfotografie zijn de eisen veel minder. Koop bijvoorbeeld een tweedehands Fujifilm X100. Of een Nikon body met een AFS 35mm F1.8G DX.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor iJoost » di sep 22 2015 9:22 pm

RG1988 schreef:@iJoost

Betreft de belichting: zeker! Ik zag ook een aantal tutorials op dit forum. YouTube bevat ook veel info. Ik haalde hem alleen aan omdat ik z'n foto's prachtig vind, vooral die waarin nogal wat ver wordt ingezoomd. Zie ook de foto hieronder bijvoorbeeld, die details op de ogen. Is dat haalbaar met een goedkoop/normaal geprijsde macrolens, of zit je dan al snel aan de duurdere?


Ik zou me er echt niet druk over maken als je net begint. Dat soort foto's zijn pas mogelijk als je goed kunt fotograferen. En zolang je daar nog mee bezig bent heeft het geen enkele zin om veel geld uit te geven. In tegenstelling tot wat veel beginners hopen/denken maak je geen betere foto's met duurdere apparatuur. Eerdere omgekeerd. Je maakt waarschijnlijk voorlopig betere foto's met goedkopere apparatuur. Want die duurdere apparatuur gaat ervan uit dat je weet wat je aan het doen bent. Terwijl de goedkopere je juist helpt om het goed te doen.
iJoost




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten